Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.
Jako dítě sedíce na motoru uprostřed mě vždycky udivovalo, jak je to auto s tím (už tenkrát docela slabým) motorem oproti V3S (se stejným motorem) rychlé. Ještě v 80tých letech to docela stíhalo tehdejší silniční provoz (osobní auta).
jj. Taky teď čtu, že se (zřejmě na rozdíl od V3S?) výkon a toč. moment postupně trochu zvyšoval a s tím pak i rychlost k 80ti (já si ji teda pamatuji jako ještě rychlejší :-) ). Zvuk byl pravda také o dost jiný (zvenku i uvnitř), minimálně to bylo o dost lépe odhlučněné (oproti V3S, kde si pamatuju naprosto šílený kravál a šnečí tempo :-) )
Asi budem za blba, ale nemala S5T iný hnací trakt? Teda bez redukcií na kolesách, bez plnepohonnej varianty, zrejme s iným diferákom? Mne vždy pripadala ako V3S bez offroadových ambícií s cieľom čo najväčšej užitočnej hmotnosti a prevádzkových nákladov na spevnených cestách.
Máš pravdu. Měla jinou konstrukci hnací nápravy bez kolových redukcí. Ona V3S měla poměrně složitější hnací ústrojí, které mělo daleko větší mechanické ztráty dané už jenom tím, co všechno musel motor roztáčet. Ty spousty koleček, ložisek a hřídelí navíc. Potom uložení náprav ani neumožňovalo stanovit vyšší konstrukční rychlost. Pamatuji na případ, kdy řidič V3S vyřadil rychlost v klesání, kardanový hřídel praskl vinnou vysokých otáček a auto skončilo jenom v poli.
Mě teda zaráží fakt, že z toho motoru nebyly schopný dostat trošku důstojnější krouťák a výkon. S tou robustností potažmo spolehlivostí to je ale tak. Dřív se věci dělaly aby fungovaly, zatímco dneska se věci vyrábí proto, aby se mohly co nejdřív zahodit.
A kde všechny ty věci co "vydržely" jsou ? Ty náklaďáky dnes vydrží daleko víc, přepočteno na to kolik práce odvedou, ale to nebude zapadat do vaší uvažovací logiky. Proč asi nebyli schopní tomu dát ten krouťák a výkon ? To bych chtěl vidět někoho, kdo by dnes v tomhle chtěl jezdit každý den v práci.
Kde sou? No od pondělí sem envytáhl paty z Prahy a přesto sem viděl 2x Liaz 110, ; 1x Liaz 200 a 6x Tatra 815 a 1x Pragu V3S. Takže tady jsou to jsme v Praze, momo ní toho jezdí daleko víc. A pořád to funguje.
No jestli dobře počítám, tak jste viděl pár kusů ze desítek, možná stovek jiných, tedy nula nula nic. Tak to vidím já, kolem sebe taky. A kolik je to konkrétně je v tomto případě opravdu nejlepší použít CTRL/V, případně CTRL/C ze evidence registrovaných nákladních automobilů v Č.R.
No z této třídy vozů už sem viděl jen pár Iveco EuroTrakker, asi 2x DAF CF coby nosič kontejneru asi 4x Scanie a 3x Many. Nepřijde mi to jako velký nepoměr.
Ostatní co tu jezdí ve velkém sou malé rozvážkové nákladáčky typu Iveco EuroCargo, MAN L, MB Atego, Renault D atd, cehož jediná konkurence je domácí Avia, tech sem viděl několik desítek jak starých A31/A21, Tak A60/75 tak i poslední řadu D.
Něco jiného jsou samozřejmě tahače, kde už moderní produkce velkých firem jako Man, Mercedes, Scania, Reanult, DAF atd naprosto převládá a se starou Liazkou už do ciziny nikdo nejezdí, krom těch pár nadšenců s Xenou a i vnitrpodonikové tahače už sou taky v drtivé většině nová cizí produkce. U tahačů se staré železo držet nevyplatí, u malé autodoporavy, stavebních a speciálních strojů evidetně jo. Nebo druhá věc - soukromníci a malé firmy nemaj na nové stroje a jejich servis peníze.
