Porsche Panamera: Technika nového liftbacku podrobněji

Porsche Panamera: Technika nového liftbacku podrobněji

 
 

Porsche tvrdí, že se Panamera stane lídrem v segmentu v oblasti jízdní dynamiky, ale i spotřeby paliva. Dopomoci jí k tomu má především vyspělá technika. Ještě před premiérou celého vozu vybrali ve Weissachu 5 klíčových oblastí, které teď představujeme.

Nové čtyřmístné Porsche jsme již na oficiálních fotografiích představili před koncem minulého roku. Výstavní premiéra je poněkud překvapivě nasměrována na čínský autosalon do Šanghaje, neboť Čína je pro vůz i samotnou automobilku trhem s vysokým růstovým potenciálem. Před premiérou ale chce Porsche upozornit na 5 dílčích světových premiér v oblasti techniky, kterým je věnován tento článek.

Hnací ústrojí
Pohodlí, výkon a příznivou spotřebu mají současně všem Panamerám zpočátku zajistit velkoobjemové osmiválce s přímým vstřikováním paliva. K dalším inovacím patří důsledná eliminace ztrát vnitřním třením nebo vyspělý management chladicího systému a dalších pomocných komponent motorů.

Úplnou novinkou mezi čtyřmístnými sportovními limuzínami je využití dvouspojkové převodovky PDK, která poskytuje očekávanou rychlost řazení, komfort i nízké ztráty. Velmi dlouhý nejvyšší převodový stupeň umožňuje relativně nízkou spotřebu nejen v evropském jízdním cyklu, ale také v reálném provozu. Unikátní je také kombinace automatické převodovky PDK se systémem samočinného vypínání a startování motoru, kdykoliv není jeho činnost nutná pro pohon vozidla. I díky speciálním (a mnohdy protichůdným) požadavkům na pneumatiky a nízké zbytkové síle v brzdovém systému (když není v činnosti) zvládá Panamera S absolvovat kombinovaná evropský jízdní cyklus se spotřebou 10,8 l/100 km.

U verzí s pohonem všech kol vede z výstupu převodovky (spolu s motorem uložena vpředu podélně) hřídel točivý moment zpět dopředu ke stálému převodu přední nápravy. Ten je integrován do jednoho celku s motorem. Hnací hřídel levého předního kola motorem také prochází.

Podvozek
Porsche neslibuje kompromis mezi komfortem a ovladatelností, ale spíše kombinaci obojího. V základním režimu umí být Panamera pohodlný cestovní automobil, stiskem tlačítka adaptivních tlumičů PASM se komfortní charakter podvozku mění ve sportovní. Variabilní charakteristiku mají mít také jednotky vzduchového odpružení (standard pro Panameru Turbo, v ostatních modelech za příplatek), které poprvé v případě potřeby zařazují do systému další přídavný pružící objem stlačeného vzduchu. Stabilizační systém integruje také funkci zadního řízeného nápravového diferenciálu.

Přední náprava využívá osvědčenou lichoběžníkovou konstrukci s pomocným rámem, vzadu je víceprvková konstrukce s robustním pomocným rámem. Vpředu jsou pružicí a tlumicí jednotky integrovány do jednoho celku, vzadu jsou naopak odděleny.

Karoserie
Porsche je pyšné i na konstrukci relativně rozměrné karoserie. Vedle vysokopevnostních ocelových plechů použitých na bezpečnostní skelet a na hliníkových povrchových dílech karoserie, byly u Panamery použity i dveře s nosným hliníkovým rámem, kombinovaným s okenními rámy z hořčíkové slitiny. Pohotovostní hmotnost Panamery S tak činí jen 1770 kg.

Cestující v Panameře mají zejména na zadních sedadlech neobvykle vysoký cestovní standard. Samostatná sedadla a prostor, který je k dispozici, má srovnatelné parametry s místy vpředu. Všechna sedadla mohou být vyhřívaná, elektricky seřiditelná a ventilovaná. Po sklopení zadních opěradel vzniká rovná ložná plocha a do Panamery ve dvoumístném uspořádání lze naložit až 1263 l zavazadel.

