Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche, Bentley, Range Rover... Prohlédněte si ty nejluxusnější SUV dneška!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (71)
SUV patří mezi obchodně nejúspěšnější kategorie osobních automobilů posledních let, což dokazuje jejich pestrá nabídka, na jejímž vrcholu jsou stále luxusnější modely, z nichž ty nejluxusnější nabízí náš výběr.

Kořeny sportovně užitkových automobilů můžeme lehce vysledovat do šedesátých let, ale jejich popularita na severoamerickém trhu se začala zvyšovat až o dvě desetiletí později a v Evropě se výrazněji prosadila až s příchodem jednadvacátého století.

Zájem zákazníků o vozy tohoto typu je tak velký, že do jejich vývoje a výroby se postupně pouští drtivá většina světových automobilek. Za jeden z největších zlomů lze přitom považovat Porsche Cayenne, které bylo prvním SUV automobilky, vyrábějící do jeho uvedení pouze silniční sportovní vozy.

Právě obchodní úspěch SUV značky Porsche, jehož první generace byla uvedena v roce 2002, se v posledních deseti letech postaral o nebývalé rozšíření nabídky těchto vozů i mezi značky od nichž takto laděný model s ohledem na jejich tradice čekal jen málokdo.

Na druhou stranu není divu, že jsou SUV populární, když většina jejich řidičů si za jejich volantem užívá jistého pocitu nadvlády nad okolním provozem díky výše umístěným sedadlům. Zároveň jim pohon všech kol poskytuje pocit většího bezpečí za jakéhokoliv počasí, což řada z nich oceňuje především v zimních měsících.

Popularita SUV pak samozřejmě zasáhla i nejvyšší patra automobilového trhu a tam, kde nejen na evropském trhu téměř neomezeně vládla dvojice tradičních matadorů v podobě modelů Range Rover a Mercedes-Benz G, jimž sekundoval Cadillac Escalade začíná být nyní podobně pestrý výběr jako u výrazně nižších tříd.

Bentley Bentayga

Britská automobilka Bentley byla až do loňského roku jedním z mála výrobců bez tolik populárního SUV v nabídce sériových modelů. To se ovšem změnilo s příchodem modelu pojmenovaného Bentayga, navazujícího na koncept EXP 9 F z roku 2012.

Bentley Bentayga spojuje tradiční hodnoty své značky s možností výletů mimo zpevněné vozovky a samotná automobilka uvádí, že díky množství intuitivních asistenčních systémů a spolehlivému pohonu všech kol má majitel tohoto vozu záruku jistoty a kontroly na jakémkoliv povrchu, od každodenní jízdy s dětmi do školy až po expedici do nejnáročnějšího horského terénu.

Na trh vstoupil tento model s rozvorem náprav 2992 mm, celkovou délkou 5141 mm, šířkou 1998 mm a výškou 1742 mm jen s jednou jedinou pohonnou jednotkou v podobě přeplňovaného šestilitrového dvanáctiválce s výkonem 447 kW (608 k) a točivým momentem 900 N.m, umožňujícím akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,1 s a dosažení maximální rychlosti 301 km/h.

Novinkou nadcházejícího modelového roku je pak dieselová varianta poháněná třikrát přeplňovaným vznětovým osmiválcem o objemu 4,0 litru, který díky dvěma twin-scroll turbodmychadlům a elektrickému kompresoru dává výkon 320 kW (435 k) a točivý moment 900 N.m. U této verze zabere zrychlení z 0 na 100 km/h jen 4,8 s a maximální rychlost je zde 270 km/h.

O přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará mezinápravový diferenciál Torsen a osmistupňová automatická převodovka od ZF. Terénním schopnostem Bentaygy pomáhají i systémy Drive Dynamics Mode a příplatkový Responsive Off-Road Setting, které lze naladit až v osmi módech pro různé druhy povrchu.

Bentley Bentayga ve svém interiéru, který lze zvolit ve čtyřmístném, pětimístném či sedmimístném provedení nabízí vrcholný luxus. Použito je zde kvalitní dřevo a jemná kůže. Přední sedadla lze nastavovat ve 22 směrech, v nabídce je i masážní funkce se šesti programy masírování.

