Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Pohon všech kol: Jak jezdit, abychom systém 4x4 nezničili?

Auta s pohonem všech kol se stále častěji stávají terčem kupujících nových, ale i ojetých vozidel. Ale jak už to bývá, není pohon všech kol jako všech kol. Jak jezdit, abyste mu příliš neubližovali?
Zpět na článek
23. 2. 2017 19:10
neregistrovaný "SR20"
23. 2. 2017 19:26
neregistrovaný "SR20"
24. 2. 2017 09:21
24. 2. 2017 09:43
23. 2. 2017 19:32
23. 2. 2017 19:36
23. 2. 2017 19:42
23. 2. 2017 20:13
23. 2. 2017 20:30
23. 2. 2017 20:36
23. 2. 2017 20:42
23. 2. 2017 20:51
23. 2. 2017 21:46
24. 2. 2017 03:17
24. 2. 2017 16:55
24. 2. 2017 06:48
24. 2. 2017 07:33
24. 2. 2017 07:47
24. 2. 2017 08:39
27. 2. 2017 22:01
neregistrovaný "SR20"
23. 2. 2017 19:10
4x4 na cestu?
Dakar vyhrávajú zadokolky a tuto národ majstrov sveta úplne vo všetkom potrebuje na ceste 4x4 :-|
Rozbalit vlákno
95
Avatar - Uživatel_5340709
23. 2. 2017 19:21
Re: 4x4 na cestu?
Mini je čtyřkolka, ne?
neregistrovaný "SR20"
23. 2. 2017 19:26
Re: 4x4 na cestu?
Pežoty ani moc nie ...
23. 2. 2017 19:27
Re: 4x4 na cestu?
Možná je na poušti míň sněhu ?
Avatar - _Karel_
23. 2. 2017 19:29
Re: 4x4 na cestu?
Co konkrétně tě na tom trápí?
Je horší připlatit si za čtyřkolku než za adaptivní tempomat, větrané sedadla nebo vyhřívaný volant?
Re: 4x4 na cestu?
Faktom je, že na cestu nič lepšie ako je štvorkolka ešte nevymysleli.
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 19:46
Re: 4x4 na cestu?
Adaptivní tempomat využiješ častějš ;-)

A odvětrávaný sedačky sou super :yes: :-)
Avatar - _Karel_
23. 2. 2017 19:52
Re: 4x4 na cestu?
Pokud nejezdíš jako hovado, pak i špičkový pneu moc často nevyužiješ. A možná ti jednoho dne kvůli brzdné dráze kratší o 2m zachrání život. ;-)
Já bych si auto s kůží nekoupil ani za nic, a přesto by mě nenapadlo plakat nad tím, že někdo jiný je chce.
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 22:17
Re: 4x4 na cestu?
I ty pneumatiky využiješ nesčíslněkrát častějš než 4x4 ;-)

Taky nebrečim = jen řikám :-)
23. 2. 2017 20:00
Re: 4x4 na cestu?
Hammunsakra: 4x4 je taky super :-)
Avatar - _Karel_
23. 2. 2017 20:04
Re: 4x4 na cestu?
no, nevím, co je super na Hammunasakře 4x4, mě stačí často i jedna >:-[]
(peace Hammunasakro ;-) )
23. 2. 2017 20:12
Re: 4x4 na cestu?
přehlídl jsi dvojtečku
Avatar - Ozzman
23. 2. 2017 22:29
Re: 4x4 na cestu?
Jezisi, jen to ne >:D
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:03
Re: 4x4 na cestu?
Hele neber jméno.. znáš to ne? ;-)

A co teda? Válku? :-|
Avatar - Ozzman
24. 2. 2017 08:08
Re: 4x4 na cestu?
To je Teda výběr ... válka nebo ty 4*4 :-) radši asi tu válku hele >:D
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 22:18
Re: 4x4 na cestu?
Pro běžný ježdění? Těžko ;-)

I když takovej RRS SVR :-)
23. 2. 2017 22:28
Re: 4x4 na cestu?
Znám několik lidí co 4x4 rozhodně preferují i pro běžné ježdění a sám mezi ně patřím taky
23. 2. 2017 23:15
Re: 4x4 na cestu?
Necitlivost na podmínky, auto jede v zimě v létě stejně. Sníh a led je úplně bez diskuze, super na předjíždění, na rozjezdy, výjezdy ze zatáček..., když jedu k někomu na chatu vždy dojedu, nekompromisní odpal na mokru, držení stopy v kolejích, necitlivost na kaluže atd. Strašně fajn se v zimě dá předjíždět ty co si myslí že 4x4 je k ničemu. Důvodů je hromada. Střídám průběžně 4x2 a 4x4 takže rozdíly mám furt v přímém přenosu

Ale je to o preferencích, jeslti máš radši větrané sitze já ti to neberu
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:22
Re: 4x4 na cestu?
Větrané sitze má rád každej kdo je vyzkoušel = ne? ;-)

První auto na kterym mě teta učila řídit bylo Subaru Legacy = a pár dalšíma sem od tý doby taky jel. Vliv 4x4 se spíš přeceňuje. Ne že je nesmysl ale tak 90% se ho prodá tak nějak navíc zbytečně = spíš pro pocit

Kdo pravidelně jezdí v zimě do hor a bydlí na konci polňačky atd. tam neni o čem = mluvim o tom drtivym zbytku kterýmu řikám 90% :-)
23. 2. 2017 23:27
Re: 4x4 na cestu?
Tak může být že někteří to mají úplně k ničemu, ale až tak bych nepaušalizoval. Mi se s tím jezdí hodně fajn a příští auto určitě chci zase 4x4
Avatar - Floyd
23. 2. 2017 23:33
Re: 4x4 na cestu?
Já teď mám 4x4 a i kdyby mi zachránila život jen jednou, díky za ni. Nebo tomu druhému řidiči v autě, s nímž bych měl kolidovat. Když ležel na silnici sníh a led, byl jsem úplně v pohodě, dokonce jsem si to užíval. Ano, ten mezikus musí mít mozek v hlavě, jinak je čtyřkolka k prdu, ale to já mám. A stejně jako píše kalousek, i moje další auto bude 4x4.
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:34
Re: 4x4 na cestu?
Nic proti chci a preferuji = já zas spíš nechci

Ale nikdy neřikej nikdy = vyzkoušel sem všechny pohony a je to i o modelu. Možná dokonce víc o modelu :-)
Avatar - Floyd
23. 2. 2017 23:29
Re: 4x4 na cestu?
Naplno podepisuji :yes: mám to stejně. Jen já k tomu mám i tu kůži >:D
24. 2. 2017 08:49
Re: 4x4 na cestu?
Mal som 7 rokov Subaru s manuálom. Takže v ramci pohonov 4x4 špička, ale zrovna necitlivosť na vyjazdené koľaje nebola jeho silná stránka. Aspoň nie s originálnym rozmerom gúm. Na zimných som mal o palec menšie disky, tam to bolo OK.
Jazdne to auto bolo super a aj bez ESP som nepoznal slovo šmyk. Ale na gumách som nikdy nešetril a rozloženie hmotnosti medzi nápravy bolo tiež lepšie ako u bežných predokoliek.
No a ľad je proste problém bez ohľadu na pohon. Zažil som situáciu, kde ani 4x4 nemala šancu. Jak moje Subaru, tak predošlí Xtrail. Pomohli len reťaze. Teraz chodím na hory menej, tak som zvoli predokolku + reťaze. Zatiaľ som tie reťaze použil raz.
A jazdu ako mi dovolilo predošle auto mi teraz nedovolí manželka, takže horšie jazdné vlastnosti ma tak netrápia :-)
23. 2. 2017 23:20
Re: 4x4 na cestu?
1) Podstatně lepší trakce na mokru = bezpečnější a rychlejší se zařazení do jedoucí kolony aut z nulové rychlosti
2) nesrovnatelně lepší vlastnosti při tahání přívěsů. Dej si za auto 2t plaťák a vyjeď z mokrá trávy
3) s autem je nesrovnatelně větší zábava na sněhu
4) auto se podstatně lépe chová při přejíždění sněhových podélných jazyků
5) reálně se to chová líp i v zatáčkách na suchu pokud je to pod plynem

Dá se pokračovat dlouho, já bych auto bez pohonu všech kol nechtěl.
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:27
Re: 4x4 na cestu?
1) na sněhu jo, na mokru až tak ne
2) netahám = ale to jo
3) to bych neviděl tak jednoznačně [odkaz]
4) to taky neni úplně jednoznačný ale jo na sněhu obecně jo
5) to bych neviděl tak jednoznačně, záleží čemu řikáš líp [odkaz]

Klidně pokračuj ;-)
23. 2. 2017 23:33
Re: 4x4 na cestu?
Tak trakce je podstatně lepší za všech podmínek, 4 hnaná kola jsou dvakrát víc než dvě. Jen na suchém asfaltu se to projevuje míń ale čím horší podmínky tím větší rozdíl. V extrému je rozdíl nekonečný protože se dvoukolka třeba v závěji vůbec nerozjede
23. 2. 2017 23:36
Re: 4x4 na cestu?
1) na mokru je to bez diskuze, ostatně i na suchu. Stačí mít jen dost koní. Když se ti rozskáče zadokolka ve 100+km/h na podélnejch nerovnostech radost to není
3) ok, zadokolka je zábavnější, přesně do doby, než to jednou nevyjde a vyjedeš trochu ven. Když má samosvor, je to lepší, ale i tak bída. Průšvih driftů se 4x4 je ten, že to pořád dost zrychluje aubývá prostoru na chyby
5) kroutící moment od pohonu se rozloží na větší plochu více kol, oddálí to předokolkovou nedotáčivost. Ale mluvím o běžném autě, respektive o předokolce vs 4x4. Pochopitelně, že nemluvím o extrému na slikách na okruh. Prostě beru auto, kde si lze vybrat 4x4 nebo polovinu. Zadokolku pro tento bod vynechme, to je fakt.

a dále:
můžu si zajet k baráku kam chci, když ve sněhový vánici jede proti na okresce autobus, můžu mu uhnout. Když si chci zastavit můžu klidně do krajnice. A vůbec o vlastnostech na sněhu nemá smysl mluvit.
23. 2. 2017 23:42
Re: 4x4 na cestu?
Ona ta zadokolka je na sněhu možná zábavnější, ale v podstatě proto že moc nejede a spíše se jen zmítá. Hlavně v nižších rychlostech to je ve srovnání se čtyřkolkou docela frustující. Na pohled sice efektní drift, ale jede přitom jak slimák
23. 2. 2017 23:46
Re: 4x4 na cestu?
Tohle tesat do kamene.
Jen nechápu, že se v každý diskuzi najde někdo, kdo tvrdí, že je pohon obou náprav k ničemu. Přitom neznám nikoho, kdo to v autě měl a už by to nechtěl. Já bych to bral i do kabria na léto kdyby se to tam dělalo.
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:47
Re: 4x4 na cestu?
Proč tesat do kamene = zrušit veškerou prémiovou produkci. Kromě Audi >:-[]

K ničemu není = těch třeba 10% majitelů ho využije :-)

Do toho kabria chceš krom 4x4 doufám i naftu ;-)
24. 2. 2017 08:56
Re: 4x4 na cestu?
To nie je vec chcenia, ale priorít. Ja som 4x4 mal a teraz ho nemám. Proste pre niekoho môže mať väčší prínos to, že auto je bez stredového tunela a tak neobmedzuje cestujúceho v strede. Alebo sa mu jeho využiteľnosť zdá príliš nízka za vynaložené prostriedky a povie si, že raz za 5 rokov proste obetuje trochu času a nahodí reťaze a takto by sa dalo pokračovať.
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:43
Re: 4x4 na cestu?
1) to je rozšířenej omyl = bez diskuze ;-)
Znám 160 cm vysokou holku co to na mokru s 525 PS mastí stejně jako na suchu.
Na mokru má na smyk násobně větší vliv rychlost a stav pneu = než systém pohonu [odkaz]

5) výhody a nevýhody 4x4 viz odkaz = tak to prostě je

a dále: uhneš s jakymkoli autem. Čtyřkolka má smysl na sněhu = tam to rozdíl fakt je
23. 2. 2017 23:51
Re: 4x4 na cestu?
ad 5 - v tom odkazu 4x4 myslím vůbec nedopadlo špatně, podle mě to vyhrála
A to ani netestovali auta za horších podmínek
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 00:01
Re: 4x4 na cestu?
V odkazu na kterej odpovídáš těžká čtyřkolka na mokru dostala akvaplanink ani si neškrtla ;-)

Podle tebe to vyhrála? To ses na čtení hodně nesoustředil :-)
24. 2. 2017 00:07
Re: 4x4 na cestu?
Zřejmě sis popletl odkazy. Pod pětkou bylo srovnání koncepcí pohonu z Autorevue

[odkaz]
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 00:10
Re: 4x4 na cestu?
Ne nepoplet = nešlo tam o vítězství

Ale o plusy a mínusy koncepcí = a 4x4 neznamená vždy ve všem lepší. Tak sem to myslel

Když paušalizovat tak čtyřkolka je lepší na sněhu = na mokru přesto že si to většina lidí představuje ne. Neni automaticky lepší = větší vliv maj pneumatiky a rychlost
24. 2. 2017 00:14
Re: 4x4 na cestu?
Na mokru mě třeba překvapilo, jak hodně stabilní je čtyřkolka při rychlém průjezdu hlubších kaluží oproti FWD. To stejné je při křižování sněhových jazyků
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 00:18
Re: 4x4 na cestu?
Jak by mě to mohlo překvapit? Neni to spíš obráceně? Tebe by nejspíš překvapilo jak na mokru neni rozdíl mezi pohony ;-)

Respektive zásadní vliv má rychlost a pneumatiky = abych byl konkrétní: čtyřkolka na ojetějších pneu je průser, zado- předokolka na normálních je v pohodě :-)

Že do hor, na polní cesty, nebo sněhem zaváté = je 4x4 = to jo. Od toho je ;-)

To je ale těch 10% vs těch 90%. Ale sou lidi co radši kombík = co kdyby jednou něco chtěli převést :-)
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 00:56
Re: 4x4 na cestu?
"Respektive zásadní vliv má rychlost a pneumatiky = abych byl konkrétní: čtyřkolka na ojetějších pneu je průser, zado- předokolka na normálních je v pohodě" - nie, toto vobec nie je manipulacia a podsuvanie pseudoargumentov...
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 00:59
Re: 4x4 na cestu?
Dík za potvrzení = pár lidí se vyzná :-)
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 09:16
Re: 4x4 na cestu?
Je ti dufam jasne, ze som to myslel trochu inak, lebo u teba clovek nikdy nevie :-)
23. 2. 2017 23:53
Re: 4x4 na cestu?
1) Hele jezdil si se 4x4 vůbec někdy? Nebo respektive chodil si v 7. třídě na fyziku? Psal jsem, že auto má podstatně lepší trakci na mokru (ono dokonce i na suchu). Nechápeš na tom jako konkrétně co?
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:59
Re: 4x4 na cestu?
1) hele já se učil na 4x4 ;-)

Fyziku znám = často mě tu z její neznajlosti obviňujou = už je to takový oblíbený klišé = naposled tu na mě fyziku zkoušeli na to že SUV nejsou automaticky bezpečnější :-)

Já to chápu = problém že většina lidí ne = a myslí si že na mokru je 4x4 atomaticky bezpečnější ;-)

Viz video = není :-)

Daleko větší vliv než pohon má stav pneu a rychlost = můžeš tomu řikat fyzika ;-)
24. 2. 2017 00:07
Re: 4x4 na cestu?
Kde konkrétně v tomhle bodu píšu něco o smyku s ohledem na tvoje video:
"Podstatně lepší trakce na mokru = bezpečnější a rychlejší se zařazení do jedoucí kolony aut z nulové rychlosti"
?

