Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 20 lety se přestal vyrábět legendární Trabant

redakce AUTO.CZ
Diskuze (86)
Lidové a téměř nezničitelné vozítko se začalo vyrábět symbolicky 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.

Před 20 lety, 30. dubna 1991, sjel z výrobního pásu v saském Cvikově poslední legendární Trabant. Lidové a téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší Německou demokratickou republiku, se začalo vyrábět symbolicky 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.

Oblíbený ale i vysmívaný "trabi" byl koncipován jako úsporný vůz se snadnou údržbou. Měl karosářské díly z celkem odolného duroplastu - lisované syntetické pryskyřice vyztužené odpadovými vlákny (náhrada za nedostatkový plech). Kovová byla jen nosná kostra.

Srdcem byl nenáročný dvoutaktní motor, který měl výkon 26 koní a zrychlení z klidu na stovku mu trvalo 21 s. Vyvinul maximální rychlost 112 kilometrů za hodinu.

Trabant patřil mezi nejčastější účastníky silničního provozu v socialistických zemích celých 34 let a za tu dobu si vysloužil až kultovní postavení. Oblíbený byl pro svou spolehlivost i v Československu. Jeho majitelé na něj nedali dopustit, přestože o něm kolovaly vtipy a měl nejrůznější přezdívky jako třeba bakeliťák, rozzuřený vysavač, PVC jaguár, pryskyřníček pádivý, splašené trsátko či kvůli kouřové cloně Honeckerova pomsta (v narážce na předáka bývalé NDR Ericha Honeckera).

Dnes jsou trabanty na silnicích vidět jen výjimečně. V posledních letech se však stávají cenným sběratelským artiklem. Nadšenci pořádají srazy majitelů a příznivců, na kterých lze vidět nejrůznější sofistikované úpravy.

Tím nejbližším je 6.ročník mezinárodní motoristické akce Trabi Český Ráj Jinolice, který se koná 6.5.-8.5.2011 na břehu Jinolických rybníků pod Prachovskými skalami.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (86)
Avatar - white label
3. 5. 2011 00:16
Re: S Trabantem jsem najezdil 300 tisic km
Jo, na ty "loketní opěrky" vzadu si taky ještě vzpomínám... :yes: >:-[]
3. 5. 2011 00:06
Re: S Trabantem jsem najezdil 300 tisic km
Super bylo topení... topilo to hned a přitom to bylo tak primitivně vymyšlno, že už to jednoduššeji nešlo. :yes: jo a na zadních sedadlech sem miloval ty podběhy které byly perfektní loketní opěrky.
Avatar - Ada je zase tady
2. 5. 2011 22:53
Re: S Trabantem jsem najezdil 300 tisic km
Traboš měl celohliníkový motor, moderní šoupatkový rozvod, ne pístorozvodný, jako klasické dvoutaktní motory. Ve své době unikátně nezávisle zavěšená zadní kola (žádná klasická tuhá zadní náprava), Motor i s převodovkou dohromady vážil 80kg a snadno ho z auta vytáhli dva lidé, což vedlo k ideálnímu rozložení hmotnosti = pod plynem byl vůz nedotáčivý, po ubrání plynu přetáčivý. Výfuk vyrobený z bimetalických plechů, vzniklých sválcováním železného a hliníkového plechu z důvodu ochrany proti korozi. Ale hlavně = kazdý detail tak promyšlen, aby byl co nejjednodušší a nejsnáze opravitelný a vyměnitelný, že šlo o radost na tom vozítku něco dělat. Na to, že jde o 55 let starou konstrukci bychom měli před jeho konstruktéry hluboce smeknout! :yes:

Bohužel hrozným zaviněním bolševického režimu se tato zdařilá konstrukce nemohla dále vyvíjet a tak zamrzla ve stadiu ranných 60-tých let. Pokud se podíváte, co v té době vyráběly dnes renomované automobilky na západě, byl Trabi o velký kus před nimi!
Vzpomeňmě třeba plány vyrábět Traboše s lehkým Wankelovým motorem o výkonu 60 koní, nebo kapesní celohliníkový tříválcový diesel - a to bylo v 70-tých letech.

Ostatně pár slov a fotek na toto téma najdete zde: [odkaz]
Avatar - Kubass
2. 5. 2011 18:22
Re: S Trabantem jsem najezdil 300 tisic km
Fiat 600 je oproti trabantu neskutečně nabušená strojovna plná technologií :-D, mám ho 6 let tak vím o čem mluvím :-D, vodou chlazenej 4 válec, samonosná karoserie, odstředivej čistič oleje (nemá filtr, motor 750 ho už má) a tak :-) [odkaz]

Avatar - white label
2. 5. 2011 16:49
Re: S Trabantem jsem najezdil 300 tisic km
:yes: