Představujeme: Alternativní pohony Daimleru

Představujeme: Alternativní pohony Daimleru

 
 
27.5. 2011 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Z celého koncernu Daimler se podíváme na alternativní pohony vozidel nad 3,5 tuny pro evropské trhy.

Velké rozpětí

Začněme vozidlem, které je v dlouhém vývojovém řetězci Daimleru na poli alternativních pohonů nejčerstvější. Jde o Fuso Canter postavený na podvozku s celkovou hmotností 3,5 tuny. Je opatřený elektropohonem, který mu otvírá dveře i do nejpřísnějších emisních zón. Zatím jde o koncept, ale do sériové podoby má velmi blízko.

Pro Daimler Trucks je to další významný krok na cestě k realizaci mobility bez emisí v rámci globální iniciativy Shaping Future Transportation. Canter E-Cell jezdí zcela bez emisí a na jedno nabití překoná přibližně 120 kilometrů. Je tedy vhodným nákladním vozidlem pro rozvážkovou dopravu v městských aglomeracích.

Nehlučný Canter E-Cell

Vozidlo se na vozovce pohybuje s pouhým svistem pneumatik a neznatelným zvukem od elektrických součástí. Energie se čerpá z lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 40 kWh. Jsou uloženy v rámu podvozku. Elektromotor disponuje největším výkonem 70 kW, ještě zajímavější je točivý moment 300 N.m. Vozidlo dosáhne nejvyšší rychlosti na hranici limitu pro vozidla nad 3,5 tuny (80 km/h), ale v české legislativě spadá do kategorie N1. Canter s úzkou kabinou ujede podle příznivého cyklu zhruba 120 km, dobíjení akumulátorů trvá při napětí 380 V pouhé tři hodiny.

Dr. Albert Kirchmann, prezident a výkonný ředitel MFTBC, prohlásil: „Fuso Canter E-Cell je pro nás po úspěšném zavedení lehkého nákladního vozidla Fuso Canter Eco Hybrid dalším logickým krokem na cestě k mobilitě bez emisí. Studie podtrhuje strategii značky Fuso nabízet zákazníkům pro každý účel nejčistší a nejhospodárnější techniku pohonu.“

Nová studie MFTBC nabízí nejmodernější techniku a ukazuje, že elektrická mobilita bude díky tomu použitelná v blízké budoucnosti také pro nákladní vozidla.

Canter Eco Hybrid

Kromě nové studie s elektrickým pohonem je nejprodávanější modelová řada nákladních vozidel Daimler Trucks tvořena hybridní verzí a vznětovými motory. V současnosti jezdí v Japonsku, Austrálii, Hongkongu, Irsku a v rámci velkého zkušebního provozu v Londýně téměř 1000 vozidel Fuso Canter Eco Hybrid.

Fuso má v rámci koncernu Daimler na starosti hybridní pohony. Jejich využití má smysl zejména v městském a příměstském provozu, což odpovídá hmotnostní kategorii Mitsubishi Fusa 3,5-7,5 tuny. Za těchto podmínek je instalace hybridního pohonu maximálně využita, protože přeměna kinetické energie automobilu v elektrickou (a naopak) nachází největší uplatnění při častém střídání rozjíždění a brzdění.

Základ hybridní soustavy Canteru Eco Hybrid tvoří turbodiesel o objemu 3,0 litru a výkonu 92 kW. Největší točivý moment dosahuje hodnoty 294 N.m. Druhý pohon představuje elektromotor o výkonu 35 kW a točivém momentu 200 N.m. K přenosu točivého momentu na kola slouží automatizovaná převodovka Fuso Inomat-II. Rekuperovaná elektrická energie směřuje do lithium-iontových akumulátorů.

Eco Hybrid se rozjíždí většinou pouze elektromotorem, při potřebě razantnějšího zrychlení se připojuje vznětový agregát. Při ustálené rychlosti pracuje pouze vznětová jednotka, pro kterou je stejné tempo optimální co do spotřeby nafty.

Při brzdění se z elektroagregátu stává generátor, jenž přeměňuje kinetickou energii automobilu na elektrický proud. Další pomoc ke snižování spotřeby tvoří funkce start-stop, která u stojícího vozidla vypíná vznětový motor.

Výsledkem hybridní techniky Canteru Eco Hybrid je snížení emisí pevných částic až o 46 % a oxidů dusíku o 41 % v porovnání s konvenčním pohonem.

V závislosti na charakteru místní dopravy má Canter Eco Hybrid s hybridním pohonem, který kombinuje vznětový motor a elektromotor, spotřebu paliva o deset až patnáct procent nižší.

Atego BlueTec Hybrid

Před třemi lety také byla představena zkušební verze mercedesu střední hmotnostní kategorie: Atego BlueTec Hybrid. Pět prototypů jezdilo u DHL dva roky a v současné době jde o běžně nabízené vozidlo na evropských trzích.

