Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Potvrzeno: v ČR vyroste třetí velká automobilka

Ondřej Láník
Diskuze (51)
Dnes bylo uděleno oficiální ANO třetí automobilce na českém území. Do roku 2008 vznikne v ČR nová výrobní kapacita, kterou jihokorejský výrobce využije pro další expanzi na evropském kontinentu.

Dnes bylo uděleno oficiální ANO třetí automobilce na českém území. Do roku 2008 vznikne v ČR nová výrobní kapacita, kterou jihokorejský výrobce využije pro další expanzi na evropském kontinentu.

Investice jihokorejské automobilové skupiny Hyundai má podle agentury Reuters dosahovat částky odpovídající 1 miliardě euro (přibližně 30 miliard korun), což je objem řádově srovnatelný s investicí do kolínského areálu TPCA. Hyundai by chtělo vyrábět asi 300 tisíc vozů ročně. Dříve zveřejněné zprávy říkají, že stavět by se mělo začít již v květnu příštího roku.

Śéf Hyundaie tento týden navštívil Českou republiku, aby si prohlédl místo na kterém nová automobilka vznikne, ale smlouva zatím ještě podepsána nebyla. Stavět by se mělo v okolí Ostravy, první vozy Hyundai s visačkou Made in Czech Republic by podle současných plánů měly závod opustit v roce 2008.

Hyundai Motor Co. vznikla v roce 1967 a postupně se vyvinula až v dnešní Hyundai Kia Automotive Group, zaměstnávající 68 tisíc lidí po celém světě. Automobily značek Hyundai a Kia jsou prodávány ve 193 zemích světa prostřednictvím pěti tisíc dealerů. Jihokorejská automobilová skupina Hyundai Group vyrobila v roce 2004 2,314 milionu vozů (z toho 905 tisíc pod značkou Kia). Vedle domácího trhu (kde Hyundai ovládá celou polovinu), jsou důležitými odbytišti také severní Amerika a Evropa, kde skupina v posledních několika letech každoročně zvyšuje počet prodaných vozů (letošní předpokládaný odbyt asi 462 tisíc vozů). Součástí plánu expanze je také propagace značky formou sponzorství Mistrovství světa ve fotbale, které se uskuteční příští rok v sousedním Německu.

Automobilová výrobní kapacita České republiky tedy v následujících letech pravděpodobně vzroste ze současných 800 tisíc vozů ročně (500 tisíc Škoda Auto, 300 tisíc TPCA) na přibližně 1,1 milionu vozů. To je více automobilů než loni vyrobila jedna z evropských automobilových velmocí Itálie (v r.2004 vyrobeno 1,033 milionu vozů), předstihli bychom zřejmě také Rusko (v r.2004 vyrobeno 1,026 milionu vozů). Jihokorejský koncern, který staví automobilku také na sousedním Slovensku, s sebou pravděpodobně přivede další dodavatelské firmy, takže lze očekávat, že celkový ekonomický efekt bude převyšovat zveřejněný objem investic do automobilky samotné.

Ondřej Láník
Diskuze (51)