Konkrétně třeba můj otec si myslí, že quattro je lepší i bez plynu z kopce v odkloněný zatáčce, to je pochopitelně hovadina. Já ale psal, že se to chová líp pod plynem a to pravda je.
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 00:11
Re: 4x4 na cestu?
Ok

Mimochodem ta holka na mokru to sem mluvil taky o SL = sice o 20 let novějšim ale SL :-)
24. 2. 2017 00:12
Re: 4x4 na cestu?
S tvým odcem bych docela souhlasil. Čím víc to klouže, tím příznivěji se projeví plynulé brzdění všech čtyř kol motorem
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 00:14
Re: 4x4 na cestu?
Asi pudu radši spát >:-[]
Avatar - _Karel_
24. 2. 2017 06:29
Re: 4x4 na cestu?
Tak to by bylo velmi, velmi rozumné.Za to tě chválím.
24. 2. 2017 00:20
Re: 4x4 na cestu?
Pohon 4x4 jsem měl ve vícero autech - a už bych ho nechtěl.
Tady je poměrně názorně vysvětleno proč:)
[odkaz]
více výkonu a pohon 4x4 prohrává s menším výkonem a pohonem zadní nápravy. a na mokru.
čtyřkolka je řidičsky tupá a nedotáčivá. víc žere a víc váží. ve sněhových kalamitách potkávám čtyřkolky jak jedou v pravém pruhu pokorně za pluhem. aspoň mi nepřekáží v levém:)
Hamunasakra LOL holka 150 cm a 58 let:)))
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 00:24
Re: 4x4 na cestu?
Holka 58 let a 150 cm? 3x blbě :-)

Hele týhle je dokonce 62 [odkaz] gerontofile >:-[]

Jinak ale konečně někdo normální >:D
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 00:46
Re: 4x4 na cestu?
To video bolo za mokra ?
Ale uplne si to zabil tymi kalamitami.
Kludne si v tom zi aj nadalej :-)
24. 2. 2017 07:50
Re: 4x4 na cestu?
Mig: my tady ale neřešíme rekordní jízdy po okruhu, bavíme se o normálním celoročním provoze za všech podmínek.

Na suchém okruhu v extrému může být dvoukolka třeba krapet rychlejší, ale pro celoroční silniční provoz to nic neznamená
24. 2. 2017 16:23
Re: 4x4 na cestu?
Kolik dnů Kalousku je u nás takových, že čtyřkolku využiješ? A jakých dnů je víc, suchých a krásných, nebo se sněhovou kalamitou?
Moje denní jízda se víc podobá rychlé sportovní nebo sněhové kalamitní:) pro mně je důležité mít svižné auto ochotné zatáčet, než to, které vyjede sjezdovku až nahoru:)
24. 2. 2017 16:49
Re: 4x4 na cestu?
Kolikrát za rok využiješ airbagy ? Kolikrát využiješ náhradní kolo ? A stejně to vozíš

Ale jestli se ptáš vážně tak já opravdu využiju čtyřkolku tak 30 - 60 dnů za rok a z toho tak 10-20x dost hodně (patlat se s řetězama se mi fakt nechce) a i ve zbytku roku mi dělá radost. Mimochodem jen letos jsme měli zimu 40 dnů v kuse - ještě není konec zimy - a pamatuju i zimu kdy jsme měli nasněženo 5 měsíců v kuse, bylo to tuším kolem 2004 - 2005.
Kromě toho čtyřkolku využiješ po celý rok při každé prudší akceleraci a při zhoršených pomínkách. Nemusíš se bát zaparkovat u lesa na blátě, atd. Při cestě v létě k moři ji asi potřebovat nebudeš, ale pokud vytahuješ z vody loď na přívěsu zase se pohon všech kol šikne. Záleží kam jezdíš, proč a za jakých podmínek.

Když jedu s FWD, na suchém asfaltu mi ještě na dvojku zasahuje protiprokluz. To u stejně výkonné 4x4 neznám ani na jedničku
25. 2. 2017 12:45
Re: 4x4 na cestu?
jenomže Kalousku rezerva mi nezhoršuje jízdní vlastnosti automobilu přece:)
pro můj styl, pro moje auto a jeho kategorii je čtyřkolka naprosto zbytečná a na obtíž... když budu tahat přívěs s lodí, bude to něco naprosto jiného a potom můžu nad čtyřkolkou uvažovat. když budu jezdit do terénu, můžu nad čtyřkolkou uvažovat. na běžné ježdění po zpevněných silnicích je čtyřkolka faktorem zhoršující jízdní vlastnosti...
25. 2. 2017 16:48
Re: 4x4 na cestu?
Nic není černobílé, čtyřkolka někdy vlastnosti zhoršuje, jindy vylepšuje. Já ti ji přece nenutím. Já záběr všech kol poznám například při každém prudším rozjezdu, ale pokud někdo radši když mu pískají gumy a odpich je pomalejší tak to respektuji. Priority má každý nastavené jinak.
Avatar - Beefcake
25. 2. 2017 18:56
Re: 4x4 na cestu?
" na běžné ježdění po zpevněných silnicích je čtyřkolka faktorem zhoršující jízdní vlastnosti..." - to myslis "pro můj styl, pro moje auto a jeho kategori" ?
Lebo akosi mi nenapada, v com vseobecne dobre spravena 4x4 s vektorovanim krutiaceho momentu na suchej ceste zhorsuje jazdne vlastnosti. Ak sa teda nebavime o napevno zamknutom offroade, co by ma v tejto debate na druhu stranu neprekvapilo...
25. 2. 2017 22:07
Re: 4x4 na cestu?
Ctyrkolka je prirozene nedotaciva, to ti vasi nerekli?
Jezdim osobnim autem, netaham lode, netaham karavan, nejezdim nikam, kam bych nedojel s RWD.
Avatar - Beefcake
25. 2. 2017 22:19
Re: 4x4 na cestu?
A naco asi tak funguje pribrzdovanie vnutornych kolies, ci aktivne vektorovanie momentu na predku ?
Skus nieco ine (co zhorsuje jazdne vlastnosti).
Btw, kto je to "vasi" ?
25. 2. 2017 22:58
Re: 4x4 na cestu?
muzes delat co chces, zadokolka bude vzdycky lepsi:)
Avatar - Beefcake
25. 2. 2017 23:08
Re: 4x4 na cestu?
Tak to by sme mali...takze nic.
Jak delat, co delat. Mne je jedno, co preferujes, ja ta tu o nicom nepresviedcam.
Ale ked raz napises "na běžné ježdění po zpevněných silnicích je čtyřkolka faktorem zhoršující jízdní vlastnosti...", tak chcem pocut preco. Lebo to je nieco ine, ako ked napises, ze subjektivne sa ti lepsie jazdi s RWD alebo niecim inym, ze je to pre teba vacsia zabava. proti comu sa neda namietat. To je kazdeho vec.
26. 2. 2017 08:53
Re: 4x4 na cestu?
Proč se asi v F1 používá pohon zadních kol? Aby bylo víc zábavy?
Fyzika! Pohon všech kol dělá auto nedotáčivým, to je celé. Nejrychleji projedeš zatáčku na suchu s pohonem zadních kol.
26. 2. 2017 09:03
Re: 4x4 na cestu?
Tak nám ještě vysvětli proč se ve WRC používá pohon všech kol. Je to snad kvůli zpomalení, že RWD by jezdily příliš rychle ? :-)
26. 2. 2017 11:15
Re: 4x4 na cestu?
Protoze rallye se jezdi velmi casto na nezpevnenych cestach truhlicku:) tam ma pohon vsech kol opravneni...
26. 2. 2017 11:21
Re: 4x4 na cestu?
Hele ty fyziku, nebudeš tomu věřit ale 4x4 jim jedou rychleji i po suchém asfaltu
Avatar - Beefcake
26. 2. 2017 13:02
Re: 4x4 na cestu?
Pocuj truhlicku :-) , aby sa dalo hovorit o nedotacavosti, muselo by to byt blizko 50:50, bez moznosti dodatocneho ovplyvnenia momentu a bez vhodne rozlozenej hmotnosti. Uz pri nejakom 30:70, ci 20:80 by to bolo zasadne inak.
Co sa tyka F1, tam sa samozrejme take uvahy boli kedysi, lenze F1 je odjakziva regulovana, ci uz hmotnostne alebo inak. A bolo vyhodnotene, ze narast hmotnosti pri 4wd by bol prilis velky (udajne az desiatky % celeho auta) a naviac je tam pridana zlozitost. Dalsi problem je aerodynamika, sedenie by muselo byt vyssie a to ma cele brutalny vplyv na rychlost. A teraz je tam uz v pravidlach specificiky dane, ze pohon musi byt maximalne dvojkolesovy a samozrejme su zakazane vsetky systemy na smerovanie krutiaceho momentu. Preco ? Lebo by to prinasalo vyhodu.
V F1 sa trakcia riesi najma pritlakom, je to jednoduchsie a ucinnejsie pri sucasnych podmienkach.
WRC je samozrejme o inom.
Mimochodom, v LeMans nejazdia aj 4WD ?
A vela stastia pri jazdeni na dokonalych cestach a v dokonalom pocasi.
26. 2. 2017 14:42
Re: 4x4 na cestu?
Viz video.
Audi s pohonem všech čtyř je pomalejší než méně výkonné BMW s pohonem zadních kol. Jak je to možné? když papírově je Audi S5 rychlejší?
děkuju, ale já spoléhám spíš na svoje řidičské schopnosti než na štěstí:) A docela rychlý umím být i ve sněhu a v dešti... bez pohonu všech 4:)
Avatar - Beefcake
26. 2. 2017 15:30
Re: 4x4 na cestu?
Ok, snazil som sa ti odpovedat faktami, aj na tej F1, ale ty si stale melies svoje.
Preco asi sa robia najvykonnejsie cestne/plechove auta ako 4x4 ? Pozri si napr. TOP100 Nurburgring medzi plechacmi, mimo prototypov.
Preco asi aj taky vyrobca cistych sportiakov ako Porsche, cim dalej, tym viac pouziva AWD ?

