Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poškození čelního skla: Výměna není vždy nutná!

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Prasklé čelní sklo kvůli kamínku není neobvyklou záležitostí. Víte, že v některých případech jej není potřeba měnit?

Výměna čelního skla automobilu znamená dost citelný zásah do rodinného rozpočtu. Mnozí si tak sklo připojišťují. I ti co pojištění sjednané nemají, však nemusejí vždy draze platit. V mnoha případech lze totiž sklo opravit. Víte kdy a jak?

Stalo se celkem běžnou praxí, že od jedoucího vozidla občas odlétne kámen, který se do té doby povaloval na vozovce. A ke vší smůle zrovna do čelního skla vašeho auta. Jeho kinetická energie je značná, takže sklo po zásahu často nevyvázne bez poškození.

Přesto v mnoha případech není třeba přistupovat ke kompletní výměně čelního skla. Má totiž svá úskalí. Když opomeneme cenu, pohybující se v řádu několika tisíc korun, pak jde i o samotnou opravu. Ne vždy se totiž podaří ji udělat dobře. Zde je třeba mít na paměti, že čelní sklo, pokud je do karoserie lepené (naprostá většina moderních aut), představuje důležitý prvek, přispívající k tuhosti karoserie. A nejen to. Je-li sklo špatně vlepeno, může při jízdě vznikat nepříjemný hluk od obtékajícího vzduchu. Mnoho servisů řešilo třeba problém v podobě chybějícího kousku lepidla. To pak může do kabiny dokonce i zatékat. Svoji roli ale mohou hrát i další aspekty. Třeba skutečnost, že vozidlo s původním čelním sklem může mít na trhu ojetin lepší vyhlídky na prodej. Pozor také na to, že prasklina v čelním skle v prostoru stírané plochy může při silniční kontrole znamenat ztrátu 5 bodů a finanční postih až do výše 10.000 korun.

V čem to spočívá

Dle informací specializovaných firem zabývajících se opravami/výměnami čelních skel je až 80 procent všech poškození od úderu kamenem opravitelných. Sklo tak není potřeba měnit. Toho dokonce využívají i pojišťovny. V případě pojistného plnění je pro ně totiž ekonomicky výhodnější zaplatit poškozenému opravu než kompletní výměnu skla.

Celá metoda opravy využívá speciální pryskyřici k zacelení praskliny. Konkrétně se pod tlakem odsaje vzduch z praskliny a nahradí zmíněnou pryskyřicí. Ta po vytvrdnutí získá stejný index lomu světla, jako má sklo. To díky tomu následně získá původní pevnost. Oprava ve specializovaném servise zabere zhruba na dvě hodiny a vyjde na částku od 700 korun výše. Cena závisí na velikosti poškození.

Jde to i „doma“

Odborné servisy uvádějí, že popsaným způsobem lze opravit prasklinu do délky zhruba 100 mm. Nesmí ovšem zasahovat do okraje skla. Také počátek praskliny nebo přesněji místo dopadu předmětu (kamene) by nemělo mít větší průměr než 5 mm.

Prasklinu v čelním skle si však může motorista opravit i sám. Potřebuje k tomu opravnou sadu a trochu té zručnosti. Sada na opravu určená pro profesionály vyjde na desítky tisíc korun. Pro domácí použití si musíte vystačit s amatérskou. Ty nejlevnější produkty pořídíte v internetovém obchodě od zhruba 200 korun. Rozumné je dle názoru kolegů ze sesterského Světa motorů, kteří poškozené sklo zkoušeli sami opravovat, zvolit produkt některé z tuzemských firem prodávajících autodílny. Částka se sice zhruba zdvojnásobí, ovšem zase máte opravnou sadu k dispozici ihned. Svět motorů k tomu využil opravnou sadu od firmy Sealey. Jako nevýhodu zmínil, že přiložený pracovní postup je jen v angličtině, ovšem naše prohlídka návodu volně dostupného na internetu odhalila, že je obrazově velmi dobře zvládnutý.

Z něj lze kromě postupu vyčíst i zajímavé podmínky opravy. Třeba že prasklina nesmí ležet v ploše široké 290 mm před volantem, a to na základě nařízení evropské legislativy. Anebo že největší průměr by v případě hvězdicového poškození neměl překročit 25 mm. U poškození v podobě podélné praskliny smí mít délku pouhých 15 mm.

Se sluncem nad autem

Dále návod uvádí, že by se oprava měla provádět na přímém slunci. Opravná sada je až překvapivě bohatá. Najdete v ní kapsli s pryskyřicí, aplikátor, držák aplikátoru v podobě přísavky, pístek na vytvoření tlaku v aplikátoru, žiletkovou planžetu a folii ve tvaru obdélníku.

Nejprve je třeba poškození zbavit částeček skla, k čemuž poslouží planžeta. Díky tomu se ve skle vytvoří vzdušný důlek. Na sklo se „přisaje“ držák aplikátoru a to tak, že střed jeho závitu, do něhož se šroubuje aplikátor, musí být v ose s důlkem ve skle. Do držáku se našroubuje aplikátor tak aby k ploše skla dokonale přilnul. Následně do něj „nalijete“ pryskyřici. Dávkuje se po kapkách. Jaké množství návod neuvádí. Zřejmě přiměřené poškození.

Po „nalití“ pryskyřice se do aplikátoru zašroubuje pístek, který pryskyřici pod tlakem natlačí do důlku. Pístek by se měl zcela zašroubovat a poté nechat 4 až 6 minut působit. Po uplynutí této doby se píst vyšroubuje, čímž dojde k vpuštění vzduchu dovnitř aplikátoru. Celý proces se několikrát opakuje. Smyslem je co nejlépe vyplnit pryskyřicí poškozené místo ve skle.

Po sejmutí držáku aplikátoru a vyčištění aplikátoru a pístku přichází ke slovu opět planžeta, kterou se oškrábou zbytky pryskyřice. Pokud je na skle stále viditelné poškození, lze několika kapkami pryskyřice zbylé vrypy „zatáhnout“. Následně se opravené místo překryje přiloženým obdélníčkem folie. Vozidlo se nechá na slunci, nejlépe tak, že sluneční paprsky dopadají přímo na sklo. Vytvrdnutí totiž probíhá za působení UV záření. Dle návodu by to mělo být po dobu 5 až 10 minut. Pokud byste měli k dispozici UV lampu, tak může vozidlo zůstat i mimo sluneční paprsky. Důležité je, že folie by se neměla sejmout, dokud není pryskyřice zcela zaschlá. Poté se opět použije žiletka, aby se ze skla odstranily zbytky pryskyřice.

Pojistěte si sklo

Zejména u dražších automobilů je dobré si připojistit čelní sklo. Výše pojistného se odvíjí od limitu pojistného plnění. Třeba v případě pojišťovny Kooperativa to znamená, že při nejnižší částce plnění, která je 6.000 korun vyjde roční pojistné čelního skla na 1.059 korun. Naopak nejdražší produktu, u něhož je výše plnění 20.000 korun stojí ročně 3.530 korun. Dodáváme, že se jedná o pojištění vozidel s hmotností do 3,5 tuny.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Avatar - vabis
11. 2. 2017 10:58
rána musí být sterilní
Všecko dobrý, ale chybí zde jeden aspekt. Aplikaci je třeba provést co nejdříve po poškození. Nebo alespoň ihned přelepit čtverčkem izolepy z lékárničky. Kdo jezdí měsíc s "pavoukem" , tomu se dovnitř nachytá spousta mikro boderdelu a následná oprava jde už většinou trošku vidět. Jinak to ale funguje celkem ok.