Panamera je prvním automobilem ve třídě, který má zcela zakrytovanou podlahu včetně tunelu pro kardanův hřídel, komponent zavěšení kol a výfukové soustavy. To snižuje vztlak na nápravách, zlepšuje aerodynamické vlastnosti celého vozu a přispívá k nižší spotřebě paliva.

Nejvíce viditelným prvkem propracované aerodynamiky Panamery je zadní přítlačné křídlo na Panameře Turbo se samočinným vysouváním v závislosti na aktuální potřebě dynamicky generovaného přítlaku.

Akustika
Vyvážený zvukový projev byl dalším důležitým předmětem vývoje nového Porsche. Zvuk generovaný systémem sání, výfukovou soustavou, samotným motorem nebo karoserií má plnit různé a mnohdy protichůdné požadavky. Porsche slibuje, že při akceleraci zůstal zachován charakteristický zvuk vozů této značky, zatímco při klidné jízdě je uvnitř komorní atmosféra odpovídající sedanům luxusní kategorie a téměř pětimetrové délce tohoto vozu.

Základní technická data

V době zahájení prodeje se bude Panamera nabízet jen s osmiválcovými motory, a to celkem ve čtyřech konfiguracích. Základem bude Panamera S s atmosférickým 4,8 V8 o výkonu 294 kW (rovných 400 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá v této verzi 5,6 s, kombinovaná spotřeba je přitom přijatelných 12,5 l/100 km, se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK dokonce 10,8 l/100 km. Panamera 4S má převodovku PDK už standardně. Díky pohonu všech kol je doba potřebná pro akceleraci na 100 km/h 5,0 s. „Daní“ za to je nárůst kombinované spotřeby o 0,3 l. Panamera Turbo bude mít standardně také PDK a pohon všech kol, dvě turba přidají motoru 100 koní navíc na výsledných 368 kW (500 k). Jízdní výkony dosahují téměř supersportovních hodnot – zrychlení za 4,2 s a nejvyšší rychlost 303 km/h. Kombinovaná spotřeba se přitom s 12,2 l/100 km drží stále na velmi dobré úrovni.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro německý trh
ModelPanamera SPanamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman.PDKPDKPDK
Zdvihový objem [cm3]4806480648064806
Válce/ventily8/48/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW]294294294368
Nejvyšší toč. mom. [Nm]500500500700
Max. rychlost [km/h]285283282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,65,45,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]12,510,811,112,2
Emise CO2 [g/km]293253260286
Cena pro Německo [Euro]94.57594.575102.251135.154

Interiér

Porsche vzalo pojem „čtyřdveřové kupé“ doslovně a vytvořilo v sériovém modelu uspořádání, které jsme mohli dosud vidět zejména na různých konceptech. Po celé délce interiéru se táhne středová konzole, která odděluje cestující ve výslovně čtyřmístném interiéru.

Sportovně tvarovaný volant s tlustým věncem v autě značky Porsche nepřekvapí, stejně jako klasicky uspořádané ukazatele s dominantním otáčkoměrem uprostřed. Středový tunel je v prostoru mezi předními sedadly vyvýšený, takže řadicí páka, nebo volič převodovky PDK se nachází relativně vysoko a blízko v dosahu řidiče. Přední sedadla jsou sportovně tvarovaná s výraznými bočnicemi, velmi podobný design je použitý i u dvojice zadních oddělených sedadel. Cestující vzadu kromě středové konzole může oddělovat také sklopná loketní opěrka.

Porsche Panamera - srovnání rozměrů s konkurencí z nejlepší společnosti
ZnačkaPorscheBentleyMaserati
ModelPanameraContinental Flying SpurQuattroporte
Délka [mm]497052905097
Šířka [mm]193119761895
Výška [mm]141814751438
Rozvor [mm]292030653064

Spolupracujeme s TipCars.com
Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze

Zahraniční média si dnes povšimla mlčení prezidenta…

Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec

Po několika měsících skončily spekulace o tom, kdo…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 






 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

 

iSport.cz

Furch v ocelovém městě. Mluvil o konci v Omsku i inspiraci Hudáčkem

Furch v ocelovém městě. Mluvil o konci v Omsku i…

Obří ocelárna Severstal. A stejnojmenný hokejový klub. Dvě místa, která vyskočí, pokud vás přepadne nutkání…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…