Porsche 911 - legenda žije

Porsche 911 - legenda žije

 
 

Již od roku 1963 se vyrábí nejúspěšnější a asi také nejtypičtější model značky Porsche, tedy Porsche 911. Zajímavostí je, že se tento model měl původně jmenovat 901, ale práva značky Peugeot na označování modelů s třímístným číslem s nulou uprostřed tomu zabránily a tak vznikla dnes tak populární 911.

Od svého počátku byly vozy 911 špičkou mezi sportovními automobily a staly se snem mnohým z nás v podstatě ve všech jejich verzích. Těch základních bylo celkem pět a letos k nim přibyla šestá, přinášející do doposud nekompromisně tradičních vlastností vozu výrazné změny.

911 roku 1998 sice přeci jen částečně zachovává kulatá přední světla svých předchůdců, ale tentokráte již moderně pod velkoplošným překrytem, ne nepodobným Boxteru. Asi nejvýraznější změnou proti dosavadní koncepci je přechod z klasických "Poršáckých" vzduchem chlazených motorů na vodou chlazené. Koho by to zklamalo natolik, že by chtěl na značku Porsche zanevřít, rozhodně by neudělal dobře, protože tato nová devětsetjedenáctka rozhodně svému výrobci ostudu neudělá.

Inženýři z Weissachšského vývojového centra neměli lehkou úlohu, když měli následovat tradice a přání zákazníků, ale zároveň přinést něco nového, svěžího, co by vyústilo ve vůz Porsche 21. století. Design nové 911 přebírá klasickou "řeč těla" straších modelů se všemi výhodami, ale styling automobilu se změnil na více elegantní a diskrétní než tomu bylo u předchůdců. Např. blatníky již tolik nevystupují z karosérie, protože současné požadavky na sportovní vůz nejvyšší třídy jsou především v harmonii při zachování požadavků na jízdní vlastnosti. Návrhářům se dokonce podařilo uchovat téměř původní profil vozu při současném zaoblení ostrého přechodu čelního skla a střechy. To se společně s úpravou předních partií podepsalo nejvíce na výrazném snížení koeficientu čelního odporu vzduchu z 0,34 na 0,30 a to přesto, že celkově je karoserie širší a plocha čela větší. Co ocení řidiči zejména při vyšších rychlostech je redukce sil zdvihajících vůz na obou koncích na minimum a tedy zajištění vynikajících jízdních vlastnostech i při velmi vysokých rychlostech.

Nová kupé typu 2+2 nabízí, jistě nejen díky nárůstu délky o celých 185 mm, mnohem více vnitřního prostoru. Všichni čtyři pasažéři si užijí hlavně více místa v prostoru loktů a celkového dojmu z prostoru uvnitř vozu. Přední prostor pro zavazadla nabízí 130 litrů a "zavazadelníček" za zadními sedadly nabízí o 25 litrů více.

Luxusní interiér, který můžete shlédnout i na fotografiích si přes nutnou dávku technických vymožeností a pro klasický sporťák možná až zbytečností zachovává sportovní svěží vhled. Zejména zaujme přístrojová deska (viz foto), konkrétně rychloměr. Rychlost totiž můžete buď odhadovat z analogové části, kde jsou slabší stupně po deseti kilometrech a hlavní dílky po 50 km/h až do hranice tří set, anebo z centrálně umístěného displeje s přesným, digitálním vyjádřením rychlosti. Středem všech ukazatelů je, jak se na supersport sluší, samozřejmě otáčkoměr v jehož spodní části najdeme jeden ze dvou displejů integrovaného palubního počítače. Středový panel je trochu podobný posledním verzím 911, ale více vystupuje do interiéru a najdeme na něm opět více tlačítek a přepínačů včetně klimatizace s lepší distribucí vzduchu nebo audia s CD přehrávačem, satelitním navigačním systémem s CD-ROM či ParkAssistantem.

Co si ale zákazníci kupující vozy této značky cení nejvíce, jsou motory a podvozek. Věnujme se tedy chvilku oné již zmiňované změně chlazení. Chladit vodou totiž umožnilo zmenšit motor při současném zvýšení výkonu na 300 koní (221 kW) v 6800 otáčkách za minutu a dosáhnout kroutícího momentu 350 Nm již při 4600 ot/min u motoru objemu 3,4 litru. Redukce objemu a lepší aerodynamika se samozřejmě významně podepsala na výrazném snížení spotřeby (v průměru 10,1 l/100 km) i emisí. Také snížení hluku přispívá k ohleduplnosti k životnímu prostředí a to přesto, že podle techniků, si nová 911 zachovává nezaměnitelný "Porsche sound". Vše je samozřejmě zajištěno nejmodernější technikou včetně vysokého podílu elektroniky na řízení běhu motoru i na celkovém chování vozu.