Multimediální systém s osmipalcovým displejem může doplňovat tablet pro pasažéry na zadních sedadlech, který nabízí obrazovku s úhlopříčkou 10,2“, připojení k internetu 4G nebo Wi-Fi. Zákazníci mohou vybírat ze tří hudebních systémů, přičemž ten nejvýkonnější má 1.950 wattů a 18 reproduktorů.

S cenou přes 5,8 milionu korun za provedení s benzinovým motorem a přes 4,9 milionu korun se vznětovou pohonnou jednotkou pod kapotou představuje Bentley Bentayga v současnosti jedno z nejdražších SUV na českém trhu.


Cadillac Escalade

Severoamerickým příspěvkem mezi nejluxusnější SUV současnosti je Cadillac Escalade, který již od svého zrodu v roce 1998 sází především na nabídku co největšího cestovního pohodlí.

V současnosti je na trhu čtvrtá generace tohoto obřího SUV, která byla představena v říjnu roku 2013 a podobně jako předchozí tři generace je i ona silně spřízněna s modely Chevrolet Tahoe/Suburban a GMC Yukon, od nichž se samozřejmě odlišuje designem i rozsáhlejší komfortní výbavou. Na evropský trh zamířil Cadillac Escalade ve své nejnovější podobě na podzim roku 2014.

Cadillac Escalade má standardně rozvor náprav 2964 mm, celkovou délku 5144 mm, šířku 2045 mm a výšku 1890 mm. V provedení ESV je pak jeho rozvor prodloužen na 3302 mm a celková délka narůstá až na 5697 mm.

K pohonu obou provedení tohoto mastodonta slouží vidlicový osmiválec EcoTec3 FlexFuel o objemu 6,16 l s rozvodem DOHC. Ten disponuje výkonem 309 kW (420 koní) a točivým momentem 623 N.m. Tyto hodnoty přenáší šestistupňový automat Hydra-Matic 6L80 na všechna čtyři kola a na severoamerickém trhu jsou k dispozici i verze vybavené pouze pohonem zadních kol.

Cadillac Escalade nabízí své posádce spoustu prostoru a hýčká ji maximálním pohodlím včetně elektrického ovládání všeho možného. Interiér je navíc ve srovnání s předchozí generací výrazně tišší i díky technologii Bose Active Noise Cancellation. Kožené sedačky s odvětráváním a vyhříváním jsou dimenzovány pro Američany, takže i řádně vzrostlý Evropan si v nich může hovět.

V interiéru tohoto SUV nechybí dřevo, klavírní lak, dotykový displej infotainmentu CUE ve středu palubní desky, každý pasažér má navíc svoji vlastní obrazovku a také klimatizaci si může nastavit pro sebe. Samozřejmostí je high-endový audio systém.

Na sousedním německém trhu je Cadillac Escalade oficiálním zastoupením značky v současnosti nabízen za ceny od 99.500 eur (zhruba 2.700.000 Kč), zatímco prodloužený model Cadillac ESV zde startuje s cenou od 104.900 eur (přibližně 2.850.000 Kč).


Dartz Prombron Black Shark

Dartz Motor Company je lotyšská společnost, proslavená výrobou opulentních luxusních offroadů. V případě modelu pojmenovaného Black Shark uvolnila první informace již na podzim roku 2014, kdy byl zveřejněn první náhled, který odhaloval, že se bude jednat o stroj, který se ponese plně v duchu své značky a naváže na design předchozích modelů, v jejichž označení figuruje jméno Prombron.

Základem pro tento stroj je technika modelu Mercedes-Benz GL, resp. GLS. Použit má být podvozek, motor, převodovka, pohon všech kol a části interiéru, ale skelet karoserie včetně povrchových panelů má být zcela nový a nemá vlastně nijak odkazovat na německé vnitřnosti.

Dartz Motorz v případě vozů pojmenovaných Black Shark uvádí, celkovou délku 5900 mm, zatímco sesterký model Black Aligator s podobným designem i technikou má být dlouhý 5300 mm. První z této dvojice je určen pro ty, co se chtějí vozit, zatímco ten druhý ocení zájemci, kteří si rádi řídí sami.

Jména obou vozů nejsou odvozena z říše zvířat, ale odkazují na dvojici sovětských, resp. ruských bitevních vrtulníkům. Black Shark je připomínkou jednomístného stroje Kamov Ka-50, zatímco Black Alligator si půjčil jméno od jeho mladšího dvoumístného provedení Kamov Ka-52.

