22.10. 2017 Petr Slováček

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

 

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.

Za volantem nákladní pragovky z 60. let se rozhodně nenudíte. Řízení nemá posilovač, stěračům chybějí doběhy, takže se musíte naučit vypnout je právě včas před koncem. A kromě toho jedete v létě i v zimě s otevřeným okénkem – vždyť mezi sedačkami trůní sedmilitrová naftová kamna, která i přes izolační deku vytrvale sálají do kabiny. Tak proč se najde někdo, kdo se dobrovolně upíše k podobné šoférské řeholi? To ani nehovoříme o nákladech 1000 Kč na sto kilometrů za naftu a olej…

Musí to být zkrátka fanda. Ideálně takový, jakým je Václav Hála z Luže u Chrudimi. Mezi nadšenci do nákladních pragovek je všeobecně známý, vždyť pro vlastní S5T stavěl tři roky přesně na míru speciální stodolu včetně promyšleného odsávacího systému spalin z výfuku. K tomu vydal omalovánky a mocně se angažuje ve sběratelském hnutí.

Praga a její nejslavnější poválečná nákladní vozidla

Největší vtip je v tom, že svou „pětitunu“ vlastně ani nevyužije. Pro práci ji totiž nekupoval. Ostatně na korbě se prý ani nic těžkého nesmí vézt, aby se neodřela. „Říkal jsem si, že udělám pár modýlků, a S5T se mi omrzí. A ejhle – čím více jsem se jim věnoval, tím více jsem musel mít skutečnou pragovku,“ krčí rameny sympatický chlapík, kterého živí práce autoelektrikáře ve vysokomýtské Karose.

Pro Pragu S5T si dojel před lety na Slovensko, protože za padesát tisíc korun u nás ve stejném stavu tak pěknou nesehnal. Auto bylo sice technicky v pořádku, ale cesta s ním domů neprobíhala podle plánu. Předtím totiž Václavovi nikdo nechtěl vůz půjčit na vyzkoušení. „Vůbec jsem to neuměl. V prudké zatáčce jsem přejel do protisměru a na železničním přejezdu mě to vyhodilo ze sedačky. Netušil jsem totiž, že nezatížená zadní náprava je tvrdá jako prkno,“ vzpomíná majitel. Ani tím ale jeho nadšení neochladlo. „Samozřejmě jsem musel mít zázemí. Takže jsem kvůli pragovce stavěl montážní halu, kde parkuji. A tak to jde dál, všechen čas i peníze rád investuji do své veliké záliby. Kromě toho, že jsem vydal omalovánky, mám spoustu knížek, fotek, prospektů, příruček i klíčenek,“ ukazuje nám pyšně ve svém království.

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Jako hlava rodiny s malými dětmi se sice musel s rozměrným koníčkem uskromnit, zato teď dělá radost jiným. Jezdí na dětské dny, pivní slavnosti a vozí svatby. „Na sedačce je ženich a maminka obkročmo na motoru mezi námi,“ zubí se Václav a hned nám ukazuje, jak se do kabiny leze. Nepochybujeme o tom, že to pro maminku musí být silný zážitek. Naštěstí se nemusí bát, že by se někde umazala. Václavovo auto je uvnitř jako z cukru. Jak sám přiznává, na druhý pohled je to olejnička. Proto si postupně z náhradních součástek repasuje podsestavy na stavbu druhé pragovky. Ta prý bude jako nová. Už se těšíme, na silnicích je totiž dnes Praga S5T velkou vzácností. Řízení je ale pořádná dřina – než Václav zaparkuje, jen se z něj leje. Prostě nadšenec!

Technické údaje: Střední nákladní silniční vůz S5T
Motorvznětový řadový šestiválec
Obsah 7412 cm
Výkon 72 kW při 2100 min-1
Chlazení vzduchové
Převodovka mechanická čtyřstupňová
Pohotovostní hmotnost 4520 kg
Užitečná hmotnost 5000 kg
Přípojná hmotnost 6000 kg
Délka 6,66 m
Šířka 2,33 m
Výška s plachtou 3,02 m
Rozvor 4,09 m
Palivová nádrž 120 l
Spotřeba 19 l/100 km
Maximální rychlost 70 km/h