Šestistupňová manuální převodovka nebo pětistupňová automatika Tiptronic S přenášejí sílu motoru na standardní 17-ti palcová nebo volitelně 18-ti palcová kola s většími rozměry vzadu.

Podvozek s nezávislým zavěšením všech kol byl vyladěn na ještě vyšší standard, než bylo u předchůdce zvykem. Vpředu konstrukce využívající vzpěry McPherson a vzadu víceprvkový závěs umožňují lepší rovnováhu a stabilitu, kterou zaručuje elastokinetický management kol v krajních pozicích zejména při rychlém průjezdu zatáčkami. Stroj brzdí na kapilárových kotoučích vyzkoušených na posledních závodech 24 hodin Le Mans, které garantují maximální brzdnou sílu a nejkratší brzdnou vzdálenost za všech okolností.

Žhavější novinkou je Porsche 911 Carrera Cabriolet, která podle firemních materiálů nasazuje nové standardy v dokonalosti a bezpečí v segmentu otevřených sportovních vozů. Bezpečnost takovýchto vozů se od standardních liší zejména v pojetí střešního dílu, který stejně jako pro Boxter vypracovala ve spolupráci s automobilkou Porsche firma CTS (Car Top Systems). Jedná se opět o "soft" tedy plátěnou střechu, která se automaticky zavírá a otvírá během 20 sekund.

Pokud by vás tento nový stroj pro příští tisíciletí, ať 911 Carrera nebo 911 Carrera Cabriolet až natolik nezaujal a raději dáte přednost tradiční, vzduchem chlazené 911, máte do roku 2000 stále šanci, protože výroba staršího modelu se ještě nezastavila. Tedy rozbijme prasátka a pojďme si zazávodit ... :-)

Náhrada za švýcarské banky: bývalé armádní bunkry ukrývají zlato z celého světa Náhrada za švýcarské banky: bývalé armádní bunkry ukrývají zlato z celého světa

Na to, že švýcarské banky umí udržet tajemství, se už…

Článek Hitler – gentleman se našel. Hitlera ale neoceňoval a Peroutka ho nenapsal Článek Hitler – gentleman se našel. Hitlera ale neoceňoval a Peroutka ho nenapsal

Proslulý článek nazvaný Hitler - gentleman skutečně…

 
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Český potápěč našel v Chorvatsku snubní prsten: Neznáte majitele?

Český potápěč našel v Chorvatsku snubní prsten:…

Hledá se majitel snubního prstenu! Pokud jsi dovolenkoval v Chorvatsku v malebné vesničce Brist a během vodních…

Přiznání herečky Kláry Melíškové: Občas mívám zatmění mysli

Přiznání herečky Kláry Melíškové: Občas mívám zatmění mysli

Na první pohled herečka Klára Melíšková (44) vypadá jako křehká, éterická bytost. Opak je ale pravdou. Když je…

 

iSport.cz

Berdych je letos poprvé ve finále, v Šen-čenu může obhájit titul

Berdych je letos poprvé ve finále, v Šen-čenu může…

Tenista Tomáš Berdych bude v Šen-čenu hrát první letošní finále na okruhu ATP. Nejvýše nasazený hráč v…

Ze záskoku hlavním koučem? Sparta řeší, jestli nedat šanci Holoubkovi

Ze záskoku hlavním koučem? Sparta řeší, jestli nedat…

Původně to měl být dvouzápasový záskok, po famózním triumfu nad Interem Milánem (3:1) ale fotbalová Sparta řeší…

 

Reflex.cz

Příznivci Petra Štěpánka to odhalili: Doležalovi platí za články!

Příznivci Petra Štěpánka to odhalili: Doležalovi…

Intelektuálně vyspělá skupina fanoušků Petra Štěpánka z Alternativy pro ČR učinila zcela zásadní objev, který je…

Jiří Ovčáček: Nalezený článek Hitler - gentleman není ten, o kterém mluvil Zeman

Jiří Ovčáček: Nalezený článek Hitler - gentleman…

Mluvčí Hradu Jiří Ovčáček odmítl, že by článek Hitler - gentleman z roku 1937, o jehož nálezu dnes informovalo…