A tu mas este cosi k casom tych dvoch : [odkaz]
26. 2. 2017 16:16
Re: 4x4 na cestu?
Mig: video je poněkud mimo mísu, WRC se nejezdí na okruhu. A stejně tak má k okruhům dost daleko i jízda po normální silnici
Avatar - _Karel_
24. 2. 2017 17:05
Re: 4x4 na cestu?
Není to zbytečná debata? Všechno je "něco za něco". Pro tvoji radost ze sportovní jízdy nepřevažují výhody čtyřkolky nad nevýhodami. Jiným (mě taky) nevýhody čtyřkolky nevadí a využijí přednosti.
Podle mě se není o čem bavit. Moc nechápu, že to na webu o autech může být takové téma- jestli je čtyřkolka přínosem a nebo není. Samozřejmě- jak pro koho, podle toho, co od auta chce a jak ho používá.
24. 2. 2017 17:10
Re: 4x4 na cestu?
Karel má pravdu
Avatar - _Karel_
24. 2. 2017 17:22
Re: 4x4 na cestu?
taky hlasuju, že má Karel pravdu.
;-)
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 21:37
Re: 4x4 na cestu?
Podobne videa: [odkaz]
24. 2. 2017 09:21
Re: 4x4 na cestu?
Píšeš quattro a řádná quattra dělí i brzdnou sílu motoru, tedy fungují i z kopce bez plynu. Pokud máš vzadu sportovní diferenciál, bude ti při brzdění motorem fungovat i vektorování (pokud mě tedy paměť neklame).
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 00:55
Re: 4x4 na cestu?
4x4 ma vzdy vacsiu sancu pod plynom vdaka zaberu vsetkych koles sa dostat z blbej situacie.
Neviem preco stale motas tie penumatiky, to plati uplne vzdy, takze naco tym manipulovat a odvadzat od podstaty ? A neviem preco mam pocit, ze tu podsuvas, ze 4x4 auta chodia na horsich pneu.
Avatar - Enthusiastic.driver
24. 2. 2017 07:46
Re: 4x4 na cestu?
Kvality a výhody čtyřkolek jsou nesporné, ale zase někteří z nich dělají ideální řešení pro každou situaci.

Trakce a stabilita za zhoršených podmínek? Jednoznačně.
Tahání přívěsů? Není o čem.

Ale

Větší zábava na sněhu? Pouze v případě opravdu ostrých sportovních čtyřkolek, jinak bych preferoval zadokolky. Ne, není to jen o pomalém zmítání se na sněhu.
Lepší chování v zatáčkách na suchu? Cože prosím? Ledaže by lepší znamenalo synonymum pro tupější a neohrabanější.
24. 2. 2017 08:01
Re: 4x4 na cestu?
Wawris: jediné řešení ideální pro každou situaci neexistuje. Ale se souhrnem všech možných podmínek na silnicích (nebo i částečně mimo ně) se čtyřkolka popere mnohem líp. Za dobrých podmínek je asi krapet horší, ale za špatných podmínek dvoukolku převálcuje rozdílem několika tříd.

A s tím bavením na sněhu s RWD, musím konstatovat že zatím všichni co se bavili zůstali vždy daleko vzadu, aniž bych se musel ve čtyřkolce nějak moc snažit (určitě nejsem žádný pilot).
Takže ani nevím jestli je to opravdu tolik pobavilo :-)
Avatar - Enthusiastic.driver
24. 2. 2017 08:23
Re: 4x4 na cestu?
Nemám problém s tím souhlasit. Ostatně i na ženě pozoruju takový bohorovný klid od doby co má 4x4. :-) Prostě pocit sucha a bezpečí.
A samozřejmě, že na sněhu 4x4 vždy ujede, to by bylo na světě něco opravdu špatně, kdyby tomu tak nebylo. Nicméně, "daleko vzadu" je relativní pojem.

[odkaz] - třeba tady jde hezky vidět, jak je běžná čtyřkolka i na tom sněhu zprvu nedotáčivá a zadokolka naopak reaguje vybočením od prvního okamžiku
24. 2. 2017 08:31
Re: 4x4 na cestu?
Jednak bych vůbec neřekl že jízda se čtyřkolkou je na tom videu nějaká nudná. A za druhé každá koncepce či spíše každé auto má své typické vlastnosti a ty je potřeba respektovat. Takže nedotáčivější čtyřkolka se musí řídit jinak než RWD, třeba tolik nevlaje ale odmění se mnohem větší dynamikou hlavně na výjezdech ze zatáček.
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 09:22
Re: 4x4 na cestu?
Ono tej RWD ani nic ine neostava :-)
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 20:30
Re: 4x4 na cestu?
Inak tie pneu na MX5 su na tom povrchu o dost lepsie ako na Impreze.
24. 2. 2017 09:43
Re: 4x4 na cestu?
Ten původní příspěvek jsem chápal víc v kontextu FWD vs. AWD. Přeci jen zadokolek na trhu pod prémií zase tolik není, už vůbec ne v praktičtějších karoseriích. Až od prémie nahoru je to vážný hráč, tam máš zase problém koupit předokolku (mimo nejnižší třídy).
Avatar - Ozzman
23. 2. 2017 22:37
Re: 4x4 na cestu?
Pro běžný ježdění ti stačí Fábie s litrem MPI.... Takže asi tak k tomu 4x4 ;)
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:05
Re: 4x4 na cestu?
To bych až tak nesouhlasil >:-[]

