10.2. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Poškození čelního skla: Výměna není vždy nutná!

Poškození čelního skla: Výměna není vždy nutná!

Prasklé čelní sklo kvůli kamínku není neobvyklou záležitostí. Víte, že v některých případech jej není potřeba měnit?

Výměna čelního skla automobilu znamená dost citelný zásah do rodinného rozpočtu. Mnozí si tak sklo připojišťují. I ti co pojištění sjednané nemají, však nemusejí vždy draze platit. V mnoha případech lze totiž sklo opravit. Víte kdy a jak?

Stalo se celkem běžnou praxí, že od jedoucího vozidla občas odlétne kámen, který se do té doby povaloval na vozovce. A ke vší smůle zrovna do čelního skla vašeho auta. Jeho kinetická energie je značná, takže sklo po zásahu často nevyvázne bez poškození.

Přesto v mnoha případech není třeba přistupovat ke kompletní výměně čelního skla. Má totiž svá úskalí. Když opomeneme cenu, pohybující se v řádu několika tisíc korun, pak jde i o samotnou opravu. Ne vždy se totiž podaří ji udělat dobře. Zde je třeba mít na paměti, že čelní sklo, pokud je do karoserie lepené (naprostá většina moderních aut), představuje důležitý prvek, přispívající k tuhosti karoserie. A nejen to. Je-li sklo špatně vlepeno, může při jízdě vznikat nepříjemný hluk od obtékajícího vzduchu. Mnoho servisů řešilo třeba problém v podobě chybějícího kousku lepidla. To pak může do kabiny dokonce i zatékat. Svoji roli ale mohou hrát i další aspekty. Třeba skutečnost, že vozidlo s původním čelním sklem může mít na trhu ojetin lepší vyhlídky na prodej. Pozor také na to, že prasklina v čelním skle v prostoru stírané plochy může při silniční kontrole znamenat ztrátu 5 bodů a finanční postih až do výše 10.000 korun.

V čem to spočívá

Dle informací specializovaných firem zabývajících se opravami/výměnami čelních skel je až 80 procent všech poškození od úderu kamenem opravitelných. Sklo tak není potřeba měnit. Toho dokonce využívají i pojišťovny. V případě pojistného plnění je pro ně totiž ekonomicky výhodnější zaplatit poškozenému opravu než kompletní výměnu skla.

Celá metoda opravy využívá speciální pryskyřici k zacelení praskliny. Konkrétně se pod tlakem odsaje vzduch z praskliny a nahradí zmíněnou pryskyřicí. Ta po vytvrdnutí získá stejný index lomu světla, jako má sklo. To díky tomu následně získá původní pevnost. Oprava ve specializovaném servise zabere zhruba na dvě hodiny a vyjde na částku od 700 korun výše. Cena závisí na velikosti poškození.

Jde to i „doma“

Odborné servisy uvádějí, že popsaným způsobem lze opravit prasklinu do délky zhruba 100 mm. Nesmí ovšem zasahovat do okraje skla. Také počátek praskliny nebo přesněji místo dopadu předmětu (kamene) by nemělo mít větší průměr než 5 mm.

Prasklinu v čelním skle si však může motorista opravit i sám. Potřebuje k tomu opravnou sadu a trochu té zručnosti. Sada na opravu určená pro profesionály vyjde na desítky tisíc korun. Pro domácí použití si musíte vystačit s amatérskou. Ty nejlevnější produkty pořídíte v internetovém obchodě od zhruba 200 korun. Rozumné je dle názoru kolegů ze sesterského Světa motorů, kteří poškozené sklo zkoušeli sami opravovat, zvolit produkt některé z tuzemských firem prodávajících autodílny. Částka se sice zhruba zdvojnásobí, ovšem zase máte opravnou sadu k dispozici ihned. Svět motorů k tomu využil opravnou sadu od firmy Sealey. Jako nevýhodu zmínil, že přiložený pracovní postup je jen v angličtině, ovšem naše prohlídka návodu volně dostupného na internetu odhalila, že je obrazově velmi dobře zvládnutý.

Z něj lze kromě postupu vyčíst i zajímavé podmínky opravy. Třeba že prasklina nesmí ležet v ploše široké 290 mm před volantem, a to na základě nařízení evropské legislativy. Anebo že největší průměr by v případě hvězdicového poškození neměl překročit 25 mm. U poškození v podobě podélné praskliny smí mít délku pouhých 15 mm.

