28.4. 2014 Svět motorů

Pojistné podvody s motorovými vozidly: Hrozí až 10 let natvrdo

Pojistné podvody s motorovými vozidly: Hrozí až 10 let natvrdo

Ve snaze zakrýt svou chybu dokážou podvodníci vymyslet i úplné hlouposti, které jsou podezřelé už na první pohled.

Podvody s motorovými vozidly patří mezi nejčastější a nezmizí asi nikdy. Ostatně o tom svědčí statistiky České asociace pojišťoven (ČAP) i samotných pojišťovacích ústavů. „Jen za loňský rok naši členové prověřovali deset tisíc podezřelých případů se škodou přes miliardu korun. U motorových vozidel, která těmto statistikám vévodí, byly prokázány podvody bezmála za 400 milionů korun,“ vypočítává Ondřej Karel, specialista na prevenci pojistných podvodů České asociace pojišťoven. A pojišťovací ústavy mu dávají za pravdu. „Jen loni jsme prokázali 280 podvodů s motorovými vozidly za 59 milionů korun,“ je konkrétní Milan Káňa z Kooperativy. Doplňuje, že v roce 2012 to bylo o deset případů méně, i v předchozích letech se počet odhalených podvodů pohyboval pod hranicí tří set. Rostoucí tendenci eviduje i Generali. „Zatímco v roce 209 bylo podvodů 73, loni již 272,“ uvádí tiskový mluvčí Generali Jiří Cívka a potvrzuje i vyšší škody. „Během prvních tří měsíců letos odhalili naši detektivové pojistné podvody za 17,5 milionu korun, loni za tu samou dobu dosáhly škody sedmi milionů,“ účtuje Cívka. Nelichotivou pozici motorových vozidel mezi pokusy o podvod potvrzují i další společnosti. „Jsou to nejčastější případy, které šetříme,“ říká Eva Svobodová z Uniqy. „Nejčastěji se jedná o fingované dopravní nehody, falešná odcizení vozidel a záměrné nadhodnocování škody,“ uvádí Jaroslav Chvosta z odboru prevence a šetření České podnikatelské pojišťovny.

Staré fígle neplatí

Mění se i mechanismus podvodů. Ty, které byly velmi časté dříve, se dnes dějí zřídka. „Zatímco v minulosti se jednalo zejména o škody na karoserii, v poslední době jsou stále častější případy fingovaného poškození pohonných agregátů,“ říká soudní znalec Milan Barták. Za úspěchy v odhalování stojí i spolupráce specializovaných týmů pojišťoven, jež při podobném modelu podvodu informace mezi sebou sdílejí. „Detektivové jednotlivých pojišťoven navzájem komunikují a spolupracují, stejně jako s policií, vyšetřovateli, lékaři i dalšími odborníky,“ říká Václav Bálek z Allianzu. S tím, jak pojišťovny odhalují aktuálně páchané podvody, ale vznikají pokusy nové.

Velký bratr tě slyší

A jak vyšetřování případu vlastně funguje? „Podnět k prověření přichází od pracovníků likvidační služby nebo odborníků vyhodnocujících podezřelé případy pomocí analytických nástrojů podle přesně stanovených kritérií. Systém je schopen například rychle označit škody nejen lidí, kteří jsou pojišťovnám notoricky známí, ale i fyzické nebo právnické osoby, u nichž může vznik škody souviset se špatnou finanční situací firmy. V případě potvrzeného podezření přebírají šetření pracovníci speciálního útvaru, kteří nezřídka spolupracují s Policií ČR,“ vysvětluje obecný mechanismus odhalování podvodu Renata Čapková z ČPP. Ovšem o samotných detailech pojišťovny mluví jen mlhavě. „Chamtivci by získali návod, na co se soustředit při vylepšování svých triků,“ obhajuje nepříliš konkrétní informace Eva Svobodová. Obecně lze říci, že kromě týmů vlastních specialistů a externích spolupracovníků nasazují pojišťovny na odhalování podvodů i nejmodernější techniku. K analytickým systémům, které shromažďují a vyhodnocují veškeré informace o klientech, mají k dispozici třeba hlasový analyzátor, který vyzkoušeli v Allianzu nebo Kooperativě. Jedná se vlastně o jakýsi druh detektoru lži, jenž dokáže na základě zabarvení hlasu odhalit pokus o podvod. Když klient zavolá, operátor mu položí předepsané otázky, aby hlas „zkalibroval“. Při úvodních dotazech, jako je jméno, příjmení či adresa, nikdo nelže. Podle těchto standardních otázek pak software rozliší, jak vypadá jeho pravdivá mluva. Následně jsou pokládány otázky zaměřené na samotnou pojistnou událost. Pravdu označí software zelenou barvou, oranžová signalizuje jisté nesrovnalosti a pravděpodobné lhaní. Červená barva pak ukazuje lež.

