reklama


2.6. 2013 Petr Slováček

Podvody s veterány: Vykukové kazí pověst

Podvody s veterány: Vykukové kazí pověst

Majitelů motoristických veteránů přibývá jako hub po dešti. Jenže jsou mezi nimi i takoví, kterým nejde o fanouškovství, ale cestu, jak dostat nepřihlásitelné vozidlo na doklady.

Dobře že je policisté zkontrolovali, říká Gustav Toufar, prezident českého Jeep klubu, při zmínce o policejní kontrole na nedávných květnových oslavách osvobození Plzně. Hlídce se tehdy nevyhnul žádný z účastníků veteránské pietní jízdy. Muži zákona jednoduše zastavili kolonu a chtěli vidět doklady od historických vozidel. „Skuteční veteránisté bez platných značek a dokladů nevyjedou, je to pod jejich úroveň. Ale podvody tady jsou a jinak se nedají kontrolovat,“ vysvětluje sběratel amerických vozů, který se rozhodl o nekalostech promluvit.

O pět víc

Loňský rok přinesl fanouškům starých aut a motorek dvě novinky. První bylo, že k uznání statutu historického vozidla už nestačí jeho stáří pětadvacet let jako dřív, ale třicet.

Druhou zaznamenali majitelé vozů, které nejezdí s veteránskými čísly (bílé tabulky se zelenými písmeny a číslicemi), ale s běžnými s černými písmeny. Ani ti totiž nemusejí platit ekologický poplatek při přepisu. Za veterána totiž může být považováno také vozidlo, které figuruje v obvyklém registru motorových vozidel.

Jenže ušetřených 10 000 Kč za ekopoplatek (na Euro 1 starý vůz nedosáhne) a levnější povinné ručení jsou lákadly pro vykuky, kteří hledají možnosti, jak vydělat.

Tady ale aspoň nejde o bezpečnost, protože vozy i tak musejí na pravidelnou technickou kontrolu a pak na pověřenou klubovou testovací komisi speciálně ustavenou pro odpuštění ekopoplatku (v kraji bývá jedna, stojí to 3000 Kč).

Už doplatili

Mnohem závažnější pro silniční provoz jsou ale situace, kdy se podvodem dostane do provozu historické vozidlo se zelenými značkami. Takové totiž na běžnou technickou kontrolu nemusí, může se však jednat o nebezpečné hybridy. Gustav Toufar loni coby testační komisař upozornil revizní komisi na Jeep CJ se zelenými veteránskými čísly, který byl postaven speciálně na driftování. „Jenže to auto se nedá udržet na silnici. Motor má takový výkon, že je vůz pořád ve smyku,“ varuje před nebezpečným podvodem, který může stát i život.

Podvody se u nás tedy bezesporu dějí. „V minulosti jsme již zrušili několik klubových testačních komisí a některým pozastavili činnost,“ potvrdil nám před časem Jaroslav Čáp, člen revizní a kontrolní komise Federace klubů historických vozidel ČR.

Švindlují roky

A jak se podvádí? „V minulosti to bylo například postaršování vozidel, aby splňovala kritéria pro historická, která stanoví mezinárodní předpis,“ potvrzuje Jiří Rejmon, předseda profesní komory STK. „Nejčastější je to u amerických aut, která by jinak nedostala při importu ze zámoří povolení k provozu,“ ukazuje Gustav Toufar na slabinu tamních výrobců, kteří změní na autě jednu lištu a vesele ho vyrábějí dalších několik let v prakticky nezměněné podobě. Upravit ho do formy staršího exempláře proto není obtížné. „Měla by se na to zaměřovat policie při silniční kontrole, ale vůbec to nedělá. A podle mých zkušeností problematice ani nerozumí,“ končí rozčílený sběratel. Největším regulativem je beztak komunita veteránistů. Podvodníky mezi sebou odhalí. Snad do té doby nikoho nezabijí autem, které nemá na silnici co dělat.

Víte, že…

… testační komisaři nesmí využívat médií a reklamy pro nabídku služby k testování historických vozidel? Testování není podnikatelskou činností.

