Porsche 911 - legenda žije

Porsche 911 - legenda žije

 
 

Již od roku 1963 se vyrábí nejúspěšnější a asi také nejtypičtější model značky Porsche, tedy Porsche 911. Zajímavostí je, že se tento model měl původně jmenovat 901, ale práva značky Peugeot na označování modelů s třímístným číslem s nulou uprostřed tomu zabránily a tak vznikla dnes tak populární 911.

Od svého počátku byly vozy 911 špičkou mezi sportovními automobily a staly se snem mnohým z nás v podstatě ve všech jejich verzích. Těch základních bylo celkem pět a letos k nim přibyla šestá, přinášející do doposud nekompromisně tradičních vlastností vozu výrazné změny.

911 roku 1998 sice přeci jen částečně zachovává kulatá přední světla svých předchůdců, ale tentokráte již moderně pod velkoplošným překrytem, ne nepodobným Boxteru. Asi nejvýraznější změnou proti dosavadní koncepci je přechod z klasických "Poršáckých" vzduchem chlazených motorů na vodou chlazené. Koho by to zklamalo natolik, že by chtěl na značku Porsche zanevřít, rozhodně by neudělal dobře, protože tato nová devětsetjedenáctka rozhodně svému výrobci ostudu neudělá.

Inženýři z Weissachšského vývojového centra neměli lehkou úlohu, když měli následovat tradice a přání zákazníků, ale zároveň přinést něco nového, svěžího, co by vyústilo ve vůz Porsche 21. století. Design nové 911 přebírá klasickou "řeč těla" straších modelů se všemi výhodami, ale styling automobilu se změnil na více elegantní a diskrétní než tomu bylo u předchůdců. Např. blatníky již tolik nevystupují z karosérie, protože současné požadavky na sportovní vůz nejvyšší třídy jsou především v harmonii při zachování požadavků na jízdní vlastnosti. Návrhářům se dokonce podařilo uchovat téměř původní profil vozu při současném zaoblení ostrého přechodu čelního skla a střechy. To se společně s úpravou předních partií podepsalo nejvíce na výrazném snížení koeficientu čelního odporu vzduchu z 0,34 na 0,30 a to přesto, že celkově je karoserie širší a plocha čela větší. Co ocení řidiči zejména při vyšších rychlostech je redukce sil zdvihajících vůz na obou koncích na minimum a tedy zajištění vynikajících jízdních vlastnostech i při velmi vysokých rychlostech.

Nová kupé typu 2+2 nabízí, jistě nejen díky nárůstu délky o celých 185 mm, mnohem více vnitřního prostoru. Všichni čtyři pasažéři si užijí hlavně více místa v prostoru loktů a celkového dojmu z prostoru uvnitř vozu. Přední prostor pro zavazadla nabízí 130 litrů a "zavazadelníček" za zadními sedadly nabízí o 25 litrů více.

Luxusní interiér, který můžete shlédnout i na fotografiích si přes nutnou dávku technických vymožeností a pro klasický sporťák možná až zbytečností zachovává sportovní svěží vhled. Zejména zaujme přístrojová deska (viz foto), konkrétně rychloměr. Rychlost totiž můžete buď odhadovat z analogové části, kde jsou slabší stupně po deseti kilometrech a hlavní dílky po 50 km/h až do hranice tří set, anebo z centrálně umístěného displeje s přesným, digitálním vyjádřením rychlosti. Středem všech ukazatelů je, jak se na supersport sluší, samozřejmě otáčkoměr v jehož spodní části najdeme jeden ze dvou displejů integrovaného palubního počítače. Středový panel je trochu podobný posledním verzím 911, ale více vystupuje do interiéru a najdeme na něm opět více tlačítek a přepínačů včetně klimatizace s lepší distribucí vzduchu nebo audia s CD přehrávačem, satelitním navigačním systémem s CD-ROM či ParkAssistantem.

Co si ale zákazníci kupující vozy této značky cení nejvíce, jsou motory a podvozek. Věnujme se tedy chvilku oné již zmiňované změně chlazení. Chladit vodou totiž umožnilo zmenšit motor při současném zvýšení výkonu na 300 koní (221 kW) v 6800 otáčkách za minutu a dosáhnout kroutícího momentu 350 Nm již při 4600 ot/min u motoru objemu 3,4 litru. Redukce objemu a lepší aerodynamika se samozřejmě významně podepsala na výrazném snížení spotřeby (v průměru 10,1 l/100 km) i emisí. Také snížení hluku přispívá k ohleduplnosti k životnímu prostředí a to přesto, že podle techniků, si nová 911 zachovává nezaměnitelný "Porsche sound". Vše je samozřejmě zajištěno nejmodernější technikou včetně vysokého podílu elektroniky na řízení běhu motoru i na celkovém chování vozu.

Šestistupňová manuální převodovka nebo pětistupňová automatika Tiptronic S přenášejí sílu motoru na standardní 17-ti palcová nebo volitelně 18-ti palcová kola s většími rozměry vzadu.

Podvozek s nezávislým zavěšením všech kol byl vyladěn na ještě vyšší standard, než bylo u předchůdce zvykem. Vpředu konstrukce využívající vzpěry McPherson a vzadu víceprvkový závěs umožňují lepší rovnováhu a stabilitu, kterou zaručuje elastokinetický management kol v krajních pozicích zejména při rychlém průjezdu zatáčkami. Stroj brzdí na kapilárových kotoučích vyzkoušených na posledních závodech 24 hodin Le Mans, které garantují maximální brzdnou sílu a nejkratší brzdnou vzdálenost za všech okolností.

Žhavější novinkou je Porsche 911 Carrera Cabriolet, která podle firemních materiálů nasazuje nové standardy v dokonalosti a bezpečí v segmentu otevřených sportovních vozů. Bezpečnost takovýchto vozů se od standardních liší zejména v pojetí střešního dílu, který stejně jako pro Boxter vypracovala ve spolupráci s automobilkou Porsche firma CTS (Car Top Systems). Jedná se opět o "soft" tedy plátěnou střechu, která se automaticky zavírá a otvírá během 20 sekund.

Pokud by vás tento nový stroj pro příští tisíciletí, ať 911 Carrera nebo 911 Carrera Cabriolet až natolik nezaujal a raději dáte přednost tradiční, vzduchem chlazené 911, máte do roku 2000 stále šanci, protože výroba staršího modelu se ještě nezastavila. Tedy rozbijme prasátka a pojďme si zazávodit ... :-)

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…