Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Spark – Miniauto s jiskrou

Nejnovějším produktem korejské automobilky GMDAT je Chevrolet Spark – vůz se staronovým názvem, avšak radikálně změněným designem. Nové mini bude mít výhradně čtyřválcové motory.

Předchůdcem Chevroletu Spark bylo Daewoo Tico (1991-2001), model z dob, kdy korejský GMDAT pouze vyráběl vlastní verze jiných značek spojených s General Motors. Tico, které si získalo oblibu i mezi českými zákazníky, proto bylo jen přeznačenou verzí Suzuki Alto z konce osmdesátých let.

V roce 1998 se představila první generace Daewoo Matiz (M100), vlastní konstrukce s designem od Giugiarova studia Italdesign a tříválcovým motorem 0,8 l (38 kW). Úspěšné pětidveřové miniauto se po čtyřech letech dočkalo modernizace (verze M150), která přinesla mimo jiné také čtyřválcový motor 1,0 l (49 kW). Kvůli krachu automobilky Daewoo byl tento model v závěru kariéry přejmenován na Chevrolet Matiz. Mimochodem, provedení M150 se stále vyrábí například v uzbeckém Uz-Daewoo. První generace se také proslavila díky čínské kopii Chery QQ, která byla odvozena od původní verze.

Důkladnou modernizací se stala druhá generace (M200), značená už zahájení prodeje v roce 2005 jako Chevrolet Spark (na některých trzích Chevrolet Matiz). Nabídka motorů, základní tvar i vnější rozměry zůstaly stejné jako u předchůdce. V zásadě se tedy nejednalo o nic jiného, než důkladný facelift doplněný o přepracovaný podvozek. Modernizaci designu dostal na starost opět Italdesign.

Cesta ke zcela novému Sparku (M300) se otevřela už v roce 2004, kdy Chevrolet vyhlásil záměr kompletně obměnit modelové portfolio GMDAT za modernější produkty prodávané po celém světě. Změna přišla shora – prvním modelem navrženým dle nové strategie bylo SUV Captiva, následované sedany Epica a Cruze.

chevrolet predstavujeme minivozy chevrolet predstavujeme minivozy  

Rozhodující vliv na podobu nového Sparku měla i veřejnost – Chevrolet totiž na newyorském autosalonu představil tři odlišné koncepty: Beat, Groove a Trax. O těchto designových studiích nechal Chevrolet hlasovat v internetové anketě, ze které vyšel vítězně dynamicky střižený třídveřový Beat. Proti němu se výsledný design Sparku změnil jen v detailech a vozu přibyl druhý pár bočních dveří.

Hlavním cílem bylo dát Sparku přitažlivý design. Tovární designéři pod vedením Taewana Kima vsadili na expresivní linie a zaoblenou karoserii s vyčnívajícími koly. Přídi dominuje dvoudílná maska chladiče podobná sedanu Cruze, po jejích stranách se nacházejí světlomety protažené až ke sloupkům čelního okna. Celek je doplněn sportovně tvarovaným nárazníkem.

Profil tvoří jednoduchý oblouk střechy a výrazné prolisy. Dynamické pojetí designu zdůrazňuje stoupající spodní hrana oken, prolisy klenoucí se nad podběhy a také kliky zadních dveří zapuštěné do rámů oken. C sloupek je velmi krátký a téměř kolmý, navazuje na něj masivní spoiler zabudovaný v dveřích zavazadlového prostoru.

Chevrolet Spark - srovnání rozměrů s předchozí generací
Model Spark (od 2010) Spark (2005-2010) rozdíl
Délka [mm] 3640 3495 +145
Šířka [mm] 1597 1495 +102
Výška [mm] 1522 1518 +4
Rozvor [mm] 2375 2345 +30
Objem zav. prostoru [l] 170/568 170/845 0

Tak, jako se změnil design, změnily se i proporce karoserie. Výška zůstala prakticky nezměněná, avšak nový Spark je o 145 mm delší a o 102 mm širší než předchůdce. Rozvor náprav se prodloužil o 3 cm. Nová generace si ale uchovala typickou useknutou záď s velmi krátkým převisem, objem zavazadlového prostoru proto zůstává 170 litrů.

