2.6. 2013 Petr Slováček

Podvody s veterány: Vykukové kazí pověst

Podvody s veterány: Vykukové kazí pověst

Majitelů motoristických veteránů přibývá jako hub po dešti. Jenže jsou mezi nimi i takoví, kterým nejde o fanouškovství, ale cestu, jak dostat nepřihlásitelné vozidlo na doklady.

Dobře že je policisté zkontrolovali, říká Gustav Toufar, prezident českého Jeep klubu, při zmínce o policejní kontrole na nedávných květnových oslavách osvobození Plzně. Hlídce se tehdy nevyhnul žádný z účastníků veteránské pietní jízdy. Muži zákona jednoduše zastavili kolonu a chtěli vidět doklady od historických vozidel. „Skuteční veteránisté bez platných značek a dokladů nevyjedou, je to pod jejich úroveň. Ale podvody tady jsou a jinak se nedají kontrolovat,“ vysvětluje sběratel amerických vozů, který se rozhodl o nekalostech promluvit.

O pět víc

Loňský rok přinesl fanouškům starých aut a motorek dvě novinky. První bylo, že k uznání statutu historického vozidla už nestačí jeho stáří pětadvacet let jako dřív, ale třicet.

Druhou zaznamenali majitelé vozů, které nejezdí s veteránskými čísly (bílé tabulky se zelenými písmeny a číslicemi), ale s běžnými s černými písmeny. Ani ti totiž nemusejí platit ekologický poplatek při přepisu. Za veterána totiž může být považováno také vozidlo, které figuruje v obvyklém registru motorových vozidel.

Jenže ušetřených 10 000 Kč za ekopoplatek (na Euro 1 starý vůz nedosáhne) a levnější povinné ručení jsou lákadly pro vykuky, kteří hledají možnosti, jak vydělat.

Tady ale aspoň nejde o bezpečnost, protože vozy i tak musejí na pravidelnou technickou kontrolu a pak na pověřenou klubovou testovací komisi speciálně ustavenou pro odpuštění ekopoplatku (v kraji bývá jedna, stojí to 3000 Kč).

Už doplatili

Mnohem závažnější pro silniční provoz jsou ale situace, kdy se podvodem dostane do provozu historické vozidlo se zelenými značkami. Takové totiž na běžnou technickou kontrolu nemusí, může se však jednat o nebezpečné hybridy. Gustav Toufar loni coby testační komisař upozornil revizní komisi na Jeep CJ se zelenými veteránskými čísly, který byl postaven speciálně na driftování. „Jenže to auto se nedá udržet na silnici. Motor má takový výkon, že je vůz pořád ve smyku,“ varuje před nebezpečným podvodem, který může stát i život.

Podvody se u nás tedy bezesporu dějí. „V minulosti jsme již zrušili několik klubových testačních komisí a některým pozastavili činnost,“ potvrdil nám před časem Jaroslav Čáp, člen revizní a kontrolní komise Federace klubů historických vozidel ČR.

Švindlují roky

A jak se podvádí? „V minulosti to bylo například postaršování vozidel, aby splňovala kritéria pro historická, která stanoví mezinárodní předpis,“ potvrzuje Jiří Rejmon, předseda profesní komory STK. „Nejčastější je to u amerických aut, která by jinak nedostala při importu ze zámoří povolení k provozu,“ ukazuje Gustav Toufar na slabinu tamních výrobců, kteří změní na autě jednu lištu a vesele ho vyrábějí dalších několik let v prakticky nezměněné podobě. Upravit ho do formy staršího exempláře proto není obtížné. „Měla by se na to zaměřovat policie při silniční kontrole, ale vůbec to nedělá. A podle mých zkušeností problematice ani nerozumí,“ končí rozčílený sběratel. Největším regulativem je beztak komunita veteránistů. Podvodníky mezi sebou odhalí. Snad do té doby nikoho nezabijí autem, které nemá na silnici co dělat.

Víte, že…

… testační komisaři nesmí využívat médií a reklamy pro nabídku služby k testování historických vozidel? Testování není podnikatelskou činností.

… klubový a krajský klubový komisař musí mít osobní vlastnosti podle etických zásad? Stanoví je příručka pro registr a patří sem mimo jiné to, že je spravedlivý, upřímný, čestný a diskrétní, přístupný názorům, diplomatický a nepomlouvá ostatní komisaře.

… za rok přibývá v registru historických vozidel zhruba tisícovka veteránů? Každoročně je třeba vybrat průkazy zhruba od šestnácti tisíc vozidel a prodloužit jim platnost.

… činnost klubových komisí kontrolují krajské? Na ty dohlíží prezidium Federace klubů historických vozidel v ČR a její kontrolní a revizní komise.

Jak vypadá testace?

1. Čas a místo

Majitelé veteránů sdružení v klubech vědí, kdy a kde se mají dostavit k testaci. Obvykle to bývá místní stanice technické kontroly. Testace probíhají o víkendech na konci dubna či v průběhu května.

2. Podklady

Sběratel předloží komisaři doklady od vozu, vyplněnou žádost a historii automobilu. Leckdy není snadné zjistit a doplnit míry, hmotnosti a výkony motorů. Vozidlo musí také být řádně nafoceno.