Rozdíl mezi fabkou 1.0 a autem poznáš hned a cejtíš každou minutu každej kilometr = nebo ty ne? ;-)
Avatar - Ozzman
24. 2. 2017 08:08
Re: 4x4 na cestu?
Já ne..... já v ní ještě nejel :-) Ale vyveze 4 dospělé i na Ještěd jak dobře naznačil Kyklop.....:) Vezl jsem se akorát v Cigu s tím motorem a to bych moc jako kvalitní nepovažoval, ale nejsem takový odborník jako redakce :-)
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 08:44
Re: 4x4 na cestu?
Lanovkou je to lepší [odkaz] :-)
Avatar - Floyd
23. 2. 2017 23:34
Re: 4x4 na cestu?
>:D >:D >:D :yes:
24. 2. 2017 07:53
Re: 4x4 na cestu?
>:D >:-[] , dá to aj plne naložené na Ješted. Darmo, je to len o šoférovi štvorkolka je nanič :-!
23. 2. 2017 19:22
To je zase vypotek...
Opravdu objevny clanek, vsem nam rozsiril obzory. Dekujeme pane Dusile, jako vzdycky informacni hodnota zero...
Rozbalit vlákno
3
Avatar - _Karel_
23. 2. 2017 19:27
Re: To je zase vypotek...
Bohužel ano. Těšil jsem se a nic. Možná ten plný rejd u uzávěrky diferenciálu může někomu zachránit peněženku.
23. 2. 2017 20:47
Re: To je zase vypotek...
Pro ty kteří o tom vědí kulový ten článek význam má. Nebo ty jsi se snad s vědomostma o 4x4 narodil?
Avatar - Hammunasakra
23. 2. 2017 23:08
Re: To je zase vypotek...
Ne tos blbě pochopil o čem je řeč = ten článek stojí za kulový :-)
23. 2. 2017 19:32
Torsen
Pan Dusil velmi se velmi správně vůbec nezmínil o velké skupině aut s mezinápraovým diferenciálem Torsen. Protože ví, že se jich žádně z vyjmenovaných probémů prakticky vůbec netýkají
Rozbalit vlákno
9
Avatar - _Karel_
23. 2. 2017 19:36
Re: Torsen
A že jich jezdí tak málo, že to nemá cenu zmiňovat. ;-)
A když jsme u toho, byl bys tak hodný (bez ironie) - jaké problémy se můžou torsenu týkat a na co je potřeba si dávat pozor? Dík!
23. 2. 2017 19:42
Re: Torsen
Podle mě může vadit když by se jedno kolo (nebo náprava ) nechalo rychle protáčet při větším zatížení, například při velmi dravé jízdě na sněhu. Pak by byl Torsen pochopitelně přetížen tepelně z vnitřního tření. Ale v praxi k tomu asi nedochází, sám se díky účinné samosvornosti takovému stavu brání a o poruše torsenu jsem ještě nikdy neslyšel
23. 2. 2017 20:13
Re: Torsen
Když jste nakousli ten torsen, tak bych měl na něj dotaz... Nejakou dobu se ho snažím pochopit.. ale nejsem si zcela jistý principem jeho fungování..
Zda to chápu správně tak uvnitř vzniká tření a to "přenáší" točivý moment na kolo s lepší adhezí, respektive nesníží se s prokluzujícím kolem? A co otáčky? může nastat prokluz?
23. 2. 2017 20:30
Re: Torsen
Jo s tím třením je to správně - ostatně tření vzniká asi v každém samosvoru, jde jen o to jakým způsobem se vyvolává
A torsen prokluz určitě připustí taky, pokud rozdíl v momentech na kolech - tedy v jejich adhezi - překročí mezní koeficient torsenu. V takovém případě se překoná vnitřní tření a kolo začne prokluzovat. I při prokluzu ale torsen nadále momenty přerozděluje ve prospěch neprokluzujících kol
23. 2. 2017 20:36
Re: Torsen
možná blbá připomínka s jasným vysvětlením... Ale jak se mohou kola v zatáčce točit různou rychlostí když to torsen omezuje?
23. 2. 2017 20:42
Re: Torsen
Torsen se zavírá až při rozdílu momentů. Pokud jsou momenty na kolech přibližně stejné, torsen je relativně uvolněný a umožní rozdíl otáček.
23. 2. 2017 20:51
Re: Torsen
V tom případě už mě je to jasný... :-) Dík za odpovědi ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
23. 2. 2017 21:15
Re: Torsen
V zásadě dobrý vysvětlení.
Snad jen dodám, že Torsen pořád pracuje s poměrem momentů.. tedy násobkem. Takže v okamžiku, kdy jedno kolo ztratí moment úplně, násobí se nulou = výsledek je vždycky nula a kolo se točí, jako by diferenciál byl normálně oteveřenej.

I já pominu detaily a vyjímky.. Torsenů existují vlastně 4 typy řešení, a tohle platí pro 3 nejrozšířenejší.
:-)
23. 2. 2017 21:46
Re: Torsen
Jen dodám, že výchozí dělení nemusí být nutně 50:50.
Avatar - Ja Prvni 123
23. 2. 2017 21:08
Bože, jak hluboko jsem klesla...
"Třeba v takové Škodě Octavii s pohonem všech kol, jak známo realizovaným elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex, se až tak hlídat nemusíte....".

