Porsche Cayenne, S a Turbo – úspěšní sourozenci

Porsche Cayenne, S a Turbo – úspěšní sourozenci

 
 

Porsche Cayenne sice není na trhu žádnou horkou novinkou, ale na stránkách AUTO.CZ jsme o něm ještě podrobně neinformovali. Podívejme se na něj tedy jako na model pro rok 2004.

Druhá část (první část je zde) představování Porsche Cayenne je zaměřena na podvozek, karosérii a její výbavu. V závěru je také tradiční tabulka základních technických údajů.

Podvozek je tvořen nezávislým zavěšením všech kol. Přední náprava je lichoběžníková s širokými trojúhelníkovými rameny, která jsou pro minimalizaci přenosu sil hodně vzdálena. Horní ramena jsou z hliníkové slitiny, spodní jsou odlita z litiny. Náprava je upevněna v pomocném rámu, který je do karosérie kotven přes velké gumové silentbloky. Také zadní víceprvková náprava je uložena v pomocném rámu, který je do karosérie kotven pomocí hydraulicky tlumených pryžových silentbloků. Tato řešení zajišťují minimální přenos hluku a výborné jízdní vlastnosti a navíc výrazně potlačují naklánění karosérie při brždění a akceleraci. Také vzadu jsou horní ramena z hliníkové slitiny, ale spodní jsou lisované z ocelového plechu. O odpružení se u dvou slabších modelů starají vinuté pružiny s hydraulickými tlumiči, zatímco model Turbo je vybaven pneumatickým odpružením. Pneumatické odpružení je ovládáno systémem PASM (Porsche Active Suspension Management), který průběžně adaptuje tuhost odpružení jezdeckému stylu a také nabízí tři základní režimy komfortní, normální a sportovní. Světlá výška je 217 mm u slabších modelů a 157 až 273 mm u modelu Turbo. Brodivost je 500, resp. 555 mm. Nájezdové úhly jsou 29,1°/25,7°/20,4°, resp. 32,4°/27,3°/24,7° (vpředu/vzadu/uprostřed). Pro zájemce o jízdu v nejtěžším terénu je na přání k dispozici offroad balíček, který obsahuje kryty prahů, ocelový kryt pod chladič, uzávěrku zadního diferenciálu a možnost rozpojení zkrutných stabilizátorů, které umožní o 60 mm větší zkřížení náprav. Pokud řidič rozjede Cayenne na více než 50 km/h tak se stabilizátory opět spojí, aby zaručily bezpečné jízdní vlastnosti.

Chloubou všech vozů Porsche vždy byly vynikající brzdy. Ani v tomto ohledu Cayenne nezůstává nic dlužno. Základní Cayenne je na všech kolech osazeno dutými kotouči průměru 330 mm, zatímco modely S a Turbo mají tento průměr jen vzadu. Přední kola mají osazena většími o průměru 350 mm. Třmeny jsou ve všech modelech stejné nedělené z hliníkové slitiny se šesti pístky vpředu a čtyřmi vzadu. O jejich výkonnosti hovoří i to, že musely projít obávaným Porsche testem, který předpokládá 25 brždění po sobě z 90 procent nejvyšší rychlosti na 100 km/h a docílily konstantního zpomalení 0,8 g. Aby se zamezilo poškození kotoučů při jízdě v terénu, bylo upuštěno od jejich příčného vrtání. Všechny Cayenne jsou vybaveny hliníkovými koly. Zatímco modely S a Turbo mají průměr 18“ a pneumatiky 255/55 R18, základní Cayenne má 17“ s obutím 235/65 R17. Na přání jsou k dispozici kola až do rozměru 275/40 R20.

