Diskuse

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

30.3.2017

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.

 

  • 11 Reagovat !

    foto Barrichello

    Barrichello 30.03.  19:36

    S5T

    byl super nákladáček, můj děda s tím jezdil u mlýnů a vozili mouku. Jednoduchý, nenáročný, robusntí pětituna. :yes:
    • 10 Reagovat !

      foto Arese

      Arese 30.03.  22:16

      « Re: S5T

      Byl to takový nenápadný dříč na našich silnicích. Určitě mnohem lepší, než rumuská Buccegi a podobné výtvory! :-)
    • 00 Reagovat !

      foto Barry-Lyndon

      Barry Lyndon 31.03.  00:21

      « Re: S5T

      Jako dítě sedíce na motoru uprostřed mě vždycky udivovalo, jak je to auto s tím (už tenkrát docela slabým) motorem oproti V3S (se stejným motorem) rychlé. Ještě v 80tých letech to docela stíhalo tehdejší silniční provoz (osobní auta).
      • 00 Reagovat !

        foto nebezpecnavosa

        nebezpecnavosa 31.03.  09:25

        « Re: Re: S5T

        Právě že ten motor nebyl stejný, mylím si. Článek jsem ještě nečetl, třeba tam o tom píšou. Už ten zvuk motoru je jiný, z jakého důvodu ?
        • 00 Reagovat !

          foto Barry-Lyndon

          Barry Lyndon 31.03.  10:33

          « Re: Re: Re: S5T

          jj. Taky teď čtu, že se (zřejmě na rozdíl od V3S?) výkon a toč. moment postupně trochu zvyšoval a s tím pak i rychlost k 80ti (já si ji teda pamatuji jako ještě rychlejší :-) ). Zvuk byl pravda také o dost jiný (zvenku i uvnitř), minimálně to bylo o dost lépe odhlučněné (oproti V3S, kde si pamatuju naprosto šílený kravál a šnečí tempo :-) )
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 31.03.  10:36

            « Re: Re: Re: Re: S5T

            Praga V3S M2 taky uměla jet 70kou, ale kdo to takhle drtil pravidelně tak brzo oddělal nápravy. Ale auto to zvládalo.
          • 00 Reagovat !

            foto wakantanka

            wakantanka 31.03.  12:03

            « Re: Re: Re: Re: S5T

            Asi budem za blba, ale nemala S5T iný hnací trakt? Teda bez redukcií na kolesách, bez plnepohonnej varianty, zrejme s iným diferákom? Mne vždy pripadala ako V3S bez offroadových ambícií s cieľom čo najväčšej užitočnej hmotnosti a prevádzkových nákladov na spevnených cestách.
            • 00 Reagovat !

              foto O5kar

              O5kar 31.03.  20:35

              « Re: Re: Re: Re: Re: S5T

              Máš pravdu. Měla jinou konstrukci hnací nápravy bez kolových redukcí. Ona V3S měla poměrně složitější hnací ústrojí, které mělo daleko větší mechanické ztráty dané už jenom tím, co všechno musel motor roztáčet. Ty spousty koleček, ložisek a hřídelí navíc. Potom uložení náprav ani neumožňovalo stanovit vyšší konstrukční rychlost. Pamatuji na případ, kdy řidič V3S vyřadil rychlost v klesání, kardanový hřídel praskl vinnou vysokých otáček a auto skončilo jenom v poli.
    • 00 Reagovat !

      foto ryccardo

      ryccardo 31.03.  08:46

      « Re: S5T

      Mě teda zaráží fakt, že z toho motoru nebyly schopný dostat trošku důstojnější krouťák a výkon. S tou robustností potažmo spolehlivostí to je ale tak. Dřív se věci dělaly aby fungovaly, zatímco dneska se věci vyrábí proto, aby se mohly co nejdřív zahodit.
      • 00 Reagovat !

        foto nebezpecnavosa

        nebezpecnavosa 31.03.  09:33

        « Re: Re: S5T

        A kde všechny ty věci co "vydržely" jsou ? Ty náklaďáky dnes vydrží daleko víc, přepočteno na to kolik práce odvedou, ale to nebude zapadat do vaší uvažovací logiky. Proč asi nebyli schopní tomu dát ten krouťák a výkon ? To bych chtěl vidět někoho, kdo by dnes v tomhle chtěl jezdit každý den v práci.
        • 00 Reagovat !

          foto Barrichello

          Barrichello 31.03.  10:35

          « Re: Re: Re: S5T

          Kde sou? No od pondělí sem envytáhl paty z Prahy a přesto sem viděl 2x Liaz 110, ; 1x Liaz 200 a 6x Tatra 815 a 1x Pragu V3S. Takže tady jsou to jsme v Praze, momo ní toho jezdí daleko víc. A pořád to funguje.
          • 00 Reagovat !