Zákazníci si mohou vybírat mezi dvěma dvakrát přeplňovanými jednotkami, 5,5litrovým osmiválcem a šestilitrovým dvanáctiválcem, které mohou být naladěny až na 1103 kW (1500 k). Výrobce to komentuje tím, že díky tomu má vůz dostatečnou sílu i na tažení jachet.

Přemíra výkonu se bude majitelům Prombronu Black Shark hodit, protože jejich stroj nebude s ohledem na své rozměry, luxusní vybavení interiéru a skutečnost, že bude disponovat pancéřování na balistické úrovni B7 žádnou muší váhou. Pancéřování má posádku ochránit před střelami 7,62×51 mm a 5,56×45 mm vystřeleným pod různými úhly.

V interiéru lze podobně jako u některých předchozích modelů Dartz Motorz očekávat zakázkové kožené čalounění od italské společnosti Luxpel, dodávající kůži pro automobilky Ferrari a Bentley.

Součástí výbavy může být samostatná klimatizace, pracující i při vypnutém motoru, 3D televize nebo audio systém z dílny Bang & Olufsen a dvojice luxusní smartphony Vertu.

Pomocí nich lze sledovat okolí auta nebo vůz na dálku zamknout. Prombron navíc může disponovat i detektorem na výbušniny nebo plyn.

A kolik auto stojí? Výrobce nejasně mluví o sedmiciferné částce (patrně v dolarech). Výroba má být omezena na 50 exemplářů od každého modelu a v případě kratšího provedení Black Alligator má jeden vůz zamířit i do České republiky.


Lamborghini Urus

Autosalon v Pekingu v roce 2012 se stal místem světové premiéry konceptu pojmenovaného Urus a odhalujícího možnou podobu budoucího sériového modelu.

Automobil dlouhý 4990 mm, široký 1990 mm a vysoký 1660 mm rozvíjí designový styl, který byl využit u sériového modelu Aventador a konceptu Estoque. Této dvojici vozů se přibližuje i pojetím svého čtyřmístného interiéru.

Již v době premiéry konceptu byla zmiňována možnost jeho sériové výroby, ale následně bylo uvedení sériového provedení z různých důvodů několikrát odloženo.

V současnosti se uvádí, že prodej nového SUV značky Lamborghini má být zahájen v roce 2018. Jeho cena má údajně začínat na 200.000 amerických dolarů (zhruba 5,2 milionu Kč).

Zahájení výroby SUV bude pro Lamborghini důležitým milníkem. Továrna v Sant‘ Agatě se kvůli tomu takřka zdvojnásobí, z dnešních 80.000 m2 se její plocha rozroste na 150.000 m2.

Model navazující na koncept Urus má mít pod kapotou dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec a do roku 2020 má být uvedena i jeho verze s hybridním elektrickým pohonem.


Mercedes-Benz G

Německá značka Mercedes-Benz má jednu z nejširších nabídek SUV na trhu, kterou zahajuje kompaktní GLA, na nějž navazují GLC a GLE ve dvou karosářských verzích a GLS, ale králem je zde třída G. Kvality tohoto modelu totiž podtrhuje již jen skutečnost, že je jen s minimálními změnami v designu své karoserie na civilním trhu od roku 1979.

Off-road určený původně pro armádní využití a státní službu si na nedostatek příznivců za více než pětatřicet let své existence stěžovat rozhodně nemůže.

Třída G je díky množství verzí připravena uspokojit zájemce o pracovní stroj se spartánským interiérem a skvělou průchodností náročným terénem v provedení Professional nebo naopak nabízí luxus a komfort limuzíny s výkony sportovního vozu.

Mercedes-Benz třídy G ve své aktuálním podobě s rozvorem náprav 2850 mm disponuje celkovou délkou 4672 mm, je široký 1867 mm a vysoký 1954 mm.

V případě komfortem a luxusem oplývajících verzí lze v současnosti na českém trhu volit z pěti různých provedení od G 350d se vznětovým šestiválcem o výkonu 180 kW (245 k) přes G 500 a G 500 4x42 se zážehovým osmiválcem o výkonu 310 kW (422 k) až po AMG G 63 s osmiválcem o výkonu 420 kW (572 k) a AMG G 65 s dvanáctiválcem o výkonu 463 kW (630 k).