… klubový a krajský klubový komisař musí mít osobní vlastnosti podle etických zásad? Stanoví je příručka pro registr a patří sem mimo jiné to, že je spravedlivý, upřímný, čestný a diskrétní, přístupný názorům, diplomatický a nepomlouvá ostatní komisaře.

… za rok přibývá v registru historických vozidel zhruba tisícovka veteránů? Každoročně je třeba vybrat průkazy zhruba od šestnácti tisíc vozidel a prodloužit jim platnost.

… činnost klubových komisí kontrolují krajské? Na ty dohlíží prezidium Federace klubů historických vozidel v ČR a její kontrolní a revizní komise.

Jak vypadá testace?

1. Čas a místo

Majitelé veteránů sdružení v klubech vědí, kdy a kde se mají dostavit k testaci. Obvykle to bývá místní stanice technické kontroly. Testace probíhají o víkendech na konci dubna či v průběhu května.

2. Podklady

Sběratel předloží komisaři doklady od vozu, vyplněnou žádost a historii automobilu. Leckdy není snadné zjistit a doplnit míry, hmotnosti a výkony motorů. Vozidlo musí také být řádně nafoceno.

3. Zkouška historické původnosti

Klubová testace spočívá v posouzení veteránské původnosti. Zapovězeny jsou jakékoliv výraznější neoriginální úpravy: širší kola, blatníky, novější motory, sportovní výfuky, neautentické odstíny lakování a podobně. Připuštěna mohou být jen vozidla s čísly na rámu, motoru a vyčištěná.

4. Zkouška technického stavu

Krajská testace ověřuje, zda je vůz schopen provozu na pozemních komunikacích. Komisaři zjišťují, jak vozidlo brzdí, svítí nebo zda není nosný rám prohnilý až naskrz. U novějších mnohdy vyžadují protokol o měření brzd. U starších je to zbytečné, protože se v době vzniku vozidla nezjišťovaly, není tudíž s čím účinek brzd porovnávat. Z auta či motorky by neměl vytékat olej.

Tři otázky pro Jiřího Rejmona, předsedu profesní komory STK

Je podle vás v pořádku, že historická vozidla se zelenou registrační značkou jezdí jen na krajské testace, a nemusejí přitom na STK?

To není přesné. Historická vozidla musí každoročně přijet na kontrolu do odborného autoservisu, kde se jim potvrzuje způsobilost k jízdě na veřejných komunikacích. Je to tedy obdoba STK. Některé klubové komise vyžadují u vozidel vyrobených od roku 1970 protokol od STK na účinnost brzd. Ty by sice bylo dobré na lince měřit u všech vozidel, ale zde je třeba vzít v úvahu, že historické předpisy účinnost brzd neřešily. Takže nebudeme umět některá vozidla vůbec vyhodnotit, protože není podle čeho. Ani připravovaná změna zákona s ničím takovým nepočítá.

Musejí historická vozidla při prodeji novému majiteli na evidenční kontrolu, nebo jejich původnost hodnotí jen testační komisaři?

Pokud je vozidlo již evidováno jako historické, pak s ním při jeho prodeji a následně nové registraci musí vlastník projít celou proceduru. Tedy absolvovat klubovou testaci na historickou původnost, protokol o technické prohlídce od autoservisu a navštívit krajskou testovací komisí, která mu potvrdí žádost o testování.

Jsou v ČR provoz, registrace a schvalování historických vozidel dostatečně právně ošetřeny, nebo je prostor pro podvody?

Provoz, registrace i schvalování historických vozidel do provozu jsou nastaveny poměrně dobře. Vše dělají lidé, a ne všichni mají vysoký morální kredit. Je docela možné, že se někdo o nějaký podvod může pokusit. Je to stejné jako na linkách STK, vždy je podvod možný, ale všichni poctiví se tomu snaží zabránit. Prostor tedy je, ale je pod kritikou odborné veteránské společnosti při veteránských akcích. Tam je morální povinností ohlásit pochybnosti o testacích. A také na Policii ČR, která při eventuální silniční kontrole má možnost ověřit všechna data přímo na silnici. Vlastník musí mimo jiné předložit průkaz historického vozidla, kde má potvrzenou technickou prohlídku.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama