Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před startem MS silničních motocyklů: Výzva pro Marqueze

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Závody pod umělým osvětlením na katarském okruhu Losail zahájí sezonu mistrovství světa silničních motocyklů. Ve hře bude trojice Čechů: Karel Abraham, Karel Hanika a Jakub Kornfeil.

Na úvod jedna historická paralela. V roce 1978 získal jako nováček královské třídy (tehdy 500) titul mistra světa Kenny Roberts z USA. A v dalších dvou letech se mu podařil hattrick.

Španěl Marc Marquez se stal loni po pětatřiceti letech v královské třídě jako nováček světovým šampionem. Má tedy před sebou další výzvu. Přepíše v konkurenci Jorgeho Lorenza, Daniho Pedrosy a Valentina Rossiho dějiny MotoGP, nebo bude pouze jednorázovým šampionem?

A pokud jde o Valentina Rossiho, letošní sezona může být jeho poslední. Fenomenální Ital totiž prohlásil, že se po závodě v italském Mugellu (1. června) rozhodne, jestli letos ukončí svou nezapomenutelnou kariéru, nebo v ní bude pokračovat.

Ducati dělá dusno

Společnost DORNA, která je promotérem (organizátorem) mistrovství světa, rozdělila před nadcházející sezonou motocykly do dvou tříd: tovární a Open (více v samostatném článku Dělení kategorií).

Situace využila italská značka Ducati a začala uplatňovat zvláštní politiku. Jako jediná vyšla vstříc promotérovi a začala spolupracovat s další italskou společností Magneti Marelli na jednotné elektronice pro kategorii Open, ačkoliv na všech testech byla řazena mezi tovární týmy.

Začátkem března však oznámila vstup do kategorie Open, a tak má k dispozici zjevně tovární stroj s výhodami třídy Open a k tomu ještě elektroniku, na jejímž vývoji se sama podílela.

Do řečí se dostala také Yamaha. Nachystala stejné stroje pro tovární tým i satelitní stáj Forward NGM Racing, která je přihlášena do kategorie Open.

V souvislosti s těmito postupy se nemůžeme divit časům Španěla Aleixe Espargara, který byl rychlejší než tovární jezdci.

Není divu, že se proti takovému postupu ozvala Honda, jež jako jediná dodržela pravidla a nabídla pro obě kategorie odlišné stroje včetně techniky. Uvedl to v exkluzivním rozhovoru pro Svět motorů (8/14) Livio Suppo, šéf továrního týmu.

Španěl Carmelo Ezpeleta, ředitel společnosti DORNA, navrhl řešení. K dělení týmů na Tovární a Open má přibýt Tovární2, kam by měly být zařazeny

všechny stroje od Ducati a týmu Forward, satelitní stáje Yamahy.

Pokud stroj označený Tovární2 vyhraje závod, bude dvakrát druhý nebo třikrát třetí, částečně o výhody Open přijde. Došlo by ke snížení množství paliva ze čtyřiadvaceti litrů na 22,5 l a v případě motorů by z dvanácti pohonných jednotek na rok měl k dispozici pouze devět.

Ve startovní listině je třiadvacet jmen. Nenadělají taková opatření zmatek, kterému divák nemusí rozumět?

Mít radost, ostatní přijde

Do takové situace nastoupí Karel Abraham, který má před sebou čtvrtou sezonu v elitní společnosti světových závodů motocyklů. Po dvou letech

v sedle ducati a loňské sezoně za řídítky ART Aprilia ho čeká stroj Honda – zřejmě nejsofistikovanější světová značka. „Nemá smysl říkat, co chci nebo nechci dokázat. Důležité teď je, aby mě závodění bavilo. Věřím, že ostatní přijde samo,“ tvrdí čtyřiadvacetiletý Abraham.

Začátkem loňského listopadu podstoupil operaci levého ramene, které si zranil v srpnu v americkém Indianapolisu. V testech před sezonou ho bolest v inkriminovaném místě limitovala, ale pozvolna ustupovala. Snad je to dobré znamení.

Kalendář MS silničních motocyklů 2014
Datum Země Okruh Délka Moto3 Moto2 MotoGP
23. března Katar Losail 5,38 17.00 18.20 20.00
13. dubna USA Austin 5,513 18.00 19.20 21.00
27. dubna Argentina Termas de Rio Hondo 4,805 16.00 17.20 19.00
4. května Španělsko Jerez 4,423 11.00 12 20 14.00
18. května Francie Le Mans 4,185 11.00 12.20 14.00
1. června Itálie Mugello 5,245 11.00 12.00 14.00
15. června Katalánsko Barcelona 4,727 11.00 12.00 14.00
28. června Nizozemí Assen 4,542 11.00 12.20 14.00
13. července Německo Sachsenring 3,671 11.00 12.20 14.00
10. srpna Indianapolis Indianapolis 4,216 17.00 18.20 20.00
17. srpna Česká republika Brno 5,403 11.00 12.20 14.00
31. srpna Velká Británie Silverstone 5,900 14.30 11.20 13.00
14. září San Marino Misano 4,226 11.00 12.20 14.00
28. září Aragonsko Aragon 5,078 11.00 12.20 14.00
12. října Japonsko Motegi 4,801 4.00 05.20 7.00
19. října Austrálie Phillip Island 4,448 4.00 05.20 7.00
26. října Malajsie Sepang 5,543 6.00 07.20 9.00
9. listopadu Valencia Valencia 4,005 11.00 12.20 14.00
Starty jsou uvedeny ve středoevropském čase. V Kataru se pojede noční závod, v Nizozemsku se závodí v sobotu.

