Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Boxster S - bez kompromisů

Pavel Tilšer
Není tomu tak dávno, co automobilka Porsche představila veřejnosti model Boxster a nyní přichází "sportovní" verze této otevřené rakety na kolech. Na první pohled se sportovní verze odlišuje použitím titanové barvy na předním sání vzduchu a nápisu...

Další změnou jsou sériově montovaná 17 palcová kola z lehkých slitin, která jsou rozměru 205/50 ZR na přední nápravě a 255/40 ZR na nápravě zadní. Při pohledu na litá kola zaujme také červené lakování třmenů brzd, které zdůrazňují sportovní charakter vozu a v neposlední řadě vrtané kotouče brzd. Uprostřed na zádi vozu najdeme dvojici výfuků, které dodávají automobilu správný sportovní zvuk a nahrazují standardní jednoduchou oválnou koncovku.

Hlavní změnou oproti standardnímu Boxsteru se ale ukrývá mezi řidičem a zadní nápravou, jak je už u automobilu Porsche zvykem. Objem motoru s protilehlými válci "boxer" byl zvětšen na 3,2 litru, oproti 2,5 litrům v původní verzi Boxsteru (dnes zvětšeno na 2,7 l/162 kW). Touto změnou bylo dosaženo zvětšení maximálního výkonu motoru o 35 kW (48 koní) na konečných 185 kW (252 koní) při 6250 ot/min. Podstatnější změnou bylo zlepšení průběhu točivého momentu a zvětšení jeho maximální hodnoty z 245 Nm na 305 Nm při 4500 ot/min.

Tato hodnota zajišťuje výborné akcelerační schopnosti od nejnižších otáček motoru až po maximum, které je na hodnotě 7200 ot/min. Motor je vybaven čtyř-ventilovou technologií, variabilním sáním a časováním vačkového hřídele. O bezproblémový chod motoru se stará systém managementu motoru Motronic ME 7.2, který již prokázal své kvality při použití ve vozech Porsche 911 Carrera 4. Hlavní změnou oproti systému Motronic M 5.2, který používá verze Boxster v základní verzi, je použití elektronického plynového pedálu. Velkou výhodou tohoto systému je přesnější reakce na řidičovy pokyny, ale také zajišťuje bezproblémové řazení převodovky Tiptronic S. Systém Motronic ME 7.2 také zajišťuje bezproblémový chod jednotlivých systémů, jako jsou TC (trakční kontrola), nebo ASR (protiprokluzový systém). Novinkou je také použití dvou katalyzátorů a dvou lambda sond. V náplni těchto katalyzátorů najdeme poprvé kombinaci tří drahých kovů, kterými jsou platina, rhodium a palladium. Tato kombinace má zlepšené čistící schopnosti již při nízkých teplotách. Kombinací sekundárního sání a těchto katalyzátorů dosahuje model Boxster S nízkých emisních hodnot, takže např. v USA patří do skupiny LEV (automobily s velice nízkými emisemi). V Německu splňuje D4 standard, který přináší majitelům automobilů splňující tento standard výhodnější sazbu silniční daně.

Aby bylo dosaženo co nejlepšího využití výkonového potenciálu nového motoru, byla vyvinuta nová sportovní šestistupňová manuální převodovka. Tato převodovka se vyznačuje především velice přesným řazením a minimálními ztrátami výkonu při řazení. Jako druhá možnost je v nabídce elektronická převodovka Tiptronic S, který byla upravena pro použití v tomto voze tak, aby s ní dosahoval maximálních jízdních výkonů. Výhodou této převodovky je kombinace automatické a elektronicky ovládané manuální převodovky. Novinkou je možnost manuálního řazení pomocí tlačítek na volantu i při zvoleném automatické řazení.

Bez změny také nezůstaly jednotlivé části podvozku. Oproti standardní verzi je hlavní změnou montáž odlišných tlumičů pérování, které jsou nyní o poznaní tvrdší. Zatímco přední náprava zůstala bez změn, zadní náprava musela být vyztužena aby odpovídala výkonům motoru. Výsledkem těchto změn je zlepšení jízdní stability při vysokých rychlostech. S vyššími jízdními výkony musely být upraveny také brzdy, které mají zvětšené kotouče brzd. Na přední nápravě najdeme kotouče o průměru 318 mm a zvětšenou šířkou na 28 mm. Kotouče na zadní nápravě mají průměr 299 mm a mají upravenou šířku na 24 mm. Kotouče brzd jsou nyní vrtané, což nejen zajišťuje lepší chlazení, ale také lepší odvod vody při provozu za mokra. Brzdový systém modelu S je tvořen čtyřpístkovými pevnými třmeny, které jsou vyrobeny z hliníku, což zaručuje dokonalou pevnost a tepelnou odolnost.

Důraz byl také kladen na bezpečnost cestujících v otevřeném voze. Automobil je vybaven dvojicí airbagů vpředu. Jako jediný výrobce otevřených vozů nabízí automobilka Porsche systém POSIP (Porsche Side Impact Protection), což jsou boční airbagy určené pro kabriolety. Se svým objemem 30 litrů dokáží ochránit nejen ramena cestujících ale také jejich hlavy v případě bočního nárazu. Pro případ převrácení byl zesílen rám předního okna, který je doplněn oblouky z nerezové oceli, které jsou umístěny za zády cestujících.

Interiér vozu odráží jeho sportovní charakter. Přístrojová deska spolu se střední konzolou a výplní dveří jsou obloženy leštěným hliníkem, stejně jako řadící páka. Potažení střechy bylo vybráno s ohledem na nízký hluk při vysokých rychlostech. Pro potažení sedadel byl použit uměly semiš Alcantara, který výborně ladí s černými plasty uvnitř vozu. Jako sériové vybavení je dodáván např. alarm s pohybovým čidlem, nebo tříramenný sportovní volant s logem Porsche.

Technické údaje
Typšestiválcový motor s protilehlými válci "boxer"
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)3179
Válce/ventily6/4
Max. výkon (kW/ot)185/6250
Max. točivý moment (Nm/ot)305/4500
Max. výkon přepočtený na litr objemu (kW/k)58,19/79,17
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)260 (255)
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,9 (6,5)
Zrychlení 0-160 km/h (s)13,8 (15,1)
Spotřeby (93/116 EU)
Město (l/100 km)15,6 (17,2)
Mimo město (l/100 km)7,8 (8,2)
Kombinovaný (l/100 km)10,7 (11,3)
Objem nádrže (l)64
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4315
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1290
Rozvor (mm)2415
Rozchod vpředu (mm)1455
Rozchod vzadu (mm)1508
Objem zav. prostoru (l)260
Pohotovostní hmotnost (kg)1295 (1335)
Rozměr pneu vpředu205/50 ZR 17
Rozměr pneu vzadu255/40 ZR 17

Pavel Tilšer