Mercedes-Benz používá u modelu Atego BlueTec Hybrid paralelně hybridní pohon. Ten představuje pro uspořádání hnacího řetězce užitkového vozidla nejvhodnější volbu. Elektromotor je umístěn před převodovkou, ale za vznětovou jednotkou a spojkou. Nákladní vozidlo tak mohou pohánět motory samostatně nebo společně.

Hybridní koncepce dovoluje elektrický pohon během rozjezdu a rekuperaci při brzdění. Elektromotor tak podporuje turbodiesel a dovoluje u něj optimální využití průběhu točivého momentu. Použité řešení se jeví jako nejlepší z hlediska náročnosti zástavby do podvozku vozidla, výkonnosti i nárůstu hmotnosti. Základ nákladního vozidla s hybridním pohonem pro rozvážkovou dopravu tvoří Atego 1222 L EEV. Již výchozí verze se čtyřválcem splňuje ekologický standard EEV a s celkovou hmotností 11,99 t patří do oblíbené kategorie rozvážkových vozidel. Kompaktní a lehký čtyřválcový vznětový motor OM 924 LA se zdvihovým objemem 4,8 l podává 160 kW a 810 N.m.

Proti konvenčnímu pohonu je Bluetec Hybrid navíc vybaven akumulátory, měničem napětí, hybridní řídicí jednotkou a chladicí soustavou. Vodou chlazený elektromotor podává nejvyšší výkon 44 kW, podstatnější je však točivý moment až 420 N.m. Střídavý elektromotor s permanentním magnetem našel místo mezi spojkou a šestistupňovou převodovkou Mercedes-Benz G 85-6 s automatizovaným řazením Telligent. Vzhledem k náročnější konstrukci má BlueTec Hybrid v porovnání s běžným modelem Atego 1222 o cca 350 kg vyšší pohotovostní hmotnost.

Svižnější rozjezd vždy podporuje elektromotor. Předpoklad tvoří samozřejmě dostatek energie v akumulátorech. Platí, že elektrická složka pomáhá vznětové v nejnáročnějších režimech. Pokud však je rozjezd mimořádně plynulý, pracuje pouze elektromotor a spalovací agregát běží jen na volnoběh. Dobré zrychlení je přitom zaručeno tím, že u elektromotoru se maximální točivý moment nabízí od nulových otáček. Je-li za jízdy zapotřebí zvýšeného výkonu, například ve stoupání nebo při silné akceleraci, je vznětový agregát podpořen elektromotorem. Další úspory paliva pramení z inteligentně řízené jízdní strategie, díky níž udržuje elektronická řídicí jednotka spalovací motor v oblasti nejvyšší účinnosti.

Spojka zajišťuje připojení dieselového agregátu. Jinak vznětový motor slouží výhradně k pohonu vedlejších agregátů. To přináší snížení spotřeby paliva i emisí a také omezení hlučnosti. Systém nazvaný Motor-Start-Stop vypíná dieselový agregát automaticky po zastavení například na křižovatce.

Na všechny komponenty se vztahuje stejná záruční doba jako na běžné součásti hnacího řetězce a ani servisní intervaly nedoznaly změn.

Econic BlueTec Hybrid

Speciální vozidlo bývá běžně poháněné motory s technologií BlueTec a výkony 175 až 240 kW. Ty lze doplnit elektrickou složkou až se 44 kW, která je převzata z výše popsaného Atega Bluetec Hybrid. Econic, určený zejména k nástavbám pro svoz komunálního odpadu a transportu paliv v letištních prostorech, zastavuje mnohem častěji než rozvážkové Atego. Proto také úspora paliva díky hybridní technologii s elektrickou složkou může dosáhnout až třiceti procent.

Econic NGT

Vozidlo s nízkou kabinou i vstupem a hliníkovou konstrukcí má výborné vlastnosti pro rozvážkovou dopravu. Druhý alternativní pohon tvoří spalování CNG, které výrobce označuje NGT. Mimořádně tichý a čistý pohon na zemní plyn plní emisní normu EEV a má tedy kdekoliv přístup do přísných emisních zón. Proto lze také vidět jeho uplatnění při zásobování obchodů v centrech měst bez časového omezení. Plynový pohon má nespornou výhodu také v levnějším palivu. Zatímco turbodiesel Econicu spotřebuje v městském provozu přibližně 73 l/100 km, spotřeba CNG činí při stejném režimu 63 kg. Cena nafty se pohybuje kolem 32 korun s daní, plyn ve veřejných čerpacích stanicích je dostání za 21,20 korun s DPH. Na Econic NGT má od začátku ledna 2012 platit nulová silniční daň.