Podobnost není náhodná

Pokud vám Praga S5T přijde skoro stejná jako známější V3S, nejste daleko do pravdy. Když se totiž v roce 1953 objevila v provozu třítunová terénní vejtřaska, ukázalo se, že ani přes dovolených silničních pět tun zatížení se stálý pohon tří náprav nevyplatí do městského a mimoměstského provozu. Proto vznikla z nouze v roce 1957 čistě silniční dvounápravová Praga S5T, kde byla poháněna pouze zadní zdvojená kola. Uvezla pět tun na korbě a dalších šest na valníku. Později dokonce 6 a 8 tun. Řadu dílů včetně vznětového šestiválce Tatra T 912 přitom model sdílel s vétřieskou. Zajímavostí je, že ke konci výroby uměla S5T pelášit maximální rychlostí 80 km/h. Mezi lety 1957 až 1974 se vyrobilo 50.000 kusů včetně vylepšených modifikací druhé a třetí série. Zatímco terénní Praga V3S odolávala tlaku moderních nástupců až do 80. let, zastaralá S5T byla nahrazena licenčními vozy Avia A15/A30. Ač ji v užitečné hmotnosti ani mnoha dalších ohledech nepřekonávaly, bylo potřeba uvolnit pro ně výrobní linky.

Spolupracujeme s TipCars.com
První velký český kryptoměnový průšvih v podání Cryptela se prozatím odkládá První velký český kryptoměnový průšvih v podání Cryptela se prozatím odkládá

Počátkem února soud zamítl insolvenční návrh na tuzemskou…

Trump vyzval evropské spojence, aby převzali stovky zadržených islamistů Trump vyzval evropské spojence, aby převzali stovky zadržených islamistů

Americký prezident Donald Trump v noci na neděli v…

Babiše zvolili straníci znovu předsedou hnutí ANO. Jeho pravou rukou zůstává Faltýnek Babiše zvolili straníci znovu předsedou hnutí ANO. Jeho pravou rukou zůstává Faltýnek

Premiér Andrej Babiš (ANO) byl podle očekávání znovu…

ODS tepe ANO: Babiš razí politiku dvou tváří ODS tepe ANO: Babiš razí politiku dvou tváří

Dvě tváře má podle Občanské demokratické strany (ODS)…

 
 

Přidat názorDiskuse: Má legendární náklaďák Praga jen pro…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

 





 
Švédská rallye v cíli: Tänak vládl naprosto suverénně

Švédská rallye v cíli: Tänak vládl naprosto suverénně

Včera

Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) vyhrál Švédskou rallye 2019, druhý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

Do divadla chodí „sťatí pod obraz“ i s řízkem ke svačině: Co na to mistr etikety Špaček?

Do divadla chodí „sťatí pod obraz“ i s řízkem ke…

Dokážete si představit, že byste si v hledišti divadla otevřeli láhev piva a při sledování činohry nebo muzikálu…

Čech odpracuje za život o 9 let víc než Němec. Zkrátí se pracovní doba a přibude dovolené?

Čech odpracuje za život o 9 let víc než Němec.…

Je to až k nevíře. Češi odpracují až o devět let víc než Němci. Tedy pokud sečteme roční pracovní dobu. Lépe na…

 

iSport.cz

Češi uzavřeli SP za mořem šestým místem ve smíšené štafetě

Češi uzavřeli SP za mořem šestým místem ve smíšené štafetě

Biatlonisté Michal Šlesingr, Michal Krčmář, Markéta Davidová a Eva Puskarčíková skončili šestí ve smíšené…

Piráti vzali Spartě bod. Šestka? Spíše si hlídáme zadek, říká Buchtele

Piráti vzali Spartě bod. Šestka? Spíše si hlídáme…

Po čtyřiceti minutách vedli 2:0. Zdálo se, že směřují za druhým vítězstvím v řadě. Nakonec se ale sparťané na…

 

Reflex.cz

Historické dopravní nehody na území Čech aneb Pozor na splašené koně

Historické dopravní nehody na území Čech aneb Pozor…

Dopravní nehody nemívaly před staletími tolik obětí jako dnes, ale bývaly neméně tragické. I jízda na koni či na…

Sněm ANO: Dva rozpolcení Babišové aneb I tak jsme stále frajeři

Sněm ANO: Dva rozpolcení Babišové aneb I tak jsme…

Andrej Babiš byl zvolen předsedou hnutí ANO. Tuto větu píšu zhruba hodinu před jeho zvolením, ale myslím, že se…