20.11. 2016 Matouš Jelínek

Popelářem na vlastní kůži: Kuka se vrací

 

Také jste toužili zjistit, co obnáší práce popeláře? Zkusili jsme to za vás a obětovali ranní spánek.

Když přicházíme do sběrného dvora Pražských služeb v Dejvicích, je ještě tma. Aby ne, neodbila ani šestá ranní. Jenže práce, kvůli které tu dnes jsme, vyžaduje klid. Je důležité stihnout ji předtím, než většina ostatních vstane. Naším dnešním úkolem je svoz komunálního odpadu – popelaření. „Pojedete do Košíří, konkrétně na Cibulku,“ vítá nás zdejší mistr Miloslav Rybář. Dostáváme skvělou uniformu, která není jen zářivá způsobem, že by nás nepřehlédl ani slepec, ale hlavně teplá. Bude se to hodit – teploměr ukazuje minus dva.

Dvakrát v týdnu

„Tudy jezdíme v úterý a pátek. Celkem v týdnu střídáme tři trasy,“ vysvětluje na místě náš dnešní parťák Roman Hájek. Není to žádný nováček, s kukavozem jezdí už třiadvacet let. Čtrnáctou popelářskou sezonu kroutí náš další společník, řidič Jiří Prügl. Dohromady s Tomášem Klikou pracují už tři roky. „Před námi jde ještě Pepa Pohan, který odemyká a vytahuje popelnice. Dříve je dával na ulici domovník. Dnes nám ale majitelé domů dávají klíče a my popelnice za poplatek vytahujeme na ulici a zase vracíme zpět. Přijdeme sem třeba o hodinu či půldruhé hodiny dříve a ulice si v předstihu připravíme. Když přijede Jirka s kukačkou, už se tím nemusíme zdržovat,“ vysvětluje Hájek. Slangové označení popelářského auta odkazující na prapůvodního výrobce popelářských aut Kuka se nám zalíbilo. Jak říkají popeláři například odpadním nádobám? „Třeba téhle popelnici Maruška. Ne, žádné další speciality nemáme,“ směje se Tomáš Klika.

Není čas na tlachání, jdeme do akce. Jak na to, okoukáváme od zkušenějších – nejprve nádobu přistrčíme k hydraulickému rameni, které ji za zuby otočí do popelářského auta. „Když si nejsem jistý, jestli se vysypala, ještě s ní párkrát zaklepu. Problém je, že lidé je na podzim často napěchují listím. A když zamrzne, nemáme šanci odpad vysypat,“ dozvídáme se.

S větrem ve vlasech

Když je popelnice prázdná a vrácená na místo, přichází chvíle, na kterou jsme od dětství čekali – jízda na stupínku popelářského auta. Nikde jinde se nesvezete probouzejícím se městem jen tak na stojáka. „Jakmile sundáte stupačky dolů, omezí se mi rychlost na třicet kilometrů v hodině. Také nemohu couvat, už došlo k řadě úrazů. Hrozí přimáčknutí, na stupačky není vidět,“ vysvětluje řidič Jirka.

Když se vůz dává do pohybu, zažíváme to pravé popelářské – auto se nám pohupuje pod nohama, vítr ovívá tváře, navíc ani nikde nic nesmrdí. Jízda na stupačce je na vlastní kůži ještě mnohem lepší než v dětských snech. Škoda že trvá jen asi deset metrů k dalšímu vchodu a úkolu. Naštěstí máme před sebou celou čtvrť. Dva vysypáváme popelnice a kontejnery, zatímco třetí jde za námi a zaváží je zpět k domům.

Piráti i bezdomovci

Jdeme se podívat do řidičovy kabiny. „Náš Mercedes Econic je naftový, v Pražských službách ale máme i verze na stlačený zemní plyn,“ vysvětluje Jiří Prügl. Zároveň si pochvaluje automatickou převodovku konkrétního kusu. „Při našem popojíždění na autech s manuálem je to se spojkou hrůza. Kdybych měl za každé sešlápnutí korunu, jsem dneska milionář,“ říká s úsměvem.

Podle dokladů smí naložit asi pět tun odpadu. „Dobré je, že auto umí orientačně změřit váhu,“ vysvětluje řidič. Je až neskutečné, s jakou přesností se proplétá úzkými uličkami vilové čtvrti. „Proti Starému Městu, kde jsem jezdil dříve, je to tady pohoda. Také zde není takový provoz. Měli byste vidět, když jedeme třeba na Andělu,“ říká Prügl. Podle něj je běžné, že okolní řidiči nemají pro omezení provozu způsobené popelařením příliš pochopení. „Stalo se mi, že mě někdo objížděl a zahrádkou mi urazil zrcátko. Troubil jsem, on zpomalil, ale pak na to šlápl a ujel. Nezbývalo než zavolat policii a nahlásit značky. I já jsem už někoho trefil – za tmy na Starém Městě to bylo dost těsné,“ popisuje své kilometry za volantem kukačky. A není jich málo – jen během dnešní směny najede k sedmdesátce, na jiných tratích je to i dvojnásobek.

Interiér je na náklaďák dost specifický – napravo najdete dveře podobné těm u nízkopodlažního autobusu. „Nástavba se ovládá přes dotykový displej: vysýpání, víko i kamera, kterou kluky sleduji a hodí se i pro couvání. Další ovládání je i vzadu u stupaček. Chlapi si mohou sami spouštět vnitřní lopatu pěchující odpad. Mají tam i zvonek – třeba kdybych přehlédl nějakou popelnici,“ dodává. Velkým terčíkem pak vůz zcela zastaví všechny systémy. To když třeba naloží bezdomovce. „Za ty roky jsem to zažil dvakrát, spali v papíru,“ vysvětluje nepříjemnou zkušenost, která může skončit tragicky.

Volnost je skvělá

První část trasy máme za sebou a musíme dojet vůz vysypat na překladiště, kde naše pouť končí. „Je to práce jako každá jiná. Líbí se mi, že jsme nezávislí. Máme relativní volnost, byť se samozřejmě musíme řídit předpisy a plány,“ vypráví nejzkušenější z kolegů. Přesto si dovede představit lepší spolupráci s lidmi, jejichž odpad vyváží. „Důležité je nedávat do sběrných nádob věci, které tam nepatří. Skříně, koberce a podobně lze přece zadarmo předat do sběrného dvora. Problémem jsou i lidé, kteří si objednají malou popelnici, aby ušetřili, a obloží ji taškami. Co my s tím? Vždyť kdyby více třídili, vůbec by to nemuseli řešit,“ říká na rozloučenou. Právě se rozednívá. Jdeme dospat, zatímco chlapy čeká ještě další půlden práce.

Víte, že…

… Pražské služby za rok převezmou 315 tisíc tun směsného odpadu? To by zaplnilo Václavské náměstí do výše 1,5násobku Petřínské rozhledny.

… směsný odpad většinou putuje do malešické spalovny, kde se využije pro topení? Třídí se zde také kovy.

… stejná auta svážejí i tříděný odpad? Ten se však logicky vozí k dalšímu zpracování.

… náklaďáky pro svoz odpadu mají pohon pouze jedné nápravy? Pro opravdu extrémní situace využívají Pražské služby i několik čtyřkolek.

… spotřeba v provozu se pohybuje kolem 55 litrů nafty na 100 km?

… někteří popeláři pracují už od čtvrté ranní? Běžně se končí kolem jedné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…