Malorážky chtějí na stupně

První předsezonní testy v jihošpanělském Jerezu naznačily, že české fanoušky bude právem zajímat nejnižší objemová třída Moto3, přezdívaná malorážky. Jakub Kornfeil zajel před třemi týdny druhý a nováček kategorie Karel Hanika čtvrtý čas.

Dařilo se jim také v dalších jízdách na stejném okruhu, které skončily pouhých osm dní před úvodním tréninkem. Kornfeil byl znovu rychlý skončil o několik tisícin čtvrtý. Hanika byl těsně před ním na třetím místě. Jeho týmový šéf Aki Ajo však hodnotil situaci s odpovídajícím nadhledem. „Pokud jde o Karla, musíme si uvědomit, že jako nováček potřebuje čas. Každý, kdo jede takový šampionát poprvé, se většinou zaměří na jedno rychlé kolo. Karel však je konzistentní a dobře pracuje s týmem. Od začátku testů udělal výrazný pokrok,“ tvrdí zkušený finský manažer.

A dobře ví, o čem mluví. Vždyť závodníci jeho týmu získali v nejslabší objemové třídě tři tituly mistrů světa za posledních pět let: 2008 Mike di Meglio (Fr.), 2012 Sandro Cortese (Něm.). Jeho nejslavnějším odchovancem je Španěl Marc Marquez, který vybojoval světové prvenství ve třídě 125 v roce 2010, stal se šampionem kategorie Moto2 v sezoně 2012 a loni jako nováček mistrem světa MotoGP.

Motocykly pojedou v TV

Tuzemští fanoušci, kteří hodlají sledovat světový šampionát, se musí soustředit na kanály televizní stanice Nova. Páteční odpolední program tréninků a sobota (včetně kvalifikace všech tří kubatur) budou k vidění na Nova Sportu. Závody kategorií Moto3, Moto2 a MotoGP nabídne rovněž Nova Sport a současně stanice Fanda. V průběhu roku nelze vyloučit termínové kolize s jinými významnými sportovními událostmi. Pro podnik mistrovství světa na Masarykově okruhu v Brně (15.–17. srpna), který se pojede jako jedenáctý v osmnáctidílném seriálu, platí předběžně stejné vysílací schéma s jedinou výjimkou: nedělní závod královské MotoGP by měli vidět také diváci TV Nova.

Továrna vs. Open

Pro sezonu 2014 jsou motocykly královské třídy MotoGP rozděleny do kategorií továrních motocyklů a Open (více v tabulce). Podle aktuální startovní listiny MotoGP je mezi „fabrikanty“ jedenáct jezdců. Ve druhé třináct pilotů včetně Čecha Karla Abrahama, který v týmu Cardion AB Motoracing odstartuje se strojem Honda RCV1000R.

Technika MotoGP 2014
Tovární Open
5 motorů na sezonu 12 motorů na sezonu
Nádrž na 20 l Nádrž na 24 l
Vlastní software řídicí elekroniky Jednotná řidicí jednotka a software Magneti Marelli

Obhájce titulu MotoGP Marc Marquez: Nebudu stoprocentní

Minulý rok byl Marc Marquez (21) nováčkem v královské třídě MotoGP, a hned získal titul šampiona světa. V rámci přípravy na motorce si zlomil pravou lýtkovou kost a před sezonou přišel o další testy v Malajsii a Austrálii. Do letošního šampionátu tak vstupuje s jistým hendikepem. Co řekl španělským novinářům?

Od prvního testu v Sepangu jste nebyl na dráze. Nemáte obavy?

Musíte mít strpení, zejména v prvním tréninku, protože jsem přibližně měsíc a půl neseděl na motorce. Pro úvodní závod tak mám jistou omluvu z částečné absence předsezonní přípravy, takže uvidíme, jak nám to půjde. Důležité je bodovat a v dalším podniku v americkém Austinu to bude

normální víkend.

Jak se letošní model Hondy liší ve srovnání s motocyklem, s nímž jste loni absolvoval premiérovou sezonu MotoGP?

Motorka pro rok 2014 je hodně podobná té z minulého ročníku. Samozřejmě je přizpůsobena novým předpisům, podvozek a zadní rameno jsou odlišné, ale chování stroje je přibližně stejné. Cítím se na něm lépe, ale teď potřebujeme vyhodnotit situaci na jiných okruzích.

Co říkáte letošním soubojům v MotoGP?

Hlavními soupeři jsou Lorenzo s Pedrosou. Ovšem také Rossi, který měl v přípravě skvělou rychlost, a tu loni postrádal. Také uvidíme, jakou roli sehraje Ducati, premiéra Pola Espargara v MotoGP a Aleixe Espargara v kategorii Open.

Cítíte na sobě jako obhájce titulu nějaký tlak?

Obhajoba titulu bude pro mě novou zkušeností, protože v předchozích letech jsem ve dvou třídách vyhrál šampionát a následně postoupil do vyšší kubatury. Jako mistr světa nepojedu s jedničkou, třiadevadesátka mi přinesla štěstí a nerad bych to měnil.

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Avatar - 3_diamanty
22. 3. 2014 14:53
no hlavne nech sa da
markeeez dokopy, predsa len po zraneni to nemoze byt hned ono a tip top ... v treningoch skoncil najlepsie tusim 11ty .... kazdopadne uvidime v ostrom zavode ako na tom skutocne je.... sam som zvedavy na neho, fandim mu :yes:
22. 3. 2014 10:01
Nesmyslnými
kategoriemi se nám asi pořadatel snaží motorky znechutit stejně jako se to povedlo u F1 předěláním závoďáků na ekologické a tiché elektrické vysavače. Snad brzo pochopí, že zavádění umělých kategorií, které stejně budou týmy obcházet, je nanic.