Porsche Cayenne, S a Turbo – úspěšní sourozenci

Porsche Cayenne, S a Turbo – úspěšní sourozenci

 
 

Porsche Cayenne sice není na trhu žádnou horkou novinkou, ale na stránkách AUTO.CZ jsme o něm ještě podrobně neinformovali. Podívejme se na něj tedy jako na model pro rok 2004.

Druhá část (první část je zde) představování Porsche Cayenne je zaměřena na podvozek, karosérii a její výbavu. V závěru je také tradiční tabulka základních technických údajů.

Podvozek je tvořen nezávislým zavěšením všech kol. Přední náprava je lichoběžníková s širokými trojúhelníkovými rameny, která jsou pro minimalizaci přenosu sil hodně vzdálena. Horní ramena jsou z hliníkové slitiny, spodní jsou odlita z litiny. Náprava je upevněna v pomocném rámu, který je do karosérie kotven přes velké gumové silentbloky. Také zadní víceprvková náprava je uložena v pomocném rámu, který je do karosérie kotven pomocí hydraulicky tlumených pryžových silentbloků. Tato řešení zajišťují minimální přenos hluku a výborné jízdní vlastnosti a navíc výrazně potlačují naklánění karosérie při brždění a akceleraci. Také vzadu jsou horní ramena z hliníkové slitiny, ale spodní jsou lisované z ocelového plechu. O odpružení se u dvou slabších modelů starají vinuté pružiny s hydraulickými tlumiči, zatímco model Turbo je vybaven pneumatickým odpružením. Pneumatické odpružení je ovládáno systémem PASM (Porsche Active Suspension Management), který průběžně adaptuje tuhost odpružení jezdeckému stylu a také nabízí tři základní režimy komfortní, normální a sportovní. Světlá výška je 217 mm u slabších modelů a 157 až 273 mm u modelu Turbo. Brodivost je 500, resp. 555 mm. Nájezdové úhly jsou 29,1°/25,7°/20,4°, resp. 32,4°/27,3°/24,7° (vpředu/vzadu/uprostřed). Pro zájemce o jízdu v nejtěžším terénu je na přání k dispozici offroad balíček, který obsahuje kryty prahů, ocelový kryt pod chladič, uzávěrku zadního diferenciálu a možnost rozpojení zkrutných stabilizátorů, které umožní o 60 mm větší zkřížení náprav. Pokud řidič rozjede Cayenne na více než 50 km/h tak se stabilizátory opět spojí, aby zaručily bezpečné jízdní vlastnosti.

Chloubou všech vozů Porsche vždy byly vynikající brzdy. Ani v tomto ohledu Cayenne nezůstává nic dlužno. Základní Cayenne je na všech kolech osazeno dutými kotouči průměru 330 mm, zatímco modely S a Turbo mají tento průměr jen vzadu. Přední kola mají osazena většími o průměru 350 mm. Třmeny jsou ve všech modelech stejné nedělené z hliníkové slitiny se šesti pístky vpředu a čtyřmi vzadu. O jejich výkonnosti hovoří i to, že musely projít obávaným Porsche testem, který předpokládá 25 brždění po sobě z 90 procent nejvyšší rychlosti na 100 km/h a docílily konstantního zpomalení 0,8 g. Aby se zamezilo poškození kotoučů při jízdě v terénu, bylo upuštěno od jejich příčného vrtání. Všechny Cayenne jsou vybaveny hliníkovými koly. Zatímco modely S a Turbo mají průměr 18“ a pneumatiky 255/55 R18, základní Cayenne má 17“ s obutím 235/65 R17. Na přání jsou k dispozici kola až do rozměru 275/40 R20.

Všechny špičkové technologie podvozku a motoru by byly pravděpodobně zbytečné, kdyby nebyly použity ve voze vybaveném kvalitní karosérií. Také v této oblasti Porsche využilo své reputace výrobce vysoce kvalitních sportovních vozů. Pro nosnou strukturu Cayenne bylo ze 60 procent použito vysokopevnostních ocelových plechů. Extrémní pozornost byla věnována pevnosti bezpečnostní klece pro posádku. Sloupky A a B jsou vyrobeny ze dvou druhů plechů, jejich kombinace jim dodává vysokou pevnost. Podobným způsobem jsou kombinovány také prahy a oblast středového tunelu či příčné výztuhy pod sedadly. Deformační zóna přídě složená z podélných a příčných členů je navržena pro tři úrovně nárazů z hlediska jejich rozložení do celkové struktury karosérie. Zatímco trubkové výztuhy z vysokopevnostní oceli ve dveřích jsou již dnes běžné, tak stejné výztuhy přímo v prazích ještě ne. Toto řešení výrazně omezuje deformaci karosérie při bočním nárazu. Toto řešení společně s bočními airbagy v opěradlech předních sedadel a hlavovými airbagy pro obě řady sedadel spouštěnými ze střechy, dává cestujícím mnohem větší šanci na záchranu v případě boční kolize. Rovněž nechybí přední airbagy, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, které jsou s výjimkou prostředního v zadu vybaveny předpínači a přední navíc i omezovači záchytné síly.

