reklama


Chevrolet Spark – Miniauto s jiskrou

Chevrolet Spark – Miniauto s jiskrou

 
 

Nejnovějším produktem korejské automobilky GMDAT je Chevrolet Spark – vůz se staronovým názvem, avšak radikálně změněným designem. Nové mini bude mít výhradně čtyřválcové motory.

Předchůdcem Chevroletu Spark bylo Daewoo Tico (1991-2001), model z dob, kdy korejský GMDAT pouze vyráběl vlastní verze jiných značek spojených s General Motors. Tico, které si získalo oblibu i mezi českými zákazníky, proto bylo jen přeznačenou verzí Suzuki Alto z konce osmdesátých let.

V roce 1998 se představila první generace Daewoo Matiz (M100), vlastní konstrukce s designem od Giugiarova studia Italdesign a tříválcovým motorem 0,8 l (38 kW). Úspěšné pětidveřové miniauto se po čtyřech letech dočkalo modernizace (verze M150), která přinesla mimo jiné také čtyřválcový motor 1,0 l (49 kW). Kvůli krachu automobilky Daewoo byl tento model v závěru kariéry přejmenován na Chevrolet Matiz. Mimochodem, provedení M150 se stále vyrábí například v uzbeckém Uz-Daewoo. První generace se také proslavila díky čínské kopii Chery QQ, která byla odvozena od původní verze.

Důkladnou modernizací se stala druhá generace (M200), značená už zahájení prodeje v roce 2005 jako Chevrolet Spark (na některých trzích Chevrolet Matiz). Nabídka motorů, základní tvar i vnější rozměry zůstaly stejné jako u předchůdce. V zásadě se tedy nejednalo o nic jiného, než důkladný facelift doplněný o přepracovaný podvozek. Modernizaci designu dostal na starost opět Italdesign.

Cesta ke zcela novému Sparku (M300) se otevřela už v roce 2004, kdy Chevrolet vyhlásil záměr kompletně obměnit modelové portfolio GMDAT za modernější produkty prodávané po celém světě. Změna přišla shora – prvním modelem navrženým dle nové strategie bylo SUV Captiva, následované sedany Epica a Cruze.

obrázek [555 x 266]   Rozhodující vliv na podobu nového Sparku měla i veřejnost – Chevrolet totiž na newyorském autosalonu představil tři odlišné koncepty: Beat, Groove a Trax. O těchto designových studiích nechal Chevrolet hlasovat v internetové anketě, ze které vyšel vítězně dynamicky střižený třídveřový Beat. Proti němu se výsledný design Sparku změnil jen v detailech a vozu přibyl druhý pár bočních dveří. Hlavním cílem bylo dát Sparku přitažlivý design. Tovární designéři pod vedením Taewana Kima vsadili na expresivní linie a zaoblenou karoserii s vyčnívajícími koly. Přídi dominuje dvoudílná maska chladiče podobná sedanu Cruze, po jejích stranách se nacházejí světlomety protažené až ke sloupkům čelního okna. Celek je doplněn sportovně tvarovaným nárazníkem. Profil tvoří jednoduchý oblouk střechy a výrazné prolisy. Dynamické pojetí designu zdůrazňuje stoupající spodní hrana oken, prolisy klenoucí se nad podběhy a také kliky zadních dveří zapuštěné do rámů oken. C sloupek je velmi krátký a téměř kolmý, navazuje na něj masivní spoiler zabudovaný v dveřích zavazadlového prostoru.
Chevrolet Spark - srovnání rozměrů s předchozí generací
ModelSpark (od 2010)Spark (2005-2010)rozdíl
Délka [mm]36403495+145
Šířka [mm]15971495+102
Výška [mm]15221518+4
Rozvor [mm]23752345+30
Objem zav. prostoru [l]170/568170/8450

Tak, jako se změnil design, změnily se i proporce karoserie. Výška zůstala prakticky nezměněná, avšak nový Spark je o 145 mm delší a o 102 mm širší než předchůdce. Rozvor náprav se prodloužil o 3 cm. Nová generace si ale uchovala typickou useknutou záď s velmi krátkým převisem, objem zavazadlového prostoru proto zůstává 170 litrů.

