Porsche Boxster a Boxster S - Letem létem

Porsche Boxster a Boxster S - Letem létem

 
 

Uplynulo už šest těžko uvěřitelných let od doby, kdy se Stuttgartská automobilka rozhodla sestoupit z nebeských výšin a vyjít vstříc i těm roadsteruchtivým motoristům, kterým učarovalo šest parohů a vzpínající se koník ve slavném štítku, kteří ale nemají tři a více milionů na tři slavné číslice - 911. V nezaměnitelném stylu vznikl menší model, který přinesl, kromě podstatně nižší pořizovací ceny, i několik zásadních novinek.

Tak se zrodil Boxster, nový low-end značky, a zdvojnásobil počet tehdy produkovaných modelových řad. Ačkoliv se vzhledově jedná o zmenšenou 911, použitá technika se zásadně liší. Motor se totiž přesunul - stále je umístěn u zadní nápravy, ale tentokrát zpředu. Na čistém papíře vzniklý Boxster tak dostal do vínku kromě ideálního rozložení hmotnosti "zadarmo" i dva zavazadlové prostory, ačkoliv jejich celkový objem není o moc větší, než na obligátní dvě sady golfových holí a kreditku. Proti 911, která stojí dvojnásobek, přirozeně došlo k jisté simplifikaci, nicméně většina ušlechtilých vlastností zůstala, např. pověstné vynikající brzdy byly aplikovány beze změn. Nově zkonstruovaný dvaapůllitr osvědčené koncepce - šestiválcový vodou chlazený čtyřventilový boxer - byl naladěn na 142 kW. Vznikl nádherný roadster, přinášející mezi "plebejce" technologie a image z nejvyšších sfér. Krátce po zahájení prodeje si začali zákazníci stěžovat na nevalné jízdní výkony - 194 koně se jim zdály na Porsche málo. Nezůstali nevyslyšení a firma brzy uvedla vyšlechtěnou verzi, tradičně značenou "S". Ta byla osazena "tři dvojkou" o výkonu 175 kW, šestistupňovou skříní a vyzdobena krásnými koly z Carrery a o něco bohatší výbavou. Komfort zase vylepšila alternativně montovaná automatická pětistupňová převodovka Tiptronic S se sekvenčním řazením tlačítky na volantu a možností měnit převodové stupně i v automatickém režimu.

Původní Boxster se setkal s uspokojivými prodejními úspěchy, o čemž svědčí dlouhý čas do modernizace označené jako "model 2003". Její chvíle nastala a byla realizována podle motta "dobré netřeba měnit, stačí zlepšovat". Do skeletu nebylo nutné zasahovat, všechny změny na karoserii jsou pouze kosmetické. Nejvýznamnější vylepšení proto zůstalo ukryto v motorovém prostoru. Oba ploché agregáty prošly fitcentrem a zaznamenaly nárůst svalové hmoty zejména v horních partiích. Byly totiž namotivovány variabilním časováním VarioCam, schopným natáčet vačkové hřídele plynule až o 40o. V režimu nízkého zatížení motoru, např. při jízdě po městě, se sací ventily otevírají dříve. Více vzduchu vede k dokonalejšímu shoření směsi se všemi pozitivními následky, tedy vyšším výkonem a nižší spotřebou a emisí škodlivin. Při "full throttle" se naopak zvětšuje prodleva mezi uzavřením sání a otevřením výfuku, což napomáhá k růstu točivého momentu. Motormanagement byl svěřen jednotce Motronic ME 7.8, dokonale prověřené již v 911 Turbo. Ta analyzuje kromě otáček motoru i polohu plynového pedálu, teplotu oleje i chladící kapaliny, množství nasávaného vzduchu a zařazený rychlostní stupeň. Výstupem je mj. i natočení vačkových hřídelí. Příjemnou sklizní je vylepšení všech provozních parametrů. Slabší agregát, který byl již dříve převrtán na obsah 2,7l, nyní vykazuje 168 kW/6300 ot/min a 260 Nm/4700 ot/min. Většímu bratrovi objem zůstal, síla mu ale narostla na 191 kW/6200 ot/min a 310 Nm/4600 ot/min. Oba vykázali 2% úspěch v dietě a dosahují teď maximálky 253/264 km/h. Kvůli nárůstu zejména kroutícího momentu byla zesílena jednokotoučová suchá spojka i převodovka. Převodové poměry se však nezměnily.

Exteriér vozu prošel detailním liftingem, který sledoval posílení charakteru vozu, nikoliv jeho změnu. Design je harmoničtější a blíže zažitému ideálu o tvarech Porsche. Nový je přední nárazník se spoilerem. Nasávací otvory vzduchu s lakovanými lamelami mají dynamičtější tvar, jsou blíž obrysu vozu a zesilují přítlak. Poznávacím znakem provedení "S" se stal třetí, největší výřez uprostřed. Nově jsou proříznuty vstupy sání za dveřmi. Zcela přepracován je zadní nárazník, kterému přibyly dvě stabilizační plošky po stranách koncovek výfuku, u Boxsteru S i nadále zdvojených. Zadní spoiler, automaticky výsuvný při 120 km/h, byl optimalizován v aerodynamickém tunelu a koncová světla dostala elegantnější šedo-červenou kombinaci. Nejmarkantnější je jiný tvar stahovací střechy, která se nyní podobá odnímatelné hliníkové střeše hardtop, dodávané za příplatek. Prudčeji se svažuje a zajišťuje lepší obtékaní vzduchu. Dočkala se skleněného zadního okna s vyhříváním a v sklápěcím mechanizmu přibyl čtvrtý pant. Provedené změny zachovaly i přes komplikovanější proces skládání rekordně krátkou dobu mechanizovaného složení střechy - 12 sekund.