Ten film byl dobrej, ale tahle nekonečná masáž je otravná. Na "novinkách" to ještě pochopím, ale tady by to mělo být pro lidi, co mají auta rádi.
Rozbalit vlákno
3
23. 2. 2017 21:17
Re: Bože, jak hluboko jsem klesla...
no, chtěl jsem to sem napsat, ale je to zbytečný.
V Haldexu jde zničit čerpadlo. Navíc kombinace motoru s větším krouťákem, DSG, brždění kol v zatáčkách a ježdění stylem plnej rejd a taky plnej plyn a vůbec veškerý přetěžování systému dost likviduje převodovku. Konkrétně 6s DSG v kombinaci s silnějším TDI je hodně na hraně. A teda ani ostatní komponenty pohonu tohle nemají rády..
24. 2. 2017 09:52
Re: Bože, jak hluboko jsem klesla...
Když k převodovce, kterou původně navrhli na 350 Nm, dají motor s více než 350 Nm... To vždy smrdí. U takového produktu lze očekávat, že bude celkem optimalizovaný a že to nebude otázka drobné změny, takže se zakusuješ do rezervy. Člověk jim může věřit, že ví, co dělají, ale na hraně je správný výraz, pokud to už není za hranou.
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 09:23
Re: Bože, jak hluboko jsem klesla...
Brutal podprahova masaz.
23. 2. 2017 21:33
Přínos článku je pro mě hlavně v tom, ...
... že zde tentokrát vyhrál v soutěži redaktor, co přidává vykřičníky nad tím, co dává otazníky.
Vykřičníkář - otazníkář 5:3 :-)
Rozbalit vlákno
0
23. 2. 2017 21:58
Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
Do sněhu hodíme Suzuki Kizashi a nezapomeneme zmínit Škodu Octavia......No nic - aut s Haldexem různých generací, či jejich klonů je taková halda....a sémě autorova brku spočine zrovinka na Škodovce. Snad náhoda, či co...
Ale jinak k článku - zajímavá osvěta. Leč pokud řidič nemumí číst - manuály - tak je mu tenhle článek stejně k ničemu, protože neobsahuje haldu obrázků...
To ničení při zavření mezinápravy - kolik auto to dneska má? Tedy natvrdo, bez toho, aby se systém nevyplnul samočinně nad určitou rychlost vozu?
Moc mi jich na mysl, krom pár pracovních pickupů na mysl nepřijde.
Takže jízda v běžných silničních čtyřkolkách je tak ***nfest, že to zvládne i cvičený ministr financí. Jinak to prokluzování až do zničení diferáku - ehm - mno - dost aut má něco jako protiprokluz, který to omezí. Pokud už by řidič byl ovád a zkoušel haldex takhle trápit, tak dojde k diskotéce na přístrojovce a to snad už pak zmastí jenom Sobotka.
Jinak ano - pamatuju pár případů, kdy majitelé Touaregů s uzavíratelným předním diffem - je louskali, páč jim přišlo cool, mít je zavřené na asfaltu a ten prvek to jaksi nevydržel. Nečetli manuál - inu tak...
Takže Škodovku jsme do článku dostali - uděláme si čárku a počkáme si na další článek...
Rozbalit vlákno
14
23. 2. 2017 22:09
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
Opravdu měly nějaké touaregy zavíratelný přední dif ? To slyším poprvé
A popravdě tomu ani moc nevěřím
23. 2. 2017 22:25
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
neměly..
První verze měla obdobu dnešního Xmotionu a uměla zavřít prostředek a zadek.
23. 2. 2017 22:32
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
na čem tedy rozstřelili ty přední diffy? je možné, že mne na dílně kluci tahali za nohu, když ho tam měli zvedlého a předek dole. Na 4M se přední zavírá sám?Elektronicky a jízda na suchu může přivodit jeho zničení?
23. 2. 2017 22:56
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
Tak zničit se dá i neuzavíratelný diferenciál..
Touareg má elektronicky "uzavíratelný" přední diferenciál tak, že to brzdí druhý kolo. Ale plnohodnotnou špéru to nemá. Na některý auta to šlo dokoupit z aftermarketu. Tuším na LR na Disco a jeho deriváty, jde to sehnat na různý Ameriky. Ale standartně to opravdu běžné není. V dnešní době bohužel už není běžná ani uzávěrka středu a zadního.. Na silniční auto to nevadí, ale velká (a drahá) SUV by to mít mohla..
23. 2. 2017 23:07
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
tak jsem za * - volal jsem mu a vyprudil ho - to má za to. Chyba je na mé straně přijímače, za což se omlouvám - cituju - vynechám lichotky ;-) od roku cca 03 až 05 se s.ali přední diffy, pokud to někdo hodně tahal mimo cesty. Když zavřeli zadek a střed a někde uvízli a naložili tomu. Tak to vnitřek předního difu, kterýmu do toho kecala elektronika(klasickej elektronickej dif, kdy do toho elektronika kecá přibrždováním kol) moc libě nenesl a díky tomu měl dobrej kšeft. Protože to nebyla levná záležitost.
Pak prý provedli nějakou konstrukční změnu nebo co a už to nebyla taková sláva.
Ani sem nestačil poděkovat a poslal mě do vývoje :-)
No dneska to má už jen pár aut. Klasickýho patrola přestali dělat. LCéčka (80ky)dělají, ale to se sem už standardne netahá - snad Dajbych ale je to raketa. Pár jich mají v dolech.
Tak upřímně - k čemu by to na polní cestu max lidem bylo. Jediný, co se dneska dělá na tři uzamykatelný, tak je snad jedině Géčko. Jiný auto mne nenapadne....
23. 2. 2017 23:10
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
Jo to bych souhlasil
23. 2. 2017 23:24
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
Ono taky kdo si vezme auto za 3+ mil. Kč a pojede s tím do terénu, kde využije přední uzávěrku...
Každopádně Tureg toho dá docela dost, podstatně lepších SUV moc není, krom RR a RRS teda.
To auto mi trochu leží v krku, pokud by byla třetí generace k světu, možná bych se do toho nechal ukecat..
24. 2. 2017 10:44
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
Dajbych vozí 70 a uzávěrku předku nemají (za příplatek prostředek a zadek). Základ je něco přes milion. Opravdu se 80 dělají?
24. 2. 2017 21:21
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
tak to koukám, že jsem byl včera za perlu z Labuanu - máš samozřejmě pravdu....
24. 2. 2017 10:03
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
Snad jediné auto s uzávěrkou předku, které mě napadá, je G. Snad nějaké staré Land Cruisery to měly z továrny. H1 (možná i ty pozdější). Ale z toho, co je na trhu, asi jen to G. A i v dobách prvního Touaregu to byla, řekl bych, vzácnost.
24. 2. 2017 15:24
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
Uzamikatelny predni diff meli Jeepy Grand Cherokee WJ a WK + Commander, ktery pouzival stejnou techniku jako WK. Jeep na tehle modelech pouzival el. rizenej samosvor na predni i zadni naprave. WJ tusim nezamykalo na 100%, ale WK a Commander jo a vyjede to nesmysl ozkouseno mockrat osobne.
Dal ma z vyroby predni uzaverku Jeep Wrangler ve vybave Rubicon, tam se predek prirazuje manualne.
23. 2. 2017 22:28
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
ale ano - byla to volitelka - zadej do vyhledávače - vw touareg locking front diff... zpočátku výroby to měli...
23. 2. 2017 22:31
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
A zavíratelný byl jen přední nebo více ?

EDIT: zadal jsem do vyhledávače a nenašlo to nic, jen zavíratelný střední a zadek.
Jaký odkaz jsi našel ty o předním ??
23. 2. 2017 22:39
Re: Jak sem dostat Škodovku Kizashi....
tak teď mne kesumb rozkýval. Jestli sem se nechal zblbnout od kluků na dílně - tak se na ně těším. Stopro jako můj patrol zadek a mezinápravu. abych nebyl za úplnýho vola, frajeřili s tím, že první měli zavíratelný předek, což mělo určitě Géčko od Mercedesu, což jsem jim záviděl. Dělali několik předních diferáků. Až půjdu na pinčes, tak se znova zeptám. Jinak nechápu, proč by se ten přední dif tak s.al.....
Avatar - wladyk
23. 2. 2017 22:18
Nesmyslné značení
Octavia a další s Haldexem by se měli značit 2+2 apod., protože nejsou plnohodnotnými 4x4.
Rozbalit vlákno
42
23. 2. 2017 22:27
Re: Nesmyslné značení
stejně jako třeba BMW...
Nemáš pravdu, Haldex od verze 4 funguje proaktivně a malá část výkonu jde na zadek vždy.
24. 2. 2017 10:22
Re: Nesmyslné značení
To je spíše na závadu a důsledek faktu, že se neumí odpojit úplně. Hlavním úkolem Haldexu je přece maximální odpojování pro omezení spotřeby
24. 2. 2017 10:46
Re: Nesmyslné značení
Mělo by jít spíš o to, aby připojení bylo rychlé a hladké.
24. 2. 2017 11:15
Re: Nesmyslné značení
Rychlost a hladkost se často navzájem vylučují.
Buď spojka sepne rychle ale pak to není hladké, nebo spíná pomalu a prokluz zajistí tu hladkost