Tresty

A za prokázané podvody přicházejí postihy, a to nijak malé. „Hodně lidí netuší, že se pokusem o pojistný podvod dopouštějí zároveň trestného činu, a tedy si koledují o vstupenku do vězení,“ tvrdí Václav Bálek z Allianzu. Podle policejního mluvčího Jozefa Bocána se tresty mohou pohybovat od šesti měsíců do deseti let. „Když je pojistným podvodem způsobena větší škoda, činí sazba rok až pět let, u organizované skupiny dva roky až osm let. U škod opravdu velkého rozsahu může jít až o pět až deset roků odnětí svobody,“ souhlasí Milan Káňa z Kooperativy. Navíc je trestná už samotná příprava, což potvrdil i policista Bocán. Na nejtvrdší tresty však obvykle nedojde. „Rozsudky jsou zpravidla podstatně nižší, řada kauz se řeší také mimosoudní cestou,“ vysvětluje Svobodová. Nastane tedy boom podvodů?

Haha, nebo aha?

U piva se občas zasmějeme, když někdo vypráví, jak pojišťovnu obalamutil. Tohle pokřivené vnímání pojistných podvodů je ale na škodu. Obecně je totiž mylný názor, že když už si jednou u pojišťovny něco platím, musím to nutně nějak využít. Jsou to ovšem spojité nádoby, protože vyšší výskyt podvodů a škod z nich se může projevit i do zvyšování pojistných sazeb, zejména povinného ručení. A to se řidičům zákonitě nemůže líbit.

„Sympatizantům s podvodníky jako by totiž vůbec nedocházelo, že když musí pojišťovna v rámci krytí škod z konkrétního rizika více peněz vydat, musí jich i více vybrat,“ vysvětluje Václav Bálek. „Veřejnost v tuto chvíli nemyslí na to, že bude-li takových chytráků více, zdraží to pojištění. A to všem, ne jen nepoctivcům,“ souhlasí Eva Svobodová.

Jak funguje hlasový detektor lži

Při odhalování podvodů se používají i sofistikované přístroje. „Analyzátor hlasu vznikl v Izraeli původně pro armádu,“ vysvětluje Ludvík Bohman z pojišťovny Allianz. „Tvůrci hlasového analyzátoru zjistili, že při lži se člověku nejenom zvyšuje tep a potí se, ale také se mění struktura hlasu. Normálně odchylku neslyšíte. Jenže když zvukovou stopu převedete do digitální podoby, z celé řady křivek poznáte, zda člověk na druhé straně aparátu mluví pravdu, nebo si vymýšlí,“ popisuje Bohman. Výsledky jsou neuvěřitelně přesné. „Vzali jsme deset nahrávek telefonátů se staršími případy, kde jsme jednoznačně prokázali podvod. K nim jsme přidali dalších deset standardních pojistných událostí, které byly zcela v pořádku. Aniž by je experti obsluhující hlasový detektor znali, dokázali u všech rozpoznat, kdy šlo o podvod, a kdy o klasickou pojistnou událost,“ vysvětluje Ludvík Bohman z Allianzu.

