reklama


5.12. 2013 Ladislav Černý

Pohon pro Volva FL a FE: Více síly

 

Dvě nejmenší modelové řady Volvo Trucks sdílejí motory Euro 6. Model FE poprvé dostal automatizovanou převodovku I-Shift.

Pro městskou a příměstskou oblast jsou určená Volva FL a FE. V rámci přechodu na Euro 6 vozidla prošla celkovou rekonstrukcí, největší změny však najdeme u pohonných řetězců. Stávající modely Euro 5/EEV se do konce roku nabízejí s přídomkem Classic, což se týká také všech větších řad FM, FMX a FH.

Nejmenší model FL pohání čtyřválec D5K o objemu 5,1 litru ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW (800 a 900 N.m). D5K tak plnohodnotně nahrazuje šestiválec D7F modelu FL Classic v nejnižším provedení 176 kW.

Zájemci o silnější pohon mohou u nového FL volit 7,7litrový šestiválec D8K v provedeních 250 a 280 (184 a 206 kW). Proti motoru D7F 260/290 v FL Classic jde sice o nepatrný úbytek výkonu, ale točivý moment srovnatelných verzí šestiválce Euro 6 naopak o několik N.m vzrostl na hodnoty 950 a 1050. Ještě větší rozdíl spočívá v tom, že u starší jednotky D7F bylo maximum točivého momentu dostupné od 1200 min-1, šestiválce D8K je nabízí již od 1000 min-1.

„Díky rychlému přenosu točivého momentu při nízkých otáčkách jsou oba motory ideální pro rychlé, pohodlné a bezpečné řízení ve městech a příměstských oblastech. Snadná ovladatelnost pomáhá řidičům stíhat časové plány bez rezerv a větší počet přepravních úkonů zároveň,“ říká Ruddy Houtmeyers, produktový manažer pro středně těžká vozidla.

Větší řadu FE pohání výhradně šestiválec D8K 250, 280 a 320. Nejsilnějším verze 320 nabízí výkon 235 kW a točivý moment 1200 N.m od 1100 min-1. Nejsilnější provedení agregátu D7K v FE Classic poskytuje 250 kW a 1300 N.m od 1200 min-1.

„Nové motory splňují nové požadavky Euro 6 a jejich spotřeba paliva je srovnatelná s našimi agregáty Euro 5. Technologické řešení pro splnění požadavků normy Euro 6 je kombinací selektivní katalytické redukce (SCR) a turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, chlazeného systému EGR a filtru pevných částic,“ pokračuje Ruddy Houtmeyers.

Obě nové jednotky D5K a D8K doplňuje široká nabídka převodovek. „Automatizovanou I-Shift pro FE lze upravit v rámci možností specifi ckých pro rozvážkový provoz,“ vysvětluje Tobias Bergman, produktový manažer v oddělení Distribuce.

Automobilka vyvinula speciální dvanáctitunovou verzi modelu FL. Díky nejvýkonnější verzi čtyřválce D5K 240, upravené převodovce I-Sync a o 500 kg nižší hmotnosti než u odpovídajících vozidel s šestiválcovým motorem jde o model s obrovskou užitečnou hmotností. „Nový dvanáctitunový vůz je významným hráčem v největším segmentu středně těžkých vozů. Je lehčí, nižší a má konkurenceschopnější cenu než aktuální řada. Zvyšuje produktivitu a efektivitu zákazníka a zároveň nabízí řidičům lepší pracovní podmínky,“ říká Tobias Bergman.

Když budeme pátrat po úsporách na hmotnosti a nákladech, najdeme například kola s menším průměrem, které sice přinášejí snížení podlahy kabiny o pět centimetrů a snazší nastupování, ale kvůli menšímu průměru hůře zvládají nerovnosti vozovky, kterých v Česku kvůli nedostatečným opravám vozovek přibývá.

Vítaným prvkem pro řidiče je skutečnost, že systém elektronický stabilizační program patří k běžné výbavě modelů Volvo FE a Volvo FL. Pracovní podmínky řidičů se zlepšily díky vylepšené přístrojové desce a novým ergonomickým sedadlům s integrovanou opěrkou hlavy. Vyztužené sedadlo a jeho upevnění v podlaze zlepšují bezpečnost v případě prudkého střetu.

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama