Porsche má kvůli odpisu opcí hrubou ztrátu 4,4 miliardy eur

Porsche má kvůli odpisu opcí hrubou ztrátu 4,4 miliardy eur

 

Solečnost Porsche Automobil Holding SE hospodařila ve finančním roce 2009 s hrubou ztrátou 4,4 miliardy eur (asi 112,2 miliardy Kč). O rok dříve měla zisk před zdaněním 8,6 miliardy eur.

Letošní ztráta souvisí hlavně s odpisem opcí na předražené akcie Volkswagenu a Porsche kvůli ní vyplatí výrazně nižší dividendy.

Finanční rok skončil v červenci. Automobilka už téhož měsíce varovala, že počítá s hrubou ztrátou až pět miliard eur. Zadlužené Porsche, které sídlí ve Stuttgartu, proto vyplatí dividendu pouhých pět eurocentů, a to ještě pouze na prioritní akcie. O rok dříve vyplácena 2,70 eura na každou kmenovou akcii.

Symbolickou dividendu může Porsche vyplatit díky tomu, že má nerozdělený zisk v objemu asi jedné miliardy eur. Podle německých účetních standardů tak vykáže nepatrný čistý zisk 8,2 milionu eur. V předchozím roce měla automobilka díky opcím na akcie Volkswagenu mimořádný zisk 8,57 miliardy eur.

Finanční situaci automobilky v létě ovlivnil zásah katarského suverénního fondu, který v srpnu uvolnil potřebnou hotovost. Za výraznou slevu proti účetní hodnotě pak fond převzal balík finančních derivátů a díky tomu má teď přístup k téměř pětině akcií Volkswagenu s hlasovacími právy.

Akcie Volkswagenu dnes oslabily o více než pět procent a poprvé od března 2007 se propadly pod 100 eur za kus. Na konci loňského října se kurz přechodně vyšplhal až nad 1000 eur, šlo ovšem pouze o technické zpevnění, za nimž stála masivní spekulace. Později vyšlo najevo, že během dvou dnů, kdy kurz vystřelil ze zhruba 250 eur na více než 1000 eur, někteří lidé přišli o značnou část majetku.

Epizoda se vztahuje k neúspěšnému pokusu automobilky Porsche převzít mnohem větší automobilku Volkswagen. Porsche se značně zadlužilo, aby získalo kontrolu nad akciemi Volkswagenu, k převzetí ale nakonec nedošlo a z predátora, tedy z Porsche, se rázem stala kořist. Automobilce Porsche totiž po nevydařeném pokusu zůstaly prázdné ruce a obrovské dluhy.

Holding Porsche SE kontrolují dva rodinné klany: Porsche a Piëch. Obě rodiny měly na další směřování automobilky rozdílné názory, vzájemné spory ale nakonec odložily a situaci v automobilce Porsche začaly radikálně řešit. Odvolali ředitele Wendelina Wiedekinga i zdiskreditovaného finančního ředitele, kteří podle majitelů mají vinu na zpackaném pokusu o převzetí Volkswagenu a na dluzích, do nichž firmu dostali.

Čisté zadlužení automobilky Porsche SE se vyšplhalo nad deset miliard eur, a to v době, kdy se vyhrotila situace na finančních trzích a kvůli krizi zcela zamrzly úvěrové trhy. Wiedeking v té době potřeboval refinancovat, ale protože situace takový krok nedovolovala, Volkswagen poskytl automobilce Porsche nouzový úvěr, jinak Porsche hrozil bankrot. Pozice se tak obrátily a Volkswagen měl nad Porsche finanční převahu.

Porsche SE má nyní v úmyslu zvýšit kapitál minimálně o pět miliard eur, a to emisí nových akcií. Obě automobilky se totiž dohodly, že zanechají pokusů o převzetí jedna druhé a dobrovolně se sloučí. Porsche má ve Volkswagenu pořád ještě 51 procent akcií, takže lze stále tvrdit, že Volkswagen je de facto součástí Porsche. Transakce a úplné sloučení obou automobilek má být dokončeno v roce 2011.

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 

Štítky Porsche

 

Přidat názorDiskuse: Porsche má kvůli odpisu opcí hrubou ztrátu…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…