Posledně jmenovaná verze Mercedes-AMG G 63 je pak i s ohledem na cenu, která startuje na částce 7.326.550 Kč jedním z nejluxusnějších a nejdražších vozů na českém trhu, s nimiž lze cíleně opustit bezpečí asfaltu.

Tato verze se vedle výkonu svého téměř šestilitrového dvanáctiválce může pochlubit i svými dynamickými schopnostmi v podobě akcelerace z 0 na 100 km/h za 5,3 s a maximální rychlosti omezené elektronicky na 230 km/h.

Na palubě AMG G 65 je pak samozřejmostí čalounění dvoubarevnou kůží designo nappa s prošitím "diamond design", které doplňuje černý klavírový lak. Cestující jsou zde usazeni ve sportovních elektricky stavitelných sedadlech s pamětí nastavení a nechybí multimediální systém COMAND Online s rychlou navigací z pevného disku a barevný display s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 8".

Kapitolu samu pro sebe pak v dlouhé historii třídy G představoval v roce 2013 představený šestikolový pick-up G 63 AMG 6x6 s luxusem oplývající čtyřmístnou kabinou, který bohužel již není v nabídce. Naštěstí jeho místo více než důstojně zaujal G 500 4x42 s portálovými nápravami, který je s cenou od 6.158.900 Kč druhým nejdražším zástupcem třídy G na českém trhu.


Range Rover

Range Rover se na rozdíl od většiny svých konkurentů může pochlubit skutečně dlouhým rodokmenem, vždyť vývoj jeho první generace probíhal v šedesátých letech a na trh vstupoval na prahu let sedmdesátých. Může se tedy pochlubit více než 45 let trvající tradicí.

V současnosti je na trhu teprve čtvrtá generace tohoto luxusního SUV, která měla premiéru na podzim roku 2012 a pyšní skutečně velmi širokou paletou verzí. Zájemci o Range Rover se mohou v první řadě rozhodovat, jestli zvolí verzi s rozvorem 2922 mm a celkovou délkou 4999 mm nebo s rozvorem 3120 mm a délkou 5199 mm.

Dále si lze vybírat z palety pohonných jednotek pouze pro kratší provedení je určen vznětový šestiválec 3,0 l TDV6 s výkonem 190 kW (258 k), zatímco následující čtyři motory jsou určeny pro obě provedení. Nabídka pak pokračuje od 3,0 l SDV6 Hybrid s výkonem 260 kW (354 k) přes vznětový osmiválec 4,4 l SDV8 s výkonem 250 kW (339 k) k benzinovým osmiválcům 5,0 l V8 S/C s výkonem 375 kW (510 k), resp. 405 kW (550 k).

Podobně široká nabídka jako u motorů je i v případě stupňů výbavy. Základem je HSE následováno verzemi Vogue, Autobiography, SVAutobiography a SVAutobigraphy Dynamic, která je novinkou modelového roku 2017 a spojuje tu nejvyšší výbavu s nejvýkonnějším benzinovým osmiválcem v nabídce.

V interiéru trojice nejvyšších stupňů výbav je samozřejmostí nejkvalitnější perforovaná poloanilinová kůže, obložení z pravého dřeva a cestující jsou rozmazlování plně stavitelnými zadními sedadly či elektricky výsuvnými stolky. K úchvatným detailům patří například výsuvné dno zavazadlového prostoru z nádherně opracovaného hliníku a dřeva.

Samozřejmostí je moderní multimediální systém InControl Touch Pro, který pro modelový rok 2017 dostal desetipalcový dotykový displej a možnost ovládat automobil na dálku. Prostřednictvím aplikace InControl Remote Premium lze například aktivovat topení nebo klimatizaci, zapnout či vypnout motor nebo spustit alarm. S aplikací Route Planner si zase lze nastavit cíl cesty přímo v mobilním telefonu, ani to ale není všechno. Po zaparkování vozu systém přenese navigování zpět do mobilního telefonu, který majitele dovede až přímo do místa určení. Značka tomu říká „navigování od dveří ke dveřím“.

Audiosystém s výkonem 1700 W a 29 reproduktory pro Range Rover SVAutobiography vyvinula a vyrábí společnost Meridian, která je dlouhodobým partnerem automobilky Land Rover a pro nižší stupně výbavy dodává audiosystémy s výkony 825 W a 380 W.

