27.8. 2016 Petr Barták

Potřebujeme nebezpečné stromy u silnic? I za cenu života?

 

Přestože se střety řidičů se stromy podílejí na celkové nehodovosti jen ze tří procent, mrtví z těchto případů tvoří plnou pětinu všech obětí. Zelení zaslepenci však tvrdě brání každý kmen.

Každoročně zemře kvůli střetu se stromem minimálně stovka řidičů, další tisícovky utrpí lehká či těžká zranění. „Česko je mezi zeměmi Unie na chvostu bezpečnosti silnic,“ říká Michael Vafek z prostějovského policejního dopravního inspektorátu, který problematiku dlouhodobě sleduje. Policie chce zvýšit bezpečnost silnic, a proto tlačí na odstraňování nebezpečných dřevin. „Je třeba redukovat počet, blízkost a masivnost pevných překážek jen na nejnutnější míru,“ dodává policista. Správci silnic to vidí obdobně, jen nemají v úmyslu mýtit aleje plošně, ale jen tam, kde je to nezbytně nutné. „Úloha stromů v krajině je nezastupitelná,“ tvrdí František Weisbauer, ekolog ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Sám je absolventem zahradnické školy, a proto částečně chápe ochranáře nebo členy samospráv vystupujících proti kácení. Jenže zejména poslední dobou to podle něj někteří ekologičtí aktivisté přehánějí: „Dokážou se s námi jako správci silnic roky tahat po správních řízeních, jen aby mohli kácení stromů zamezit, nebo alespoň zdržet.“ Ochránci alejí argumentují hlavně jejich estetickou a biologickou úlohou v krajině a jen se pídí po informacích, které jim hrají do karet. Je tak často slyšet, jak jsou staré stromy krásné a je škoda je porazit, a také kolik jich silničáři odstranili a do krajiny už nevrátili.

Řezat, řezat, řezat

Nebezpečné stromy v havarijním stavu se v Česku kácejí bohužel jen málo. Mnohem častější je salámová metoda, kdy se uřízne nebezpečná část, pak další uschlý kus stromu a při dalším nutném zásahu už třeba zůstane jen pětimetrové torzo. „Jenže zbytek stromu chce dál žít, takže různě obrůstá, tvoří kořenové výmladky a tím přináší další problémy – například zhoršuje rozhledové podmínky na silnici,“ upozorňuje správce komunikace Weisbauer. Samotnému se mu to nelíbí, ale jinak to prý dělat nemůže, právě kvůli námitkám zelených aktivistů ve správních řízeních. Když takový strom nakonec umře, uřízne se až u země, ale tím potíže nekončí. Zetlení kořenů má za následek propady vozovky a z úzkých silnic lemovaných alejemi se stávají tankodromy. V nich je riziko nehody mnohem větší. „Nesmíme řidiče trestat za nedostatky silnice. Vozovky musí být k motoristům mnohem přívětivější, aby k fatálním střetům docházelo co nejméně,“ tvrdí Vafek. K tomu je ale podle policisty potřeba řešit rekonstrukce silnic komplexně, s čímž souhlasí i Weisbauer. Tedy projektovat tak, aby silnice i přilehlá vegetace fungovaly bez nutnosti většího zásahu třeba dalších padesát let.

Jenže tady zasahují zelení fanatici a Vafek nejde pro příklad daleko. Jako bezohledný postup orgánů životního prostředí k bezpečnosti silničního provozu uvádí třeba rekonstrukci silnice II/367 Bedihošť-Polkovice z roku 2008. S jednotlivými obcemi kolem ní bylo domluveno vykácení stromů, protože alej byla velmi blízko krajnice. Místní samosprávy podle Vafka kácení povolily s tím, že se náhradní zeleň vysadí například v okolí potoků. Na zásah orgánů životního prostředí se však muselo stromořadí vysadit opět kolem silnice bez ohledu na zásady vytváření bezpečné pozemní komunikace. „Bezpečnost silničního provozu – tedy zachování zdraví a životů – bohužel nikoho z nich nezajímala,“ chmuří se policista.

A zase peníze

Neřešení stromů u silnic komplexně, tedy i s odstraněním starých alejí a jejich nahrazením novými v bezpečné vzdálenosti, má i jiná negativa než jen nehody či nekomfortní jízdu. Jsou jimi nemalé sumy, které mnohdy již zbytečná údržba přestárlých stromů obnáší. „Prořezávání a ochrana stromů za každou cenu nás ročně stojí mnoho desítek tisíc, které bychom mohli věnovat třeba na údržbu nově vysazených dřevin,“ uvádí Weisbauer.

