22.10. 2017 Petr Slováček

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

 

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.

Za volantem nákladní pragovky z 60. let se rozhodně nenudíte. Řízení nemá posilovač, stěračům chybějí doběhy, takže se musíte naučit vypnout je právě včas před koncem. A kromě toho jedete v létě i v zimě s otevřeným okénkem – vždyť mezi sedačkami trůní sedmilitrová naftová kamna, která i přes izolační deku vytrvale sálají do kabiny. Tak proč se najde někdo, kdo se dobrovolně upíše k podobné šoférské řeholi? To ani nehovoříme o nákladech 1000 Kč na sto kilometrů za naftu a olej…

Musí to být zkrátka fanda. Ideálně takový, jakým je Václav Hála z Luže u Chrudimi. Mezi nadšenci do nákladních pragovek je všeobecně známý, vždyť pro vlastní S5T stavěl tři roky přesně na míru speciální stodolu včetně promyšleného odsávacího systému spalin z výfuku. K tomu vydal omalovánky a mocně se angažuje ve sběratelském hnutí.

Praga a její nejslavnější poválečná nákladní vozidla

Největší vtip je v tom, že svou „pětitunu“ vlastně ani nevyužije. Pro práci ji totiž nekupoval. Ostatně na korbě se prý ani nic těžkého nesmí vézt, aby se neodřela. „Říkal jsem si, že udělám pár modýlků, a S5T se mi omrzí. A ejhle – čím více jsem se jim věnoval, tím více jsem musel mít skutečnou pragovku,“ krčí rameny sympatický chlapík, kterého živí práce autoelektrikáře ve vysokomýtské Karose.

Pro Pragu S5T si dojel před lety na Slovensko, protože za padesát tisíc korun u nás ve stejném stavu tak pěknou nesehnal. Auto bylo sice technicky v pořádku, ale cesta s ním domů neprobíhala podle plánu. Předtím totiž Václavovi nikdo nechtěl vůz půjčit na vyzkoušení. „Vůbec jsem to neuměl. V prudké zatáčce jsem přejel do protisměru a na železničním přejezdu mě to vyhodilo ze sedačky. Netušil jsem totiž, že nezatížená zadní náprava je tvrdá jako prkno,“ vzpomíná majitel. Ani tím ale jeho nadšení neochladlo. „Samozřejmě jsem musel mít zázemí. Takže jsem kvůli pragovce stavěl montážní halu, kde parkuji. A tak to jde dál, všechen čas i peníze rád investuji do své veliké záliby. Kromě toho, že jsem vydal omalovánky, mám spoustu knížek, fotek, prospektů, příruček i klíčenek,“ ukazuje nám pyšně ve svém království.

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Jako hlava rodiny s malými dětmi se sice musel s rozměrným koníčkem uskromnit, zato teď dělá radost jiným. Jezdí na dětské dny, pivní slavnosti a vozí svatby. „Na sedačce je ženich a maminka obkročmo na motoru mezi námi,“ zubí se Václav a hned nám ukazuje, jak se do kabiny leze. Nepochybujeme o tom, že to pro maminku musí být silný zážitek. Naštěstí se nemusí bát, že by se někde umazala. Václavovo auto je uvnitř jako z cukru. Jak sám přiznává, na druhý pohled je to olejnička. Proto si postupně z náhradních součástek repasuje podsestavy na stavbu druhé pragovky. Ta prý bude jako nová. Už se těšíme, na silnicích je totiž dnes Praga S5T velkou vzácností. Řízení je ale pořádná dřina – než Václav zaparkuje, jen se z něj leje. Prostě nadšenec!

Technické údaje: Střední nákladní silniční vůz S5T
Motorvznětový řadový šestiválec
Obsah 7412 cm
Výkon 72 kW při 2100 min-1
Chlazení vzduchové
Převodovka mechanická čtyřstupňová
Pohotovostní hmotnost 4520 kg
Užitečná hmotnost 5000 kg
Přípojná hmotnost 6000 kg
Délka 6,66 m
Šířka 2,33 m
Výška s plachtou 3,02 m
Rozvor 4,09 m
Palivová nádrž 120 l
Spotřeba 19 l/100 km
Maximální rychlost 70 km/h

