Druhé Cayenne je větší a to rovnou ve všech směrech. Současně je ale taky o 185 kg lehčí. Až v květnu 2010 příjde na trh, bude mít nové nebo modernizované motory a osmistupňový automat. Součástí portfolia je turbodiesel, absolutní novinkou hybrid.
Porsche letos v květnu vyšle na své hlavní trhy novou generaci SUV Cayenne. Model, který značce pomohl k mimořádnému růstu tržeb, bude vstřídán po dlouhých sedmi letech na trhu.
Doba podobným vozům příliš nepřeje, a tak se automobilka na nářky nepřátel mohutných SUV náležitě vyzbrojila. Argumenty jsou na stole: Hmotnost se podařilo snížit až o 185 kg, nové nebo modernizované motory jsou nejčastěji spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou, rozšířenou o systém start-stop. Kombinovaná spotřeba tak klesla ve většině případů o neuvěřitelných 20 % nebo dokonce o 23 %.
I když špionážní fotografie napovídaly, že by se nový model mohl mezigeneračně zmenšit, pravý opak je pravdou. Druhá generace vyrostla všemi směry. Kompaktnější a snad i elegantnější vzhled je výsledkem práce designérů.
Cestující na zadních sedadlech ocení nárůst rozvoru o 40 mm na nových 2895 mm.
Délkou 4846 mm se Cayenne přiblížilo největšímu současnému modelu, Panameře (4970 mm).
Uvnitř slibuje Porsche nejen více místa, ale taky větší variabilitu uspořádání. Zadní řadu sedadel je možné posunovat v podélném směru o 160 mm.
Zavazadelník se zvětšil z úctyhodných 540 l až na gigantických 670 l, v tuto chvíli však není zřejmé, v jaké poloze se při tomto objemu nacházejí zadní sedadla.
Porsche Cayenne - Srovnání generací
Rozměr
Cayenne I
Cayenne II
Rozdíl
Délka [mm]
4798
4846
+48
Šířka [mm]
1928
1939
+11
Výška [mm]
1699
1705
+6
Rozvor [mm]
2855
2895
+40
Zavazadlový prostor [l]
540/1770
670/1780
+130/+10
Škála konvenčních motorů stojí i nadále na zážehových motorech. Základní verze má pod kapotou nový vidlicový šestiválec 3,6 V6 a je jako jediná motorizace dodávána se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou (automatická převodovka za příplatek).
Nad Cayenne je opět Cayenne S s osmiválcovým motorem s atmosférickým plněním. Motor je standardně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic S a systémem start-stop, který se významně podílí na nízké hodnotě kombinované spotřeby (10,5 l/100 km).
Video
Prozatímním vrcholem je Cayenne Turbo s přeplňovaným osmiválcem, který je kombinován se stejnou automatickou převodovkou a stejně pozoruhodnou hodnotou kombinované spotřeby (11,5 l/100 km).
Porsche Cayenne 2010 - Zážehové motory
Model
Cayenne
Cayenne S
Cayenne Turbo
Motor
3,6 V6
4,8 V8
4,8 V8
Převodovka
6M
8A
8A
Zdvihový objem [cm3]
3598
4806
4806
Válce/ventily
6/4
8/4
8/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]
220/6300
294/6500
368/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]
400/3000
500/3500
700/2250-4500
Max. rychlost [km/h]
230
258
278
Zrychlení 0-100 km/h [s]
7,5
5,9
4,7
Komb. spotřeba [l/100 km]
11,2
10,5
11,5
Pohotovostní hmotnost [kg]
1995
2140
2245
Cena vč. 20% DPH [Euro]
55.680
73.080
116.280
Nejslabší Cayenne má přívlastek Diesel. Naftový motor 3,0 V6 TDI z dílny Audi je nyní kombinován s osmistupňovým automatem, s nímž zvládá akceleraci na 100 km/h za 7,8 s. Naftové Cayenne druhé generace se stává navzdory pohotovostní hmotnosti 2175 kg nejúspornějším modelem značky se spotřebou 7,4 l/100 km.
Mimořádný důraz klade automobilka na novou hybridní hnací jednotku. Systém, využívající vidlicový kompresorem přeplňovaný šestiválec 3,0 TFSI od Audi, je kombinován s 34kW elektromotorem, který pracuje ve dvou rychlostních pásmech.
Hybridní Cayenne je full-hybrid, elektromotor tedy může být výhradním zdrojem hnací síly až do rychlosti 60 km/h. Převodovka s funkcí děliče výkonu spojuje do optimálního celku charakteristiky spalovacího motoru (245 kW mezi 5500 a 6500 min-1) a elektromotoru (34 kW při 1150 min-1). Jako nejvyšší systémový výkon udává Porsche hodnotu 279 kW při 5500 min-1, maximální točivý moment hybridní soustavy 580 Nm je dosažen při 1000 min-1.
Elektromotor nemá jen roli pomocníka při rozjezdu, ale pomáhá i při akceleraci ve vyšších rychlostech. Spalovací motor navíc může být vypnut kdykoliv není třeba, a to až do rychlosti 156 km/h.
Akumulátorová sada NiMH má jmenovité napětí 288 V, kapacitu 1,7 kWh a je umístěna v zadní části vozidla. Elektrifikací prošly všechny pomocné agregáty: kompresor klimatizace, čerpadlo posilovače řízení, podtlakové čerpadlo. Hybridní modul se skládá ze spojky, elektromotoru, hydraulické řídicí jednotky a výkonové elektroniky obsluhující elektromotor.
Porsche Cayenne 2010 - Naftový motor + hybridní hnací ústrojí
Model
Cayenne Diesel
Cayenne S Hybrid
Motor
3,0 V6 TDI
3,0 V6 TFSI+ el.mot.
Převodovka
8A
8A
Zdvihový objem [cm3]
2967
2995
Válce/ventily
6/4
6/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]
176/4000-4400
279/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]
550/2000-2250
580/1000
Max. rychlost [km/h]
218
242
Zrychlení 0-100 km/h [s]
7,8
6,5
Komb. spotřeba [l/100 km]
7,4
8,2
Pohotovostní hmotnost [kg]
2175
2315
Cena vč. DPH [Euro]
59.880
79.080
Přední náprava je tvořena dvojící příčných ramen na každé straně uspořádaných nad sebou, vzadu je víceprvková náprava.
Všechny modely jsou vybaveny stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou mezinápravovou lamelovou spojkou s přiřaditelnou uzávěrkou nebo se samosvorným mezinápravovým diferenciálem.
Verze s odpružením ocelovými pružinami umí brodit vodou s hloubkou 500 mm, světlá výška měří 215 mm. Cayenne se vzduchovým odpružením zvládá brod s hloubkou 555 mm a světlá výška se z běžných 210 mm může v terénním režimu zvětšit až na 268 mm.
Standardem jsou pro nejslabší verze kola s pneumatikami 255/55 R18, z výroby jsou dodávány ale i rozměry s průměrem 19 nebo 20 palců.