9.1. 2013 Petr Barták

Ceny náhradních dílů - ze 4500 najednou 10 000 Kč!

Ceny náhradních dílů - ze 4500 najednou 10 000 Kč!

O desetikoruny, ale také o hrst tisícovek. Nahoru i dolů. Tak se pohnuly ceny náhradních dílů pro nejčastější auta na trhu.

V dobách poklesu zájmu o nové i ojeté vozy je cenová politika v oblasti náhradních dílů pro automobilky stále významnější. Tvrdá konkurence jim velí udržet stávající zákazníky. Chtějí, aby jezdili na opravy do autorizovaných servisů také po skončení záruky.

Tvorba cen náhradních dílů je tajemnou vědou a do značné míry má vliv na to, jestli si zákazník opět koupí vůz stejné značky, nebo zvolí konkurenci. A proto jsme se na to detailněji podívali.

Jak jsme srovnávali

Naše poměřování s odstupem pěti let sledovalo nejen pohyby absolutní ceny dílů, ale také motivy, které k jejich změnám zástupce jednotlivých značek vedou. Monitorovali jsme pětici kategorií, a to přední světlomet, zadní skupinovou svítilnu, přední blatník, nárazník a čelní sklo. U čtvrtiny cen jsme jásali, protože klesly. Bohužel u tří čtvrtin naopak stouply. Nejčastěji rostly u nárazníku a zadního světla, v deseti případech z osmadvaceti sledovaných modelů spadla cena čelního skla. Absolutně i percentuálně Statistické údaje mohou být zajímavé, a tak jsme se soustředili nejdříve na extrémní zdražení. Bez problémů jsme našli nárůsty o desítky procent a někdy bylo zvýšení více než dvojnásobné. Příkladem může být třeba čelní okno na Opel Astra G Classic, které vzrostlo o 115 procent, nebo přední nárazník u Fordu Mondeo III, jehož cena za pět let stoupla dokonce o 126 %. Percentuální srovnání jsou však ošidná, snadno jsme to zjistili porovnáním s absolutními čísly. Nárůst ceny u čelního skla na již zmíněnou astru dosáhl 4533 korun, na Kiu cee'd 1. generace pak 4287 korun, v percentuálním vyjádření však jen o 47 %

Výrazná zvýšení cen majitele aut však spíše dráždí, a proto jsme se podívali i na ta skutečně jen kosmetická. Rekordmanem je přední okno na Chevrolet Spark, které za pět let podražilo o „celých“ 11 korun, tedy o 0,1 %. Minimálně povyskočil také třeba přední blatník na Octavii Tour, a to o 86 korun, nebo zadní svítilna na Škodu Fabia 1. a 2. generace, za niž po pěti letech zaplatíte o 54 korun více.

Někde ušetříte

Pro řidiče a majitele aut jsou ještě daleko zajímavější poklesy cen. I takové jsme v našem srovnání našli, v několika případech v řádu tisíců, častěji však jen stokorun. Asi nejcitelnějšího percentuálního zlevnění dosáhla zadní svítilna pro Opel Corsa, a to o 55 %, absolutně o 1579 korun. Největší radost ale mohou mít majitelé Dacie Logan, kteří potřebují nový přední nárazník. Jeho cena spadla od roku 2007 o neuvěřitelných 3404 korun.

V době krize však potěší i minimální slevy dílů. Také tady byl logan premiantem – cena předního blatníku během pěti let klesla o 19 korun. Jen o další tři koruny, v součtu tedy o 22 Kč, zlevnil blatník na Fiat Grande Punto.

Cenová alchymie

A jak se finální cena dílu pro zákazníka vlastně určuje? Není to nic jednoduchého, na její výši má vliv celá řada faktorů. Tvoří ji ekonomické aspekty, jež zastoupení automobilky či výrobce nemůže nijak ovlivnit (například míra inflace, výše DPH nebo kurz koruny), a dále vlastní nastavení. Základ představuje cena určená zahraniční centrálou či přímo výrobcem, k níž se pak přidávají vlivy na národní úrovni. „Naše cenová politika je tvořena v součinnosti centrály v Paříži, zastoupením Peugeotu v České republice a pro starší modely také vývojem aftermarketu. Tyto tři faktory pak nejvíce ovlivňují cenu pro konkrétní díly,“ vysvětluje Milan Šalamoun, technický ředitel společnosti Peugeot Česká republika.

