20.11. 2016 Matouš Jelínek

Popelářem na vlastní kůži: Kuka se vrací

 

Také jste toužili zjistit, co obnáší práce popeláře? Zkusili jsme to za vás a obětovali ranní spánek.

Když přicházíme do sběrného dvora Pražských služeb v Dejvicích, je ještě tma. Aby ne, neodbila ani šestá ranní. Jenže práce, kvůli které tu dnes jsme, vyžaduje klid. Je důležité stihnout ji předtím, než většina ostatních vstane. Naším dnešním úkolem je svoz komunálního odpadu – popelaření. „Pojedete do Košíří, konkrétně na Cibulku,“ vítá nás zdejší mistr Miloslav Rybář. Dostáváme skvělou uniformu, která není jen zářivá způsobem, že by nás nepřehlédl ani slepec, ale hlavně teplá. Bude se to hodit – teploměr ukazuje minus dva.

Dvakrát v týdnu

„Tudy jezdíme v úterý a pátek. Celkem v týdnu střídáme tři trasy,“ vysvětluje na místě náš dnešní parťák Roman Hájek. Není to žádný nováček, s kukavozem jezdí už třiadvacet let. Čtrnáctou popelářskou sezonu kroutí náš další společník, řidič Jiří Prügl. Dohromady s Tomášem Klikou pracují už tři roky. „Před námi jde ještě Pepa Pohan, který odemyká a vytahuje popelnice. Dříve je dával na ulici domovník. Dnes nám ale majitelé domů dávají klíče a my popelnice za poplatek vytahujeme na ulici a zase vracíme zpět. Přijdeme sem třeba o hodinu či půldruhé hodiny dříve a ulice si v předstihu připravíme. Když přijede Jirka s kukačkou, už se tím nemusíme zdržovat,“ vysvětluje Hájek. Slangové označení popelářského auta odkazující na prapůvodního výrobce popelářských aut Kuka se nám zalíbilo. Jak říkají popeláři například odpadním nádobám? „Třeba téhle popelnici Maruška. Ne, žádné další speciality nemáme,“ směje se Tomáš Klika.

Není čas na tlachání, jdeme do akce. Jak na to, okoukáváme od zkušenějších – nejprve nádobu přistrčíme k hydraulickému rameni, které ji za zuby otočí do popelářského auta. „Když si nejsem jistý, jestli se vysypala, ještě s ní párkrát zaklepu. Problém je, že lidé je na podzim často napěchují listím. A když zamrzne, nemáme šanci odpad vysypat,“ dozvídáme se.

S větrem ve vlasech

Když je popelnice prázdná a vrácená na místo, přichází chvíle, na kterou jsme od dětství čekali – jízda na stupínku popelářského auta. Nikde jinde se nesvezete probouzejícím se městem jen tak na stojáka. „Jakmile sundáte stupačky dolů, omezí se mi rychlost na třicet kilometrů v hodině. Také nemohu couvat, už došlo k řadě úrazů. Hrozí přimáčknutí, na stupačky není vidět,“ vysvětluje řidič Jirka.

Když se vůz dává do pohybu, zažíváme to pravé popelářské – auto se nám pohupuje pod nohama, vítr ovívá tváře, navíc ani nikde nic nesmrdí. Jízda na stupačce je na vlastní kůži ještě mnohem lepší než v dětských snech. Škoda že trvá jen asi deset metrů k dalšímu vchodu a úkolu. Naštěstí máme před sebou celou čtvrť. Dva vysypáváme popelnice a kontejnery, zatímco třetí jde za námi a zaváží je zpět k domům.

Piráti i bezdomovci

Jdeme se podívat do řidičovy kabiny. „Náš Mercedes Econic je naftový, v Pražských službách ale máme i verze na stlačený zemní plyn,“ vysvětluje Jiří Prügl. Zároveň si pochvaluje automatickou převodovku konkrétního kusu. „Při našem popojíždění na autech s manuálem je to se spojkou hrůza. Kdybych měl za každé sešlápnutí korunu, jsem dneska milionář,“ říká s úsměvem.

Podle dokladů smí naložit asi pět tun odpadu. „Dobré je, že auto umí orientačně změřit váhu,“ vysvětluje řidič. Je až neskutečné, s jakou přesností se proplétá úzkými uličkami vilové čtvrti. „Proti Starému Městu, kde jsem jezdil dříve, je to tady pohoda. Také zde není takový provoz. Měli byste vidět, když jedeme třeba na Andělu,“ říká Prügl. Podle něj je běžné, že okolní řidiči nemají pro omezení provozu způsobené popelařením příliš pochopení. „Stalo se mi, že mě někdo objížděl a zahrádkou mi urazil zrcátko. Troubil jsem, on zpomalil, ale pak na to šlápl a ujel. Nezbývalo než zavolat policii a nahlásit značky. I já jsem už někoho trefil – za tmy na Starém Městě to bylo dost těsné,“ popisuje své kilometry za volantem kukačky. A není jich málo – jen během dnešní směny najede k sedmdesátce, na jiných tratích je to i dvojnásobek.

