9.1. 2013 Petr Barták

Ceny náhradních dílů - ze 4500 najednou 10 000 Kč!

Ceny náhradních dílů - ze 4500 najednou 10 000 Kč!

O desetikoruny, ale také o hrst tisícovek. Nahoru i dolů. Tak se pohnuly ceny náhradních dílů pro nejčastější auta na trhu.

V dobách poklesu zájmu o nové i ojeté vozy je cenová politika v oblasti náhradních dílů pro automobilky stále významnější. Tvrdá konkurence jim velí udržet stávající zákazníky. Chtějí, aby jezdili na opravy do autorizovaných servisů také po skončení záruky.

Tvorba cen náhradních dílů je tajemnou vědou a do značné míry má vliv na to, jestli si zákazník opět koupí vůz stejné značky, nebo zvolí konkurenci. A proto jsme se na to detailněji podívali.

Jak jsme srovnávali

Naše poměřování s odstupem pěti let sledovalo nejen pohyby absolutní ceny dílů, ale také motivy, které k jejich změnám zástupce jednotlivých značek vedou. Monitorovali jsme pětici kategorií, a to přední světlomet, zadní skupinovou svítilnu, přední blatník, nárazník a čelní sklo. U čtvrtiny cen jsme jásali, protože klesly. Bohužel u tří čtvrtin naopak stouply. Nejčastěji rostly u nárazníku a zadního světla, v deseti případech z osmadvaceti sledovaných modelů spadla cena čelního skla. Absolutně i percentuálně Statistické údaje mohou být zajímavé, a tak jsme se soustředili nejdříve na extrémní zdražení. Bez problémů jsme našli nárůsty o desítky procent a někdy bylo zvýšení více než dvojnásobné. Příkladem může být třeba čelní okno na Opel Astra G Classic, které vzrostlo o 115 procent, nebo přední nárazník u Fordu Mondeo III, jehož cena za pět let stoupla dokonce o 126 %. Percentuální srovnání jsou však ošidná, snadno jsme to zjistili porovnáním s absolutními čísly. Nárůst ceny u čelního skla na již zmíněnou astru dosáhl 4533 korun, na Kiu cee'd 1. generace pak 4287 korun, v percentuálním vyjádření však jen o 47 %

Výrazná zvýšení cen majitele aut však spíše dráždí, a proto jsme se podívali i na ta skutečně jen kosmetická. Rekordmanem je přední okno na Chevrolet Spark, které za pět let podražilo o „celých“ 11 korun, tedy o 0,1 %. Minimálně povyskočil také třeba přední blatník na Octavii Tour, a to o 86 korun, nebo zadní svítilna na Škodu Fabia 1. a 2. generace, za niž po pěti letech zaplatíte o 54 korun více.

Někde ušetříte

Pro řidiče a majitele aut jsou ještě daleko zajímavější poklesy cen. I takové jsme v našem srovnání našli, v několika případech v řádu tisíců, častěji však jen stokorun. Asi nejcitelnějšího percentuálního zlevnění dosáhla zadní svítilna pro Opel Corsa, a to o 55 %, absolutně o 1579 korun. Největší radost ale mohou mít majitelé Dacie Logan, kteří potřebují nový přední nárazník. Jeho cena spadla od roku 2007 o neuvěřitelných 3404 korun.

V době krize však potěší i minimální slevy dílů. Také tady byl logan premiantem – cena předního blatníku během pěti let klesla o 19 korun. Jen o další tři koruny, v součtu tedy o 22 Kč, zlevnil blatník na Fiat Grande Punto.

Cenová alchymie

A jak se finální cena dílu pro zákazníka vlastně určuje? Není to nic jednoduchého, na její výši má vliv celá řada faktorů. Tvoří ji ekonomické aspekty, jež zastoupení automobilky či výrobce nemůže nijak ovlivnit (například míra inflace, výše DPH nebo kurz koruny), a dále vlastní nastavení. Základ představuje cena určená zahraniční centrálou či přímo výrobcem, k níž se pak přidávají vlivy na národní úrovni. „Naše cenová politika je tvořena v součinnosti centrály v Paříži, zastoupením Peugeotu v České republice a pro starší modely také vývojem aftermarketu. Tyto tři faktory pak nejvíce ovlivňují cenu pro konkrétní díly,“ vysvětluje Milan Šalamoun, technický ředitel společnosti Peugeot Česká republika.

Daň za úspěch…

Velký význam na cenu součástky má také stáří modelu, jeho úspěšnost na trhu včetně postavení konkurenčních vozů a tlak nezávislých aftermarketových dílů. Například za Volkswagen to potvrzuje Lukáš Novák: „Snahou výrobce je být konkurenceschopný s neznačkovými díly a stáří modelu představuje jeden z parametrů pro snížení ceny. Smyslem je nalákat do servisů vozy staré čtyři až osm let, ale i více. Tomu se nově přizpůsobuje zacenění, třeba skla s dalšími skupinami dílů byla lokálně razantně zlevněna loni v červenci.“

Stejným směrem jde také Opel. Aftermarketu se nebojíme, naopak má s našimi cenami dílů pro zánovní vozy celkem problémy. Úspěch máme s programem Classic servis Opel, který nabízí pro starší vozy slevy na náhradní díly v řádu desítek procent,“ říká Igor Duszek, šéf poprodejních služeb Opel C&S.

… cena za kvalitu…

Zvýšení cen náhradních dílů v řádu i několika desítek procent vysvětlují výrobci aut také důrazem na jejich kvalitu. „V posledních pěti letech jsme velmi úspěšně navýšili prodej našich originálních dílů Ford do neautorizovaných servisů. Jejich cenová úroveň patří mezi nejnižší v rámci výrobců vozidel a v porovnání s opravdu kvalitativně srovnatelnými neoriginálními díly je stále konkurenční,“ obhajuje cenovou politiku v oblasti náhradních dílů servisní ředitel Fordu Martin Sládek.

… i pojištění

Spojitost mezi cenami náhradních dílů a havarijního pojištění zmiňuje Vítek Pelc ze Škody Auto. „S kvalitou našich originálních dílů souvisí i výše havarijního pojištění, která se odráží v nákladech na opravu po nehodě. V tomto ohledu máme již řadu let nejnižší pojistné v porovnání s konkurencí,“ vyzdvihuje.

Nejmenší pohyby cen
Auto Cena 2007 (Kč) Cena 2012 (Kč) Rozdíl (Kč) Rozdíl (%)
PŘEDNÍ SVĚTLOMET
Dacia Logan 2692 2960 268 10
Škoda Octavia Tour 3707 4077 370 10
Ford Mondeo III 5264 5501 237 5
Kia Cee’d 5222 5165 57 -1
Fiat Grande Punto 6605 6396 209 -3
Peugeot 207 7427 7186 241 -3
ZADNÍ SVÍTILNA
Škoda Fabia I & II 1242 1296 54 4
Kia Cee’d 3102 3159 57 2
Dacia Logan 2010 2239 229 11
Hyundai Getz 2127 2089 38 -2
Škoda Roomster 1726 1653 73 -4
Škoda Octavia Tour 1845 1653 78 -10
PŘEDNÍ NÁRAZNÍK
Kia Cee’d 6208 6304 96 2
Škoda Octavia II 4879 5069 190 4
Chevrolet Spark 2398 2604 206 9
Škoda Octavia Tour 4212 4010 202 -5
Hyundai Getz 4994 4754 240 -5
Fiat Grande Punto 7927 6900 1027 -13
PŘEDNÍ BLATNÍK
Škoda Octavia II 3701 3792 91 2
Škoda Octavia Tour 3082 3168 86 3
Fiat Punto 2603 2712 109 4
Dacia Logan 2704 2685 19 -2
Fiat Grande Punto 3010 2988 22 -1
Peugeot 307 4568 4505 63 -1
ČELNÍ SKLO
Chevrolet Spark 8755 8766 11 0
Škoda Octavia II 3868 3931 73 2
Ford Mondeo II 4821 5053 232 5
Dacia Logan 3814 3777 37 -1
Seat Ibiza 4103 4025 78 -2
Škoda Fabia II, Roomster 3451 3326 125 -4
Škoda Octavia Tour 3689 3689 0 0
Zaokrouhleno na celá procenta, ceny včetně DPH

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Michala Noska: Kdo ctí Palachův týden Zápisník Michala Noska: Kdo ctí Palachův týden

Komunista Zdeněk Ondráček, který se aktivně účastnil…

Zeman dá Babišovi druhou šanci. Ten zahájil rozhovory o podobě nové exekutivy Zeman dá Babišovi druhou šanci. Ten zahájil rozhovory o podobě nové exekutivy

Kabinet bez důvěry by se měl zdržet zásadních…

Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Bitva „prvních dam“: Drahošová vyráží na kampaň do regionů, co podnikne Zemanová?

Bitva „prvních dam“: Drahošová vyráží na kampaň do…

Nebude to jen souboj Miloše Zemana a Jiřího Drahoše, ale také někdejší knihovnice a bývalé sekretářky. V prvním…

Drahoš udělá Kalouska premiérem, tvrdí nový útok. A Zemanovi se zle vysmál kritik

Drahoš udělá Kalouska premiérem, tvrdí nový útok. A…

Finalista prezidentské volby Jiří Drahoš musí čelit další dezinformaci. Proruské webové stránky vytáhly těžký…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Suárez si vzpomněl na zkrat z MS. Děsil se, že přestup do Barcy padne

Suárez si vzpomněl na zkrat z MS. Děsil se, že…

Luis Suárez je dnes neodmyslitelnou součástí základní sestavy Barcelony. Po incidentu během zápasu Uruguaye…

 

Reflex.cz

Sundejte kalhoty, vyhrňte tričko a točte se před zrcadlem! To není vtip, ale šikana dopingových komisařů

Sundejte kalhoty, vyhrňte tričko a točte se před…

V rubrice Never More se časopis Reflex už 25 let ptá na to, co známým tvářím zkazilo v poslední době náladu.…

Největší dezinformátoři voleb: Své místo mezi nimi má i prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček

Největší dezinformátoři voleb: Své místo mezi nimi…

Neúspěšná politička spojená s paramilitární Národní domobranou. Mladý komunista, který chodí řečnit s…