Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poradce ministerstva pro mýtný tendr má získat 130 milionů Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Ministerstvo dopravy hledá poradce pro chystaný miliardový tendr na pokračování provozu kamionového mýtného systému po skončení smlouvy s Kapschem.

Cena za poradenství se odhaduje na 130 milionů korun. Vyplývá to z oznámení předběžných informací zveřejněných ve věstníku veřejných zakázek. Za tuto odhadovanou cenu má vybraný konzultant pro ministerstvo dopravy zpracovat koncepci budoucího zpoplatnění a přípravu zadávací dokumentace pro budoucí tendr.

Samotné výběrové řízení na takzvaného projektového manažera plánovalo nové vedení ministerstva dopravy podle napjatého harmonogramu vypsat na konci dubna s tím, že vítěz soutěže by měl být známý do přelomu srpna a září. Projektový manažer by pro ministerstvo dopravy měl především zpracovat studii efektivity jednotlivých způsobů výběru mýtného. Má tak rozhodnout, zdali bude výhodné pokračovat v současné takzvané mikrovlnné technologii, kdy se průjezd kamionů a autobusů hlídá pomocí mýtných bran, nebo upřednostní satelitní sledování, případně kombinaci obou systémů.

Definitivně jasné není ani to, kolik kilometrů dálnic, rychlostních silnic a hlavně silnic prvních tříd bude nakonec zpoplatněno. Ministr dopravy Antonín Prachař totiž není příznivcem rozšiřování poplatků na všechny silnice prvních tříd, které schválil předchozí kabinet Jiřího Rusnoka. Otázkou rovněž zůstává, zdali se samotná soutěž na provozovatele mýtného systému pro kamiony nepropojí se zpoplatněním osobních vozidel. Ty by i nadále měly platit za průjezd po dálniční síti formou časového zpoplatnění, papírové kupony by ale podle plánů dopravního resortu mohly nahradit kamery rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel.

Obří tendr na mýtné by se rovněž podle dřívějších úvah ministerstva mohl rozdělit na několik menších soutěží s tím, že centrální správu systému by po vzoru rakouského Asfinagu převzalo tuzemské Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To v Česku síť dálnic a silnic vyšších tříd spravuje a jeho prostřednictvím tečou finanční prostředky na stavbu silniční sítě.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty. Smlouva na desetiletý provoz společnosti končí v roce 2016.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
22. 4. 2014 11:08
Re: tuším
Otazka totiz neznie "ci", ale "kedy". Raz sa mytny system rozsiri na vsetky vozidla, ci sa nam (vam) to paci alebo nie. Taky zdroj bezpracneho zisku si ziadna vlada nemoze dovolit ignorovat (zeby na tom vyryzovali ovela viac, ako na dialnicnych znamkach, o tom asi nikto nepochybuje). Aj na SK sa uz preslo od vyhlaseni "myto pre osobne auta urcite nebude" na verziu "myto pre osobne auta nezavedieme pred rokom xxxx".

Ide len o to, kto si to trufne presadit, pretoze protesty asi budu dost silne. Ale aj v tom sa "ovcania" daju oblbnut: vlada im to bude prezentovat ako socialne spravodlivejsi system "kto jazdi menej, bude aj platit menej". A blby narod sa chyti na rozpravky o tom, ze viac budu platit len ti hnusni zbohatlici ktori sa denne vyvazaju v drahych autach. Az neskor sa presvedcia, ze pri mytnom systeme vlastne 99% majitelov aut plati ovela viac. Ale to uz bude neskoro...
21. 4. 2014 23:33
Zase blbosti,
když se započítají i 10x nadhodnocené ceny infrastruktury, kterou Kapsch ČR prodal, náklady na provoz sežerou skoro polovinu vybrané částky, žádných 20 procent. Těch 130 milionů je zase klasický tunel. Takové náklady prostě není možné vytvořit ani kdyby na tom dělalo nonstop 100 lidí. Připomíná mi to podobný tunel v naší městské části - firmě se zaplatil milion!! korun za to aby zpracovala studii, jestli bude lepší přestavět současné fotbalové hřiště na tenisové kurty nebo se nechá jak je. No ale po neskutečně plýtvavé přestavbě D1, která třetí pruh nepřinese a bude stát zbytečně miliardy se už nedivím ničemu.
Avatar - WinDiesel
21. 4. 2014 19:45
10% pro ministra ....
Myslis tech 10% pro ministra? Naposledy za podobny projekt Rebicek koupil Slavii a nebyla levna ...... ;-\
Je zajimave kolik na ministerstvu sedi lidi kteri neumi vypsat soutez ....