Daň za úspěch…

Velký význam na cenu součástky má také stáří modelu, jeho úspěšnost na trhu včetně postavení konkurenčních vozů a tlak nezávislých aftermarketových dílů. Například za Volkswagen to potvrzuje Lukáš Novák: „Snahou výrobce je být konkurenceschopný s neznačkovými díly a stáří modelu představuje jeden z parametrů pro snížení ceny. Smyslem je nalákat do servisů vozy staré čtyři až osm let, ale i více. Tomu se nově přizpůsobuje zacenění, třeba skla s dalšími skupinami dílů byla lokálně razantně zlevněna loni v červenci.“

Stejným směrem jde také Opel. Aftermarketu se nebojíme, naopak má s našimi cenami dílů pro zánovní vozy celkem problémy. Úspěch máme s programem Classic servis Opel, který nabízí pro starší vozy slevy na náhradní díly v řádu desítek procent,“ říká Igor Duszek, šéf poprodejních služeb Opel C&S.

… cena za kvalitu…

Zvýšení cen náhradních dílů v řádu i několika desítek procent vysvětlují výrobci aut také důrazem na jejich kvalitu. „V posledních pěti letech jsme velmi úspěšně navýšili prodej našich originálních dílů Ford do neautorizovaných servisů. Jejich cenová úroveň patří mezi nejnižší v rámci výrobců vozidel a v porovnání s opravdu kvalitativně srovnatelnými neoriginálními díly je stále konkurenční,“ obhajuje cenovou politiku v oblasti náhradních dílů servisní ředitel Fordu Martin Sládek.

… i pojištění

Spojitost mezi cenami náhradních dílů a havarijního pojištění zmiňuje Vítek Pelc ze Škody Auto. „S kvalitou našich originálních dílů souvisí i výše havarijního pojištění, která se odráží v nákladech na opravu po nehodě. V tomto ohledu máme již řadu let nejnižší pojistné v porovnání s konkurencí,“ vyzdvihuje.

Nejmenší pohyby cen
Auto Cena 2007 (Kč) Cena 2012 (Kč) Rozdíl (Kč) Rozdíl (%)
PŘEDNÍ SVĚTLOMET
Dacia Logan 2692 2960 268 10
Škoda Octavia Tour 3707 4077 370 10
Ford Mondeo III 5264 5501 237 5
Kia Cee’d 5222 5165 57 -1
Fiat Grande Punto 6605 6396 209 -3
Peugeot 207 7427 7186 241 -3
ZADNÍ SVÍTILNA
Škoda Fabia I & II 1242 1296 54 4
Kia Cee’d 3102 3159 57 2
Dacia Logan 2010 2239 229 11
Hyundai Getz 2127 2089 38 -2
Škoda Roomster 1726 1653 73 -4
Škoda Octavia Tour 1845 1653 78 -10
PŘEDNÍ NÁRAZNÍK
Kia Cee’d 6208 6304 96 2
Škoda Octavia II 4879 5069 190 4
Chevrolet Spark 2398 2604 206 9
Škoda Octavia Tour 4212 4010 202 -5
Hyundai Getz 4994 4754 240 -5
Fiat Grande Punto 7927 6900 1027 -13
PŘEDNÍ BLATNÍK
Škoda Octavia II 3701 3792 91 2
Škoda Octavia Tour 3082 3168 86 3
Fiat Punto 2603 2712 109 4
Dacia Logan 2704 2685 19 -2
Fiat Grande Punto 3010 2988 22 -1
Peugeot 307 4568 4505 63 -1
ČELNÍ SKLO
Chevrolet Spark 8755 8766 11 0
Škoda Octavia II 3868 3931 73 2
Ford Mondeo II 4821 5053 232 5
Dacia Logan 3814 3777 37 -1
Seat Ibiza 4103 4025 78 -2
Škoda Fabia II, Roomster 3451 3326 125 -4
Škoda Octavia Tour 3689 3689 0 0
Zaokrouhleno na celá procenta, ceny včetně DPH

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…