2.6. 2013 Petr Slováček

Podvody s veterány: Vykukové kazí pověst

Podvody s veterány: Vykukové kazí pověst

Majitelů motoristických veteránů přibývá jako hub po dešti. Jenže jsou mezi nimi i takoví, kterým nejde o fanouškovství, ale cestu, jak dostat nepřihlásitelné vozidlo na doklady.

Dobře že je policisté zkontrolovali, říká Gustav Toufar, prezident českého Jeep klubu, při zmínce o policejní kontrole na nedávných květnových oslavách osvobození Plzně. Hlídce se tehdy nevyhnul žádný z účastníků veteránské pietní jízdy. Muži zákona jednoduše zastavili kolonu a chtěli vidět doklady od historických vozidel. „Skuteční veteránisté bez platných značek a dokladů nevyjedou, je to pod jejich úroveň. Ale podvody tady jsou a jinak se nedají kontrolovat,“ vysvětluje sběratel amerických vozů, který se rozhodl o nekalostech promluvit.

O pět víc

Loňský rok přinesl fanouškům starých aut a motorek dvě novinky. První bylo, že k uznání statutu historického vozidla už nestačí jeho stáří pětadvacet let jako dřív, ale třicet.

Druhou zaznamenali majitelé vozů, které nejezdí s veteránskými čísly (bílé tabulky se zelenými písmeny a číslicemi), ale s běžnými s černými písmeny. Ani ti totiž nemusejí platit ekologický poplatek při přepisu. Za veterána totiž může být považováno také vozidlo, které figuruje v obvyklém registru motorových vozidel.

Jenže ušetřených 10 000 Kč za ekopoplatek (na Euro 1 starý vůz nedosáhne) a levnější povinné ručení jsou lákadly pro vykuky, kteří hledají možnosti, jak vydělat.

Tady ale aspoň nejde o bezpečnost, protože vozy i tak musejí na pravidelnou technickou kontrolu a pak na pověřenou klubovou testovací komisi speciálně ustavenou pro odpuštění ekopoplatku (v kraji bývá jedna, stojí to 3000 Kč).

Už doplatili

Mnohem závažnější pro silniční provoz jsou ale situace, kdy se podvodem dostane do provozu historické vozidlo se zelenými značkami. Takové totiž na běžnou technickou kontrolu nemusí, může se však jednat o nebezpečné hybridy. Gustav Toufar loni coby testační komisař upozornil revizní komisi na Jeep CJ se zelenými veteránskými čísly, který byl postaven speciálně na driftování. „Jenže to auto se nedá udržet na silnici. Motor má takový výkon, že je vůz pořád ve smyku,“ varuje před nebezpečným podvodem, který může stát i život.

Podvody se u nás tedy bezesporu dějí. „V minulosti jsme již zrušili několik klubových testačních komisí a některým pozastavili činnost,“ potvrdil nám před časem Jaroslav Čáp, člen revizní a kontrolní komise Federace klubů historických vozidel ČR.

Švindlují roky

A jak se podvádí? „V minulosti to bylo například postaršování vozidel, aby splňovala kritéria pro historická, která stanoví mezinárodní předpis,“ potvrzuje Jiří Rejmon, předseda profesní komory STK. „Nejčastější je to u amerických aut, která by jinak nedostala při importu ze zámoří povolení k provozu,“ ukazuje Gustav Toufar na slabinu tamních výrobců, kteří změní na autě jednu lištu a vesele ho vyrábějí dalších několik let v prakticky nezměněné podobě. Upravit ho do formy staršího exempláře proto není obtížné. „Měla by se na to zaměřovat policie při silniční kontrole, ale vůbec to nedělá. A podle mých zkušeností problematice ani nerozumí,“ končí rozčílený sběratel. Největším regulativem je beztak komunita veteránistů. Podvodníky mezi sebou odhalí. Snad do té doby nikoho nezabijí autem, které nemá na silnici co dělat.

Víte, že…

… testační komisaři nesmí využívat médií a reklamy pro nabídku služby k testování historických vozidel? Testování není podnikatelskou činností.

