13.11. 2017 Svět motorů

Povinné pojištění je s námi už 318 let. Víte, kdy se stala první autonehoda?

 

Automobilový zákon odpovědnosti za škodu je starý 109 let. Dějiny českého pojišťovnictví ale mnohem delší.

1699

Když na sklonku 17. století podal Jan Kryštof Bořek promyšlený návrh na zavedení povinného požárního pojištění v Čechách, asi netušil, že základy jeho nápadu pojišťovat věci ze zákona budeme vyznávat i za 318 let. Dodnes u aut ještě víc než u nemovitostí funguje Bořkův nápad na zavedení fondu, do něhož by povinně přispívali všichni, kteří si právě koupili dům.

1771

První doložená autonehoda: Nicolas Cugnot narazil se svým parostrojem do zdi.

1811

Podle občanského zákoníku dvě stě čtyři roky zpátky, který platil na tehdejším území země, byla odpovědnost za škodu způsobenou provozem vozidla omezená na princip odpovědnosti za zavinění.

1819

Po řadě úprav vydal císař patent, který v monarchii povoloval zřizování soukromých pojišťoven. O dva roky později byl doplněn o ustanovení, že mohou být zřizovány také veřejnoprávními organizacemi. V té době na území monarchie fungovala řada pojišťovacích spolků, které sdružovaly finanční prostředky svých členů, z nichž vytvářely pojistné fondy a nakládaly s nimi podle vzájemně dohodnutých pravidel.

1827

V Praze byla založena První česká vzájemná pojišťovna, dnes si nese polovinu tohoto jména: Česká pojišťovna. Upsané pojištěné hodnoty zpočátku činily jedenáct milionů zlatých. Za rok už to bylo třikrát víc!

1867

Druhá polovina století, to byl dokonalý rozkvět: před 150 lety byla založena třeba Slavia, dva roky poté se z ní oddělila takzvaná Vzájemně pojišťovací banka.

1908

Zásadní rok! Takzvaným automobilovým zákonem odpovědnosti za škodu se rozšířilo pojištění i na nehody bez zavinění. Povinnost uzavřít pojištění ale zákon ukládal jen některým – nejdříve se týkala dokonce jen pilotů letadel. Majitelé jiných vozidel si ho začali sjednávat dobrovolně, nikoli ze zákona.

1932

V prosinci tohoto roku začal v naší zemi platit zákon o dopravě motorových vozidel. Podle něj se přeprava vykonávaná živnostensky pokládala za koncesovanou živnost a koncesionář musel ze zákona na svůj vůz uzavřít pojištění.

1935

Ukázalo se, že nestačí, aby se ručení týkalo jen živnostníků. Proto v zákoně o jízdě motorovým vozidlem z roku 1935 uložili zákonodárci povinnost uzavřít povinné ručení každému držiteli vozidla v registru. Majitel musel pojistit jak sebe, tak osobu, jež řídí vozidlo s jeho vědomím. Pojišťovny nehradily škody do 400 korun, z vyšších částek člověk platil 10 % ze svého - nejméně 400, nejvíc 20.000 korun. Čili se narodila spoluúčast. V roce 1935 byl také založen Fond na podporu při úrazech motorovým vozidlem, dotovaný některými organizacemi, a částečně do něj začaly plynout pokuty za neuzavřené povinné ručení.

1947

V lednu vychází 1. vydání Světa motorů a během prvního ročníku hned několikrát radí řidičům s pojištěním aut. I tato příloha budiž důkazem, že to dělá už sedmdesát let.

1948

Vyhláškou ministerstva financí z května bylo pět stávajících pojišťoven sloučeno v Československou pojišťovnu, národní podnik. Ta se tak stala monopolní pojišťovnou na českém území.

1950

Slůvko povinné se změnilo na zákonné. Zvětšil se i rozsah a obsah ručení. Zákonnou, tedy bezesmluvní formu pojištění umožnil monopol státu. Pojištění zkrátka fungovalo tvrdě ze zákona.

1969

Od ledna se federální pojišťovna trhla na dvě: Českou a Slovenskou státní pojišťovnu.

1978

Povinnému ručení se samozřejmě velmi pečlivě věnoval Svět motorů. Díky tomu můžeme lehce zjistit, že se sazby pojistného na auto lišily před sedmatřiceti lety jen podle objemu motoru: do 500 cm3 stál rok 60 korun, nad 500 cm3 144 Kč. Co dál jsme třeba psali? „Pojistné musí být zaplaceno najednou na celý kalendářní rok poštovní poukázkou na účet pobočky České státní pojišťovny, v jejím obvodu je vozidlo evidováno dopravním inspektorátem VB. Není-li zaplaceno včas, zvyšuje se za každý i započatý měsíc prodlení o 20 % roční sazby, nejméně o 10 korun. Mimoto má pojišťovna právo na náhradu 20 % částek, které vyplatila z důvodu pojistné události (nejvýše 6000 korun), byl-li pojištěný s placením pojistného v prodlení.

