Pravda, nebo mýtus? Bývala auta dříve lepší než dnes?

Pravda, nebo mýtus? Bývala auta dříve lepší než dnes?

Dnešní auta jsou nabitá elektronikou a stíhají je fatální závady. Kdekdo tvrdí, že youngtimery jsou mnohem lepší. Je to pravda?

Na spolehlivost moderních automobilů žehrá kdekdo. Elektronika je složitá a dojde-li k nějaké závadě, čtyřkolý miláček se většinou zastaví. Nezbývá než odtah, u skutečně novějšího vozu zpravidla do značkového servisu. A majitelova peněženka se prohne. Pamatujete na Audi A2, kde se nedala ani otevřít kapota, jen dolít provozní kapaliny? No, ale ono už toho dnes soukromníkovi moc nezbývá, ještě tak přezout pneumatiky. U většiny současných modelů si sami nevyměníte už ani žárovku – a pomalu vymírající halogeny H7 praskají rády. Výrobci navíc šetří, a to i ti tzv. „prémioví“. Tady ale nejde jen o nějakou kvalitu plastů, nýbrž o skutečnou (ne)spolehlivost. Současné motory jsou navíc zaměřeny na papírovou spotřebu paliva a to také přináší svá úskalí. Vlastníci BMW řeší prasklé bloky (vizte aktuální vydání Světa motorů – Diesel speciál), byť zpravidla až po překročení 100 tisíc najetých kilometrů a konci záruky.

Ano, auta od padesátých do konce osmdesátých let minulého věku byla jednodušší a dala se snadno opravit i doma. Ale že by byla spolehlivější? Vyžadovala mnohem větší péči a když jí majitel nevěnoval pozornost, dokázala se mu také odvděčit. Problémem číslo jedna však vždy byla koroze. Pozinkované plechy jsou záležitostí zhruba posledních 25 let, jenže hnědý mor nezmizel zcela. Ti, kteří mají třeba Mazdu 6 první generace, vědí své... Někdo by vzpomněl ještě ruské lady a první Dacie Logan. Fatální případy, kdy je auto po roce, či dvou rezavé jak liška, se už ale nestávají. Z historie vzpomeňme neslavnou výpravu Renaultů Dauphine přes oceán do USA. Mořská voda a vlhko vykonaly na lodi své. Nechvalně prosluly v tomto ohledu i italské Fiaty a Alfy Romeo, jenže nezapomínejme, že ty dostaly tu správnou ochranu jako jedny z prvních automobilů v Evropě. Sochař Alfred Konzuch však svůj sportovní Fiat využil jako základ uměleckého díla – jakési vázy na chryzantémy. Koupil jej nový už v roce 1969, po dvou letech mu zrezavěl tak, že se obrátil na soud. Neuspěl, tak do děr umístil květiny.

Soudní spory stihly i francouzskou Matru. Unikátní třímístné kupé Bagheera z roku 1973 nemělo spolehlivé motory a dovnitř zatékalo. Německý ADAC jej proto ocenil Stříbrným citronem. Problémy měli i dnes vyhledávaní klasikové: Porsche 924 a první generace Volkswagenu Scirocco. A když majitel nového modelu Ferrari se svým koníkem nedojel ani z Maranella domů, bylo to už na pováženou. Italský „um“ vytvořit nekvalitní výrobky sužoval i Lamborghini Miura, které se dnes platí zlatem. Peugeotům 604 hnily držáky světlometů, pokud řidič silně zabrzdil, mohlo světlo vypadnout! Statistiky berlínského VdTÜV ukazují, jak byla auta před čtyřmi desítkami let zranitelná. Při první technické kontrole po dvou letech vykazovalo 21 % vozů vážné závady a 6,8 % trpělo korozí. Dnes je nařízena po třech letech a procento poruch se snížilo na 6,1 %, hnědý mor má na kontě pouhou 0,1 %, prakticky tedy zmizel. U šestiletých vozů vykazovalo zásadní nedostatky kdysi 50,7 %, aktuálně jen 17,2 % sedmiletých aut. Tady je znát velký pokrok, byť je to jen statistika.

Nezapomeňme, že se také používala pouze pětimístná počitadla kilometrů, nejdéle vydržela Fordu. Při koupi ojetiny to byl velký risk. Zručnější mechanik si však doma udělal při závadě všechno sám: seřídil zapalování nebo karburátor, vzal do ruky svářečku a vyspravil prahy, či díry ve výfuku. Pravda, tohle se dělá i dnes...

Statistiky autoklubu ADAC z roku 2011 pro změnu ukazují, jak se povaha problémů léty mění. Trable s hlavami válců a jejich těsněním se ještě v roce 1996 týkaly v průměru 6,1 aut z 10 tisíc, dnes toto číslo kleslo na 3,85. Není ale všechno zlato, co se třpytí, moderní doba si žádá také své. Závady baterií a elektrických soustav sužují 145,72 vozů ze stejného počtu místo 44 před sedmnácti lety.

Starší auta máme rádi a jsme jim schopni odpustit různé nectnosti, nebo na ně vzpomínáme s láskou. Jsou ale nová horší? Nejsou. Jsou prostě a jednoduše jiná. Možná se z nich stalo spotřební zboží a nevydrží nám přes 4,5 milionu kilometrů jako starý mercedes W115 s dýchavičným předkomůrkovým dieselem. Ale poskytují nám tolik komfortu i bezpečí a snadnou obsluhu, o kterém se nám ještě před třiceti, čtyřiceti lety mohlo jen zdát. Vždyť exempláře ze sladkých „šedesátek“ neměly většinou ještě ani vpředu bezpečnostní pásy. A dnes máme airbagy, ABS i elektronickou stabilizaci, která běžnému řidiči spíše v mezních situacích pomáhá.

Přečtěte si: Mercedes-Benz třídy E – Hvězdná evoluce (4. díl – řada W114/115 – Stroke-8)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Baterie českou energetiku nespasí, přesto mají vznikat velká úložiště Baterie českou energetiku nespasí, přesto mají vznikat velká úložiště

V tuzemsku by brzy mohlo vyrůst přes sto megawattů…

OLAF neměl právo Čapí hnízdo vyšetřovat, tvrdí jeho vlastník OLAF neměl právo Čapí hnízdo vyšetřovat, tvrdí jeho vlastník

Společnost Imoba, která vlastní farmu Čapí hnízdo,…

Kdo nepracuje, dostává nižší dávky v hmotné nouzi Kdo nepracuje, dostává nižší dávky v hmotné nouzi

Chudým se snížily dávky. Kvůli novému opatření už přišlo…

ONLINE: Babišova vláda důvěru nezískala, pro hlasovali jen poslanci ANO ONLINE: Babišova vláda důvěru nezískala, pro hlasovali jen poslanci ANO

Poslanecká sněmovna v dnešním hlasování nevyslovila…

 
Zdroj: Die Zeit Online
 

Přidat názorDiskuse: Pravda, nebo mýtus? Bývala auta dříve…






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Škoda představuje nové SUV. Kamiq vypadá jako špatná čínská kopie, není se co divit

Škoda představuje nové SUV. Kamiq vypadá jako špatná čínská kopie, není se co divit

Dnes 14:40

Zatímco my si na nejmenší SUV v nabídce Škodovky musíme ještě počkat, jeho čínskou podobu už tamní zdroje znají.




Blesk.cz

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si mezi krami, než grónské ledovce roztají

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si…

Teplota vody i vzduchu je kolem nuly. Většina účastníků zájezdu je oblečena v péřových bundách, jiní už se ale…

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

V pětatřiceti debut na olympiádě. Nejedu tam pro maskoty, říká Koukal

V pětatřiceti debut na olympiádě. Nejedu tam pro…

Má něco za sebou. Petr Koukal je mistr světa, celkem byl na pěti šampionátech. Ale olympiáda? To bude…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…