            foto nebezpecnavosa

            nebezpecnavosa 31.03.  12:44

            « Re: Re: Re: Re: S5T

            No jestli dobře počítám, tak jste viděl pár kusů ze desítek, možná stovek jiných, tedy nula nula nic. Tak to vidím já, kolem sebe taky. A kolik je to konkrétně je v tomto případě opravdu nejlepší použít CTRL/V, případně CTRL/C ze evidence registrovaných nákladních automobilů v Č.R.
            • 00 Reagovat !

              foto Barrichello

              Barrichello 31.03.  13:46

              « Re: Re: Re: Re: Re: S5T

              No z této třídy vozů už sem viděl jen pár Iveco EuroTrakker, asi 2x DAF CF coby nosič kontejneru asi 4x Scanie a 3x Many. Nepřijde mi to jako velký nepoměr.

              Ostatní co tu jezdí ve velkém sou malé rozvážkové nákladáčky typu Iveco EuroCargo, MAN L, MB Atego, Renault D atd, cehož jediná konkurence je domácí Avia, tech sem viděl několik desítek jak starých A31/A21, Tak A60/75 tak i poslední řadu D.

              Něco jiného jsou samozřejmě tahače, kde už moderní produkce velkých firem jako Man, Mercedes, Scania, Reanult, DAF atd naprosto převládá a se starou Liazkou už do ciziny nikdo nejezdí, krom těch pár nadšenců s Xenou a i vnitrpodonikové tahače už sou taky v drtivé většině nová cizí produkce. U tahačů se staré železo držet nevyplatí, u malé autodoporavy, stavebních a speciálních strojů evidetně jo. Nebo druhá věc - soukromníci a malé firmy nemaj na nové stroje a jejich servis peníze.
        • 00 Reagovat !

          foto ryccardo

          ryccardo 05.04.  16:07

          « Re: Re: Re: S5T

          Kde jsou? Dodneska jezdí po silnicích a pokud vím tak nějaký V3S jsou pořád jako uloženky pro případ potřeby v rezervách armády ČR. Nikdo nepsal o tom, že by S5 nebo V3S měla být pro každodenní ježdění v práci, ale kdyby čistě hypoteticky byl nějaký válečný konflikt nedej bože jaderný, tak žádnej ten moderní sráč nebude jezdit. V3S prostá jakékoliv elektroniky schopná jezdit na cokoliv bude to jediný co by si nastartoval. Nějaký nový sráč, kterýmu musíš podstrojovat to nejfajnovější palivo jinak to nejede by ti byl tak leda khovnu.
  • 00 Reagovat !

    foto kuny

    kuny 31.03.  06:51

    meli jsme espetku :-)

    tehdy jsem byl malicky, tata stavel dum a k tomu si ji poridil. parkarat nas v ni take svezl, nemohl si ji vynachvalit. byl to dobry povoz ;-).
  • 00 Reagovat !

    foto lavius

    lavius 31.03.  09:34

    s5t

    Vzduchem chlazený vznětový šestiválec se totiž dočkal v souvislosti s prodloužením životnosti zvýšení objemu na 8100 cm3.

    Táto veta nemá chybu. Dnešné automobilky idú opačným smerom. Znížiť objem, aby sa to kazilo.
    A že vývoj ide dopredu..., bačovu fujaru, dozadu ideme.

    • 00 Reagovat !

      foto nebezpecnavosa

      nebezpecnavosa 31.03.  09:52

      « Re: s5t

      A ono se něco u dnešních náklaďáků "kazí", co to po těch silnicích vlastně furt jezdí, daleko víc než dřív ? Kdypak jste naposled viděl někde na silnici odstavené nějaké auto s poruchou ?
      • 00 Reagovat !

        foto Barrichello

        Barrichello 31.03.  10:41

        « Re: Re: s5t

        Ono se to do servisu vždy nějak dokrdocá, ale namluvit nám že Euro 6 motor s močovinou a tunou eletroniky je spolehlivější než než nějaký 12litrový V6 s obyčejným turbem nebo dokonce V12 atmosféra je docela naivní.

        Kamarád má jako odtahovku starej Mercedes ještě atmo diesel a to auto je asi 20 let starý a má neto asi 1 8000 000 km a furt jezdí.

        Ty V3S jezdí dodnes taky, pravidelně potkávám montážní dílny dopravního podniku, autojeřáby ČKD nebo fekální vozy a sklápečky na vesnicích.

        A na severu čechy když je mega kalamita, nenasují supermoderní Mercedes ale 50 let starej ZIL jako sněžnou frézu >:D >:D
        • 00 Reagovat !

          foto wakantanka

          wakantanka 31.03.  12:08

          « Re: Re: Re: s5t

          Hm, ale dnešné náklaďáky urobia milión za 3 - 5 rokov, majú tak 3x väčší výkon a nižšiu spotrebu ako ekvivalenty spred 20 - 30 rokov. A čo je hlavné, tak za ten milón km chodia zväčša len na prehliadky a výmeny náplní či filtrov. To sa o tých starých strojoch určite povedať nedá. Áno jazdia stále, väčšina ale s 2 či tretím motorom, resp. doteraz nabehali tak málo, že s pôvodným. :-)
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 31.03.  12:20

            « Re: Re: Re: Re: s5t

            rozlišuj nákladáky pro vnitrostátní dopravu a mezinárodní (zejména tahače). Tady se bavíme o strojích pro vnitrostátní dopravu.

            Ano, autojeřáb nenajezdí za rok milion km, kam asi a tak má třeba 20 let starej najeto jen 300 000 km, nebo má ta 815 druhej motor nebo první po dvou generálkách, to nikdo neříká že ne. Ale pořád to funguje a opravy sou triviální.

            A lidi s tím furt podnikaj, stejně jako s těmi Liazkami a sou i nadšenci co pořád urdržují v provozu třeba i ty Xeny a je tu i pár nadšenců co provozují US trucky (většinou nadměrné náklady a reklamcí akce).
            • 00 Reagovat !

              foto wakantanka

              wakantanka 31.03.  12:27

              « Re: Re: Re: Re: Re: s5t

              ale ja staré autá či kamióny mám rád, to si hádam postrehol >:D A by si sa čudoval koľko toho nabehajú aj autá na vnútre v rozvážke, no milón ročne to nie je, ale furt to je násobok toho čo tieto veterány behali aj keď boli nové. >:D
              • 00 Reagovat !

                foto Barrichello

                Barrichello 31.03.  13:49

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: s5t

                No to nevím, myslíš že se za totáče nestavělo a nevozil materiál jo? A kdo teda postavil ty slinice, obchodáky, nemocnice, kulturáky, školy, chemičky, rafinerie, čím vozili uhlí, písek, cement, zrní.....

                Všechno po železnici nejezdilo a to ještě jezdili party s tehcnikou i ven na bratrské a spřátelné stavby RVHP
                • 00 Reagovat !

                  foto wakantanka

                  wakantanka 31.03.  21:18

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: s5t

                  No keď mi neveríš spýtaj sa pamätníkov ako a koľko sa jazdilo za socíku. Ak neišlo o nejaký vlastný prospech bolo na všetko času dosť. Držalo sa heslo robota nie je zajac, neutečie. Čo si ja pamätám, tak hádam žiadna stavba sa nestihla načas a nemeškalo sa v dňoch či týždňoch ale roky. A na vlastnej koži som zažil ako sa všetko v relatívne krátkom časovom úseku v trhovom hospodárstve zrýchlilo. Ako sa zrazu začali pedantne počítať tonokilometre a následne TCO. Jasne pomohlo tomu zčasti aj dobudovanie cestnej siete, ale hlavne sa zrýchlila doba v ktorej žijeme. Dnes sa všeobecne nerobia zásoby ako kedysi, dnes sa zásoby držia na 3 dni max. na týždeň. Opačným extrémom sú Just in Time dodávky a dalo by sa pokračovať.
        • 00 Reagovat !

          foto nebezpecnavosa

          nebezpecnavosa 31.03.  12:51

          « Re: Re: Re: s5t

          Co je to "spolehlivost" a k čemu je to dobré ? Ta elektronika a močovina se nepoužívá pro nic za nic, srovnáváte kvantitu s kvalitou. Hlavně že je to levný, to si to raději vodtrpím a budu si namlouvat jak je to skvělý.
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 31.03.  14:48

            « Re: Re: Re: Re: s5t

            Ta se používá aby to spnilo nějaké trapné EURO, které to reálně během pár let stejně neplní a stejně to projde STK.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

Liduprázdné dálnice, propaganda a záchod na povel. Tak se cestuje v KLDR

Liduprázdné dálnice, propaganda a záchod na povel.…

Země duchů. Tak se jeví Severní Korea hrstce cestovatelů, kteří se odváží do země zavítat a dostanou se i mimo…

 

iSport.cz

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i Hadamczikovi vnuci

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i…

Tři z největších českých talentů ročníku 2000 a 2001 odcházejí ze Sparty do rakouského Salcburku, který bude od…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení fanoušci na Muzeum madame Tussauds

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení…

Pobočka Muzea vozkových figurín madame Tussauds ve městě New York se po kritice fanoušků zpěvačky Beyoncé…