Porsche 718 Boxster a Cayman S odhalují své přeplňování. Jak se povedlo potlačit turboefekt?
Porsche se začátek loňského roku tak trochu vrátilo ke svým kořenům, když atmosférické šestiválce modelů Boxster a Cayman nahradilo přeplňovanými čtyřválci o objemu 2,0 a 2,5 litru.
Základní dvoulitr s jedním turbodmychadlem disponuje nejvyšším výkonem 220 kW (300 k) při 6500 min-1 a maximálním točivým momentem 380 N.m dostupným od 1950 do 4500 min-1.
Verze S, jejíž čtyřválec disponuje z objemu 2497 cm3 nejvyšším výkonem 257 kW (350 k) při 6500 min-1 a maximálním točivým momentem 420 N.m dostupným od 1900 do 4500 min-1 se pyšní turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, které nově doplňuje obtokový ventil turbodmychadla.
Technika použitá v útrobách Porsche 718 Boxster a Cayman v provedení S navazuje na systém, který je od roku 2005 standardem pro Porsche 911 Turbo.
Samotná automobilka uvádí, že variabilní geometrie turbodmychadla, uváděná pod zkratkou VTG, spojuje díky přestavitelným lopatkám výhody „malého“ a „velkého“ turbodmychadla. Díky tomu mají modely 718 Boxster S a 718 Cayman S dosahovat jak velmi dobré odezvy při nízkých otáčkách motoru, tak i vysokého maximálního výkonu.
Turbodmychadla s proměnnou geometrií se až do příchodu Porsche 911 Turbo generace 997 téměř výhradně využívaly vznětové motory. Důvodem je skutečnost, že poměrně komplikovaný mechanismus je v zážehovém motoru vystaven příliš vysokému tepelnému namáhání.
Automobilce Porsche se tento problém podařilo vyřešit a po více než deseti letech tuto techniku ze svého vrcholného modelu nasadila i do svých méně exkluzivních sportovních vozů.
U zážehových motorů značky Porsche se lopatky v přívodním kole turbodmychadla mechanicky otevírají a zavírají stejně jako je tomu od devadesátých let u řady vozů s přeplňovanými motory.
Při nízkých otáčkách jsou lopatky téměř uzavřeny a vytvářejí užší cestu, která efektivně zrychluje pomalu se pohybující výfukové plyny. Pomáhá to minimalizovat zpoždění reakce na sešlápnutí plynového pedálu a princip je vlastně podobný jako překrytí části ústí zahradní hadice palcem.
V případě čtyřválce Porsche je poloha lopatek upravována až desetkrát za vteřinu a systém aktivní regulace turbodmychadla využívá servomotor nasazený na turbodmychadle. Důvodem je snaha nabídnout co možná nejpřesnější regulaci.
Prozatím posledním zástupcem značky Porsche, jehož motor se může pochlubit systémem VGT jsou dvojčata Boxster a Cayman GTS, jejichž čtyřválec o objemu 2,5 litru disponuje nejvyšším výkonem 269 kW (365 k) při 6500 min-1 a točivým momentem až 430 N.m dostupným v rozmezí od 1900 do 5000 min-1.