Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 pozoruhodných vozů: Ikony svých kategorií

Jakub Sochor
Diskuze (132)
V každém automobilovém segmentu můžeme najít řadu výjimečných modelů, které stojí za pozornost. Existují však vozy, jež představují vzory hodné následování. Které to jsou?


Úvod


Vybrat nejlepší automobily své třídy není vždy lehké. Nejinak je tomu v oblasti designu, kde se můžeme setkat s kvalitními i méně zdařilými návrhy. Pokusme se tedy vybrat 10 vozidel aktuální produkce, která patří mezi pilíře automobilového designu v rámci příslušného segmentu. Nepůjde ale pouze o klasické třídy a jejich reprezentanty – výčet deseti modelů zahrnuje také crossover, jehož nápaditost a originalita se staly impulsem pro konkurenci.

Segment A: Fiat 500


Segment A: Fiat 500

Za symbol nejmenšího automobilového segmentu lze právem považovat Fiat 500, moderní interpretaci klasického stejnojmenného hatchbacku z roku 1957. Roberto Giolito, autor koncepčního předvoje v podobě kreace Trepiuno (2004), dokázal mistrně skloubit legendární rysy populárního automobilu s náležitostmi moderního městského vozu. Šlo o nelehký úkol – designéři museli ztvárnit objem zadních partií tak, aby stylově odkazovaly na historický vůz, ale zároveň plnily požadavky na praktický hatchback segmentu A s dobře přístupným zavazadlovým prostorem. Konečný návrh ale předčil očekávání mnoha lidí a stal se jedním z nejvýraznějších a nejzajímavějších příkladů automobilového retro designu.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Mezi charakteristické rysy Fiatu 500 patří také nápadité ztvárnění dekorací. Autoři vycházeli z tvaru dříve plně funkčních dílů (například chromovaných nárazníků), který dokázali přetavit na zdobný prvek. Design Fiatu je tedy přiměřeně dekorativní, uhlazený a hravý, za čímž stojí tvůrčí nadšení a sdílená radost tří milionů amatérských designérů, kteří se zúčastnili projektu „500 wants you“ – akce, která stojí za vznikem výsledného modelu.

Segment B: Peugeot 208


Segment B: Peugeot 208

Přítomnost Peugeotu 208 v přehledu význačných automobilů své třídy může někomu připadat nepatřičně. Přesto si však tento malý automobil zaslouží pozornost, neboť pokračuje v řadě velmi populárních vozidel 205 a 206 – modelů, které můžeme vnímat jako jedny z nejtypičtějších vozidel třídy malých automobilů. Vůz 208 byl tedy postaven před nesnadný úkol – vrátit malý Peugeot mezi symboly segmentu B, což poněkud podcenil jeho předchůdce 207. Má pro to model 208 předpoklady?

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Pomineme-li avantgardní architekturu přístrojové desky a zaměříme-li se na čistě tvarovou stránku věci, pak hovoříme o hatchbacku, jehož autoři se vyvarovali prvků, jež byly na modelu 207 kritizovány. Předně šlo o disproporci mezi objemnou přední částí (jejíž výraznost umocňovala rozměrná maska chladiče) a kratší zádí, s čímž se u aktuálního vozidla nesetkáme. Maska 208 kombinuje přiměřenou velikost a vkusně provedenou dekoraci, zároveň harmonicky ladí s vyváženými objemy obou karosářských prostorů. Přičteme-li k tomu atraktivní zdobné prvky (zejména kreativní boční lištu u třídveřové verze a propracovanou optiku koncových světel), můžeme očekávat, že bude Peugeot 208 s odstupem času vnímán jako automobil, který vrátil malé Peugeoty tam, kam patří – do předních pozic segmentu B.

Segment C: Volkswagen Golf


Segment C: Volkswagen Golf

Současná generace Volkswagenu Golf byla navržena týmem vedeným Klausem Bischoffem. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o pečlivou modernizaci předchozí verze, ovšem není tomu tak. Exteriér, pod jehož ztvárněním je podepsán Marc Lichte, navazuje na šesté generační vydání, přesto ale jde o design, který je moderní a zároveň odkazující na tradici, která je v segmentu C (i po stránce plynulého evolučního vývoje) ojedinělá.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Podíváme-li se na Golf jako celek, spatříme citlivě provedené odkazy na kultovní první generaci z roku 1974, zároveň však nepřehlédneme výrazný sportovní náboj, jímž se vyznačují přední partie s dynamickými světlomety a přiměřeně členitým nárazníkem. A zatímco mnozí pozorovatelé kritizovali příliš velká koncová světla u předchůdce, v případě sedmé generace se dočkali sportovních sdružených svítilen, které plně zapadají do objemu zádě.

Segment D: BMW 3


Segment D: BMW 3

Chceme-li určit tvarový symbol střední třídy, nabízí se nám hned několik vozidel. Přesto však mezi nimi vyniká jedno, které nejenže drží již několik dekád jednotnou linii, ale také přispívá automobilového designu četnými inovacemi a kreativními řešeními. Řeč je o BMW řady 3, jednom z pilířů segmentu D.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Řada 3 obohatila střední třídu o nejeden prvek, který se postupem let stal pojmem. Předně jde o Hofmeisterovu křivku, s níž se setkáváme již na samotném počátku řady v podobě první generace s označením E21. Nutno zmínit také výrazný klínovitý profil u pozdějších modelů, u nejnovější generace pak velmi plasticky provedenou příď s trojrozměrnými ledvinami, které čelním partiím propůjčily sošný a ušlechtilý vzhled.

Segment E: Mercedes-Benz E


Segment E: Mercedes-Benz E

Mercedes-Benz třídy E je součástí dynamicky se vyvíjející modelové řady, která je lemována několika zásadními zlomy. Tím prvním je přechod od oblých a plných proporcí k atletičtějším tvarům, s nimiž se setkáváme u generace W114 z roku 1968, navržené Paulem Bracqem. Budeme-li však vnímat třídu E z hlediska postupné tvarové evoluce, všimneme si pozvolného odklonu od vertikálních motivů a příklonu k rysům, jež automobil opticky rozšiřují. Týká se to například masky chladiče, jejíž důraz na šíři je umocněn horizontálními lamelami.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Aktuální verze si je své historie dobře vědoma a odkazuje na předky. Po proporční stránce jde o zcela autentický sedan vyšší střední třídy, který pro své oživení nepoužívá žádné nadbytečné rysy – klade důraz na formu, tradičně řešené proporce a věcné, prakticky navržené tvary. Nejsou mu však cizí ani kreativní prvky, například atraktivní světelná optika, která ale plně zapadá do konzervativně laděného celku.

Segment F: Rolls-Royce Phantom


Segment F: Rolls-Royce Phantom

Inspirací při navrhování současného modelu Phantom byly především tři automobily. V první řadě šlo o Phantom II (1930), který posloužil jako jeden ze vzorů při navrhování masky. V této souvislosti je důležité zmínit model Silver Cloud z padesátých let minulého století, v neposlední řadě pak Silver Shadow (1965), jenž přispěl vrcholnému segmentu moderními proporcemi s důrazem na ucelený, plochý tvar pontonu.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Cílem designéru bylo ztvárnit ryzí Rolls-Royce, který by byl věrný tradici a při jehož navrhování by nebylo sleveno z požadavků na špičkový design automobilu nejvyšší třídy. Když pomineme monumentální masku chladiče, která je sama o sobě kusem kvalitního a hodnotného designu, poukažme na linii střechy, jež pozvolna klesá a kterou zakončuje masivní C-sloupek. Oba nárazníky jsou plně integrované do karoserie, což dodává celku na tvarové harmonii.

MPV: Renault Espace


MPV: Renault Espace

Renault Espace, průkopník evropského velkoprostorového vozu vyšší třídy, bude letos nahrazen sice stejnojmenným, zato koncepčně zcela jiným automobilem. Klasický koncept jednoprostorového vozu s velkoryse členěným interiérem a karoserií, která navazuje na první generaci let 1984 až 1991, bude opuštěn ve prospěch originálního křížence, jehož podoba byla naznačena loni uvedeným konceptem Initiale Paris.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Současná generace však není jen posledním modelem Espace v jednoprostorovém provedení, ale také definitivně posledním Renaultem, jehož design pochází z revoluční doby stylových i karosářských experimentů, ke kterým docházelo na přelomu milénií. Návrh z roku 2002 odráží tehdejší snahy o výrazný, ostře řezaný styling s kreativní prací s plochami (patrnou zejména při pohledu na profil) a dodnes drží tempo s konkurencí.