Kde jsou? Dodneska jezdí po silnicích a pokud vím tak nějaký V3S jsou pořád jako uloženky pro případ potřeby v rezervách armády ČR. Nikdo nepsal o tom, že by S5 nebo V3S měla být pro každodenní ježdění v práci, ale kdyby čistě hypoteticky byl nějaký válečný konflikt nedej bože jaderný, tak žádnej ten moderní sráč nebude jezdit. V3S prostá jakékoliv elektroniky schopná jezdit na cokoliv bude to jediný co by si nastartoval. Nějaký nový sráč, kterýmu musíš podstrojovat to nejfajnovější palivo jinak to nejede by ti byl tak leda khovnu.
A ono se něco u dnešních náklaďáků "kazí", co to po těch silnicích vlastně furt jezdí, daleko víc než dřív ? Kdypak jste naposled viděl někde na silnici odstavené nějaké auto s poruchou ?
Ono se to do servisu vždy nějak dokrdocá, ale namluvit nám že Euro 6 motor s močovinou a tunou eletroniky je spolehlivější než než nějaký 12litrový V6 s obyčejným turbem nebo dokonce V12 atmosféra je docela naivní.
Kamarád má jako odtahovku starej Mercedes ještě atmo diesel a to auto je asi 20 let starý a má neto asi 1 8000 000 km a furt jezdí.
Ty V3S jezdí dodnes taky, pravidelně potkávám montážní dílny dopravního podniku, autojeřáby ČKD nebo fekální vozy a sklápečky na vesnicích.
A na severu čechy když je mega kalamita, nenasují supermoderní Mercedes ale 50 let starej ZIL jako sněžnou frézu >:D >:D
Hm, ale dnešné náklaďáky urobia milión za 3 - 5 rokov, majú tak 3x väčší výkon a nižšiu spotrebu ako ekvivalenty spred 20 - 30 rokov. A čo je hlavné, tak za ten milón km chodia zväčša len na prehliadky a výmeny náplní či filtrov. To sa o tých starých strojoch určite povedať nedá. Áno jazdia stále, väčšina ale s 2 či tretím motorom, resp. doteraz nabehali tak málo, že s pôvodným. :-)
rozlišuj nákladáky pro vnitrostátní dopravu a mezinárodní (zejména tahače). Tady se bavíme o strojích pro vnitrostátní dopravu.
Ano, autojeřáb nenajezdí za rok milion km, kam asi a tak má třeba 20 let starej najeto jen 300 000 km, nebo má ta 815 druhej motor nebo první po dvou generálkách, to nikdo neříká že ne. Ale pořád to funguje a opravy sou triviální.
A lidi s tím furt podnikaj, stejně jako s těmi Liazkami a sou i nadšenci co pořád urdržují v provozu třeba i ty Xeny a je tu i pár nadšenců co provozují US trucky (většinou nadměrné náklady a reklamcí akce).
ale ja staré autá či kamióny mám rád, to si hádam postrehol >:D A by si sa čudoval koľko toho nabehajú aj autá na vnútre v rozvážke, no milón ročne to nie je, ale furt to je násobok toho čo tieto veterány behali aj keď boli nové. >:D
No to nevím, myslíš že se za totáče nestavělo a nevozil materiál jo? A kdo teda postavil ty slinice, obchodáky, nemocnice, kulturáky, školy, chemičky, rafinerie, čím vozili uhlí, písek, cement, zrní.....
Všechno po železnici nejezdilo a to ještě jezdili party s tehcnikou i ven na bratrské a spřátelné stavby RVHP
No keď mi neveríš spýtaj sa pamätníkov ako a koľko sa jazdilo za socíku. Ak neišlo o nejaký vlastný prospech bolo na všetko času dosť. Držalo sa heslo robota nie je zajac, neutečie. Čo si ja pamätám, tak hádam žiadna stavba sa nestihla načas a nemeškalo sa v dňoch či týždňoch ale roky. A na vlastnej koži som zažil ako sa všetko v relatívne krátkom časovom úseku v trhovom hospodárstve zrýchlilo. Ako sa zrazu začali pedantne počítať tonokilometre a následne TCO. Jasne pomohlo tomu zčasti aj dobudovanie cestnej siete, ale hlavne sa zrýchlila doba v ktorej žijeme. Dnes sa všeobecne nerobia zásoby ako kedysi, dnes sa zásoby držia na 3 dni max. na týždeň. Opačným extrémom sú Just in Time dodávky a dalo by sa pokračovať.
Co je to "spolehlivost" a k čemu je to dobré ? Ta elektronika a močovina se nepoužívá pro nic za nic, srovnáváte kvantitu s kvalitou. Hlavně že je to levný, to si to raději vodtrpím a budu si namlouvat jak je to skvělý.