Nicméně ta "trvalost" pohonu u Haldexu je stejně jen důsledkem předpětí pružiny držící lamely pohromadě
24. 2. 2017 14:07
Re: Nesmyslné značení
duvod minimalniho momentu proudiciho u haldexu dozadu je podle me uplne jiny - kdyz to cele odpojim, stejne tu zadni skupinu (poloosy, diferak, kardan) pohanim pasivne odvalovanim kol. a to je zasadne nechteny zpusob (zadni kola stale trochu pribrzdena) se vsemydusledky z toho plynoucimi (opotrebeni pneu, zhorseni jizdnich vlastnosti, zvysena spotreba) proto je v principu veci potreba nejaky minimalni moment dozadu posilat vzdy, cimz eliminuju ty prvni dva parazitni jevy a se spotrebou jsem na tom zhruba stejne. rovnez v takovemto pripade je vzdy reakcespojky v principu hladsi a rychlejsi (hlavne ten dopad na jizdni projev auta).
24. 2. 2017 14:28
Re: Nesmyslné značení
Spotřeba je stejná jestli kola a celý mechanizmus roztáčím pasivně silnicí nebo aktivně motorem.
24. 2. 2017 16:13
Re: Nesmyslné značení
... Copak jsem snad napsal něco jiného?
24. 2. 2017 16:17
Re: Nesmyslné značení
Ano. Psal jsi že při pohonu zadního difu přes kola je spotřeba vyšší
24. 2. 2017 16:25
Re: Nesmyslné značení
Ano a psal jsem, že tento faktor při posílání nějakého nenulového momentu dozadu zůstává +- nezměněn: "cimz eliminuju ty prvni dva parazitni jevy a se spotrebou jsem na tom zhruba stejne".
24. 2. 2017 14:58
Re: Nesmyslné značení
kuny: kardan se od kol nepohání ale jinak můžeš mít pravdu, ovšem praktický důsledek je stejně nula prd
24. 2. 2017 16:12
Re: Nesmyslné značení
No, počkej, pokud máš haldex vpředu u motoru a nemáš na kardanu například volnoběžku, tak se ti při odvalování zadních kol kardan pohání, ne?
24. 2. 2017 16:14
Re: Nesmyslné značení
u kterého auta je haldex vpředu u motoru ?
24. 2. 2017 16:17
Re: Nesmyslné značení
No to nevím, to jsem si myslel, že u každého ;-)
24. 2. 2017 16:19
Re: Nesmyslné značení
Neznám ani jedno
24. 2. 2017 16:20
Re: Nesmyslné značení
Tak se neptej tak blbě a rovnou mi to napiš, že to maj auta až za kardanem, ne? ;-) ...

edit: A ten praktický důsledek není "nula prd" ten je zcela podstatný - od minimalizace zbytečného ničení plášťů po principiálně výrazně zlepšenou rychlost funkce, včetně principiálně zlepšených jízdních vlastností.
24. 2. 2017 16:28
Re: Nesmyslné značení
S tím ničením plášťů to nebude tak jednoznačné. Pokud je haldex trvale trochu připojený, tak i těmi pár procenty brání nezávislému otáčení přední a zadní nápravy. Vnáší tak do pohonu přídavnou sílu která může opotřebení pneu naopak zvyšovat.
24. 2. 2017 16:33
Re: Nesmyslné značení
Tak moje zkušenosti s léty provozu s dvěma haldexy 4. generace (Tiguan, Sharan) říkají, že opotřebení na přední a zadní nápravě je prakticky totožné a prakticky se rovná pohonu quattro s třemi diferenciály (Passat b5.5).
24. 2. 2017 16:49
Re: Nesmyslné značení
Pak myslím že je s odpojováním haldexu něco špatně
24. 2. 2017 18:56
Re: Nesmyslné značení
... a z ceho tak usuzujes? pneu na hnane naprave trpi vetsim opotrebenim zejmena diky smykani, kteremu se tu a tam zejmena pri rozjezdech nevyhnes. jestlize tohle smykani efektivne potlacis tim, ze zejmena v techto inkriminovanych okamzicich silu rozlozis na vsechna kola, pak se zrejme neni cemu divit. na prednich pneu pozoruju obvykle vetsi opotrebeni boku (rejd) a samozrejme celkove ten vzorek ubyva nepatrne rychleji (vetsi celkova zatez a vetsi prenos sil pri brzdeni). ale nepochybuju, ze clovek tvych znalosti tohle bezezbytku chape.

a jen tak mimochodem, mas nejake prakticke zkusenosti s auty s haldexem?
24. 2. 2017 19:30
Re: Nesmyslné značení
Myslím že k tomu smýkání moc nedochází, od toho je tam to připojitelné 4x4. Podle mě se pneumatiky opotřebovávají především dlouhodobým přenosem hnací síly a proto by se měl opotřebovávat trvale poháněný předek. Ale je to jen můj názor

A praktické zkušenosti s haldexem a jinými 4x4 připojováky mám že jsem s takovými auty najel cca 20 tis.km, ovšem ani jedno nebylo moje. Vím není to moc, s fulltime 4x4 mám najeto desetkrát víc. Proč se ptáš ?
24. 2. 2017 19:49
Re: Nesmyslné značení
no ptam se proto, ze kdyz jsem prisel o b5.5 a misto nej mel tiguana, tak jsem se prave bal toho, ze mi to sezere ty predni kola jako klasicka predokolka. no a opak je pravdou, k cemuz jsem dospel po cca 40 tisicich kilometrech s tiguanem a stejne chovani mi potvrzuje i sharan (30 tisic). z toho mam odtusenou vyse uvedenou "teorii".

edit: o smykani jsem mluvil v souvislosti s jednou hnanou napravou zejmena pri rozjezdech. tohle haldex bezezbytku eliminuje. tzn. nesmyka se.
24. 2. 2017 19:52
Re: Nesmyslné značení
Myslím že na žraní zadních gum má vliv i nastavení geometrie, konkrétně jsem slyšel že u 4x4 se dává větší sbíhavost zadních kol (říkají tomu agresivní geometrie) s cílem lepší směrové stability auta. Negativem je právě větší jsíždění gum, takže bych to nesváděl jen na zadní pohon. Nezkoumal jsem ale přesně jak to je takže mě tady neber úplně doslova
24. 2. 2017 20:40
Re: Nesmyslné značení
ale urcite, geometrie ma zasadni vliv. vetsi sbihavost zpusobuje vetsi opotrebeni na vnejsich stranach gum, rozbihavost pak na vnitrnich. ja ale mluvim o stavu, kdy na letnim obuti dam v pohode prinejmensim 50 000 km (a fakt to nejezdim na 1,6mm), pricemz s predokolkou jsem dal na stejne opotrebeni cca pulku. a vychazelo mi to stejne s tim haldexem jako s torsenem. ten haldex mi oproti jedne hnane naprave eliminuje ty vecne drobne prokluzy pri rozjezdech, pricemz vetsinu hnaci sily stejne zene pres predek, z cehoz prave plyne to me "poznani", ze ty gumy zerou hlavne ty ustavicne drobne prokluzy zejmena pri rozjezdech. take jsem jednou videl rozhozenou geometrii v predu tak, ze jedna guma mela ometeny vnitrek a druha vnejsek. to jsem moc nechapal.

takze abych to shrnul - ctyrkolky (mam na mysli systemy zalozene na trojici diferencialu nebo haldexu 4+ apod.) maji obecne blahodarny vliv na opotrebeni pneu jako celku. tot muj poznatek (k tem trem autum, ktere jsem zminoval a ktera jsem osobne vlastnil/vlastnim je potreba jeste pripocitat z nasi sirsi rodiny dva systemy s viskozni spojkou a nekolikero po sobe jdoucich plnohodnotnych premiovych suv ctyrkolek - z hlediska opotrebovani pneu vsude stejny nalez ;-) )
24. 2. 2017 20:43
Re: Nesmyslné značení
Proti seriózně zjištěným empirickým údajům se nedá asi nic namítat :-)
24. 2. 2017 20:47
Re: Nesmyslné značení
:-) dekuji... pouze bych k tomu namitnul, ze ne kazdy prispevek je nutne od toho, aby se k nemu muselo neco namitat. ;-)
24. 2. 2017 21:34
Re: Nesmyslné značení
ano v celku bych souhlasil. Namítnul bych jen že bez námitek není diskuze protože bychom si tak jen bez jakýchkoliv námitek odsouhlasili jednotný pohled na věc. Ovšem ten často nemáme takže k jednotnému pohledu se díky námitkám teprve dopracujeme časem. Anebo taky ne. Doufám že nic nenamítáš
25. 2. 2017 12:06
Re: Nesmyslné značení
nenamitam nic >:-[]
24. 2. 2017 20:01
Re: Nesmyslné značení
Starší Haldexy to takhle neměly. Problém byl v tom, že reakce systému byla pomalá a náhlá. Snad třetí generace přišla s předpětím pro zlepšení rychlosti reakce. Tou hladkostí jsem narážel právě na tu skokovost, kdy spíš chceš, aby to bylo progresivnější a čitelnější (rychlejšímu systému se situace tolik nevymkne z rukou, takže může reagovat plynuleji). Pokud si dobře vzpomínám, problém byl v hydraulice a to předpětí dělala právě hydraulika. Čtvrtá generace snad přidala akumulátor. Pátá ho už zase nemá, její elektrické čerpadlo by prý mělo být dostatečně rychlé, aby nebyl potřeba.
24. 2. 2017 20:14
Re: Nesmyslné značení
Tak u haldexů 1-3 byl problém nutnost protočení kol. Hlavní čerpadlo bylo poháněno rozdílem otáček, elektrické čerpadlo u Haldexu 3 to trošku napravilo že dokázalo zajistit určitý přítlak předem, ale plné nezávislé ovládání přišlo až se čtyřkou. Haldexy 1-3 osobně považuju za velký konstrukční přehmat

