Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha chystá novou koncepci zón placeného stání

Michal Fokt
Diskuze (25)
Placené parkovací zóny už nebudou záviset čistě na (z)vůli městských částí, Praha je má v plánu řešit komplexně v rámci celé metropole. Dobrou zprávou pak je i to, že vznik nových zón bude ještě nejméně dva roky trvat.

Parkování v Praze je fenomén, který vzácně spojuje pražské i mimopražské řidiče – nadávají na něj všichni. Některé městské části se svým peklem modrých zón pro rezidenty dané čtvrti staly přímo noční můrou jak mimopražských motoristů, tak i řidičů z jiných městských částí a dokonce i ti, kteří ve své modré zóně parkovat mohou, uznávají, že jich je neúměrně mnoho. Z toho logicky vyplývá další problém – za parkování by řidič byl ochoten zaplatit i místy poněkud nehorázné částky, ale zón na parkovací hodiny je málo a jsou přeplněné.

Je to těžko uvěřitelné, ale vypadá to, že si je pražský magistrát problému vědom a chystá se ho řešit. Nebo by bylo snad na místě jen slovo „změnit“? Začalo to zamítnutím rozšíření obávané modré na Jarově v Praze 3 a na Praze 5, 6 a 8. Důvodem je, že rozhodování o těchto zónách nebude probíhat na úrovni jednotlivých městských částí, ale v rámci celého města. Díky tomu by mělo vzniknout méně zón a majitelé kupónů, pořízených v jedné městské části by s nimi měli možnost parkovat i za jejími hranicemi v odpovídajícím „pásmu“.

Celý koncept placeného stání bude vypracovávat magistrát, jednotlivé městské části se němu ale budou moci vyjadřovat. Jestli to ale nakonec bude mít kýžený efekt, tedy zjednodušení parkování pro Pražany a současně i pro „venkovany“, je ovšem velkou neznámou.

Motivací k rozšíření zón placeného stání je pochopitelně v první řadě vidina zvýšení příjmů do městské pokladny, takže už zmínka o tom, že ty části které už si koncepci zón připravily, budou mít výhodu, protože se na tyto studie bude brát zřetel, je poněkud znepokojivá. O motivaci jednotlivých Prah v této oblasti ostatně velmi výmluvně hovoří i to, že jsou velmi nespokojeny s tím, že ke změnám dojde až za dva roky a do té doby budou muset být zóny zachovány v současném stavu. Nechme se tedy překvapit, co na nás Praha chystá a zda to bude mít pozitivní vliv i na něco jiného, než městskou kasu.

Michal Fokt
Diskuze (25)
20. 4. 2013 06:13
A co reciprocita?
V podstatě proti značce nic nemám, ale ti kdo využívají jejích výhod by měli to samé zažívat jinde. Prostě jednoduše - jestli někdo užívá přednostní právo parkovat v nějaké části republiky, pak by mimo toto území nesměl parkovat mimo placená či vyhrazená parkoviště. Když přijedu do Prahy, tak to zažívám běžně, nevím proč by to uživatelé karet do parkovacích zon neměli zažívat také. Šlo by jen o narovnání práv. Myslím že do měsíce by bylo po zonách...
Avatar - S8
19. 4. 2013 18:21
Re: Oplotit, jedine oplotit
To určitě možné je, bohužel, abych nejdříve vyhledával, kde je úřad městské části, pak tam hledal parkování, šel si koupit kartu a pak jel "vesele" na jednání, tak na to čas opravdu nemám, takže sice to možné za určitých okolností je, ale je to nefunkční, bohužel. Když pojedu na 3 jednání v Pze, každé v jiné městské části, tak je to utopie, bohužel, jinak s placením problém nemám.
19. 4. 2013 14:12
Re: Oplotit, jedine oplotit
Jen bych dodal, každý může zaparkovat všude, jen za to musí zaplatit. Takže nikomu není parkování zakázáno. Ulice je veřejné prostranství a proto je oprávněné za jeho užívání vybírat poplatek.
V modré zóně může zaparkovat každý se stírací parkovací kartou.
K diskuzi je, že tu stírací kartu koupíte jen na úřadě a ne v každé trafice jako ve Vídni. A jestli je nutné vyžadovat zaplacení v modré zóně i o víkendu.
Avatar - S8
19. 4. 2013 13:02
Re: Oplotit, jedine oplotit
Asi jste oba z Phy, ze? >:D
19. 4. 2013 12:33
Re: Oplotit, jedine oplotit
Ideální model parkování aglomerací s historickými centry a i jinými všelijakými omezujícími faktory, se zatím asi nepodařilo uspokojivě vyřešit nikde na světě. Je, myslím, nejdůležitější najít vždy okamžité kompromisní řešení a zároveň s tím budovat koncepční řešení, která v budoucnu situaci zlepší. Tím myslím třeba parkovací domy, vhodné úpravy komunikací, pokud to je možné, a pod. Je to, ale dost složité, vymyslet celou koncepci dobře i s návaznostmi na budoucnost, na ekonomické možnosti obyvatelstva a já nevím na co všechno.

To je můj názor, pokud by do problému ještě ke všemu nezasahovala politika - tedy osobní zájmy úředníků, z nichž někteří nemají na svých místech co dělat.

Je ale velmi jednoduché napsat do diskuze zvratek typu Oplotit.

(edit: po přečtení mi přijde, že jsem slovo "někteří" asi zvolil příliš optimisticky)