3. Zkouška historické původnosti

Klubová testace spočívá v posouzení veteránské původnosti. Zapovězeny jsou jakékoliv výraznější neoriginální úpravy: širší kola, blatníky, novější motory, sportovní výfuky, neautentické odstíny lakování a podobně. Připuštěna mohou být jen vozidla s čísly na rámu, motoru a vyčištěná.

4. Zkouška technického stavu

Krajská testace ověřuje, zda je vůz schopen provozu na pozemních komunikacích. Komisaři zjišťují, jak vozidlo brzdí, svítí nebo zda není nosný rám prohnilý až naskrz. U novějších mnohdy vyžadují protokol o měření brzd. U starších je to zbytečné, protože se v době vzniku vozidla nezjišťovaly, není tudíž s čím účinek brzd porovnávat. Z auta či motorky by neměl vytékat olej.

Tři otázky pro Jiřího Rejmona, předsedu profesní komory STK

Je podle vás v pořádku, že historická vozidla se zelenou registrační značkou jezdí jen na krajské testace, a nemusejí přitom na STK?

To není přesné. Historická vozidla musí každoročně přijet na kontrolu do odborného autoservisu, kde se jim potvrzuje způsobilost k jízdě na veřejných komunikacích. Je to tedy obdoba STK. Některé klubové komise vyžadují u vozidel vyrobených od roku 1970 protokol od STK na účinnost brzd. Ty by sice bylo dobré na lince měřit u všech vozidel, ale zde je třeba vzít v úvahu, že historické předpisy účinnost brzd neřešily. Takže nebudeme umět některá vozidla vůbec vyhodnotit, protože není podle čeho. Ani připravovaná změna zákona s ničím takovým nepočítá.

Musejí historická vozidla při prodeji novému majiteli na evidenční kontrolu, nebo jejich původnost hodnotí jen testační komisaři?

Pokud je vozidlo již evidováno jako historické, pak s ním při jeho prodeji a následně nové registraci musí vlastník projít celou proceduru. Tedy absolvovat klubovou testaci na historickou původnost, protokol o technické prohlídce od autoservisu a navštívit krajskou testovací komisí, která mu potvrdí žádost o testování.

Jsou v ČR provoz, registrace a schvalování historických vozidel dostatečně právně ošetřeny, nebo je prostor pro podvody?

Provoz, registrace i schvalování historických vozidel do provozu jsou nastaveny poměrně dobře. Vše dělají lidé, a ne všichni mají vysoký morální kredit. Je docela možné, že se někdo o nějaký podvod může pokusit. Je to stejné jako na linkách STK, vždy je podvod možný, ale všichni poctiví se tomu snaží zabránit. Prostor tedy je, ale je pod kritikou odborné veteránské společnosti při veteránských akcích. Tam je morální povinností ohlásit pochybnosti o testacích. A také na Policii ČR, která při eventuální silniční kontrole má možnost ověřit všechna data přímo na silnici. Vlastník musí mimo jiné předložit průkaz historického vozidla, kde má potvrzenou technickou prohlídku.

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO nabízí sociální demokracii vnitro a další čtyři ministerstva ANO nabízí sociální demokracii vnitro a další čtyři ministerstva

Hnutí ANO nabídlo sociální demokracii ministerstvo vnitra…

Policejní zásah v libereckém dopravním podniku souvisí s korupcí a zpronevěrou Policejní zásah v libereckém dopravním podniku souvisí s korupcí a zpronevěrou

Policie kauzu libereckého dopravního podniku, kde ve…

KSČM si po debaklu zvolí nové vedení. Předsedou chtějí být Filip, Skála i Konečná KSČM si po debaklu zvolí nové vedení. Předsedou chtějí být Filip, Skála i Konečná

Komunisty čeká v sobotu první sjezd od volebního debaklu…

Postřehy z Číny: Nečekaný důsledek Postřehy z Číny: Nečekaný důsledek

Číňané minimálně v Šen-čenu ukazují, co přesně sousloví…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 





 
Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost. Není to už trochu moc?

Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost

Dnes 12:50

Do oficiální premiéry automobilu na pekingském výstavišti zbývá méně než týden, koncept SUV si však díky uniklým fotografiím můžeme prohlédnout již nyní.




Blesk.cz

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o důchodech

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o…

V čem je nevýhodný předčasný starobní důchod? Kdy a jak je omezený přivýdělek k důchodu? Co dělat, když chybí…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Los semifinále Fed Cupu: Kvitová začne s Görgesovou, Plíšková s Kerberovou

Los semifinále Fed Cupu: Kvitová začne s Görgesovou,…

Petra Kvitová rozehraje semifinálový duel tenistek ve Fed Cupu proti domácímu Německu. Zápas s Julií Görgesovou…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si je za klobouk!

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si…

Bombardováním Sýrie, zákazem kouření v restauracích, divadelní hrou o Ježíšovi znásilňujícím muslimku i…

Majetková přiznání budou u obecních politiků z části neveřejná. Politici se nedozví, kdo o jejich údaje žádal

Majetková přiznání budou u obecních politiků z části…

Údaje o movitém majetku a závazcích komunálních politiků mají být podle Sněmovny neveřejné. U představitelů…