Roční sazby 1978
Motocykl podle objemu 12-24 korun
Osobní auto 60-144 korun
Dodávka 144 korun
Taxi a autopůjčovny 216 korun
Nákladní vůz 300 korun

1990

Monopol České státní pojišťovny sice se sametovou revolucí neskončil, ona samotná se ale postupně privatizovala a postupně logicky změnila i jméno, které na trhu setrvá dodnes: Česká pojišťovna. Časem však rozhodně nezůstala sama…

2000

Povinné ručení se stalo pojištěním povinně smluvním. Čili jinak: zákonem byla stanovena povinnost uzavřít toto pojištění, a to formou smlouvy. O licenci zažádalo třináct pojišťoven a jedenáct z nich ji získalo.

2003

Po uplynutí přechodného období s částečnou regulací sazeb se od roku 2003 boj o zákazníka ukazal i finančně: v sazbách pojistného. Některé pojišťovny přišly s intenzivní segmentací, přičemž kritéria se neustále rozvíjela: už nerozhodovala kubatura motoru, ale také věk, pohlaví, bydliště a podobně.

2005

Do prodeje ručení vtrhly internetové srovnávače. Zprvu slavily velký úspěch, postupně ale jejich role viditelně klesá.

2010

První pojišťovny přišly s revolučním produktem: přímou likvidací. Ta značí, že následky nehody si řidič nechá zlikvidovat u pojišťovny, kde má povinné ručení zřízen on, nikoliv viník nehody.

2012

Příloha Světa motorů „Povinné ručení“ se rozšiřuje na šestnáct stran.

2014

Povinné ručení v Česku se muselo poprat s novým občanským zákoníkem platným od ledna. Ten nepřinesl jen legislativní změny, ale i výrazně vyšší náklady v kategorii škod na zdraví.

2015

Z trhu mizí Triglav, ale střídá ho navrátilec Direct – pojišťoven nabízejících povinné ručení je stále dvanáct.

2016

S pojišťováním aut končí Wüstenrot, počet klasických pojišťoven se snižuje na jedenáct. Další fungují na jiném principu – nejsou otevřené všem lidem.

2017

Narozeninový rok: Česká pojišťovna slaví 190, Slavia pojišťovna 150 a Svět motorů 70 let. Ve výročním lednovém čísle píše: „Dnes narozené děti už nikdy nebudou řídit. Vyřkl to H. I. Christensen, jeden z nejuznávanějších odborníků na robotiku. Autonomní technologie na sebe převezmou kompletní systém dopravy a přepravy už za dvě desetiletí.“ Tak uvidíme!

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin pokračuje v růstu, jeho cena překonala další rekord Bitcoin pokračuje v růstu, jeho cena překonala další rekord

Digitální měna bitcoin pokračuje v růstu na nové rekordy…

Čína se zapojila do barmské krize, představila své řešení migrace Rohingů Čína se zapojila do barmské krize, představila své řešení migrace Rohingů

Čína, která je nejbližším spojencem Barmy a největším…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hvězda Snap vyhasíná Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hvězda Snap vyhasíná

Akcionářům americké technologické společnosti Snap, která…

Německo míří k předčasným volbám. SPD další velkou koalici odmítla Německo míří k předčasným volbám. SPD další velkou koalici odmítla

Sociální demokraté (SPD) se nadále odmítají účastnit…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Subaru WRX STI – Konečně funguje!

TEST: Subaru WRX STI – Konečně funguje!

Dnes 15:54

Je to trochu s křížkem po funusu, modernizované WRX STI ale konečně jezdí alespoň zhruba tak, jak si fandové představují.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem: Vdova prozradila datum a místo pohřbu

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem:…

Poslední rozloučení s folkovým písničkářem Wabim Daňkem (†70) se uskuteční 23. listopadu od 12 hodin v Praze ve…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Poslední rozhovor s legendou Novotnou (†49): o triumfu i slavné prohře ve finále

Poslední rozhovor s legendou Novotnou (†49): o…

Ve věku 49 let zemřela Jana Novotná, když prohrála boj s vážnou nemocí. Patřila mezi nejvýraznější tenisové…

Mizérie Ronalda s Benzemou. Méně gólů nastříleli jen zoufalci z Itálie

Mizérie Ronalda s Benzemou. Méně gólů nastříleli jen…

Dlouholetý palebný kulomet Realu Madrid se zasekl. Cristiano Ronaldo a Karim Benzema, držitelé všech možných…

 

Reflex.cz

Afghánistán hlásí rekordní produkci opia, na světový trh se dostane daleko více heroinu

Afghánistán hlásí rekordní produkci opia, na světový…

I když se mezinárodní síly v Afghánistánu již více než 15 let snaží omezit produkci opia, z kterého se vyrábí…

Trumpova administrativa chce zrušit zákaz dovozu sloních trofejí z Afriky

Trumpova administrativa chce zrušit zákaz dovozu…

Bývalý prezident Spojených států Barack Obama se v roce 2014 zasadil o to, aby si Američané jezdící do Zambie a…