Porsche 911 - legenda žije

Porsche 911 - legenda žije

 
 

Již od roku 1963 se vyrábí nejúspěšnější a asi také nejtypičtější model značky Porsche, tedy Porsche 911. Zajímavostí je, že se tento model měl původně jmenovat 901, ale práva značky Peugeot na označování modelů s třímístným číslem s nulou uprostřed tomu zabránily a tak vznikla dnes tak populární 911.

Od svého počátku byly vozy 911 špičkou mezi sportovními automobily a staly se snem mnohým z nás v podstatě ve všech jejich verzích. Těch základních bylo celkem pět a letos k nim přibyla šestá, přinášející do doposud nekompromisně tradičních vlastností vozu výrazné změny.

911 roku 1998 sice přeci jen částečně zachovává kulatá přední světla svých předchůdců, ale tentokráte již moderně pod velkoplošným překrytem, ne nepodobným Boxteru. Asi nejvýraznější změnou proti dosavadní koncepci je přechod z klasických "Poršáckých" vzduchem chlazených motorů na vodou chlazené. Koho by to zklamalo natolik, že by chtěl na značku Porsche zanevřít, rozhodně by neudělal dobře, protože tato nová devětsetjedenáctka rozhodně svému výrobci ostudu neudělá.

Inženýři z Weissachšského vývojového centra neměli lehkou úlohu, když měli následovat tradice a přání zákazníků, ale zároveň přinést něco nového, svěžího, co by vyústilo ve vůz Porsche 21. století. Design nové 911 přebírá klasickou "řeč těla" straších modelů se všemi výhodami, ale styling automobilu se změnil na více elegantní a diskrétní než tomu bylo u předchůdců. Např. blatníky již tolik nevystupují z karosérie, protože současné požadavky na sportovní vůz nejvyšší třídy jsou především v harmonii při zachování požadavků na jízdní vlastnosti. Návrhářům se dokonce podařilo uchovat téměř původní profil vozu při současném zaoblení ostrého přechodu čelního skla a střechy. To se společně s úpravou předních partií podepsalo nejvíce na výrazném snížení koeficientu čelního odporu vzduchu z 0,34 na 0,30 a to přesto, že celkově je karoserie širší a plocha čela větší. Co ocení řidiči zejména při vyšších rychlostech je redukce sil zdvihajících vůz na obou koncích na minimum a tedy zajištění vynikajících jízdních vlastnostech i při velmi vysokých rychlostech.

Nová kupé typu 2+2 nabízí, jistě nejen díky nárůstu délky o celých 185 mm, mnohem více vnitřního prostoru. Všichni čtyři pasažéři si užijí hlavně více místa v prostoru loktů a celkového dojmu z prostoru uvnitř vozu. Přední prostor pro zavazadla nabízí 130 litrů a "zavazadelníček" za zadními sedadly nabízí o 25 litrů více.

Luxusní interiér, který můžete shlédnout i na fotografiích si přes nutnou dávku technických vymožeností a pro klasický sporťák možná až zbytečností zachovává sportovní svěží vhled. Zejména zaujme přístrojová deska (viz foto), konkrétně rychloměr. Rychlost totiž můžete buď odhadovat z analogové části, kde jsou slabší stupně po deseti kilometrech a hlavní dílky po 50 km/h až do hranice tří set, anebo z centrálně umístěného displeje s přesným, digitálním vyjádřením rychlosti. Středem všech ukazatelů je, jak se na supersport sluší, samozřejmě otáčkoměr v jehož spodní části najdeme jeden ze dvou displejů integrovaného palubního počítače. Středový panel je trochu podobný posledním verzím 911, ale více vystupuje do interiéru a najdeme na něm opět více tlačítek a přepínačů včetně klimatizace s lepší distribucí vzduchu nebo audia s CD přehrávačem, satelitním navigačním systémem s CD-ROM či ParkAssistantem.

