Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Povinné reflexní prvky: Opravdu může být viníkem nehody chodec?

Svět motorů
Diskuze (30)

Víte, že i pěší účastník nehody může být shledán odpovědným? Podívali jsme se podrobně na to, co přineslo zavedení povinných reflexních prvků.

Od dvacátého února letošního roku mají chodci novou povinnost využít mimo obec za snížené viditelnosti reflexních prvků. Jak říká v rozhovoru šéf dopravní policie, první statistiky naznačují, že smrtelných nehod mimo obec za tmy skutečně ubylo. Jenže novela zákona o silničním provozu, který se reflexními prvky zabývá, přinesla i další rozměr pohledu na noční srážky s chodcem.

Podíl je běžný

„Povinnost nosit reflexní prvky vlastně způsobila rovnováhu mezi řidičem a chodcem. Vznikla právní situace, kdy se nejen řidič musí věnovat řízení, ale chodec má povinnost být viděn,“ popisuje advokát Jan Černý. Před účinností novely nakazující chodcům zviditelnit se byl pro policii a potažmo i státního zástupce primárním viníkem řidič. „Zažil jsem i případy obvinění, kdy chodec šel po špatné straně vozovky, byl tmavě oblečený a třeba i pod výrazným vlivem alkoholu,“ dodává Jan Černý.

Video se připravuje ...

Odborníci se shodují na tom, že dnes už se při šetření dopravních nehod zaměřuje nejen na řidiče, ale i na případný podíl chodce. „Máme zde nějakou povinnost a posuzuje se, zda chodec měl reflexní prvek, nebo neměl. Pokud by jej šofér s reflexním prvkem býval viděl, může docházet i k situacím, že řidič bude zcela vyviněn. To se dříve při kolizi motorového vozidla s chodcem stávalo velmi zřídka,“ pokračuje Jan Černý.

Zapomeňte na pojistné plnění

V určitých případech tedy nově může být chodec shledán částečně nebo kompletně vinným. A to se může promítnout i do pojistného plnění. „Vždy závisí na prošetření nehody policií na místě. Může se ale stát, že pojišťovna chodce neodškodní, protože si za nehodu může sám,“ říká Jiří Cívka z Generali. S tím souhlasí i Libor Beran z Allianzu: „Vždy platí obecná povinnost předcházet škodě. Platí také možnost krácení. V každém individuálním případě zkoumáme, jestli byl prvek použit, jak byl umístěn, i jakou měl odraznou plochu,“ říká a upozorňuje na další úskalí. „Je typické, že chodci mívají reflexní prvek zezadu, což může být naprosto k ničemu pokud jdou v protisměru. A pak se na to přihlíží jako na spoluvinu i vinu – a ta může být i stoprocentní,“ říká Beran a ukazuje případ z praxe.

Uvidíme za pět let

„Maminka s kočárkem šla za tmy mimo obec a neměla na sobě žádné reflexní prvky, navíc šla po špatné, tedy pravé straně. Zezadu přijelo devadesátkou auto. Řidič ji zaregistroval na třicet metrů, při vteřinové reakční době tedy ujel 25 metrů, než udělal úhybný manévr, aby ji nesrazil. Jenže v protisměru jelo auto, proto došlo k čelnímu střetu s tragickými následky. Je zcela jasné, že žena je minimálně nějakým podílem vinna. Pravděpodobně se tak po ní bude minimálně část nákladů vymáhat – a to může jít do milionů korun,“ popisuje Beran z Allianzu možnost, kdy může být dokonce částka vymáhána po chodci.

Podle Berana bude vyšetřování podobných nehod velmi náročně a nezřídka bude muset dojít i na vyšetřovací pokusy. Už nyní je přitom podle šéfa dopravní policie běžné, že soudy stanoví procentuální podíl odpovědnosti jednotlivých stran. U nového zákona se však na konkrétní výklad a soudní praxi zatím čeká.

„Chodec v bezpočtu situací řekne, že nečekal sníženou viditelnost, nebo že to podle něj špatný výhled ještě není. To pak bude na posuzování znalců a zároveň půjde o výkladovou věc soudů. Předpokládám proto, že potrvá nejméně pět let, než si budeme moci říci, jak to vlastně je,“ dodává Jan Černý.

Tři otázky pro Tomáše Lercha, šéfa dopravní policie

Jak se únorová změna zákona povinností reflexních podepsala na statistikách nehodovosti?

