Porsche Panamera: Technika nového liftbacku podrobněji

Porsche Panamera: Technika nového liftbacku podrobněji

 
 

Porsche tvrdí, že se Panamera stane lídrem v segmentu v oblasti jízdní dynamiky, ale i spotřeby paliva. Dopomoci jí k tomu má především vyspělá technika. Ještě před premiérou celého vozu vybrali ve Weissachu 5 klíčových oblastí, které teď představujeme.

Nové čtyřmístné Porsche jsme již na oficiálních fotografiích představili před koncem minulého roku. Výstavní premiéra je poněkud překvapivě nasměrována na čínský autosalon do Šanghaje, neboť Čína je pro vůz i samotnou automobilku trhem s vysokým růstovým potenciálem. Před premiérou ale chce Porsche upozornit na 5 dílčích světových premiér v oblasti techniky, kterým je věnován tento článek.

Hnací ústrojí
Pohodlí, výkon a příznivou spotřebu mají současně všem Panamerám zpočátku zajistit velkoobjemové osmiválce s přímým vstřikováním paliva. K dalším inovacím patří důsledná eliminace ztrát vnitřním třením nebo vyspělý management chladicího systému a dalších pomocných komponent motorů.

Úplnou novinkou mezi čtyřmístnými sportovními limuzínami je využití dvouspojkové převodovky PDK, která poskytuje očekávanou rychlost řazení, komfort i nízké ztráty. Velmi dlouhý nejvyšší převodový stupeň umožňuje relativně nízkou spotřebu nejen v evropském jízdním cyklu, ale také v reálném provozu. Unikátní je také kombinace automatické převodovky PDK se systémem samočinného vypínání a startování motoru, kdykoliv není jeho činnost nutná pro pohon vozidla. I díky speciálním (a mnohdy protichůdným) požadavkům na pneumatiky a nízké zbytkové síle v brzdovém systému (když není v činnosti) zvládá Panamera S absolvovat kombinovaná evropský jízdní cyklus se spotřebou 10,8 l/100 km.

U verzí s pohonem všech kol vede z výstupu převodovky (spolu s motorem uložena vpředu podélně) hřídel točivý moment zpět dopředu ke stálému převodu přední nápravy. Ten je integrován do jednoho celku s motorem. Hnací hřídel levého předního kola motorem také prochází.

Podvozek
Porsche neslibuje kompromis mezi komfortem a ovladatelností, ale spíše kombinaci obojího. V základním režimu umí být Panamera pohodlný cestovní automobil, stiskem tlačítka adaptivních tlumičů PASM se komfortní charakter podvozku mění ve sportovní. Variabilní charakteristiku mají mít také jednotky vzduchového odpružení (standard pro Panameru Turbo, v ostatních modelech za příplatek), které poprvé v případě potřeby zařazují do systému další přídavný pružící objem stlačeného vzduchu. Stabilizační systém integruje také funkci zadního řízeného nápravového diferenciálu.

Přední náprava využívá osvědčenou lichoběžníkovou konstrukci s pomocným rámem, vzadu je víceprvková konstrukce s robustním pomocným rámem. Vpředu jsou pružicí a tlumicí jednotky integrovány do jednoho celku, vzadu jsou naopak odděleny.

Karoserie
Porsche je pyšné i na konstrukci relativně rozměrné karoserie. Vedle vysokopevnostních ocelových plechů použitých na bezpečnostní skelet a na hliníkových povrchových dílech karoserie, byly u Panamery použity i dveře s nosným hliníkovým rámem, kombinovaným s okenními rámy z hořčíkové slitiny. Pohotovostní hmotnost Panamery S tak činí jen 1770 kg.

Cestující v Panameře mají zejména na zadních sedadlech neobvykle vysoký cestovní standard. Samostatná sedadla a prostor, který je k dispozici, má srovnatelné parametry s místy vpředu. Všechna sedadla mohou být vyhřívaná, elektricky seřiditelná a ventilovaná. Po sklopení zadních opěradel vzniká rovná ložná plocha a do Panamery ve dvoumístném uspořádání lze naložit až 1263 l zavazadel.

Panamera je prvním automobilem ve třídě, který má zcela zakrytovanou podlahu včetně tunelu pro kardanův hřídel, komponent zavěšení kol a výfukové soustavy. To snižuje vztlak na nápravách, zlepšuje aerodynamické vlastnosti celého vozu a přispívá k nižší spotřebě paliva.

Nejvíce viditelným prvkem propracované aerodynamiky Panamery je zadní přítlačné křídlo na Panameře Turbo se samočinným vysouváním v závislosti na aktuální potřebě dynamicky generovaného přítlaku.