SUV: Range Rover


SUV: Range Rover

Vývoj Range Roveru vedl od roku 1966 Charles S. King, synovec bratrů Wilksových, stvořitelů Land Roveru. První model s označením Classic působil na trhu plné čtvrtstoletí, druhá generace byla navržena ve stylu devadesátých let – přesto však nezapřela návaznost na svého předchůdce, který definoval tvary, jež jsou inspirací pro každé další generační vydání.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Nejnovější model neopouští stylovou linii, obohacuje ji však o prvky, se kterými jsme se poprvé setkali v případě modelu Evoque. Léty ověřené rysy tak byly osvěženy dynamickými kryty světlometů, plastickou maskou chladiče, méně zkoseným čelem a nárazníkem, který je plně začleněn do karoserie.

Sportovní kupé: Porsche 911


Sportovní kupé: Porsche 911

Porsche 911 nepatří jen mezi ikony své třídy. Našlo také své zasloužené místo v pomyslné výkladní skříni konzervativního designu, kterým je myšlen takový design, který si po několik desítek let ponechává prakticky nezměněnou základní linii, jež nestárne a je aktuální bez ohledu na módu doby, v níž se nacházíme.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Nástupce modelu 356 z let 1948 až 1965, model 911, navrhl Ferdinand Alexander Porsche. Design kupé pečlivě rozvinul odkaz zmíněného vozu 356, přesto však přišel s unikátní linií profilu, kterou doplňuje nízká příď a nezaměnitelná oválná světla. Původní model z roku 1964 položil základ pro modelovou řadu, jejíž automobily si nelze s ničím jiným splést.

Crossover: SsangYong Actyon


Crossover: SsangYong Actyon

SsangYong Actyon jako by do výčtu výše uvedených vozidel nepatřil. Přesto zde má své místo, neboť je prvním vozidlem dnes poměrně populárního založení, jež kombinuje vlastnosti SUV a estetiku automobilů kategorie kupé. Nejde však jen o snižující se linii střechy, Actyon inklinuje ke kupé také kompaktností zádě a emocionální přídí, která je specifická díky velmi strmé masce – o kterou ale po modernizaci přišla.

bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design bmw fiat mercedesbenz peugeot vw design

Jihokorejský vůz je průkopníkem nově vytvořené třídy (kterou ale můžeme vnímat jako extravagantní odnož SUV), v níž úctyhodným způsobem uspělo BMW a do níž se pravděpodobně chystá i Mercedes-Benz.

Zobrazit celý článek
Jakub Sochor
Diskuze (132)
Avatar - dolfi
11. 6. 2014 19:22
Re: Zdobeny model
Např. chybí parohy! >:-[]
11. 6. 2014 15:06
Re: C -segment
:yes:
11. 6. 2014 15:06
Re: Reklamy
:yes:
11. 6. 2014 15:05
Re: Na tabletu je to OK
:yes:
Avatar - wakantanka
11. 6. 2014 12:03
Re: Na tabletu je to OK
Vieš sto ľudí, sto chutí. Podobne je to aj s designom. Z mnohým súhlas, len mi nedá toto. Vymenuj s designovej stránky aspoň jedno zaujímavejšie auto v kategórii veľkých MPV ako Espace. Bez urážky ktorejkoľvek značky, ale všetci robia "krabice" na kolesách a len Renault tomu dal zaujímavú formu. A žeby bol Ssang Yong vzor tuctovosti a nevýraznosti? Hm. Vždy keď sa mihol nejaký test alebo len zmieka som čítal presný opak a s tým súhlasím. V zásade niet viac "uleteného" SUV ako je Actyon. Design iný, ale napriek tomu zaujímavý a určite nie fádny.