Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha oslavila 80 let od prvního nasazení trolejbusu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si letos v srpnu připomenul 80. výročí od zahájení trolejbusové dopravy v Praze.

První trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu.

K zavedení trolejbusů se Elektrické podniky (dnešní DPP) rozhodly v duchu tehdejších světových trendů na počátku 30. let minulého století jako první město tehdejšího Československa.

První trať, spojující Střešovice s oblastí Hanspaulky v Dejvicích, byla postavena v roce 1936 a měla především ověřovací charakter. Tato trať, po které jízda trvala přibližně 13 minut, splňovala svou náročností (stoupání až 8,47%), optimální délkou (3,6 km) a přiměřeným přepravním zatížením ideální podmínky pro spuštění provozu. Zároveň bylo v případě potřeby snadné linku nahradit autobusy z nedaleké dejvické garáže.

První pražský trolejbus byl zároveň první vozidlem svého druhu vyrobeným značkou Škoda a jednalo se o typ 1 Tr, který byl v Praze označen evidenčním číslem 301.

Trolejbus s celkovou délkou 10,33 m stál na upraveném třínápravovém podvozku nákladního automobilu značky Škoda osazeném trakčním motorem o výkonu 66,2 kW a elektrickou výzbrojí. Dřevěná karoserie s kovovými výztuhami a vnějším oplechováním byla vyrobena v automobilce Škoda v Mladé Boleslavi a nabízela prostor pro 29 sedících a 44 stojících cestujících.

Maximální rychlost 46 km/h, jíž trolejbus Škoda 1 Tr dosahoval, byla na svou dobu naprosto dostačující. Důkazem může být i skutečnost, že jediný vyrobený exemplář sloužil v Praze v pravidelném provozu téměř 20 let.

O tři roky později byla zřízena druhá trať, která spojila Smíchov s Walterovou továrnou v Jinonicích. Další předpokládaný rozvoj trolejbusové dopravy v Praze zastavila válka, přesto se právě během války objevily trolejbusy také v Plzni a ve Zlíně.

K velkému a rychlému rozvoji trolejbusové dopravy došlo až v osvobozené republice na přelomu 40. a 50. let. V letech 1946 – 1952 byly trolejbusy zavedeny v jedenácti českých a moravských městech a do roku 1954 byly postaveny v Praze všechny tratě sloužící osobní dopravě. Praha tehdy byla městem s největším rozsahem trolejbusové sítě v republice.

V roce 1955 se ale výstavba pražských tratí zcela zastavila. Důvodem se stala neschopnost národního hospodářství zajistit pro hlavní město potřebné energetické zázemí. Prioritu dostaly měnírny pro páteřní tramvajový systém.

Od počátku 60. let se s trolejbusy v Praze pro budoucí síť pražské MHD přestalo počítat a od roku 1959 byly trolejbusové linky nahrazovány autobusy, k jejich velkému rozvoji přispívala i levná ropa z tehdejšího Sovětského svazu.

Na zániku trolejbusů v Praze (ale i v Českých Budějovicích a Děčíně) se podepsaly také ministerské směrnice požadující minimalizaci druhů dopravních prostředků elektrické trakce v jednotlivých městech s MHD.

Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP, k tomu dodal, že v Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)