Nováček je zcela nově obut. Základem pro Boxster S jsou 17" desetipaprskové disky, které kromě nesporných estetických kvalit snižují neodpružené hmoty o cenné 2 kg. Volitelně je možno tyto hodnoty ještě dramaticky zlepšit nádhernými 18" pětipaprskovými kreacemi, které nosily už Carreru a nyní přicházejí zeštíhlit Boxstera o vynikajících 10,8 kg. Standardní montáž 17" kol umožnila osadit větší brzdové disky z Carrery. Obligátní čtyřpístkové třmeny se nyní třou o 314 mm oceli vpředu a 299 vzadu. Kotouče jsou ventilované a odvrtávané pro snížení hmotnosti a lepší odvod nečistot a vody.

Uvnitř se mnoho nezměnilo. Design palubní desky byl detailně vylepšen, nově jsou i malé plochy kolem ovladačů zhodnoceny barevnou kůží. Přístrojový štít rozlišuje oba Boxstery. Standardně má černé pozadí, "S" charakterizuje bílé. Nabobtnal seznam standardní výbavy, který kromě elektricky stahovatelné střechy a bočních skel, determálního zasklení, centrálního zamykání, alcantarového čalounění, imobilizéru a elektricky ovládaných a vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek nyní obsahuje i výsuvný stojánek na nápoje, osvětlenou schránku na rukavice před spolujezdcem, dálkové odjišťování nejen dveří, ale i obou kapot a u Boxsteru S i alarm. Středovou konzoli je nově možno dovybavit displejem PCM (Porsche Comm. Management), integrujícím údaje z palubních systémů i důležité provozní hodnoty, případně alarmová hlášení. Další významnou funkcionalitou je propojení všech terminálů optickými vlákny, přenášejícími signály bez ztrát. Jako každé Porsche, je i Boxster možno prakticky neomezeně individualizovat. Seznam příplatkové výbavy je stěží uvěřitelný a dokáže zdvojnásobit prodejní cenu.

Bezpečnost byla v souladu s dnešními trendy vycizelována. Aktivní těží z detailní optimalizace podvozku a výkonnějších brzd, stejně jako ze škály systémů jízdní stability. Pasivní je tradičně vynikající, podpořena extrémně tuhou stavbou ocelového skeletu s třístupňovými deformačními zónami a systémem POSIP (Porsche Side Impact Protection), který dostal silného spojence v nových bočních airbagách, zkonstruovaných speciálně pro otevřený vůz.

Boxster díky svojí nadčasovosti má i dnes co mluvit do svého segmentu a prodělané omlazení mu dává novou naději na dlouhý a spokojený život. Milovníci vlasů rozcuchaných větrem se zase mohou těšit na zážitky při powerslidech s "levným" Porsche. Prodejní cena byla totiž stanovena na vstřícných 51, resp. 61 tisíc Euro a vůz je již v prodeji.

Autosalon Frankfurt 2017
Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu

Ve věku osmdesáti let zemřel slavný herec Jan Tříska.…

Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku

Protiimigrační a protiislámská Alternativa pro Německo…

Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů

Tuzemský vývoz do Myanmaru alias Barmy roste na rozdíl…

 
 

Tapety

Porsche Boxster S 2003 Porsche Boxster S 2003
Porsche Boxster S 2003 Porsche Boxster S 2003
Porsche Boxster S 2003 Porsche Boxster S 2003
Porsche Boxster 2003 Porsche Boxster 2003
Porsche Boxster 2003 Porsche Boxster 2003
Porsche Boxster 2003 Porsche Boxster 2003
Porsche Boxster 2003 Porsche Boxster 2003
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
Slavné automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Dnes 08:00

Automobilky svým zákazníkům vedle samotných automobilů nabízí pod svou značkou mnoho nejrůznějších produktů a k těm nejatraktivnějším patří i jízdní kola.




Blesk.cz

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Dopravu na Pražském okruhu postihly začátkem nového pracovního týdne komplikace. Došlo tady k nehodě, kvůli…

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z mostu neskočil! Bylo to jinak

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z…

Osmdesátiletý herec Jan Tříska (†80) byl od soboty po zranění ve vážném stavu v nemocnici. Podle všeho záhadně…

 

iSport.cz

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila Federerova Mirka, Topolánek i Jágr

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila…

Byl to velkolepý tenisový víkend. Premiérový ročník Laver Cupu se mimořádně vydařil nejen na kurtu v O2 areně.…

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně, fanoušky potřebujeme zpět

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně,…

Po prohraném derby museli zabrat. Hrozilo, že by mohl přijít další propad tabulkou. Na fotbalisty Sparty dokonce…

 

Reflex.cz

Co když Američané provedou preventivní úder na Severní Koreu? Nepřítel má mnoho výhod

Co když Američané provedou preventivní úder na…

Daniel L. Davis píše na serveru nationalinterest.org, jak je obtížné výrazně zasáhnout nepřítele, byť máte…

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského generála, který tam radil vládním vojákům

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského…

Velkou ztrátu utrpěla v Sýrii ruská armáda. V minulých dnech tam byl zabit velitel jedné její divize, generál…