Podobnost není náhodná

Pokud vám Praga S5T přijde skoro stejná jako známější V3S, nejste daleko do pravdy. Když se totiž v roce 1953 objevila v provozu třítunová terénní vejtřaska, ukázalo se, že ani přes dovolených silničních pět tun zatížení se stálý pohon tří náprav nevyplatí do městského a mimoměstského provozu. Proto vznikla z nouze v roce 1957 čistě silniční dvounápravová Praga S5T, kde byla poháněna pouze zadní zdvojená kola. Uvezla pět tun na korbě a dalších šest na valníku. Později dokonce 6 a 8 tun. Řadu dílů včetně vznětového šestiválce Tatra T 912 přitom model sdílel s vétřieskou. Zajímavostí je, že ke konci výroby uměla S5T pelášit maximální rychlostí 80 km/h. Mezi lety 1957 až 1974 se vyrobilo 50.000 kusů včetně vylepšených modifikací druhé a třetí série. Zatímco terénní Praga V3S odolávala tlaku moderních nástupců až do 80. let, zastaralá S5T byla nahrazena licenčními vozy Avia A15/A30. Ač ji v užitečné hmotnosti ani mnoha dalších ohledech nepřekonávaly, bylo potřeba uvolnit pro ně výrobní linky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Elektroaut postupně přibývá: Majitelům se přizpůsobuje nabídka nabíječek Elektroaut postupně přibývá: Majitelům se přizpůsobuje nabídka nabíječek

Nástěnné nabíjecí stanice pro elektromobily - Wallboxy…

Akcie v USA prudce klesly, Dow Jones ztratil přes dvě procenta Akcie v USA prudce klesly, Dow Jones ztratil přes dvě procenta

Americké akcie prudce oslabily v čele s technologickými a…

Zemřel Stan Lee, legendární tvůrce amerických komiksových hrdinů Zemřel Stan Lee, legendární tvůrce amerických komiksových hrdinů

V Los Angeles dnes ve věku 95 let zemřel spolutvůrce…

 
 

Přidat názorDiskuse: Má legendární náklaďák Praga jen pro…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce

Soutěžní stotřicítka s přídomkem LR není tak slavná jako…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
Reliant Robin: Světoznámé plastové tříkolce je pětačtyřicet. Proč byla v Británii tak oblíbená?

Reliant Robin: Světoznámé plastové tříkolce je pětačtyřicet. Proč byla v Británii tak oblíbená?

Včera

Tříkolový Reliant Robin se bjevil se známém pořadu BBC Top Gear nebo scénkách s Mr. Beanem.




Blesk.cz

Porotce StarDance Kuneš: Kloubkové ani po dvou letech neukázal dceru

Porotce StarDance Kuneš: Kloubkové ani po dvou…

To jsou ale rodinné vztahy, nabízí se říct. Přestože moderátorka a bývalá tanečnice Kristina Kloubková (41) žije…

Drogoví lordi se chlubí svým bohatstvím na Instagramu: Balíky peněz, drahá auta, zlaté řetězy

Drogoví lordi se chlubí svým bohatstvím na…

Albánský gang, který řídí obchod s drogami v Londýně, se na svém Instagramu chlubí svým životním stylem. Nestydí…

 

iSport.cz

Změna v kauze dotací: FAČR a Pelta jsou nově stíhání i za korupci

Změna v kauze dotací: FAČR a Pelta jsou nově stíhání…

Policie rozšířila stíhání Fotbalové asociace ČR a jejího bývalého předsedy Miroslava Pelty v kauze sportovních…

Staň se profi hráčem FIFA 19! Na největším turnaji se hraje o 50 tisíc

Staň se profi hráčem FIFA 19! Na největším turnaji…

Vydělávej peníze za to, že si hraješ! Webový portál iSport.cz spouští svůj historicky první esportový turnaj…

 

Reflex.cz

Vladimír Mertlík: Zemanova diagnóza aneb Co to hulí na Hradě za svinstvo?

Vladimír Mertlík: Zemanova diagnóza aneb Co to hulí…

Nejsem ten, kdo sdílí údiv nad tím, že může Miloš Zeman říci a učinit to či ono, neboť koná v souladu se svým…

Hokejisté se poprvé předvedli bez státního znaku na hrudi. Jak se vám líbily nové dresy v akci?

Hokejisté se poprvé předvedli bez státního znaku na…

Seniorská hokejová reprezentace má za sebou hned několik premiér. Tento víkend na finském turnaji Karjala Cup…