Všechny špičkové technologie podvozku a motoru by byly pravděpodobně zbytečné, kdyby nebyly použity ve voze vybaveném kvalitní karosérií. Také v této oblasti Porsche využilo své reputace výrobce vysoce kvalitních sportovních vozů. Pro nosnou strukturu Cayenne bylo ze 60 procent použito vysokopevnostních ocelových plechů. Extrémní pozornost byla věnována pevnosti bezpečnostní klece pro posádku. Sloupky A a B jsou vyrobeny ze dvou druhů plechů, jejich kombinace jim dodává vysokou pevnost. Podobným způsobem jsou kombinovány také prahy a oblast středového tunelu či příčné výztuhy pod sedadly. Deformační zóna přídě složená z podélných a příčných členů je navržena pro tři úrovně nárazů z hlediska jejich rozložení do celkové struktury karosérie. Zatímco trubkové výztuhy z vysokopevnostní oceli ve dveřích jsou již dnes běžné, tak stejné výztuhy přímo v prazích ještě ne. Toto řešení výrazně omezuje deformaci karosérie při bočním nárazu. Toto řešení společně s bočními airbagy v opěradlech předních sedadel a hlavovými airbagy pro obě řady sedadel spouštěnými ze střechy, dává cestujícím mnohem větší šanci na záchranu v případě boční kolize. Rovněž nechybí přední airbagy, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, které jsou s výjimkou prostředního v zadu vybaveny předpínači a přední navíc i omezovači záchytné síly.

Co se vzhledu Cayenne týče, tak nejsnadněji je identifikovatelné při pohledu zepředu. Této partii dominují rozměrné otvory pro vstup chladícího vzduchu k motoru a brzdám a charakteristicky tvarované hlavní světlomety. Při pohledu z boku je ještě jednoznačně určující linie předního blatníku, která vychází z linií 911, ale dále již nemá Porsche na co navazovat a tak zde použil alespoň jistou dynamiku a serióznost hodnou této kategorie. Jak ukazují statistiky prodejů, celkový vzhled se líbí a rozhodně nelze říci, že by se Cayenne ztrácelo v záplavě vozidel kategorie SUV.

Výbava a design interiéru na první pohled připomíná, kdože vyrobil tento vůz. Před tříramenným volantem potaženým kůži je pětice kruhových přístrojů, které dominuje centrálně umístěný velký displej. Ten slouží jako zobrazovací jednotka palubního počítače a u verze Turbo také pro standardně montovaný PCM (Porsche Communication Management), který má hlavní zobrazovací displej před řadicí pákou. Ten mimo jiné obsahuje audio s CD přehrávačem s 12 či pro verzi Turbo se 14 reproduktory o výkonu 250 W, navigaci a na přání také duální telefon. Specialitou je také offroad navigace, která umožňuje řidiči udat polohu, kde momentálně je a ta si pak zapamatuje cestu, kterou jel aby mu mohla pomoci najít stejnou cestu zpět. Mimo to ukazuje pozici kol, nadmořskou výšku a funguje i jako kompas. Samozřejmostí je pro Porsche typické umístění spínací skříňky vlevo od volantu. Jinak je v interiéru veškerý luxus vyžadovaný od vozů této kategorie jako kožené čalounění, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zbarvená skla, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna i přední sedadla. Sedadla mohou být elektricky vyhřívaná vpředu i vzadu a pro jízdy v tuhé zimě je k dispozici i vyhřívání volantu, jehož seřizování je také svěřeno elektromotorům. Pro podtržení sportovního charakteru jsou některé prvky jako rámečky přístrojů, či lemování na dveřích vyrobeny z hliníku.

Prostorný interiér nabízí dostatek místa jako pro cestující, tak i jejich zavazadla. Základní zavazadlový prostor má objem 540 litrů, zadní sedadla se dají sklápět v poměru 60:40 a ve dvou je možno využít objem až 1770 litrů. Pro nakládání drobných zavazadel je určeno vyklápěcí sklo v zadních výklopných dveřích. Přepravu lyží uvnitř vozu umožňuje přepravní vak za prostředním sedadlem vzadu. Cayenne dokáže také tahat přívěs až do hmotnosti 3,5 tuny. Pro ty, kteří chtějí tuto možnost využít nabízí Porsche dva druhy tažného zařízení. První je klasické s demontovatelnou koulí pro ruční manipulaci. Pro větší pohodlí při připojování je určeno elektricky ovládané připojovací zařízení. Na pokyn spínače umístěného na pravé straně zavazadlového prostoru se koule sklopí dolů, pod úroveň oje přívěsu a poté se stejným vypínačem zase zvedne zpět. Pro zajištění bezpečnosti může být tažné zařízení ovládáno pouze když je vozidlo v klidu.