Interiér je na náklaďák dost specifický – napravo najdete dveře podobné těm u nízkopodlažního autobusu. „Nástavba se ovládá přes dotykový displej: vysýpání, víko i kamera, kterou kluky sleduji a hodí se i pro couvání. Další ovládání je i vzadu u stupaček. Chlapi si mohou sami spouštět vnitřní lopatu pěchující odpad. Mají tam i zvonek – třeba kdybych přehlédl nějakou popelnici,“ dodává. Velkým terčíkem pak vůz zcela zastaví všechny systémy. To když třeba naloží bezdomovce. „Za ty roky jsem to zažil dvakrát, spali v papíru,“ vysvětluje nepříjemnou zkušenost, která může skončit tragicky.

Volnost je skvělá

První část trasy máme za sebou a musíme dojet vůz vysypat na překladiště, kde naše pouť končí. „Je to práce jako každá jiná. Líbí se mi, že jsme nezávislí. Máme relativní volnost, byť se samozřejmě musíme řídit předpisy a plány,“ vypráví nejzkušenější z kolegů. Přesto si dovede představit lepší spolupráci s lidmi, jejichž odpad vyváží. „Důležité je nedávat do sběrných nádob věci, které tam nepatří. Skříně, koberce a podobně lze přece zadarmo předat do sběrného dvora. Problémem jsou i lidé, kteří si objednají malou popelnici, aby ušetřili, a obloží ji taškami. Co my s tím? Vždyť kdyby více třídili, vůbec by to nemuseli řešit,“ říká na rozloučenou. Právě se rozednívá. Jdeme dospat, zatímco chlapy čeká ještě další půlden práce.

Víte, že…

… Pražské služby za rok převezmou 315 tisíc tun směsného odpadu? To by zaplnilo Václavské náměstí do výše 1,5násobku Petřínské rozhledny.

… směsný odpad většinou putuje do malešické spalovny, kde se využije pro topení? Třídí se zde také kovy.

… stejná auta svážejí i tříděný odpad? Ten se však logicky vozí k dalšímu zpracování.

… náklaďáky pro svoz odpadu mají pohon pouze jedné nápravy? Pro opravdu extrémní situace využívají Pražské služby i několik čtyřkolek.

… spotřeba v provozu se pohybuje kolem 55 litrů nafty na 100 km?

… někteří popeláři pracují už od čtvrté ranní? Běžně se končí kolem jedné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zoot chce finančně posílit. Prodává dluhopisy za 150 milionů korun Zoot chce finančně posílit. Prodává dluhopisy za 150 milionů korun

Internetový módní obchod nabídne veřejně své dluhopisy…

Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman

Největší britský řetězec prodejen zdravé výživy a…

Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká

Němečtí sociální demokraté (SPD) mají tři měsíce na to,…

Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie

Britská bankovní společnost Royal Bank of Scotland zruší…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Dnes 08:00

Hot hatche v 70. letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V 80. letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy.




Blesk.cz

Zpěvák STING exkluzivně pro Blesk: Velké plány s Karlovým mostem a tajemství jeho figury!

Zpěvák STING exkluzivně pro Blesk: Velké plány s…

Britský zpěvák a skladatel Sting (65) je hvězda světového formátu, hvězdné manýry ale nemá. Přesvědčil nás o tom…

Vondráčková slavila 70: Dostala loutku se svojí podobiznou!

Vondráčková slavila 70: Dostala loutku se svojí podobiznou!

Byla to dlouhá noc! Na hradě Karlštejně a následně na zahradě své vily na Řitce oslavila Helena Vondráčková o…

 

iSport.cz

Pešta po sérii proher slaví: Kdybych nevyhrál, tak to můžu zabalit

Pešta po sérii proher slaví: Kdybych nevyhrál, tak…

Před zápasem nebyl zrovna v dobrém rozpoložení. Jeden z nejlepších českých MMA bojovníků Viktor Pešta si ve…

Šampionka Kvitová po triumfu: Nebylo to o tenisu, šlo o mé zdraví a život

Šampionka Kvitová po triumfu: Nebylo to o tenisu,…

Chtěla si vyzkoušet, jak zraněná ruka vydrží zátěž na oblíbené trávě. Jen odehrát pár zápasů a připravit se na…

 

Reflex.cz

Stalin je v Rusku stále považován za větší osobnost než Putin

Stalin je v Rusku stále považován za větší osobnost…

Za největší historickou osobnost považují Rusové komunistického diktátora Josifa Stalina, kterému historici…

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé jižních moří

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé…

Čech Pavel Pavel před 35 lety předvedl světu, jak se pohybovaly obří sochy na Velikonočním ostrově. Maličké…