Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 145 lety se narodil automobilový konstruktér Henry Royce

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Zítra tomu bude 145 let, co se narodil Frederick Henry Royce, automobilový inženýr a spoluzakladatel britského výrobce luxusních vozů Rolls-Royce.

Frederick Henry Royce byl jedním z pěti dětí a přestože jeho původ nebyl tak vznešený jako u aristokratického kolegy Rollse, také on vystudovat techniku.

Royce během svého pobytu v Londýně pracoval, finančně podporoval rodinu a po večerech studoval. V svých jednadvaceti letech založil v Manchesteru r. 1884 s přítelem Ernstem Claremontem vlastní podnik F.H. Royce and Co. Firma se zabývala výrobou malých elektrických součástí. Vyráběli např. dveřní zvonky, vypínače, později také měřící zařízení nebo dynama. Na konci 19. století se firma přejmenovala na Royce Ltd. a to už vyráběla elektromotory a elektrické jeřáby. Royce sám přispěl svými vynálezy a zlepšeními k rozvoji techniky. Na jeho jméno zní například patent na bajonetovou patici žárovek a ve všech jeho elektrických strojích zavedl třívodičové elektrické vedení, které se později stalo standardem.

Royce vlastnil automobil značky De Dion, později zakoupil dvouválcový Decauville, který jej však po mnoha stránkách neuspokojoval a proto se rozhodl vylepšit nespolehlivý elektrický systém, utlumit vibrace a nepravidelný chod motoru – tedy typické projevy provozu všech tehdejších automobilů. Na prvního máje roku 1904 vyrazil poprvé na zkušební jízdu vylepšeným automobilem dlouhou 15 mil. První upravený Decauville následovaly další dva kusy pro společníka firmy a Henryho Edmundse. Přes něj se oba slavní pánové seznámili a již po prvním setkání s Royceovým automobilem bylo dohodnuto, že automobily budou vyráběny pod jménem Rolls-Royce Motor Cars.

V prosinci 1904 se v časopise Autocar objevil inzerát s textem:“První, jednoduchý, tichý Rolls-Royce“. Royce prosazoval více válcové motory a první konstrukční a modelová politika se řídila plánem vyrábět dvouválce (10 hp), tříválce (15 hp), čtyřválce (20 hp) a šestiválce (30 hp) s maximálním možným stupněm unifikace. První veřejná prezentace automobilky proběhla na pařížském autosalonu v prosinci 1904, kde byly vystaveny první automobily Rolls-Royce, které se vyznačovaly již tehdy nadstandardní úrovní techniky i řemeslným zpracováním.

Automobily Rolls-Royce na Auto.cz
Pohledy do historie: Rolls-Royce (1904-2004) = 100 let luxusu (1. díl)
Pohledy do historie: Rolls-Royce (1904-2004) = 100 let luxusu (2. díl)
Představujeme Rolls-Royce Phantom - anglosaský šlechtic
Představujeme Rolls-Royce Phantom Coupé – luxus zaměřený na řidiče

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Avatar - hattori_hanzo
26. 3. 2008 14:10
Vřelé díky
...
Avatar - hattori_hanzo
26. 3. 2008 14:07
Vřelé díky
Pokorně skláním svou hlavu a tiše šeptám nekonečné díky za to,co jste s panem Rollsem světu dali - nejúchvatnější automobily světa!
Tady není místo pro copy,tohle je liga vyjímečných a myslím že 99% z nás si může nechat jen zdát o tom jaký to je,moct si říct "Mám Rolls-Royce!" Takže bravo Rolls,bravo Royce a nesmíme taky zapomenout na bravo BMW za to,že značku nezabila ale nechala jí žít svým vlastním životem! :yes: :yes: :yes: