Policie dostala nové Škody Octavia. Jsou opravdu speciální!
V Mladé Boleslavi před muzeem automobilky Škoda dnes proběhlo oficiální předání nových speciálů Policii ČR. Policisté si převzali prvních 64 exemplářů modelu Octavia, do konce roku si převezmou celkem 477 nových automobilů značky Škoda. Určeny jsou pro pořádkovou, cizineckou a dopravní policii. Klíčky od nových speciálů symbolicky předal policejnímu prezidentovi Tomáši Tuhému vedoucí českého zastoupení Škoda Auto, pan Luboš Vlček.
Zakázka je výsledkem tendru vypsaného letos na jaře, který má za cíl modernizovat automobilovou flotilu Policie ČR. Ta v současnosti využívá asi 8.000 aut schopných výkonu služby, přičemž podle policejního prezidenta Tomáše Tuhého je až polovinu vozů nutné vyměnit. I z toho důvodu policie plánuje v příštím roce pořídit zhruba tolik nových aut jako letos, zatím je však otázkou, zda bude mít na nové automobily dostatek financí.
Mezi 477 novými policejními vozy jsou zastoupeny obě karosářské verze Octavie, zhruba dvě třetiny tvoří liftbacky, zbytek pak kombíky. Octavia byla vybrána na základě požadavků policie na velikost auta a nosnost. Michal Hodboď z vedení dopravní policie nám vysvětlil, že do menšího auta by se policista „v plné polní“ (např. v protiúderovém obleku) nevešel. Kombi byly pořízeny pro převoz většího nákladu, mj. policejních psů. Do budoucna ale není vyloučeno, že by si policie koupila třeba Rapidy místo dosavadních Fabií.
Všechna auta jsou poháněna benzinovým čtyřválcem, a to buď 1.4 TSI (110 kW), nebo 1.8 TSI (132 kW), přičemž oba motory jsou v zakázce rozděleny zhruba půl na půl. Zbývajících 101 aut kombinuje osmnáctistovku s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou. Zážehové agregáty byly vybrány s ohledem na celkové náklady.
Nová vozidla znamenají také tu nejmodernější techniku. Za nové Octavie policie zaplatí 240 milionů korun, přičemž jen speciální policejní výbava přijde u každého z aut na zhruba 150 tisíc.
Hlavním prvkem policejních Octavií jsou vedle speciálního zbarvení samozřejmě výstražná světla. Předané Octavie používají nejen již tradiční střešní majáky, ale nově také výstražná světla v přední masce, za čelním sklem a skle víka zavazadelníku.
Střešní siréna je tvořena diodami, přičemž řidič každého z aut může výstražná světla individuálně upravovat – například aby neoslňoval řidiče aut za sebou. Opravdovou specialitou je pak možnost úpravy výstražného nápisu varujícího řidiče za autem. Policisté mohou vybírat z 22 nápisů, mezi nimiž je mimo jiné „pozor náledí“ a „stop.“
V zavazadelníku se nachází trezor speciálně upravený pro převoz dlouhých zbraní (typu MP5 a MP7). Trezor je navržený tak, aby do něj nemohla vniknout nepovolaná osoba, navíc je možné jej otevřít i z kabiny. Do kufru se vejdou také zastavovací pásy nebo úložný prostor na neprůstřelné vesty. V zavazadlovém prostoru je dále umístěn hasicí přístroj, který nově doplnily kladívko a řezáky na pásy.
Výbava aut vychází ze základního stupně Active, což je patrné třeba na nelakovaných krytech vnějších zpětných zrcátek. Škoda Auto ale nechala policisty si naspecifikovat vozy podle jejich individuální potřeby, vozy tak neodpovídají žádnému z nabízených stupňů výbavy. Tiskový mluvčí Škody Auto Jozef Baláž z toho důvodu tvrdí, že Octavie pro policii mají vlastní výbavový stupeň, interně nazývaný „policejní speciál“.
Výbava všech předávaných vozů je zhruba totožná. Automobily disponují klimatizací, která je podle Michala Hodbodě již standardní výbavou nových aut. Chybí naopak navigace, policie raději používá externí systémy nebo nově i tzv. lokalizační zařízení. Specialitou jsou sedačky, ty přední jsou vyztuženy tak, aby se v rámci policejní práce neproseděly, ty zadní jsou pak koženkové – policie z hygienických důvodů požadovala jejich snadnou omyvatelnost. Dnes předané Octavie rovněž postrádají radary, měření rychlosti mají podle vedení policie do budoucna primárně zajišťovat vozy v civilním zbarvení.
Policejní Octavie se vyrábějí na běžné montážní lince, kde jsou doplněny naprostou většinou jejich speciální výbavy. Výjimkou jsou třeba vysílačky a radiolokátory, které policie přebírá od vlastního dodavatele. Policie vyžadovala na nová vozidla pětiletou záruku, životnost každého z aut je však podle Hodbodě naprosto individuální a nedá se vztahovat na všechna pořízená auta.