Obecně u chodců došlo k meziročnímu poklesu nehod. Za uplynulých deset měsíců jich zahynulo 82, o čtrnáct méně než ve srovnatelném období roku 2015. Pokud bychom se bavili pouze o noční době, zaznamenali jsme mimo obec v roce 2016 celkem 29 usmrcených chodců, v roce 2015 to bylo 41 osob. Pokles je tedy viditelný. Problémové jsou však obce, kde bylo za snížené viditelnosti letos o jedenáct obětí více – celkem 37. Chtěl bych zdůraznit, že zde obě strany podceňují situaci. Řidiči nejezdí takovou rychlostí, aby byli schopni bezpečně zastavit. Na druhou stranu chodci by měli pamatovat na to, že ne vždy je řidič vidí a zaznamená jejich úmysl přejít. Proto by neměli náhle vstupovat před vozidlo.

Víte, kolik usmrcených mimo obec užilo reflexní prvky?

U každé nehody to uvádíme do protokolu, statistiku ale nevedeme. Po konci roku však budeme hodnotit, kolik lidí nařízení porušilo.

Avizovali jste, že v průběhu listopadu se na reflexní prvky zaměříte. Jak to dopadlo?

Na území celé ČR jsme zkontrolovali celkem 6152 chodců, z nichž více než pět tisíc se pohybovalo v místech povinnosti použití reflexního prvku. Celkem čtrnáct procent nařízení nedodrželo. Některé případy jsme řešili domluvou. Zatímco zpočátku jsme s chodci rozmlouvali a rozdávali reflexní pásky, v čemž pokračujeme, tentokrát jsme z důvodu zvýšené rizikovosti související se zimním obdobím přikročili i k pokutování. Domníváme se, že doba, po kterou se o reflexních páskách mluví, už byla dost dlouhá. Na pokutách jsme vybrali asi padesát tisíc.

Svět motorů
Diskuze (30)
4. 1. 2017 08:42
Re: moje zkusenost
Pokud se budeme bavit teoreticky, tak záleží na aktuální situaci. Na široké a přehledné silnici by mohlo být lepší, když by jeli vedle sebe, ale na úzké a klikaté silničce III. třídy je to naopak naprostej hazard.

Paragrafy tu máme proto, abychom na silnici jasně věděli, jak se chovat, a jak jezdit. To je jako říct, že na červenou můžeme klidně jezdit, protože to přece nebudeme s těma paragrafama přehánět. Nebo, jak se správně řadit, když jede vozidlo s předností v jízdě (modrej maják). [odkaz] A že třeba v Rakousku je to jinak....
3. 1. 2017 09:52
Re: moje zkusenost
prakticky na predjeti je velmi casto lepsi a bezpecnejsi když sou vedle sebe nez za sebou, to souhlasim s bluesunem.

s téma paragrafama bych to zas tak neprehanel.
ty je urcite dobry vedet když se dostanes do problemu, ale v praxi je často lepsi se ridit zdravym rozumem
3. 1. 2017 07:16
Re: moje zkusenost
No ty vole! Vedle sebe?!? Vedle sebe mohou jet cyklisté pouze a jen tehdy, jede-li za nimi doprovodné vozidlo, které na tuto skutečnost upozorňuje! Takhle jezděj na trénincích závodní cyklisti. Ale od normálních je to totální prasárna zralá vytroubení.

Zajeďte si někdy v sezoně na Třeboňsko, krásná sonda do hloubi duše účastníků silničního provozu. Doporučuju si to zkusit ze všech pozic, tedy za volantem, za řidítkama, s kočárkem i pěšky.

361/2000:
Jízda na jízdním kole
§ 57
(1) Je-li zrízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na križovatce s
rízeným provozem zrízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí pri pravém okraji vozovky; nejsou-li tím
ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i kolobežka.
(3) Cyklisté smejí jet jen jednotlive za sebou.
3. 1. 2017 07:10
Re: moje zkusenost
Typicky české je nečíst příspěvky a rovnou popichovat. Protože tam mám napsáno, že když přejedu přes čáru, tak bliknu. A to přejetí přes čáru znamená změnu směru jízdy, kličkování v pruhu nikoliv. Je ale velice slušné, objíždím-li překážku, bliknout, aby ten za mnou věděl, že tam něco je.
Avatar - Blue Sun
2. 1. 2017 22:10
Re: moje zkusenost
Tak tuhle otázku už vůbec pomíjím. Jako cyklista se taky silnicím rád vyhnu, když to jde.
S cyklisty pohromadě je problém. Lepší je jezdit ve dvojicích vedle sebe, než jet hada za sebou. Když je tedy pořádný balík lidí...