Uvízli v síti...

... Allianzu

„Profesionální bourači“ si nechali zaplatit za havárii s autem v poměrně velké rychlosti do stromu nebo sloupu. Starý dražší vůz organizátoři podvodů „přestrojili“ do znehodnocených náhradních dílů, ale při hlášení pojistné události jej deklarovali jako vozidlo zánovní, a tedy i mnohem dražší.

Řidič „utopeného“ vozu dostal smyk u rybníka a vletěl do vody. Ve skutečnosti však auto přivezl k rybníku na lafetě a záměrně jej shodil. Prozradil ho rezavý brzdový buben. Vůz měl být v rybníce asi dvacet minut, pak jej vytáhli přivolaní hasiči. A za tak krátkou dobu povrch brzdového bubnu zreznout nemohl.

… České podnikatelské

Výrazně vyšší rozsah poškození, než ke kterému by mohlo při nehodě dojít, upozornilo na případ vozidla sjetého do potoka. V něm mělo po proniknutí vody dojít k poškození motoru a zatopení vozidla až po palubní desku. Potok byl ovšem velmi mělký, třeba sání motoru bylo asi 50 cm nad hladinou.

... Generali

Majitel Škody Fabia z jižních Čech ohlásil nehodu. Náraz do stromu naštěstí odnesly jen plechy. Z technického hlediska se jednalo o totální škodu, která byla následně vyplacena. O několik měsíců později fotil stejný mobilní technik jinou fabii, jejíž majitel nahlásil nehodu nárazem do stromu. Poškození vozu se mu zdálo povědomé. Detektivové pojišťovny při šetření zjistili, že přestože se jednalo o dvě rozdílná auta, podvodníci přelakovali a přestrojili poškozené díly z jednoho vozu na druhý. Na první pohled možná náročná akce, ale pro zkušeného mechanika práce maximálně na dva dny.

Klient nahlásil škodu na motorovém vozidle a nárokoval plnění z povinného ručení, které má u Generali zdarma rozšířené o krytí rizika střetu se zvěří. Naaranžoval havárii včetně srnčích chlupů. Posudek soudního znalce o původu zvířecí srsti nacházející se na vozidle ukázal, že pochází z obchodu s rybářskými potřebami, kde se používá na vázání mušek pro sportovní rybolov. V druhém podobném případě se dokonce jednalo o štětiny z běžného kuchyňského koštěte.

... Kooperativy

Klientka nahlásila odcizení zánovního SUV včetně data a místa, kde k němu došlo. U jiné pojišťovny zároveň uplatňovala škodu z léčebných výloh v Itálii právě v období, kdy mělo dojít k odcizení vozu v Praze. Policie zjistila, že automobil odvezla klientka do Itálie, kde ho ponechala u svého přítele a u nás nahlásila jako ukradený.

Autoservis chtěl ze svého pojištění odpovědnosti uhradit škodu na voze Maserati údajně vzniklou chybou mechanika, který na motoru špatně dotáhl vypouštěcí šroub oleje. Následkem toho mělo dojít k úniku maziva a poškození motoru se škodou asi 300 000 Kč. V době opravy ovšem vozidlo jezdilo téměř po celém Česku – projeli se zřejmě všichni mechanici – a k poškození agregátu došlo jeho přetížením, nikoliv únikem oleje.

... Uniqy

Sériový podvod se odehrával tak, že byl importován vrak vozu s dokumenty, které byly „převedeny“ na jiné auto stejné značky, barvy a parametrů, ukradené pro tento účel na objednávku. Automobil pachatelé pojistili a vzápětí nechali odcizit, nebo shořet.

Víte, že…

… nejvíce podvodů je v Praze, ve středních Čechách a v Moravskoslezském kraji?

… nejčastějším motivem pojistného podvodu je snaha nechat si zaplatit i škody, které neměly s událostí žádnou souvislost?

… dokonce existují organizované skupiny, které se pojistnými podvody „živí“?

 [600×319]

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…