Povinné reflexní prvky: Opravdu může být viníkem nehody chodec?
Víte, že i pěší účastník nehody může být shledán odpovědným? Podívali jsme se podrobně na to, co přineslo zavedení povinných reflexních prvků.
Od dvacátého února letošního roku mají chodci novou povinnost využít mimo obec za snížené viditelnosti reflexních prvků. Jak říká v rozhovoru šéf dopravní policie, první statistiky naznačují, že smrtelných nehod mimo obec za tmy skutečně ubylo. Jenže novela zákona o silničním provozu, který se reflexními prvky zabývá, přinesla i další rozměr pohledu na noční srážky s chodcem.
Podíl je běžný
„Povinnost nosit reflexní prvky vlastně způsobila rovnováhu mezi řidičem a chodcem. Vznikla právní situace, kdy se nejen řidič musí věnovat řízení, ale chodec má povinnost být viděn,“ popisuje advokát Jan Černý. Před účinností novely nakazující chodcům zviditelnit se byl pro policii a potažmo i státního zástupce primárním viníkem řidič. „Zažil jsem i případy obvinění, kdy chodec šel po špatné straně vozovky, byl tmavě oblečený a třeba i pod výrazným vlivem alkoholu,“ dodává Jan Černý.
Odborníci se shodují na tom, že dnes už se při šetření dopravních nehod zaměřuje nejen na řidiče, ale i na případný podíl chodce. „Máme zde nějakou povinnost a posuzuje se, zda chodec měl reflexní prvek, nebo neměl. Pokud by jej šofér s reflexním prvkem býval viděl, může docházet i k situacím, že řidič bude zcela vyviněn. To se dříve při kolizi motorového vozidla s chodcem stávalo velmi zřídka,“ pokračuje Jan Černý.
Zapomeňte na pojistné plnění
V určitých případech tedy nově může být chodec shledán částečně nebo kompletně vinným. A to se může promítnout i do pojistného plnění. „Vždy závisí na prošetření nehody policií na místě. Může se ale stát, že pojišťovna chodce neodškodní, protože si za nehodu může sám,“ říká Jiří Cívka z Generali. S tím souhlasí i Libor Beran z Allianzu: „Vždy platí obecná povinnost předcházet škodě. Platí také možnost krácení. V každém individuálním případě zkoumáme, jestli byl prvek použit, jak byl umístěn, i jakou měl odraznou plochu,“ říká a upozorňuje na další úskalí. „Je typické, že chodci mívají reflexní prvek zezadu, což může být naprosto k ničemu pokud jdou v protisměru. A pak se na to přihlíží jako na spoluvinu i vinu – a ta může být i stoprocentní,“ říká Beran a ukazuje případ z praxe.
Uvidíme za pět let
„Maminka s kočárkem šla za tmy mimo obec a neměla na sobě žádné reflexní prvky, navíc šla po špatné, tedy pravé straně. Zezadu přijelo devadesátkou auto. Řidič ji zaregistroval na třicet metrů, při vteřinové reakční době tedy ujel 25 metrů, než udělal úhybný manévr, aby ji nesrazil. Jenže v protisměru jelo auto, proto došlo k čelnímu střetu s tragickými následky. Je zcela jasné, že žena je minimálně nějakým podílem vinna. Pravděpodobně se tak po ní bude minimálně část nákladů vymáhat – a to může jít do milionů korun,“ popisuje Beran z Allianzu možnost, kdy může být dokonce částka vymáhána po chodci.
Podle Berana bude vyšetřování podobných nehod velmi náročně a nezřídka bude muset dojít i na vyšetřovací pokusy. Už nyní je přitom podle šéfa dopravní policie běžné, že soudy stanoví procentuální podíl odpovědnosti jednotlivých stran. U nového zákona se však na konkrétní výklad a soudní praxi zatím čeká.
„Chodec v bezpočtu situací řekne, že nečekal sníženou viditelnost, nebo že to podle něj špatný výhled ještě není. To pak bude na posuzování znalců a zároveň půjde o výkladovou věc soudů. Předpokládám proto, že potrvá nejméně pět let, než si budeme moci říci, jak to vlastně je,“ dodává Jan Černý.
Tři otázky pro Tomáše Lercha, šéfa dopravní policie
Jak se únorová změna zákona povinností reflexních podepsala na statistikách nehodovosti?
Obecně u chodců došlo k meziročnímu poklesu nehod. Za uplynulých deset měsíců jich zahynulo 82, o čtrnáct méně než ve srovnatelném období roku 2015. Pokud bychom se bavili pouze o noční době, zaznamenali jsme mimo obec v roce 2016 celkem 29 usmrcených chodců, v roce 2015 to bylo 41 osob. Pokles je tedy viditelný. Problémové jsou však obce, kde bylo za snížené viditelnosti letos o jedenáct obětí více – celkem 37. Chtěl bych zdůraznit, že zde obě strany podceňují situaci. Řidiči nejezdí takovou rychlostí, aby byli schopni bezpečně zastavit. Na druhou stranu chodci by měli pamatovat na to, že ne vždy je řidič vidí a zaznamená jejich úmysl přejít. Proto by neměli náhle vstupovat před vozidlo.
Víte, kolik usmrcených mimo obec užilo reflexní prvky?
U každé nehody to uvádíme do protokolu, statistiku ale nevedeme. Po konci roku však budeme hodnotit, kolik lidí nařízení porušilo.
Avizovali jste, že v průběhu listopadu se na reflexní prvky zaměříte. Jak to dopadlo?
Na území celé ČR jsme zkontrolovali celkem 6152 chodců, z nichž více než pět tisíc se pohybovalo v místech povinnosti použití reflexního prvku. Celkem čtrnáct procent nařízení nedodrželo. Některé případy jsme řešili domluvou. Zatímco zpočátku jsme s chodci rozmlouvali a rozdávali reflexní pásky, v čemž pokračujeme, tentokrát jsme z důvodu zvýšené rizikovosti související se zimním obdobím přikročili i k pokutování. Domníváme se, že doba, po kterou se o reflexních páskách mluví, už byla dost dlouhá. Na pokutách jsme vybrali asi padesát tisíc.