Plynový tahač

Nabídku vozidel NGT doplnil jako poslední Econic tahač. Ten byl k vidění před více než dvěma lety na veletrhu v Hannoveru. Econic 1828 NGT pohání šestiválec o objemu 6,88 l známý z řady Axor. Pro zážeh zemního plynu a vyšší teplotu hoření je samozřejmě upravený. Díky monovalentní konstrukci (spalování výhradně CNG) mohli konstruktéři nechat vysoký kompresní poměr. Šestiválec o hmotnosti 530 kg s optimalizovaným spalováním zemního plynu podává pěkný výkon 205 kW a 1000 N.m. Plynové příslušenství váží 1090 kg, což spolu s hliníkovým skeletem kabiny a plastovými díly dovoluje velmi slušné užitečné zatížení. Maximální hmotnost soupravy činí značných 36 tun. Dojezd se pohybuje v rozmezí 200-300 km.

Econic tahač je sériově vybaven regulací výšky rámu. Ta dovoluje zvyšovat a snižovat podvozek o 200 mm nahoru, respektive o 60 mm dolů. Tím je zaručena například jednoduchá výměna variabilních nástaveb. Další výhodu tvoří zhruba poloviční vnější hluk motoru na zemní plyn proti srovnatelným vznětovým agregátům. Vozidla Econic poháněná těmito motory proto mohou například vjíždět za účelem svozu odpadu také do ekologických zón nebo být nasazena v obytných oblastech i v nočních hodinách, aniž by obtěžovala hlukem.

CANTER ECO-D

Mitsubishi Fuso předvedlo před třemi lety koncept sklápěče Canter s extravagantním designem vnějšího kabátu i kabiny. Systém pohonu zůstal samozřejmě hybridní, se vznětovou jednotkou 3.0/92 kW a elektromotorem 35 kW z již produkční verze Eco Hybrid. Studii se chlubí karbonovou střechou s extrémní pevností a nízkou hmotností. Pro užitečné zatížení zbývá značných 3000 kg. Specialitu studie Eco-D tvoří možnost elektrického sklápění korby, takže při práci s ní zapomeňte na běh vznětové jednotky produkující výfukové plyny.

SPECIALITA ZE ZÁMOŘÍ

Daimler Trucks North America spolu se společností Baton vyvinuly nákladní vozidlo s hybridním pohonem, které může převážet nebezpečný plyn. Freightliner s diesel-elektrickým pohonem je určený pro převoz propanu zákazníkům v Michiganu, Ohiu a Indianě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Justici za podporu vlády. Část ČSSD si před hlasováním o nedůvěře klade podmínky Justici za podporu vlády. Část ČSSD si před hlasováním o nedůvěře klade podmínky

Šéf KSČM Vojtěch Filip míní, že kauza údajného únosu…

Komentář Tomáše Prouzy: Brexit aneb pro vlastní moc uděláme cokoli Komentář Tomáše Prouzy: Brexit aneb pro vlastní moc uděláme cokoli

Britští lídři bojují hlavně o vlastní přežití. Bez ohledu…

Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje

Rijád, klíčový účastník konfliktu, čelí po vraždě…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Porsche má nový byznys: V klasických autech vidí zlatých důl

Porsche má nový byznys: V klasických autech vidí zlatých důl

Dnes 17:50

Vlastnictví klasického vozu má svá jistá specifika, mezi nimiž mohou být i problémy se zajištěním servisu a potřebných náhradních dílů. Pro majitele vozů značky Porsche to ovšem platit nemusí.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová se žene potřetí k oltáři: Svatba s jejím hokejistou!

Vlaďka Erbová se žene potřetí k oltáři: Svatba s…

Modelka Vlaďka Erbová (37) věří, že do třetice všeho dobrého i zlého, a plánuje se svým partnerem, hokejistou…

Ministři ČSSD jsou kvůli Babišovi rozdělení. Maláčová žádá odchod premiéra z vlády

Ministři ČSSD jsou kvůli Babišovi rozdělení.…

Zřejmě naposledy před hlasováním o nedůvěře vládě se dnes sešli ministři ke společnému zasedání vlády. Budíček…

 

iSport.cz

Liga mistrů ONLINE: Gulaš nasázel čtyři góly, Kometa prohrává ve Finsku

Liga mistrů ONLINE: Gulaš nasázel čtyři góly, Kometa…

Boj o evropský hokejový trůn pokračuje! Dnes je na programu všech osm odvetných zápasů osmifinále Ligy mistrů.…

Siegl: Slováci si hráli na svém písečku. Řekl, v čem je Šilhavého úspěch

Siegl: Slováci si hráli na svém písečku. Řekl, v čem…

Ostře sledovaný duel „bratrů“ mezi Českem a Slovenskem prožíval přímo na tribuně v Edenu. Horst Siegl po výhře…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Díky čínským aktivitám prezidenta, jejichž podstatou je hlavně poklonkování, vzrostla česko-čínská obchodní…

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou pro bezpečnostní orgány těžší práce než bývali sovětští agenti

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou…

Jsou to již tři roky, kdy ve Francii provedlo komando islamistů rozsáhlé koordinované útoky, při kterých zemřelo…