Co si ale zákazníci kupující vozy této značky cení nejvíce, jsou motory a podvozek. Věnujme se tedy chvilku oné již zmiňované změně chlazení. Chladit vodou totiž umožnilo zmenšit motor při současném zvýšení výkonu na 300 koní (221 kW) v 6800 otáčkách za minutu a dosáhnout kroutícího momentu 350 Nm již při 4600 ot/min u motoru objemu 3,4 litru. Redukce objemu a lepší aerodynamika se samozřejmě významně podepsala na výrazném snížení spotřeby (v průměru 10,1 l/100 km) i emisí. Také snížení hluku přispívá k ohleduplnosti k životnímu prostředí a to přesto, že podle techniků, si nová 911 zachovává nezaměnitelný "Porsche sound". Vše je samozřejmě zajištěno nejmodernější technikou včetně vysokého podílu elektroniky na řízení běhu motoru i na celkovém chování vozu.

Šestistupňová manuální převodovka nebo pětistupňová automatika Tiptronic S přenášejí sílu motoru na standardní 17-ti palcová nebo volitelně 18-ti palcová kola s většími rozměry vzadu.

Podvozek s nezávislým zavěšením všech kol byl vyladěn na ještě vyšší standard, než bylo u předchůdce zvykem. Vpředu konstrukce využívající vzpěry McPherson a vzadu víceprvkový závěs umožňují lepší rovnováhu a stabilitu, kterou zaručuje elastokinetický management kol v krajních pozicích zejména při rychlém průjezdu zatáčkami. Stroj brzdí na kapilárových kotoučích vyzkoušených na posledních závodech 24 hodin Le Mans, které garantují maximální brzdnou sílu a nejkratší brzdnou vzdálenost za všech okolností.

Žhavější novinkou je Porsche 911 Carrera Cabriolet, která podle firemních materiálů nasazuje nové standardy v dokonalosti a bezpečí v segmentu otevřených sportovních vozů. Bezpečnost takovýchto vozů se od standardních liší zejména v pojetí střešního dílu, který stejně jako pro Boxter vypracovala ve spolupráci s automobilkou Porsche firma CTS (Car Top Systems). Jedná se opět o "soft" tedy plátěnou střechu, která se automaticky zavírá a otvírá během 20 sekund.

Pokud by vás tento nový stroj pro příští tisíciletí, ať 911 Carrera nebo 911 Carrera Cabriolet až natolik nezaujal a raději dáte přednost tradiční, vzduchem chlazené 911, máte do roku 2000 stále šanci, protože výroba staršího modelu se ještě nezastavila. Tedy rozbijme prasátka a pojďme si zazávodit ... :-)

Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit

Kvůli zákazu zmizí od září od dálnic a silnic I. třídy na…

Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky? Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky?

Studie o důchodových systémech, kterou vypracovali…

Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro…

Mlékárna Olma loni zvýšila zisk, vzrostl o 58 procent Mlékárna Olma loni zvýšila zisk, vzrostl o 58 procent

Mlékárna Olma, která patří do holdingu Agrofert, loni…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Dnes 13:51

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po aktuální slevě 437.500 korun. Novinkou je linie Tekna+, která platí za absolutní vrchol nabídky.




Blesk.cz

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala. Občas nosím jeho šaty, šokuje herečka

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala.…

I když od smrti hereččina manžela uběhlo pět let, Emília Vášáryová (75) se s jeho ztrátou stále nedokáže smířit.…

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Mysleli jste, že vám filmová podoba bestselleru Padesát odstínů ukázala vše? Doma si ale můžete užít ještě o…

 

iSport.cz

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu, kroutí hlavou, říká

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu,…

Policie obvinila v kauze manipulací se sportovními dotacemi jako právnickou osobu Českou unii sportu, a…

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička, zájem má Třinec

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička,…

Vlasy smotané do culíku, na hlavě zastaralá „skořápka“. Na ní nezaměnitelné číslo 68. Jaromír Jágr se včera…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury dostal 5 let vězení

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury…

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro českou armádu si lobbista Marek Dalík odpyká pět let…