Porsche Panamera: Technika nového liftbacku podrobněji

Porsche Panamera: Technika nového liftbacku podrobněji

 
 

Porsche tvrdí, že se Panamera stane lídrem v segmentu v oblasti jízdní dynamiky, ale i spotřeby paliva. Dopomoci jí k tomu má především vyspělá technika. Ještě před premiérou celého vozu vybrali ve Weissachu 5 klíčových oblastí, které teď představujeme.

Nové čtyřmístné Porsche jsme již na oficiálních fotografiích představili před koncem minulého roku. Výstavní premiéra je poněkud překvapivě nasměrována na čínský autosalon do Šanghaje, neboť Čína je pro vůz i samotnou automobilku trhem s vysokým růstovým potenciálem. Před premiérou ale chce Porsche upozornit na 5 dílčích světových premiér v oblasti techniky, kterým je věnován tento článek.

Hnací ústrojí
Pohodlí, výkon a příznivou spotřebu mají současně všem Panamerám zpočátku zajistit velkoobjemové osmiválce s přímým vstřikováním paliva. K dalším inovacím patří důsledná eliminace ztrát vnitřním třením nebo vyspělý management chladicího systému a dalších pomocných komponent motorů.

Úplnou novinkou mezi čtyřmístnými sportovními limuzínami je využití dvouspojkové převodovky PDK, která poskytuje očekávanou rychlost řazení, komfort i nízké ztráty. Velmi dlouhý nejvyšší převodový stupeň umožňuje relativně nízkou spotřebu nejen v evropském jízdním cyklu, ale také v reálném provozu. Unikátní je také kombinace automatické převodovky PDK se systémem samočinného vypínání a startování motoru, kdykoliv není jeho činnost nutná pro pohon vozidla. I díky speciálním (a mnohdy protichůdným) požadavkům na pneumatiky a nízké zbytkové síle v brzdovém systému (když není v činnosti) zvládá Panamera S absolvovat kombinovaná evropský jízdní cyklus se spotřebou 10,8 l/100 km.

U verzí s pohonem všech kol vede z výstupu převodovky (spolu s motorem uložena vpředu podélně) hřídel točivý moment zpět dopředu ke stálému převodu přední nápravy. Ten je integrován do jednoho celku s motorem. Hnací hřídel levého předního kola motorem také prochází.

Podvozek
Porsche neslibuje kompromis mezi komfortem a ovladatelností, ale spíše kombinaci obojího. V základním režimu umí být Panamera pohodlný cestovní automobil, stiskem tlačítka adaptivních tlumičů PASM se komfortní charakter podvozku mění ve sportovní. Variabilní charakteristiku mají mít také jednotky vzduchového odpružení (standard pro Panameru Turbo, v ostatních modelech za příplatek), které poprvé v případě potřeby zařazují do systému další přídavný pružící objem stlačeného vzduchu. Stabilizační systém integruje také funkci zadního řízeného nápravového diferenciálu.

Přední náprava využívá osvědčenou lichoběžníkovou konstrukci s pomocným rámem, vzadu je víceprvková konstrukce s robustním pomocným rámem. Vpředu jsou pružicí a tlumicí jednotky integrovány do jednoho celku, vzadu jsou naopak odděleny.

Karoserie
Porsche je pyšné i na konstrukci relativně rozměrné karoserie. Vedle vysokopevnostních ocelových plechů použitých na bezpečnostní skelet a na hliníkových povrchových dílech karoserie, byly u Panamery použity i dveře s nosným hliníkovým rámem, kombinovaným s okenními rámy z hořčíkové slitiny. Pohotovostní hmotnost Panamery S tak činí jen 1770 kg.

Cestující v Panameře mají zejména na zadních sedadlech neobvykle vysoký cestovní standard. Samostatná sedadla a prostor, který je k dispozici, má srovnatelné parametry s místy vpředu. Všechna sedadla mohou být vyhřívaná, elektricky seřiditelná a ventilovaná. Po sklopení zadních opěradel vzniká rovná ložná plocha a do Panamery ve dvoumístném uspořádání lze naložit až 1263 l zavazadel.

Panamera je prvním automobilem ve třídě, který má zcela zakrytovanou podlahu včetně tunelu pro kardanův hřídel, komponent zavěšení kol a výfukové soustavy. To snižuje vztlak na nápravách, zlepšuje aerodynamické vlastnosti celého vozu a přispívá k nižší spotřebě paliva.