Co se vzhledu Cayenne týče, tak nejsnadněji je identifikovatelné při pohledu zepředu. Této partii dominují rozměrné otvory pro vstup chladícího vzduchu k motoru a brzdám a charakteristicky tvarované hlavní světlomety. Při pohledu z boku je ještě jednoznačně určující linie předního blatníku, která vychází z linií 911, ale dále již nemá Porsche na co navazovat a tak zde použil alespoň jistou dynamiku a serióznost hodnou této kategorie. Jak ukazují statistiky prodejů, celkový vzhled se líbí a rozhodně nelze říci, že by se Cayenne ztrácelo v záplavě vozidel kategorie SUV.

Výbava a design interiéru na první pohled připomíná, kdože vyrobil tento vůz. Před tříramenným volantem potaženým kůži je pětice kruhových přístrojů, které dominuje centrálně umístěný velký displej. Ten slouží jako zobrazovací jednotka palubního počítače a u verze Turbo také pro standardně montovaný PCM (Porsche Communication Management), který má hlavní zobrazovací displej před řadicí pákou. Ten mimo jiné obsahuje audio s CD přehrávačem s 12 či pro verzi Turbo se 14 reproduktory o výkonu 250 W, navigaci a na přání také duální telefon. Specialitou je také offroad navigace, která umožňuje řidiči udat polohu, kde momentálně je a ta si pak zapamatuje cestu, kterou jel aby mu mohla pomoci najít stejnou cestu zpět. Mimo to ukazuje pozici kol, nadmořskou výšku a funguje i jako kompas. Samozřejmostí je pro Porsche typické umístění spínací skříňky vlevo od volantu. Jinak je v interiéru veškerý luxus vyžadovaný od vozů této kategorie jako kožené čalounění, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zbarvená skla, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna i přední sedadla. Sedadla mohou být elektricky vyhřívaná vpředu i vzadu a pro jízdy v tuhé zimě je k dispozici i vyhřívání volantu, jehož seřizování je také svěřeno elektromotorům. Pro podtržení sportovního charakteru jsou některé prvky jako rámečky přístrojů, či lemování na dveřích vyrobeny z hliníku.

Prostorný interiér nabízí dostatek místa jako pro cestující, tak i jejich zavazadla. Základní zavazadlový prostor má objem 540 litrů, zadní sedadla se dají sklápět v poměru 60:40 a ve dvou je možno využít objem až 1770 litrů. Pro nakládání drobných zavazadel je určeno vyklápěcí sklo v zadních výklopných dveřích. Přepravu lyží uvnitř vozu umožňuje přepravní vak za prostředním sedadlem vzadu. Cayenne dokáže také tahat přívěs až do hmotnosti 3,5 tuny. Pro ty, kteří chtějí tuto možnost využít nabízí Porsche dva druhy tažného zařízení. První je klasické s demontovatelnou koulí pro ruční manipulaci. Pro větší pohodlí při připojování je určeno elektricky ovládané připojovací zařízení. Na pokyn spínače umístěného na pravé straně zavazadlového prostoru se koule sklopí dolů, pod úroveň oje přívěsu a poté se stejným vypínačem zase zvedne zpět. Pro zajištění bezpečnosti může být tažné zařízení ovládáno pouze když je vozidlo v klidu.

Od Porsche Cayenne si asi nikdo příliš nesliboval nějaké výrazné výkony mimo silnice, ale opak se stal pravdou. Cayenne je nejen dokonale vybaveno pro jízdu vysokou rychlostí po kvalitních silnicích, ale také náročný terén jej nezastraší. Je ovšem pravdou, že za špičkovou technologii i věhlasnou značku je potřeba si řádně připlatit a tak se u nás ceny pohybují od 1,766 do 3,655 mil. Kč.

Technické údaje

CayenneCayenne SCayenne Turbo
Motor3,2 V64,5 V84,5 V8 Turbo
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)31894511
Válce/ventily na válec6/48/4
Max. výkon (kW/ot)184/6000250/6000331/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)310/2500-5500420/2500-5500620/2250-4750
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)214242266
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,16,85,6
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)17,822,821,9
Mimo město (l/100 km)10,611,811,9
Kombinovaná (l/100 km)13,215,815,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)47824786
Šířka (mm)1928
Výška (mm)1699
Rozvor (mm)2855
Rozchod vpředu (mm)16551647
Rozchod vzadu (mm)16701662
Pohotovostní hmotnost (kg)216022252355
Objem nádrže (l)100
Rozměr pneu235/65 R17255/55 R18
Autosalon Frankfurt 2017
OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko

Asi každý aspekt soukromého i profesního života…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace

Společnost Newport Convertible Engineering z…

Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video) Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video)

Pocit nadřazenosti majitele SUV nebo jen nepozornost…

 



 
Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Dnes 08:00

V Evropě naprosto unikátní sbírka historických vozů Mazda je od loňska k vidění v bavorském městečku Augsburg.




Blesk.cz

Forum Karlín rozezní indie rock: Alt-J se vrací v únoru do Prahy

Forum Karlín rozezní indie rock: Alt-J se vrací v…

Propásli jste letošní Colours of Ostrava? Poku ano, střípek z velkého festivalu můžete zažít i v Praze. A to na…

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Podzim patří ježkům! Poznáte, kdy potřebují vaši pomoc?

Podzim patří ježkům! Poznáte, kdy potřebují vaši pomoc?

Ježka na zahradě bychom si měli vážit a pěkně ho hýčkat, je to hodně užitečné zvíře, které přes…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český mnich v Rusku

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český…

Bratr Joakim, původním jménem Roman Hrdý, je jediný český mnich sloužící v Rusku. Není to nevrlý a zamlklý…