Chevrolet Spark - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Chevrolet Spark Fiat Panda Hyundai i10 Peugeot 107 Suzuki Splash
Délka [mm] 3640 3538 3565 3430 3715
Šířka [mm] 1597 1589 1595 1630 1680
Výška [mm] 1522 1578 1540 1470 1590
Rozvor [mm] 2375 2299 2380 2340 2360
Objem zav. prostoru [l] 170/568 206/860 225/910 139/712 178/1050

Mezigenerační růst dělá ze Sparku jedno z největších miniaut. Mezi pětidveřovými městskými vozy jej délkou překonává jen Suzuki Splash (a sesterský Opel Agila), který je také výrazně širší než ostatní modely v segmentu. Rozšíření karoserie o 10 cm Sparku ve srovnání s konkurencí prospělo – nyní v tomto ohledu na korejské protivníky ani v Evropě velmi žádaný Fiat Panda nijak neztrácí.

Ani interiéru nechybí jistá dávka expresivnosti. K neobvyklým prvkům patří přístrojový štít připevněný přímo na sloupku řízení. Je tvořen analogovým rychloměrem a digitálním displejem s ukazatelem otáček, palivoměrem a dalšími údaji. Barevné části interiéru již nejsou mezi malými vozy neobvyklé, držáky na 1,5litrové PET láhve ani pětimístné uspořádání interiéru však stále běžné nejsou.

chevrolet predstavujeme minivozy chevrolet predstavujeme minivozy  

Radikální změna se také odehrála pod kapotou Sparku. Tříválec 0,8 SOHC (38 kW) a čtyřválec 1,0 SOHC (49 kW) nahradí čtyřválcové agregáty o objemu 1,0 a 1,2 litru (50, resp. 60 kW). Oba jsou nově vybaveny rozvodem DOHC se čtyřmi ventily na válec. Motory jsou klasické konstrukce s litinovým blokem a hliníkovou hlavou, mají však vyšší kompresní poměr (9,8:1) a oba v kombinovaném režimu shodně vystačí s 5,1 l/100 km.

Výkonnostní parametry jsou s ohledem na objem motoru velmi dobré, a to i navzdory absenci variabilního časování ventilů. Spark také v obou verzích splňuje požadavky emisní normy Euro 5, která je u nových modelů již vyžadována.

Chevrolet Spark - přehled motorizací
Motor 1,0 16V 1,2 16V
Převodovka 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 995 1206
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 50/6400 60/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 93/4800 111/4600
Max. rychlost [km/h] 154 164
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,5 12,1
Průměrná spotřeba [l/100 km] 5,1 5,1

Na vybraných trzích Chevrolet nabídne i variantu spalující LPG. Jejich nabídka se soustředí především do zemí, kde jsou alternativní paliva zvýhodněna vládními programy. Příchod Sparku LPG je potvrzen mezi jinými pro Itálii, Francii, Německo nebo Belgii.

Podvozek má tradiční jednoduchou, avšak funkční koncepci se vzpěrami McPherson vpředu a torzní příčkou vzadu. Brzdová soustava je dimenzována s ohledem na nízkou pohotovostní hmotnost v rozpětí 939 až 1058 kg. Vpředu jsou proto větrané kotouče o průměru 236 mm, vzadu 200mm bubnové brzdy.

Standardem bude čtyřkanálové ABS a v souladu s evropskou legislativou i brzdový asistent, Spark může být vybaven i stabilizačním systémem. Ve bezpečnostní výbavě nebude chybět ani až šest airbagů. Důkazem většího zaměření na bezpečnost je také zisk čtyř hvězd Euro NCAP, přičemž pátá hvězda Sparku unikla jen kvůli absenci ve standardní výbavě ESP. Tužší karoserie však také stojí za nárůstem pohotovostní hmotnosti o 150 kg.

chevrolet predstavujeme minivozy chevrolet predstavujeme minivozy  

Prodej Chevroletu Spark bude zahájen v prvním čtvrtletí roku 2010. Korejská automobilka s ním míří do segmentu, jehož obliba v Evropě každoročně roste. Chevrolet v konfrontaci konkurencí vsadí na dynamický design, který dosud býval spíše v kontrastu s nízkou cenovkou. A právě atraktivní design má podle automobilky k již tak prodejně úspěšnému modelu přilákat další zákazníky.

První cena nového modelu je 194.900,-Kč. Základní výbava nabídne přední, boční i hlavové airbagy, posilovač řízení (!), ABS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo zadní sedadlo dělené v poměru 60:40. Na český trh má Spark přijít v březnu 2010.

Doporučujeme
Chevrolet Spark: První jízdní dojmy