Akustika
Vyvážený zvukový projev byl dalším důležitým předmětem vývoje nového Porsche. Zvuk generovaný systémem sání, výfukovou soustavou, samotným motorem nebo karoserií má plnit různé a mnohdy protichůdné požadavky. Porsche slibuje, že při akceleraci zůstal zachován charakteristický zvuk vozů této značky, zatímco při klidné jízdě je uvnitř komorní atmosféra odpovídající sedanům luxusní kategorie a téměř pětimetrové délce tohoto vozu.

Základní technická data

V době zahájení prodeje se bude Panamera nabízet jen s osmiválcovými motory, a to celkem ve čtyřech konfiguracích. Základem bude Panamera S s atmosférickým 4,8 V8 o výkonu 294 kW (rovných 400 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá v této verzi 5,6 s, kombinovaná spotřeba je přitom přijatelných 12,5 l/100 km, se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK dokonce 10,8 l/100 km. Panamera 4S má převodovku PDK už standardně. Díky pohonu všech kol je doba potřebná pro akceleraci na 100 km/h 5,0 s. „Daní“ za to je nárůst kombinované spotřeby o 0,3 l. Panamera Turbo bude mít standardně také PDK a pohon všech kol, dvě turba přidají motoru 100 koní navíc na výsledných 368 kW (500 k). Jízdní výkony dosahují téměř supersportovních hodnot – zrychlení za 4,2 s a nejvyšší rychlost 303 km/h. Kombinovaná spotřeba se přitom s 12,2 l/100 km drží stále na velmi dobré úrovni.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro německý trh
ModelPanamera SPanamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman.PDKPDKPDK
Zdvihový objem [cm3]4806480648064806
Válce/ventily8/48/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW]294294294368
Nejvyšší toč. mom. [Nm]500500500700
Max. rychlost [km/h]285283282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,65,45,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]12,510,811,112,2
Emise CO2 [g/km]293253260286
Cena pro Německo [Euro]94.57594.575102.251135.154

Interiér

Porsche vzalo pojem „čtyřdveřové kupé“ doslovně a vytvořilo v sériovém modelu uspořádání, které jsme mohli dosud vidět zejména na různých konceptech. Po celé délce interiéru se táhne středová konzole, která odděluje cestující ve výslovně čtyřmístném interiéru.

Sportovně tvarovaný volant s tlustým věncem v autě značky Porsche nepřekvapí, stejně jako klasicky uspořádané ukazatele s dominantním otáčkoměrem uprostřed. Středový tunel je v prostoru mezi předními sedadly vyvýšený, takže řadicí páka, nebo volič převodovky PDK se nachází relativně vysoko a blízko v dosahu řidiče. Přední sedadla jsou sportovně tvarovaná s výraznými bočnicemi, velmi podobný design je použitý i u dvojice zadních oddělených sedadel. Cestující vzadu kromě středové konzole může oddělovat také sklopná loketní opěrka.

Porsche Panamera - srovnání rozměrů s konkurencí z nejlepší společnosti
ZnačkaPorscheBentleyMaserati
ModelPanameraContinental Flying SpurQuattroporte
Délka [mm]497052905097
Šířka [mm]193119761895
Výška [mm]141814751438
Rozvor [mm]292030653064

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání

Premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš byl spolu s…

Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“ Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“

Saúdskoarabská společnost Saudi Aramco a firmy CB&I a…

Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit…

Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek

V polovině června zruší maďarská aerolinka Wizz Air svou…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 






 
Subaru XV má český ceník. Už v základu přijíždí se slušnou výbavou

Subaru XV má český ceník. Už v základu přijíždí se slušnou výbavou

Dnes 15:52

Japonská automobilka do toho v posledních týdnech šlape. Vedle nové Imprezy je horkou novinkou na tuzemském trhu i crossover XV, jenž nyní dostal oficiální české cenovky.




Blesk.cz

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to říct. Co na to televize?

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to…

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš zapojil do kampaně ke 2. kolu prezidentských voleb naplno i svoji ženu Evu. Ve…

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou dietu už ale porušil

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou…

Karel Sivák (35) je populární český youtuber a bavič, kterého fanoušci znají především pod přezdívkou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v nejlepších snech

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v…

Musela to být bleskovka. Minulé úterý pod ním rupla židle v Litvínově, a zatímco mu přátelé a známí kondolovali,…

 

Reflex.cz

16 let od začátku války je Afghánistán na zhroucení. Země chce další peníze, je prý plná továren na teroristy

16 let od začátku války je Afghánistán na zhroucení.…

Prezident Afghánistánu Ašraf Ghaní varoval svět, že armáda jeho země bez podpory USA nevydrží déle než šest…

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich partneři se díky tomu do sebe zamilovali

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich…

Paulu Kalanithimu bylo 37 let, když podlehl rakovině plic. Jeho autobiografická kniha Můj poslední výdech vyšla…