Nejvíce viditelným prvkem propracované aerodynamiky Panamery je zadní přítlačné křídlo na Panameře Turbo se samočinným vysouváním v závislosti na aktuální potřebě dynamicky generovaného přítlaku.

Akustika
Vyvážený zvukový projev byl dalším důležitým předmětem vývoje nového Porsche. Zvuk generovaný systémem sání, výfukovou soustavou, samotným motorem nebo karoserií má plnit různé a mnohdy protichůdné požadavky. Porsche slibuje, že při akceleraci zůstal zachován charakteristický zvuk vozů této značky, zatímco při klidné jízdě je uvnitř komorní atmosféra odpovídající sedanům luxusní kategorie a téměř pětimetrové délce tohoto vozu.

Základní technická data

V době zahájení prodeje se bude Panamera nabízet jen s osmiválcovými motory, a to celkem ve čtyřech konfiguracích. Základem bude Panamera S s atmosférickým 4,8 V8 o výkonu 294 kW (rovných 400 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá v této verzi 5,6 s, kombinovaná spotřeba je přitom přijatelných 12,5 l/100 km, se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK dokonce 10,8 l/100 km. Panamera 4S má převodovku PDK už standardně. Díky pohonu všech kol je doba potřebná pro akceleraci na 100 km/h 5,0 s. „Daní“ za to je nárůst kombinované spotřeby o 0,3 l. Panamera Turbo bude mít standardně také PDK a pohon všech kol, dvě turba přidají motoru 100 koní navíc na výsledných 368 kW (500 k). Jízdní výkony dosahují téměř supersportovních hodnot – zrychlení za 4,2 s a nejvyšší rychlost 303 km/h. Kombinovaná spotřeba se přitom s 12,2 l/100 km drží stále na velmi dobré úrovni.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro německý trh
ModelPanamera SPanamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman.PDKPDKPDK
Zdvihový objem [cm3]4806480648064806
Válce/ventily8/48/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW]294294294368
Nejvyšší toč. mom. [Nm]500500500700
Max. rychlost [km/h]285283282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,65,45,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]12,510,811,112,2
Emise CO2 [g/km]293253260286
Cena pro Německo [Euro]94.57594.575102.251135.154

Interiér

Porsche vzalo pojem „čtyřdveřové kupé“ doslovně a vytvořilo v sériovém modelu uspořádání, které jsme mohli dosud vidět zejména na různých konceptech. Po celé délce interiéru se táhne středová konzole, která odděluje cestující ve výslovně čtyřmístném interiéru.

Sportovně tvarovaný volant s tlustým věncem v autě značky Porsche nepřekvapí, stejně jako klasicky uspořádané ukazatele s dominantním otáčkoměrem uprostřed. Středový tunel je v prostoru mezi předními sedadly vyvýšený, takže řadicí páka, nebo volič převodovky PDK se nachází relativně vysoko a blízko v dosahu řidiče. Přední sedadla jsou sportovně tvarovaná s výraznými bočnicemi, velmi podobný design je použitý i u dvojice zadních oddělených sedadel. Cestující vzadu kromě středové konzole může oddělovat také sklopná loketní opěrka.

Porsche Panamera - srovnání rozměrů s konkurencí z nejlepší společnosti
ZnačkaPorscheBentleyMaserati
ModelPanameraContinental Flying SpurQuattroporte
Délka [mm]497052905097
Šířka [mm]193119761895
Výška [mm]141814751438
Rozvor [mm]292030653064

Spolupracujeme s TipCars.com
Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny

Nová karosářská varianta Porsche Panamera je k dispozici…

Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco? Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco?

Panamera se sice ve své druhé karosářské verzi jmenuje…

 



 
Online: Velká cena Monaka 2017

Ferrari po 16 letech vyhrálo v Monaku! Triumfoval Vettel před Räikkönenem

Dnes 13:30

Vettel si připsal třetí vítězství sezóny formule 1, když vyhrál Velkou cenu Monaka! Úspěch Ferrari podtrhl druhým místem Räikkönen.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Pražané, připravte se na horký týden. Podle předpovědi odborníků bude teplý ráz počasí pokračovat i v…

 

iSport.cz

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme uspět doma i v cizině

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme…

Nechce dávat sliby dopředu, ale uvědomuje si, že Sparta musí být úspěšná nejen na domácí půdě. Nový trenér týmu…

 

Reflex.cz

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…