A všechny haldexy 1 - 5 mají lamely tlačené pružinou, která samozřejmě zajišťuje určitý přenos momentu i v nulovém stavu. Nicméně jedná se o konstantní moment takže se těžko dá mluvit o nějakém procentu z hnací síly která je velmi proměnlivá.
U 4 a 5 je ovšem možné libovolné naprogramování takže skutečné chování je spíše věcí konkrétního SW a nemám bohužel k dispozici přesnější popis jeho nastavení
Avatar - Beefcake
24. 2. 2017 20:54
Re: Nesmyslné značení
Tu je dalsi zo servisnych dokumentov, tentoraz k H4 : [odkaz]

A pre zaujimavost:
ESP or ABS Intervention
When a wheel slip control system is activated, the amount of clutch engagement is controlled indirectly through the ABS Control Module J104.
For example, the clutch may be disengaged entirely for an ABS intervention while it can be engaged for an ESP intervention.
24. 2. 2017 00:50
Re: Nesmyslné značení
Proc neni plnohodnotne 4x4? Ze se zadek pripojuje jen kdyz je potreba? To byl snad u 4x4 standart az do nedavne doby..
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2017 01:06
Re: Nesmyslné značení
Ne to byl standard u Haldexu ;-)
24. 2. 2017 10:49
Re: Nesmyslné značení
To těžko. Jsou systémy, které dávají řidiči možnost druhou nápravu úplně odpojit. Podle mne je to celkem běžné řešení. Myšlenka tedy byla mít ji odpojenou, pokud pohon všech kol není potřeba. Ať už to byl systém s elektronicky ovládanou spojkou, jako Haldex, nebo něco mechanického (viz třeba Jimny, kde nemáš nic mezi odpojeno a "uzamčeno" - žádný mezinápravový diferenciál nemá, nejde tedy vyloženě o uzávěrku, ale o pevné spojení náprav).
24. 2. 2017 15:15
Re: Nesmyslné značení
Aha, takže starší Jeppy, land rovery a další offroady s vypínatelným předkem bez mezinápravového diferenciálu nejsou skutečná 4x4?
24. 2. 2017 15:23
Re: Nesmyslné značení
No v podstatě ne. Naprostou většinu času fungují v režimu 4x2
24. 2. 2017 15:34
Re: Nesmyslné značení
ale to je právě normální - setkal jsem se i s definicí, že označení 4x4 se vztahuje právě na vozy s přiřaditelnou nápravou, zatímco stálý pohon všech kol se označuje AWD
24. 2. 2017 16:01
Re: Nesmyslné značení
jo to může být ale třeba volvo má označení awd a stejně se připojuje, takže je v tom chaos
asi by to chtělo nějaké doplňkové značení protože ani z 4x4 nepoznáš která náprava je trvalá a která se připojuje
24. 2. 2017 19:46
Re: Nesmyslné značení
Ani jedno označení takové rozdělení ani nenaznačuje. Nedává to žádný smysl. 4x4 říká, že auto má poháněná čtyři kola ze čtyř (dvoumontáž se bere jako jedno), a AWD říká, že jsou poháněna všechna kola, tedy u aut se čtyřmi koly naprosto to samé.
24. 2. 2017 20:00
Re: Nesmyslné značení
a není u AWD navíc poháněná i rezerva ? :-)
24. 2. 2017 20:44
Re: Nesmyslné značení
... takze pouzivat oznaceni awd u aut vybavenych rezervou je zavadejici >:-[]
Avatar - Sumi2000
23. 2. 2017 23:02
Nepoužívejte rušní brzdu za jízdy!
>:D chtělo by to rušní přepsat na ruční !
Rozbalit vlákno
0
24. 2. 2017 03:17
nezmysly
Autor clanku by mal rozumiet o com pise.

Podla clanku by vsetky auta lamali poloosy na parkoviskach, spojka by bola za diferencialom a olej by bol asi pieskom.

Jediny problem pri trvalom awd je situacia ked clovek pretaca 1 koleso a ostatne stoja. Awd nie je stavane aby takyto stav trval dlhsiu dobu. Cize ak ma nikto starsie audi, subaru apod, nie je dobre "turovat" motor s 1 pretacajucim sa kolesom. Diferencial na naprave s pretacajucim sa kolesom sa rychlo prehreje.

Inak je awd a 4x4 podobne 4x2.

uzavierky su dnes zriedkave a mechanicke uzavierky nema takmer nikto
Rozbalit vlákno
1
Avatar - MGRR
24. 2. 2017 16:55
Re: nezmysly
Co to je za kravinu??? > Inak je awd a 4x4 podobne 4x2.
Avatar - Intercool
24. 2. 2017 06:48
Mercedes 4x4
Jezdím Mercedes, 400 ps a 4x4 špéra předek, mezináprava i zadek a je to fajn. Jo a je to Arocs sypač :-)
Rozbalit vlákno
0
24. 2. 2017 07:33
Perla!
"...kde je místo samočinné lamelové spojky použit centrální diferenciál. Díky němu se všechna čtyři kola točí stále a tedy ne pouze v případě, kdy elektronika vyhodnotí, že je to potřeba pro zvýšení bezpečnosti či zlepšení trakce při rozjezdu..."

Tak to som teda fakt netusil, ze u haldexu sa NETOCIA stale vsetky 4 kolesa! Celkom by ma zaujimalo, ako to v praxi vyzera. Mozno zo traja-styria silnejsich chlapi dvihnu oktavku vzadu za kufor, aby sa zadne kolesa nedotykali cesty...
Rozbalit vlákno
1
Avatar - maxi!
24. 2. 2017 07:47
Re: Perla!
predbehol si ma.... :-!
24. 2. 2017 08:39
xDrive
Co mi bylo řečeno od technicky znalých hlav, tak např. xDrive údajně nejvíc "rasí" driftování na suchu, protože zpravidla chybějící nebo minimální prokluz znamená, že všechno musí pobrat rozvodovka xDrivu a to ji nadměrně opotřebovává. Bylo mi tedy doporučeno, abych na suchu takové věci nedělal a když si chci zablbnout, tak raději volil mokro nebo sníh, kde prokluz kol sníží působení sil na rozvodovku.

Faktem ale je, že utahat se dala i na sněhu. Po hodině smýkání a driftování na zasněženém letišti (ještě s původní E91kou) se přehřála a vypnula.

Do dneška si pamatuju slova prodejce v BMW, který říkal:"Chcete odolnou čtyřkolku? Kupte si EVO nebo Imprezu!"
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ada je zase tady
26. 2. 2017 23:03
Couvání
nikdo tu neřešil couvání s Haldexem 1 ve srovnání s ostatními systémy
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Beefcake
27. 2. 2017 22:01
Re: Couvání
Mozes zacat. A pridaj k tomu este nieco o dizloch a Renaulte :-)