Se sluncem nad autem

Dále návod uvádí, že by se oprava měla provádět na přímém slunci. Opravná sada je až překvapivě bohatá. Najdete v ní kapsli s pryskyřicí, aplikátor, držák aplikátoru v podobě přísavky, pístek na vytvoření tlaku v aplikátoru, žiletkovou planžetu a folii ve tvaru obdélníku.

Nejprve je třeba poškození zbavit částeček skla, k čemuž poslouží planžeta. Díky tomu se ve skle vytvoří vzdušný důlek. Na sklo se „přisaje“ držák aplikátoru a to tak, že střed jeho závitu, do něhož se šroubuje aplikátor, musí být v ose s důlkem ve skle. Do držáku se našroubuje aplikátor tak aby k ploše skla dokonale přilnul. Následně do něj „nalijete“ pryskyřici. Dávkuje se po kapkách. Jaké množství návod neuvádí. Zřejmě přiměřené poškození.

Po „nalití“ pryskyřice se do aplikátoru zašroubuje pístek, který pryskyřici pod tlakem natlačí do důlku. Pístek by se měl zcela zašroubovat a poté nechat 4 až 6 minut působit. Po uplynutí této doby se píst vyšroubuje, čímž dojde k vpuštění vzduchu dovnitř aplikátoru. Celý proces se několikrát opakuje. Smyslem je co nejlépe vyplnit pryskyřicí poškozené místo ve skle.

Po sejmutí držáku aplikátoru a vyčištění aplikátoru a pístku přichází ke slovu opět planžeta, kterou se oškrábou zbytky pryskyřice. Pokud je na skle stále viditelné poškození, lze několika kapkami pryskyřice zbylé vrypy „zatáhnout“. Následně se opravené místo překryje přiloženým obdélníčkem folie. Vozidlo se nechá na slunci, nejlépe tak, že sluneční paprsky dopadají přímo na sklo. Vytvrdnutí totiž probíhá za působení UV záření. Dle návodu by to mělo být po dobu 5 až 10 minut. Pokud byste měli k dispozici UV lampu, tak může vozidlo zůstat i mimo sluneční paprsky. Důležité je, že folie by se neměla sejmout, dokud není pryskyřice zcela zaschlá. Poté se opět použije žiletka, aby se ze skla odstranily zbytky pryskyřice.

Pojistěte si sklo

Zejména u dražších automobilů je dobré si připojistit čelní sklo. Výše pojistného se odvíjí od limitu pojistného plnění. Třeba v případě pojišťovny Kooperativa to znamená, že při nejnižší částce plnění, která je 6.000 korun vyjde roční pojistné čelního skla na 1.059 korun. Naopak nejdražší produktu, u něhož je výše plnění 20.000 korun stojí ročně 3.530 korun. Dodáváme, že se jedná o pojištění vozidel s hmotností do 3,5 tuny.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého…

Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová

Zeman je ve válce s Bezpečnostní a informační službou…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Škoda Kodiaq GT: Přijede dvojník z Číny do Česka?

Škoda Kodiaq GT: Přijede dvojník z Číny do Česka?

Škodovka v poslední době dělá tolik povedených aut, že je ani nemá kde vyrábět. Na svezení Kodiaqem GT museli…

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď, manželka strachy utekla!

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď,…

Kdysi poklidné bydlení v domku z konce 50. let v Nenačovicích se pro pana Františka Zbuzka (75) s manželkou…

 

iSport.cz

Wizards padli v Indianě, Satoranský nezažil nejpovedenější večer

Wizards padli v Indianě, Satoranský nezažil…

Basketbalisté Washingtonu otáčeli ve druhém poločase zápas NBA na palubovce Indiany, ale Pacers nakonec podlehli…

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a Masopust, potvrdil Tvrdík

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a…

Fotbalová Slavia hlásí první zimní posily. Z Liberce přichází čtyřiadvacetiletý střední záložník Petr Ševčík a…

 

Reflex.cz

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…

Rozhodnuto: Zeman chlastá víc, než chlastal Havel. Dostal diplom a na Hradě se chlastalo až do rána

Rozhodnuto: Zeman chlastá víc, než chlastal Havel.…

Odvěká otázka, kdo chlastal víc, jestli Miloš Zeman, nebo Václav Havel, byla konečně vyřešena. Nezávislý tým…