Další vír na peníze představují svodidla, která jsou u stromů instalována k ochraně proti nárazům. „Na zakrytí jediného stromu přijde sto dvacet metrů svodidel,“ tvrdí policista Vafek s tím, že jeden běžný metr stojí tisíce. Jako příklad uvádí případ silnice 3. třídy mezi Olšany u Prostějova a Studencem, rekonstruované v roce 2014. Místní radnice tu odmítla dát porazit dva stromy, přestože u jednoho z nich zemřel v roce 2013 při nárazu člověk. Pro zvýšení bezpečnosti proto bylo nutné instalovat celkem 240 metrů svodidel – účet nám vychází minimálně na čtvrt milionu korun.

K čemu tedy je, že kraje a stát vynakládají miliardy korun na zlepšení stavu silnic, když se peníze místo do opravy vozovek vkládají i do drahé a neperspektivní ochrany či údržby stromů za hranicí životnosti? O deklarovaném zvýšení bezpečnosti ani nemluvě.

Alarmující statistika

Střety s pevnou překážkou, což je kromě stromů například dopravní značení, lampy elektrického osvětlení či stavby, patří mezi nejčastější nehody. Na celkovém ročním počtu se podílejí bezmála čtvrtinou. Jen v loňském roce to bylo v 19 847 případech, při nichž zemřelo 168 lidí. I když nárazy do stromů tvoří jen pětinu nehod tohoto druhu, mrtvých v jejich důsledku bylo v roce 2015 celkem 102, tedy plných šedesát procent všech obětí střetu s pevnou překážkou.

Střety se stromy
Rok Počet nehod Mrtví Zranění těžká Zranění lehká
1995 4999 182 713 2421
1996 5385 193 737 2316
1997 5081 199 728 2257
1998 5313 176 742 2275
1999 5509 218 722 2293
2000 5308 199 631 2146
2001 5628 176 702 2316
2002 5333 205 592 2194
2003 5950 222 674 2438
2004 5677 187 568 2331
2005 5509 175 530 2162
2006 4838 149 409 2001
2007 4830 199 432 1989
2008 4353 177 447 2043
2009 3005 132 378 1768
2010 2465 115 269 1375
2011 2668 105 326 1611
2012 2834 113 332 1645
2013 2610 86 249 1523
2014 2469 112 241 1443
2015 2596 102 223 1561
Zdroj: Policie ČR

Jak má vypadat správná silnice se stromy?

Komunikace 2. a 3. tříd by měly být podle technických norem široké sedm metrů, tedy tři a půl na každý jízdní pás. Stromy by od pevné části vozovky, do níž se nezapočítává krajnice, měly stát dalších 4,5 metru. Skutečnost je ovšem taková, že silnice s alejemi mají mnohdy šířku jen pět metrů a těsně u nich rostou věkovité stromy, nejčastěji lípy. Úzké silnice jsou často kvůli kořenům zprohýbané a zvlněné, stromy u nich otlučené a poraněné.

Jak je to v zahraničí

Česko je ekologickou „velmocí“, alespoň v ochraně stromů u silnic. Zatímco ve skandinávských státech či některých spolkových zemích Rakouska a Německa jsou staré aleje zcela zakázány, u nás jsou z nich modly a před pokácením se chrání každý pahýl.

„Často mi ochrana stromů u silnic přijde samoúčelná a dohnaná ad absurdum,“ má jasno František Weisbauer, ekolog Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Ochrana takových stromů je kontraproduktivní. Měly by být vykáceny a nahrazeny novou zelení v bezpečné vzdálenosti od silnice. Dodnes tak u nás přetrvává dluh z minulého století – na rozdíl od západních zemí, kde byly tyto stromy z krajnic odstraněny úplně.

Víte, že…

… riziko usmrcení při nárazu do stromu je osminásobně vyšší než v situaci, kdy vozidlo vyjede mimo silnici v místě bez pevných překážek?

… kdyby stály kolem silnic jen souvislé keřové porosty, bylo by riziko smrti až desetkrát nižší než ve stromořadích?

Spolupracujeme s TipCars.com
Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

 
 

Přidat názorDiskuse: Potřebujeme nebezpečné stromy u silnic? I…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

Ajťák Karel z Prostřeno: Nekončící erekce a láska k nahým babičkám

Ajťák Karel z Prostřeno: Nekončící erekce a láska k…

Ajťák Karel z televizní soutěže o vaření Prostřeno je zvláštní. A to nejenom kvůli tomu, že trpí Tourettovým…

 

iSport.cz

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly soupeřky a jsou ve 3. kole

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly…

TURNAJ V MIAMI | Tenistka Karolína Plíšková porazila v druhém kole turnaje v Miami americkou kvalifikantku…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…