Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obyčejné Porsche? Tahle 911 Turbo má ve své zádi motor z F1

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Na první pohled toto Porsche 911 Turbo z osmdesátých let nepůsobí nijak zvláštním dojmem, ale ve skutečnosti ve svých útrobách ukrývá techniku, s níž vítězily monoposty stáje McLaren.

Porsche 911 Turbo z osmdesátých let mělo ve své standardní podobě za zadní nápravou uložen plochý šestiválec o objemu 3,3 litru, který byl přeplňován jedním turbodmychadlem a v nejvýkonnějším evropském provedení nabízel 243 kW (330 k).

Dnes takový výkon v souvislosti se značkou Porsche příliš neohromí, ale tehdy stál za nadprůměrnými dynamickými vlastnostmi. Například vozy z roku 1984 zvládly akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,8 s a jejich maximální rychlost se pohybovala těsně pod 280 km/h.

Samozřejmě již tehdy se ladiči snažili o zvýšení výkonu a k těm nejúspěšnějším patří Gembala nebo Ruf. Druhý jmenovaný stvořil ve druhé polovině osmdesátých let na základech Porsche 911 Turbo svůj model CTR, jehož šestiválec osazený dvojicí turbodmychadel disponoval výkonem 350 kW (475 k), což na okruhu Nardo stačilo k dosažení rychlosti 342 km/h.

Dnes je Ruf CTR jednou z ikon osmdesátých let, ale vedle vozu který před pěti lety zachytil svým objektivem Martin Spain pro web Drive Cult při návštěvě McLaren Technology Centre, je to skoro obyčejná tuctovka.

Toto bíle Porsche 911 Turbo se totiž jen tváří jako vůz, který byl upraven právě u společnosti Ruf Automobile GmbH, což naznačuje přední spoiler a kola, ale ve skutečnosti se jedná o úžasnou raritu.

V zádi tohoto vozu totiž není plochý 3,3litrový šestiválec, ale jeho místo zde zaujal vidlicový šestiválec o objemu 1,5 litru s úhlem rozevření válců 90 stupňů a dvojicí turbodmychadel, který nese značku TAG turbo a proslavil se v monopostech stáje McLaren.

Tato pohonná jednotka, kterou lze naladit na výkon 625 kW (850 k), pochází z vývojového oddělení společnosti Porsche a za jejím vznikem s investicí ve výši než pět milionů dolarů stál Mansour Ojjeh a jeho společnost TAG (Techniques d´Avant Garde).

Dynamické schopnosti Porsche 911 Turbo s motorem TAG turbo sice známy nejsou, ale o jeho schopnostech a kvalitách ledacos vypovídá skutečnost, že tým z Wokingu s těmito motory vyhrál v letech 1984 až 1987 pětadvacet Grand Prix. McLaren jim vděčí za dva konstruktérské tituly, zatímco Niki Lauda za mistrovský titul z roku 1984 a Alain Prost za mistrovské tituly z let 1985 a 1986.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Avatar - lordlord
22. 11. 2017 15:34
Re: Zaujimave
přes tisíc koní bylo jen v kvalifikaci
22. 11. 2017 10:46
Re: Zaujimave
No, myslím na výšku.
22. 11. 2017 09:26
Re: Zaujimave
Myslíš, že místo 3,5 litru se tam vejde 1,5 turbo? To mi nepřijde zas tak divný.
22. 11. 2017 09:24
Re: Zaujimave
No na každodenní ježdění to asi nebude, ale originál v monopostu měl mám dojem přes 1000 koní. Takže tohle by mohlo vydržet možná i 1000-2000 km ;-) Každopádně je jen hrstka aut se kterýma si to nevytře na silnici zadek. Škoda, že tu není video. Musí to mít hustej zvuk.
Avatar - wakantanka
22. 11. 2017 08:35
To
že s týmito motormi vyhrával McLaren v F1 neznamená nič v súvislosti s týmto projektom. Zase článok o ničom. Na koľko je naladený ten motor v tomto konkrétnom aute nikde nič. No nič chlapi, publikujte naďalej v Žene a život. :no: