13.12. 2012 Svět motorů

Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti III: Proč zrovna 2 sekundy?

Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti III: Proč zrovna 2 sekundy?

V souvislosti s dodržováním bezpečného odstupu nejčastěji slýcháme o takzvaném pravidle dvou sekund.

To znamená, že od vozidla před sebou byste měli udržovat takovou vzdálenost, jakou při momentální rychlosti ujedete za dvě sekundy. V praxi to lze odhadnout například tak, že si stopnete čas mezi projetím vpředu jedoucího a svého auta kolem nějakého pomocného bodu – sloupu, stromu či billboardu. Ale proč vlastně ony dvě sekundy? Proč ne jedna, nebo tři?

Zmíněné letité pravidlo se vlastně neopírá o žádné exaktní měření, ale vychází ze zkušeností. A nutno dodat, že příliš nesleduje neustálý vývoj techniky. Původní myšlenka pravidla je jednoduchá. Vzdálenost, jakou vozidlo urazí během dvou sekund, odpovídá úseku, na němž by měl být vůz schopen z dané rychlosti bezpečně zastavit. Orientačně to představuje polovinu okamžité rychlosti v metrech – jedu-li 100 km/h, zdolám za 2 s asi 50 m. A na této vzdálenosti bych měl zcela zastavit.

Předchozí díl seriálu: Jak brzdit bez ABS?

Přitom se bere v úvahu nejen samotná doba zpomalování, ale i reakční doba řidiče a prodleva nástupu brzdného účinku. Zní to logicky, z této teorie proto vychází například německá legislativa. Ta stanovuje minimální rozestup mezi vozidly 1,8 s, což je především na dálnicích monitorováno kamerovým systémem. Je-li odstup menší než 1 s, hrozí řidiči pokuta. Čím dál častěji ale slýcháme hlasy, které pravidlo dvou sekund odsuzují coby ničím nepodloženou a zastaralou poučku. Jaké jsou jejich hlavní argumenty?

Psali jsme: Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti – Lepiči a další prudiči

  • Reakce řidiče, nástup brzdného účinku a doba brzdění jsou natolik proměnnými parametry, že je nelze paušalizovat univerzálním pravidlem. Moderní automobily už mají prakticky okamžitý nástup brzd, obzvlášť ty s pokročilými elektronickými systémy.
  • Kdo se spoléhá na pravidla, zapomíná myslet. Svázání silničního provozu pravidly vede k rutinnímu přístupu řidiče a snížení jeho pozornosti. Dobře to vidíme na dálnici, kde většina motoristů jezdí prostě 130 km/h – za sucha, deště i na sněhu. Závodník možná na suchu zhřeší dvoustovkou, ale za chumelenice s maximálním soustředěním pojedete osmdesát a bude se divit, kolik mají řidiči služebních octavií odvahy. Nemají, jenom se naprosto odnaučili nad řízením přemýšlet, jezdí prostě podle pravidel.
  • Menší odstup si můžete dovolit, jedete-li za nízkým vozidlem, přes které vidíte. Větší odstup bude naopak nutný v nepřehledných situacích, kde třeba hrozí srážka auta před vámi s protijedoucím: to pak skutečně vznikne náhlá stojící překážka.

Kolik metrů ujedu za 2 s
Rychlost v km/hRychlost v m/sVzdálenost za 2 s
30 8,33 16,66
50 13,89 27,78
70 19,44 38,88
90 25,00 50,00
100 27,78 55,56
110 30,56 61,11
130 36,11 72,22

Příště: Jaká brzdná dráha je normální?

Spolupracujeme s TipCars.com
Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti III:…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

O balených marinovaných masech se traduje leccos. Náš test sice ukázal, že zdravotně závadné nejsou, ale…

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

 

iSport.cz

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní žlutý dres, tvrdí Froome

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní…

Stačí, aby žlutý trikot udržel ještě dvě etapy a může slavit zisk hattriku. Chris Froome od začátku letošního…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…