… klubový a krajský klubový komisař musí mít osobní vlastnosti podle etických zásad? Stanoví je příručka pro registr a patří sem mimo jiné to, že je spravedlivý, upřímný, čestný a diskrétní, přístupný názorům, diplomatický a nepomlouvá ostatní komisaře.

… za rok přibývá v registru historických vozidel zhruba tisícovka veteránů? Každoročně je třeba vybrat průkazy zhruba od šestnácti tisíc vozidel a prodloužit jim platnost.

… činnost klubových komisí kontrolují krajské? Na ty dohlíží prezidium Federace klubů historických vozidel v ČR a její kontrolní a revizní komise.

Jak vypadá testace?

1. Čas a místo

Majitelé veteránů sdružení v klubech vědí, kdy a kde se mají dostavit k testaci. Obvykle to bývá místní stanice technické kontroly. Testace probíhají o víkendech na konci dubna či v průběhu května.

2. Podklady

Sběratel předloží komisaři doklady od vozu, vyplněnou žádost a historii automobilu. Leckdy není snadné zjistit a doplnit míry, hmotnosti a výkony motorů. Vozidlo musí také být řádně nafoceno.

3. Zkouška historické původnosti

Klubová testace spočívá v posouzení veteránské původnosti. Zapovězeny jsou jakékoliv výraznější neoriginální úpravy: širší kola, blatníky, novější motory, sportovní výfuky, neautentické odstíny lakování a podobně. Připuštěna mohou být jen vozidla s čísly na rámu, motoru a vyčištěná.

4. Zkouška technického stavu

Krajská testace ověřuje, zda je vůz schopen provozu na pozemních komunikacích. Komisaři zjišťují, jak vozidlo brzdí, svítí nebo zda není nosný rám prohnilý až naskrz. U novějších mnohdy vyžadují protokol o měření brzd. U starších je to zbytečné, protože se v době vzniku vozidla nezjišťovaly, není tudíž s čím účinek brzd porovnávat. Z auta či motorky by neměl vytékat olej.

Tři otázky pro Jiřího Rejmona, předsedu profesní komory STK

Je podle vás v pořádku, že historická vozidla se zelenou registrační značkou jezdí jen na krajské testace, a nemusejí přitom na STK?

To není přesné. Historická vozidla musí každoročně přijet na kontrolu do odborného autoservisu, kde se jim potvrzuje způsobilost k jízdě na veřejných komunikacích. Je to tedy obdoba STK. Některé klubové komise vyžadují u vozidel vyrobených od roku 1970 protokol od STK na účinnost brzd. Ty by sice bylo dobré na lince měřit u všech vozidel, ale zde je třeba vzít v úvahu, že historické předpisy účinnost brzd neřešily. Takže nebudeme umět některá vozidla vůbec vyhodnotit, protože není podle čeho. Ani připravovaná změna zákona s ničím takovým nepočítá.

Musejí historická vozidla při prodeji novému majiteli na evidenční kontrolu, nebo jejich původnost hodnotí jen testační komisaři?

Pokud je vozidlo již evidováno jako historické, pak s ním při jeho prodeji a následně nové registraci musí vlastník projít celou proceduru. Tedy absolvovat klubovou testaci na historickou původnost, protokol o technické prohlídce od autoservisu a navštívit krajskou testovací komisí, která mu potvrdí žádost o testování.

Jsou v ČR provoz, registrace a schvalování historických vozidel dostatečně právně ošetřeny, nebo je prostor pro podvody?

Provoz, registrace i schvalování historických vozidel do provozu jsou nastaveny poměrně dobře. Vše dělají lidé, a ne všichni mají vysoký morální kredit. Je docela možné, že se někdo o nějaký podvod může pokusit. Je to stejné jako na linkách STK, vždy je podvod možný, ale všichni poctiví se tomu snaží zabránit. Prostor tedy je, ale je pod kritikou odborné veteránské společnosti při veteránských akcích. Tam je morální povinností ohlásit pochybnosti o testacích. A také na Policii ČR, která při eventuální silniční kontrole má možnost ověřit všechna data přímo na silnici. Vlastník musí mimo jiné předložit průkaz historického vozidla, kde má potvrzenou technickou prohlídku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…