Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalské automobilové postřehy (1. část): Aneb rozdíly viděné tamními řidiči

Václav Pavlečka
Diskuze (5)
Přestože Portugalsko je od nás vzdáleno tisíce kilometrů, má k Česku blíže než by se na první pohled zdálo.

Hospodářsky se oběma zemím daří zhruba stejně a například riziko úmrtí na silnici je přibližně stejné (dle studie CARE provedené EU). I když statistika podobná, rozdíly jsou velké. Povolený alkohol, šílení řidiči na dálnici, ale i poměrně tvrdé postihy za přestupky...

Alkohol za volantem? Dvě piva jsou v normě

Striktní přístup středoevropských zemí k alkoholu za volantem je v Portugalsku nemyslitelný. Pochopil jsem to hned první den po svém příjezdu. Tehdy mě můj kamarád Nuno Pericao pozval na party. Představil mi zvyk pití pravou rukou. To znamená, že když uchopíte panáka nebo pivo do vaší pravice, musíte vypít vše na ex. A nutno podotknout, že se nám to za večer „párkrát“ podařilo. Když jsme po několika hodinách chtěli s partou vyrazit na pláž, pochopil jsem, proč se tady v Aveiru neuživí moc taxikářů. Kluci prostě nasedli do auta a jelo se. „A co kdyby tě zastavila hlídka,“ zeptal jsem se hned po zapnutí pásu. „To se tu zas tak neřeší,“ odpověděl Nuno s úsměvem a jelo se na plážový bar. Povolené množství alkoholu u osoby za volantem je tu 0,4 promile. Dvě malá místní piva po vydatné večeři tak nejsou problém. (I když Nuno měl tehdy poměrně více…).

Kontroly policistů – na dálnici se hlídky neodvažují

Další příbuzností, které jsem si všiml, je obecný nedostatek hlídkujících policistů. A když už hlídkují, ne vždy je jejich aktivita zrovna ku prospěchu zajištění plynulosti a bezpečnosti provozu. Můj další portugalský známý Bruno Pimentel, který procestoval pořádný kus Evropy, mi pověděl zajímavou historku o bezpečnostních pásech. „Když cestuji třeba jen po městě, samozřejmě si okamžitě připínám pás. Ale letos jsem to jednou neudělal. Byla to jen popojížďka s autem o 300 metrů. Bohužel jsem projel kolem hlídky,“ popisoval historku, na jejímž konci stála 120eurová pokuta. Bruno mi prozradil, že policisté zastavují jen v oblastech, kde nemusí vozidlo dojíždět.

„Třeba na dálnici jsem hlídku nezažil. Slyšel jsem, že pokud dojde při nějaké honičce k poškození zastavovaného vozu, musí jej policie zaplatit. To sice nevím na sto procent, ale zase vím jistě, že žádné hlídky na dálnicích u nás nepotkáte. A tomu odpovídá občas dost šílený systém předjíždění (podjíždění) a nebezpečných manévrů vůbec,“ popisoval Bruno. Podle všech řidičů, které jsem v Portugalsku oslovil, se však časy mění. Policie přitvrzuje, což dokazuje například i příhoda s bezpečnostními pásy.

Václav Pavlečka
Diskuze (5)