Porsche Cayenne slaví, bylo prodáno půl milionu kusů

Porsche Cayenne slaví, bylo prodáno půl milionu kusů

Příchod Porsche Cayenne byl vnímán poměrně kontroverzně. A dnes je nejprodávanějším typem značky.

Čtyřdveřová Porsche už tu byla, ale většinou se jednalo o individuální přestavby, či později prototypy. Sama automobilka chystala projekt sportovní limuzíny 989, ten byl ale nakonec zastaven. V devadesátých letech minulého věku přišla do módy SUV a tak bylo rozhodnuto: prvním čtyřdveřovým vozem značky se stal model Cayenne s kódem 955. I když - včetně výklopné zadní stěny má vlastně dveří pět. Nikdy mu nechyběl ani stálý pohon všech kol.

Cayenne se představil v Ženevě 2002, ale nikoli alespoň staticky, nýbrž pouze na fotografiích! Na skutečnou výstavní premiéru si počkal až do Paříže. Značná část odborné i laické veřejnosti nebyla tvary příliš nadšena: auto připomínalo značně nafouklou 911. Velkou část techniky sdílelo s první generací Volkswagenu Touareg. Agregáty byly (a stále jsou) tedy umístěny vpředu. Zpočátku měl Cayenne v útrobách motory V8 s objemy 4,5 l. Nepřeplňovaný ve verzi S dával 340 koní, tedy 250 kW. Silnější přeplňovaná varianta Turbo se chlubila 331 kW (450 k). Ve své době šlo o nejsilnější a nejrychlejší SUV na světě. V továrně v Lipsku byla výroba zahájena v červnu 2002 a denně zde vznikalo na 70 aut, prodej odstartoval až na podzim téhož letopočtu.

Pro modelový rok 2004 se v nabídce objevil v tu chvíli nejmenší šestiválec 3,2 l od VW se 184 kW (250 k). V prosinci 2004 zákazníkům, kterým standardních 450 koní výkonu přeplňovaného osmiválce nestačilo, nabídlo Porsche zvýšení na kulatých pět stovek (368 kW). Mohli jste si koupit poprvé i skleněné střešní okno. Stotisící Cayenne opustil lipský závod v červnu 2005, tedy po třech letech produkce. Modelu se opravdu dařilo, už tehdy generoval automobilce polovinu všech příjmů.

Modernizace přišla na řadu v závěru roku 2006. Byla pouze decentní, vozy dostaly nové světlomety i přední nárazníky. Porsche samo ji uvádělo jako novou generaci a změnilo dokonce číselný kód na 957. Interní typ však zůstal 9PA, šlo přece o klasický facelift. Motory se zvětšily. Nejslabší šestiválec posílil na 3,6 l a 213 kW, osmiválce měly od té doby 4,8 l a 283 (S), respektive 368 (Turbo) kW. Tovární tuning tedy přišel vniveč, ale ne nadlouho, po necelém roce se výkon turbomotoru mohl zvýšit až na takřka 540 k (397 kW). Nad variantu S se už na podzim 2007 zařadil model GTS (4,8 l/298 kW) se šestistupňovým manuálem. A Porsche už tehdy vyvíjelo hybrid. V únoru 2008 padla dvousettisícová hranice, v dubnu téhož roku se představilo Turbo S, u kterého se výkon přehoupl přes čtyřstovku, dosáhl 404 kW. Na samém konci sezóny přišel na řadu konečně třílitrový turbodiesel od Audi se 176 kW. Porsche v naftě? Dnes už nikoli výjimka... V březnu 2009 se opět slavilo, na světě bylo už čtvrt milionu vozů této řady.

Druhá generace 958 (92A) si odbyla debut pod světly reflektorů za další rok, v Ženevě 2010. Základní šestiválec posílil na 220 kW, S na 294 kW, Turbu hodnota zůstala. Tvary o kousek větší novinky působily lehčím a ještě sportovnějším dojmem. Postupně rozšířil nabídku znovu diesel, který na jaře 2011 dostal upgrade na 180 kW. Nechyběl konečně produkční hybrid S. Kombinace třílitrového benzinového šestiválce s přeplňováním a elektromotoru nabídla celkem 279 kW. Powerkit pro Turbo 4,8 l katapultoval výkon opět k 540 koním. V lednu 2012 byl vyroben stotisící Cayenne druhé generace. První novinkou roku bylo nové atmosférické GTS se 420 koňmi (309 kW), stále z motoru V8 4,8 l, další na podzim Turbo S s rovnými 550 k (405 kW).

V České republice se za jedenáct let prodalo více než 900 aut dle informací Porsche Inter Auto CZ. Statistiky SDA jich přitom do června 2013 evidují jen 530. Jubilejní půlmiliontý kus si však jeho rakouský majitel převzal osobně přímo v lipské továrně, je jedním z 2,5 tisíce zákazníků, kteří se tak ročně rozhodnou. Jeho Cayenne S byl v bílé barvě a poháněl jej osmiválcový turbodiesel 4,1 l s výkonem 281 kW (382 k). Tento model se nabízí od konce roku 2012. V saské továrně se dnes vyrábí 350 vozů denně, tedy pětinásobek původního počtu. Celosvětově našlo nové vlastníky len v loňském roce více než 83 tisíc aut, což je opravdu pěkné číslo, Cayenne se nabízí ve 125 zemích a jeho prodeje neovlivnily ani problémy s turby a předními světly, které si v nedávné době vynutily svolávají akce.

JAKE.AUTO.CZ: Porsche Cayenne (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více

Skupina Penta prostřednictvím dceřiné společnosti Fortbet…

 

Štítky SUV Porsche

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Porsche má Guinnessův rekord. Cayenne utáhnul 285tunový Airbus! Porsche má Guinnessův rekord. Cayenne utáhnul 285tunový Airbus!

U SUV jako je Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg nebo…

Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video) Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video)

Arogance posádky Porsche Cayenne je do nebe volající,…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Dnes 18:45

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji rodina odsoudila!

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji…

Brzy se stane poprvé maminkou. Herečka Andrea Kerestešová (32) má momentálně trochu jiné starosti, než přemýšlet…

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí obvolávání hotelů pro termín

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí…

Koupě domácího či zahraničního pobytu či rezervace místa v restauraci přes slevové servery se výrazně…

 

iSport.cz

Kvitová před návratem: Noční můry nemám, ale víc se dívám na lidi okolo

Kvitová před návratem: Noční můry nemám, ale víc se…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Návrat k tenisu byl komplikovaný, ale nečekaně rychlý. Petra Kvitová si prošla v minulém…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…