Chevrolet Spark - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelChevrolet SparkFiat PandaHyundai i10Peugeot 107Suzuki Splash
Délka [mm]36403538356534303715
Šířka [mm]15971589159516301680
Výška [mm]15221578154014701590
Rozvor [mm]23752299238023402360
Objem zav. prostoru [l]170/568206/860225/910139/712178/1050

Mezigenerační růst dělá ze Sparku jedno z největších miniaut. Mezi pětidveřovými městskými vozy jej délkou překonává jen Suzuki Splash (a sesterský Opel Agila), který je také výrazně širší než ostatní modely v segmentu. Rozšíření karoserie o 10 cm Sparku ve srovnání s konkurencí prospělo – nyní v tomto ohledu na korejské protivníky ani v Evropě velmi žádaný Fiat Panda nijak neztrácí.

Ani interiéru nechybí jistá dávka expresivnosti. K neobvyklým prvkům patří přístrojový štít připevněný přímo na sloupku řízení. Je tvořen analogovým rychloměrem a digitálním displejem s ukazatelem otáček, palivoměrem a dalšími údaji. Barevné části interiéru již nejsou mezi malými vozy neobvyklé, držáky na 1,5litrové PET láhve ani pětimístné uspořádání interiéru však stále běžné nejsou.

obrázek [555 x 365]  

Radikální změna se také odehrála pod kapotou Sparku. Tříválec 0,8 SOHC (38 kW) a čtyřválec 1,0 SOHC (49 kW) nahradí čtyřválcové agregáty o objemu 1,0 a 1,2 litru (50, resp. 60 kW). Oba jsou nově vybaveny rozvodem DOHC se čtyřmi ventily na válec. Motory jsou klasické konstrukce s litinovým blokem a hliníkovou hlavou, mají však vyšší kompresní poměr (9,8:1) a oba v kombinovaném režimu shodně vystačí s 5,1 l/100 km.

Výkonnostní parametry jsou s ohledem na objem motoru velmi dobré, a to i navzdory absenci variabilního časování ventilů. Spark také v obou verzích splňuje požadavky emisní normy Euro 5, která je u nových modelů již vyžadována.

Chevrolet Spark - přehled motorizací
Motor1,0 16V1,2 16V
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]9951206
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]50/640060/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]93/4800111/4600
Max. rychlost [km/h]154164
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,512,1
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,15,1

Na vybraných trzích Chevrolet nabídne i variantu spalující LPG. Jejich nabídka se soustředí především do zemí, kde jsou alternativní paliva zvýhodněna vládními programy. Příchod Sparku LPG je potvrzen mezi jinými pro Itálii, Francii, Německo nebo Belgii.

Podvozek má tradiční jednoduchou, avšak funkční koncepci se vzpěrami McPherson vpředu a torzní příčkou vzadu. Brzdová soustava je dimenzována s ohledem na nízkou pohotovostní hmotnost v rozpětí 939 až 1058 kg. Vpředu jsou proto větrané kotouče o průměru 236 mm, vzadu 200mm bubnové brzdy.

Standardem bude čtyřkanálové ABS a v souladu s evropskou legislativou i brzdový asistent, Spark může být vybaven i stabilizačním systémem. Ve bezpečnostní výbavě nebude chybět ani až šest airbagů. Důkazem většího zaměření na bezpečnost je také zisk čtyř hvězd Euro NCAP, přičemž pátá hvězda Sparku unikla jen kvůli absenci ve standardní výbavě ESP. Tužší karoserie však také stojí za nárůstem pohotovostní hmotnosti o 150 kg.

obrázek [555 x 345]  

Prodej Chevroletu Spark bude zahájen v prvním čtvrtletí roku 2010. Korejská automobilka s ním míří do segmentu, jehož obliba v Evropě každoročně roste. Chevrolet v konfrontaci konkurencí vsadí na dynamický design, který dosud býval spíše v kontrastu s nízkou cenovkou. A právě atraktivní design má podle automobilky k již tak prodejně úspěšnému modelu přilákat další zákazníky.

První cena nového modelu je 194.900,-Kč. Základní výbava nabídne přední, boční i hlavové airbagy, posilovač řízení (!), ABS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo zadní sedadlo dělené v poměru 60:40. Na český trh má Spark přijít v březnu 2010.

Doporučujeme
Chevrolet Spark: První jízdní dojmy
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Chevrolet Spark, bratr Opelu Karl, se ukazuje Chevrolet Spark, bratr Opelu Karl, se ukazuje

To, co vidíme na fotografii, je údajně zcela nová…

Ceny faceliftovaného Chevroletu Spark začínají na 170.600 Kč Ceny faceliftovaného Chevroletu Spark začínají na 170.600 Kč

Miniautomobil americké značky se dočkal lehké…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé prosili o záchranu marně

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé…

Z hotelu zavaleného po středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii se podařilo vyprostit těla prvních čtyř…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama