Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha: ceny taxislužeb se zvyšují, ale zůstávají regulované

Ondřej Láník
Diskuze (20)
Nástupní sazba ze zvyšuje z dosavadních 34 korun na 40, jízdné za jeden kilometr z 25 korun na 28 a minuta čekání z 5 na 6 korun.

Od Nového roku se v Praze zvýší maximální ceny osobní taxislužby. Nástupní sazba ze zvyšuje z dosavadních 34 korun na 40, jízdné za jeden kilometr z 25 korun na 28 a minuta čekání z 5 na 6 korun. Zvýšení regulovaných cen schválila rada hlavního města.

"Ceny jsou nově kalkulovány se zahrnutím průměrných ročních nákladů vynaložených provozovateli taxislužby v prvních šesti letech po uvedení vozidla do provozu. Takto kalkulované náklady odráží náš záměr, aby služba byla poskytována novými bezpečnými vozidly a na co nejlepší úrovni," řekl náměstek Blažek.

V kalkulaci cen bylo počítáno s průměrnými ročními náklady vozidla v šestiletém období po pořízení nového vozu Škoda Octavia 1,9 TDI 77 kW Ambiente, včetně klimatizace, započítán byl leasingový koeficient podle průměru v autorizovaných prodejnách Škoda. Do kalkulace byly zahrnuty veškeré potřebné technické úpravy (taxametr, radiostanice, označení vozidla), náklady na pohonné hmoty, servis, údržbu a drobné opravy, na zákonné platby (povinné ručení, silniční daň, havarijní pojištění) administrativní náklady, daňové odvody, mzdové náklady a přiměřený zisk. Pokud jde o podmínky provozu byl vzhledem k tomu, že nejsou k dispozici téměř žádné oficiální statistiky nebo měření, ze kterých by bylo možné vycházet, byl odhadnut celkový počet kilometrů ujetých řidičem taxi ročně na 40 000, z toho 50 % km placených.

"I pro další období jsme rozhodli ponechat tyto ceny regulované, protože z pohledu zákonných kritérií přetrvávají pro to oprávněné důvody," uvedl dále náměstek primátora Blažek. "Trh je stále ohrožen účinky omezení hospodářské soutěže především existencí tzv. smluvní přepravy osob. Dále možnosti trhu nejsou rovnoměrně rozděleny mezi provozovatele, podmínky trhu zásadně ovlivňuji velké firmy. A v neposlední řadě přetrvává převis nabídky nad poptávkou, aniž by došlo ke snížení počtu vozidel taxi nebo nabízené ceny vedoucí ke zvýšení poptávky."

Pokud jde o smluvní přepravu osob, ta je často nabízena způsobem zaměnitelným s taxislužbou a s následným účtováním "volné" ceny se stává nepřijatelnou konkurencí taxislužby. Zatímco na konci roku 1999 bylo v Praze evidováno jen 6 živnostenských oprávnění s předmětem podnikání "silniční motorová doprava osobní - nepravidelná" (tzv. smluvní přeprava), na konci loňského roku již těchto oprávnění bylo 2 252. Vzrostl i počet taxikářských živností z 2 934 v roce 1999 na 5 288 v roce 2005.

"Stoupající počet živnostenských oprávnění vyvolává dojem o snadnosti a ekonomické výhodnosti podnikání v těchto oblastech, přitom zcela evidentně zde nefungují tržních mechanismy," konstatoval náměstek Blažek. Uvedl, že například studie Ministerstva dopravy státu Quebec má optimální koeficient počtu vozidel na 1 000 obyvatel hodnotu 2,1 vozidla. Optimální počet vozidel pro Prahu by tak měl být cca 2 440 vozidel taxi.

"V Praze však počet vozidel i řidičů taxislužby nepravidelně stoupá, a tak v polovině letošního roku bylo evidováno již 5 561 vozidel taxislužby. Navíc po novele zákona o silniční dopravě jsou v evidenci dopravního úřadu pouze provozovatelé s místem podnikání na území hlavního města Prahy, nikoli všichni ti, kteří službu ve městě skutečně nabízejí," dodal náměstek primátora.

Mezi důvody pro regulaci cen v pražské taxislužbě je třeba uvést i to, že i přes zlepšení situace se nedaří odstranit z této oblasti podnikání přetrvávající nezákonná jednání. Mezi nejzávažnější porušování platných právních předpisů patří stále předražování, nevydání stvrzenky z tiskárny taxametru a neoprávněné podnikání.

Rok počet kontrolních jízd předražených jízd [%] nevydání stvrzenky z tiskárny taxametru [%]
2002 (od 2.4.) 453 32,67 35,76
200356315,6319,01
200450114,5717,96
200567413,6514,54
Celkem2 19118,3020,86

Vedle nových regulovaných cen chystá město Praha také nové podmínky pro provozování taxislušby. Více jsme o nich psali v září.

Ondřej Láník
Diskuze (20)
16. 12. 2006 16:53
Re: rychlé taxi
to bylo asi první m5 s "turbem" :-)
16. 12. 2006 13:23
Re: rychlé taxi
Sazby za ujeté km byly asi stejné,jenomže byly v euro ne? >:D