Range Rover je ve své současné podobě doslova prošpikován tou nejmodernější technikou v čele se systémem Terrain Response 2 Automatic, monitorujícím okolí a nastavujícím jízdní režim podle aktuálních podmínek. Jízdu s tímto velkým SUV pak může usnadňovat i asistent tažení přívěsu, omezovač rychlosti reagující na dopravní značky, monitorování bdělosti řidiče nebo hlídán jízdních pruhů. Standardem jsou zadní parkovací senzory, tempomat s omezovačem rychlosti nebo autonomní brzdění v případě hrozící nehody. Tyto prvky jsou již známé také z mainstreamových vozů, automobilka je však prezentuje jako novinky.

Na českém trhu začínají v současnosti ceny Range Roveru na částce 2.678.335 Kč za provedení HSE s krátkým rozvorem a vznětovým třílitrem, ale na opačném konci nabídky stojí SVAutobigraphy s dlouhým rozvorem a pětilitrovým osmiválcem za základní cenu 5.472.104 Kč.


Rolls-Royce Cullinan

Rolls-Royce ve druhé polovině února roku 2015 prostřednictvím otevřeného dopisu potvrdil, že se pustí do vývoje luxusního SUV. Začátkem dubna stejného roku pak byl poodhalen první výsledek projektu s interním označením Cullinan.

První fáze vývoje se zaměřila na vývoj podvozku a pro tyto účely byl připraven prototyp se zkrácenou karoserií Phantomu Series II, který právě na jaře loňského roku vyrazil na běžné silnice. Britská značka spolu s informacemi zveřejnila i sadu fotografií, s níž tehdy tak trochu vypálila rybník špionážním fotografům a zároveň se snažila předejít nejrůznějším spekulacím.

Projekt Cullinan se podle automobilky v této fázi vývoje zaměřil především na otestování pohonu všech kol v kombinaci s prvním provedením zcela nového aktivního podvozku s možností změny světlé výšky.

Koncem letošního léta Andrew Boyle, globální šéf automobilky pro produktovou komunikaci, v rozhovoru pro australský Motoring zmínil, že u Rolls-Royce není projekt Cullinan považován za SUV, ale je zde nazýván vysoce postaveným vozidlem.

Podle jeho slov není SUV to správné označení, protože daný automobil nemusí být sportovní a rovněž ani užitkový. Rolls-Royce tak zřejmě převezme styl mateřského BMW a pro SUV si vymyslí vlastní označení. Ostatně mnichovská automobilka také neprodává SUV, ale „SAV“ (sportovně aktivní vozidlo).

Andrew Boyle navíc tvrdí, že až Culinnan dospěje do své produkční fáze a bude slavnostně představen, uvidíme jinou interpretaci toho, co dnešní značky považují za luxusní SUV. Jistou představu si lze přitom udělat již nyní, protože začátkem letošního prosince se objevily první snímky prototypů, pod jejichž maskování se ukrývají tvary produkčního provedení.

Podle Rolls-Royce se má jednat o poslední klíčový milník ve vývoji tohoto nového modelu. Při jeho testování pak bude opět hlavní pozornost věnována pohonu všech kol a zejména nová hliníková platforma, kterou v budoucnu použijí i další modely značky.

Testování vozu má probíhat na různých místech světa, aby byla zaručena bezproblémovost výsledného produktu. Těsně po Vánocích se má Cullinan podívat za polární kruh, o něco později zamíří na Střední východ, kde vyzkouší své schopnosti v nelidském vedru. Ještě v příštím roce bychom se mohli dočkat produkční verze.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (71)
Avatar - flyboyeda
1. 1. 2017 15:03
Re: Escalade a Range Rover
s r á č i
Avatar - Barrichello
1. 1. 2017 11:52
Re: Escalade a Range Rover
>:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - flyboyeda
31. 12. 2016 23:59
Re: Escalade a Range Rover
*
Avatar - flyboyeda
31. 12. 2016 21:08
Re: Escalade a Range Rover
Ne, ten stím Mustangem nebude chápat, rádoby sportovní auto neujede ani SUV :-)

Všechno nejlepší :-)
Avatar - Barrichello
31. 12. 2016 20:48
Re: Escalade a Range Rover
Když si to myslíš Edo, vem si to někdy na okresku a posad za volant někoho kdo s tím Mustangem umí, budeš jen zírat. >:D