Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 130 lety se narodil automobilový konstruktér Hans Ledwinka

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
Hans Ledwinka, známý konstruktér převážně československých automobilů, se narodil 14. února 1878 v rakouském Klosterneuburgu.

Nedosáhl sice popularity svého krajana Ferdinanda Porsche, ale odborný svět ho cení neméně vysoko pro bohatství nápadů a mnoha jeho vynálezům přiznává prioritu. Milníky v historii automobilu se staly hlavně Ledwinkův bezrámový podvozek s centrální rourou, bezkloubová kyvadlová náprava, vzduchem chlazený motor s protilehlými válci uložený v zádi vozu či proudnicová karoserie bez stupaček.

Všechny tyto nápady realizoval ve 20. a 30. letech jako technický ředitel kopřivnické automobilky Tatra. S ní, tehdy ještě "Kopřivnickou vozovkou", se seznámil již v roce 1897 jako vyučený mistr v kovárně. Od roku 1905 zde byl šéfkonstruktérem a mimo jiné zavedl mezi lety 1911 a 1914 jako první do sériové výroby brzdy na všech kolech. Pak na čas přešel k rakouské firmě Steyr, v roce 1921 se ale vrátil do Kopřivnice.

Přestože se významně zasloužil o světovou pověst značky Tatra a byl čestným doktorem vídeňské univerzity, strávil po válce ve vysokém věku šest let v československém vězení. Konec života prožil Ledwinka jako odborný technický poradce v Mnichově.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
Avatar - da_b0mb
14. 2. 2008 08:29
Re: Klobouk dolů
:yes: pripojuji se
Avatar - Special-line
13. 2. 2008 21:58
Re: Klobouk dolů
Přesně tak musím se taky připojit. Člověk který automobilovému světu mnoho dal. A hlavně Tatře. Geniální koncepci podvozku a slavné aerodynamické automobily. Není náhodou že Tatra 77 byla první sériově vyráběný aerodynamický vůz na světě. Byl tu i Crysler Airflow, ale i když vznikl v mnohem větších počtech tak první byla Tatra která byla taky aerodynamičtějí. Přes slabší motor jela asi o 15 km/h více.
Škoda že pak přišla válka a nacisti a pak komunisti Ledwinku a jeho práci prakticky zničili.
Avatar - hattori_hanzo
13. 2. 2008 21:40
Klobouk dolů
Nevím proč zrovna u takovýhle "citovky" nikdo nic nenapíše,ale budiž...Tak teda alespoň za mě - všechno nejlepší,pane Konstruktére,byl jste machr! :yes: