reklama


Porsche 911 - legenda žije

Porsche 911 - legenda žije

 
 

Již od roku 1963 se vyrábí nejúspěšnější a asi také nejtypičtější model značky Porsche, tedy Porsche 911. Zajímavostí je, že se tento model měl původně jmenovat 901, ale práva značky Peugeot na označování modelů s třímístným číslem s nulou uprostřed tomu zabránily a tak vznikla dnes tak populární 911.

Od svého počátku byly vozy 911 špičkou mezi sportovními automobily a staly se snem mnohým z nás v podstatě ve všech jejich verzích. Těch základních bylo celkem pět a letos k nim přibyla šestá, přinášející do doposud nekompromisně tradičních vlastností vozu výrazné změny.

911 roku 1998 sice přeci jen částečně zachovává kulatá přední světla svých předchůdců, ale tentokráte již moderně pod velkoplošným překrytem, ne nepodobným Boxteru. Asi nejvýraznější změnou proti dosavadní koncepci je přechod z klasických "Poršáckých" vzduchem chlazených motorů na vodou chlazené. Koho by to zklamalo natolik, že by chtěl na značku Porsche zanevřít, rozhodně by neudělal dobře, protože tato nová devětsetjedenáctka rozhodně svému výrobci ostudu neudělá.

Inženýři z Weissachšského vývojového centra neměli lehkou úlohu, když měli následovat tradice a přání zákazníků, ale zároveň přinést něco nového, svěžího, co by vyústilo ve vůz Porsche 21. století. Design nové 911 přebírá klasickou "řeč těla" straších modelů se všemi výhodami, ale styling automobilu se změnil na více elegantní a diskrétní než tomu bylo u předchůdců. Např. blatníky již tolik nevystupují z karosérie, protože současné požadavky na sportovní vůz nejvyšší třídy jsou především v harmonii při zachování požadavků na jízdní vlastnosti. Návrhářům se dokonce podařilo uchovat téměř původní profil vozu při současném zaoblení ostrého přechodu čelního skla a střechy. To se společně s úpravou předních partií podepsalo nejvíce na výrazném snížení koeficientu čelního odporu vzduchu z 0,34 na 0,30 a to přesto, že celkově je karoserie širší a plocha čela větší. Co ocení řidiči zejména při vyšších rychlostech je redukce sil zdvihajících vůz na obou koncích na minimum a tedy zajištění vynikajících jízdních vlastnostech i při velmi vysokých rychlostech.

Nová kupé typu 2+2 nabízí, jistě nejen díky nárůstu délky o celých 185 mm, mnohem více vnitřního prostoru. Všichni čtyři pasažéři si užijí hlavně více místa v prostoru loktů a celkového dojmu z prostoru uvnitř vozu. Přední prostor pro zavazadla nabízí 130 litrů a "zavazadelníček" za zadními sedadly nabízí o 25 litrů více.

Luxusní interiér, který můžete shlédnout i na fotografiích si přes nutnou dávku technických vymožeností a pro klasický sporťák možná až zbytečností zachovává sportovní svěží vhled. Zejména zaujme přístrojová deska (viz foto), konkrétně rychloměr. Rychlost totiž můžete buď odhadovat z analogové části, kde jsou slabší stupně po deseti kilometrech a hlavní dílky po 50 km/h až do hranice tří set, anebo z centrálně umístěného displeje s přesným, digitálním vyjádřením rychlosti. Středem všech ukazatelů je, jak se na supersport sluší, samozřejmě otáčkoměr v jehož spodní části najdeme jeden ze dvou displejů integrovaného palubního počítače. Středový panel je trochu podobný posledním verzím 911, ale více vystupuje do interiéru a najdeme na něm opět více tlačítek a přepínačů včetně klimatizace s lepší distribucí vzduchu nebo audia s CD přehrávačem, satelitním navigačním systémem s CD-ROM či ParkAssistantem.