Od Porsche Cayenne si asi nikdo příliš nesliboval nějaké výrazné výkony mimo silnice, ale opak se stal pravdou. Cayenne je nejen dokonale vybaveno pro jízdu vysokou rychlostí po kvalitních silnicích, ale také náročný terén jej nezastraší. Je ovšem pravdou, že za špičkovou technologii i věhlasnou značku je potřeba si řádně připlatit a tak se u nás ceny pohybují od 1,766 do 3,655 mil. Kč.

Technické údaje

CayenneCayenne SCayenne Turbo
Motor3,2 V64,5 V84,5 V8 Turbo
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)31894511
Válce/ventily na válec6/48/4
Max. výkon (kW/ot)184/6000250/6000331/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)310/2500-5500420/2500-5500620/2250-4750
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)214242266
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,16,85,6
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)17,822,821,9
Mimo město (l/100 km)10,611,811,9
Kombinovaná (l/100 km)13,215,815,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)47824786
Šířka (mm)1928
Výška (mm)1699
Rozvor (mm)2855
Rozchod vpředu (mm)16551647
Rozchod vzadu (mm)16701662
Pohotovostní hmotnost (kg)216022252355
Objem nádrže (l)100
Rozměr pneu235/65 R17255/55 R18
Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června

Nad Innsbruckem je největší rakouská ledovcová lyžařská…

VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept

Elon Musk si v prosinci stěžoval na dopravní situaci v…

Papež doporučuje, jak vyřešit KLDR: Ať pomůže Norsko. To je k tomu vždy připraveno Papež doporučuje, jak vyřešit KLDR: Ať pomůže Norsko. To je k tomu vždy připraveno

Třetí země, jako například Norsko, by se měla pokusit o…

Trump: Média mě kritizují, protože nejsou v obraze. Plním jeden slib za druhým Trump: Média mě kritizují, protože nejsou v obraze. Plním jeden slib za druhým

Americký prezident Donald Trump odsoudil americká média…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 




Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace

Společnost Newport Convertible Engineering z…

Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video) Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video)

Pocit nadřazenosti majitele SUV nebo jen nepozornost…

 



 
Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Dnes 08:00

Zážehový motor, který by spotřebovával o 8 až 15 procent méně paliva než současné agregáty, je na dosah sériové výroby. Umožnit to má inovativní systém vypínání válců, vyvinutý ve spolupráci firem Delphi a Tula




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Jarní bylinky: Které jsou léčivé a které skvěle chutnají?

Jarní bylinky: Které jsou léčivé a které skvěle chutnají?

Na jaře začíná ze země vykukovat celá řada velice užitečných bylinek. Které z nich nejen léčí, ale především…

 

iSport.cz

Výtečný prcek Pageau řídil čtyřmi góly výhru Ottawy, znovu slaví i Pittsburgh

Výtečný prcek Pageau řídil čtyřmi góly výhru Ottawy,…

To byla show! Ottawa má po druhém duelu s Rangers jednoznačného hrdinu. Jean-Gabriel Pageau nejprve otevřel…

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do nebe posílali góly

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do…

Jen obyčejný ligový zápas? Ne, v Plzni byla při vítězství nad Duklou 2:0 cítit úplně jiná nálada. Viktoria si…

 

Reflex.cz

Karamelový sýr brunost: Tradiční pochoutka, bez které se Norové neobejdou

Karamelový sýr brunost: Tradiční pochoutka, bez…

Prý si ho buď zamilujete, anebo vás nic na světě nedonutí ochutnat jej podruhé. Norský sýr brunost je hnědý,…

Viděla ohořelou mrtvolu Hitlera, jehož chrup nesla v krabičce k identifikaci. V 97 letech zemřela tlumočnice sovětské kontrarozvědky

Viděla ohořelou mrtvolu Hitlera, jehož chrup nesla v…

Narodila se do židovské rodiny v roce 1919, proslavila se jako prozaička, která psala o svých zážitcích ze…