Co si ale zákazníci kupující vozy této značky cení nejvíce, jsou motory a podvozek. Věnujme se tedy chvilku oné již zmiňované změně chlazení. Chladit vodou totiž umožnilo zmenšit motor při současném zvýšení výkonu na 300 koní (221 kW) v 6800 otáčkách za minutu a dosáhnout kroutícího momentu 350 Nm již při 4600 ot/min u motoru objemu 3,4 litru. Redukce objemu a lepší aerodynamika se samozřejmě významně podepsala na výrazném snížení spotřeby (v průměru 10,1 l/100 km) i emisí. Také snížení hluku přispívá k ohleduplnosti k životnímu prostředí a to přesto, že podle techniků, si nová 911 zachovává nezaměnitelný "Porsche sound". Vše je samozřejmě zajištěno nejmodernější technikou včetně vysokého podílu elektroniky na řízení běhu motoru i na celkovém chování vozu.

Šestistupňová manuální převodovka nebo pětistupňová automatika Tiptronic S přenášejí sílu motoru na standardní 17-ti palcová nebo volitelně 18-ti palcová kola s většími rozměry vzadu.

Podvozek s nezávislým zavěšením všech kol byl vyladěn na ještě vyšší standard, než bylo u předchůdce zvykem. Vpředu konstrukce využívající vzpěry McPherson a vzadu víceprvkový závěs umožňují lepší rovnováhu a stabilitu, kterou zaručuje elastokinetický management kol v krajních pozicích zejména při rychlém průjezdu zatáčkami. Stroj brzdí na kapilárových kotoučích vyzkoušených na posledních závodech 24 hodin Le Mans, které garantují maximální brzdnou sílu a nejkratší brzdnou vzdálenost za všech okolností.

Žhavější novinkou je Porsche 911 Carrera Cabriolet, která podle firemních materiálů nasazuje nové standardy v dokonalosti a bezpečí v segmentu otevřených sportovních vozů. Bezpečnost takovýchto vozů se od standardních liší zejména v pojetí střešního dílu, který stejně jako pro Boxter vypracovala ve spolupráci s automobilkou Porsche firma CTS (Car Top Systems). Jedná se opět o "soft" tedy plátěnou střechu, která se automaticky zavírá a otvírá během 20 sekund.

Pokud by vás tento nový stroj pro příští tisíciletí, ať 911 Carrera nebo 911 Carrera Cabriolet až natolik nezaujal a raději dáte přednost tradiční, vzduchem chlazené 911, máte do roku 2000 stále šanci, protože výroba staršího modelu se ještě nezastavila. Tedy rozbijme prasátka a pojďme si zazávodit ... :-)

Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Jména agentů i tajná letadla: sedm tajemství, které se dozví Donald Trump Jména agentů i tajná letadla: sedm tajemství, které se dozví Donald Trump

Spojené státy investují obrovské částky na to, aby si…

Národní by se měla zklidnit, budou tam zpomalovací pruhy pro přecházení Národní by se měla zklidnit, budou tam zpomalovací pruhy pro přecházení

Na Národní třídě budou široké zpomalovací prahy určené…

České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici

České akcie by měly podle převažujícího názoru analytiků…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 






 
Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Dnes 13:05

Jiné dveře do uchovávání energie – tak by se dal popsat revoluční druh baterie z Česka!




Blesk.cz

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu: Zemřela v nemocnici

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu:…

Jízdu po černé sjezdovce nezvládla o víkendu v areálu Dolní Morava v Jeseníkách teprve jedenáctiletá lyžařka.…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Sevilla po vítězném obratu stíhá Real, ten zdolal Málagu

SESTŘIHY: Sevilla po vítězném obratu stíhá Real, ten…

Fotbalisté Realu Madrid porazili v 19. kole španělské ligy doma Málagu 2:1 díky gólům kapitána Sergia Ramose a…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

All you can Shoot. V americké restauraci si můžete čekání na jídlo ukrátit střelbou

All you can Shoot. V americké restauraci si můžete…

S nápadem, jak ozvláštnit pobyt v restauraci, přišli v jednom arizonském baru. Kromě jídla či pití si tu také…

Tragédie v horském středisku. Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva byli zachráněni

Tragédie v horském středisku. Dva Češi zahynuli pod…

Dva Češi přišli o život pod lavinou u Salcburku. Pod sněhem skončili celkem čtyři čeští turisté. Dva se podařilo…

 
 
reklama