Chevrolet Spark – Miniauto s jiskrou

Chevrolet Spark – Miniauto s jiskrou

 
 

Nejnovějším produktem korejské automobilky GMDAT je Chevrolet Spark – vůz se staronovým názvem, avšak radikálně změněným designem. Nové mini bude mít výhradně čtyřválcové motory.

Předchůdcem Chevroletu Spark bylo Daewoo Tico (1991-2001), model z dob, kdy korejský GMDAT pouze vyráběl vlastní verze jiných značek spojených s General Motors. Tico, které si získalo oblibu i mezi českými zákazníky, proto bylo jen přeznačenou verzí Suzuki Alto z konce osmdesátých let.

V roce 1998 se představila první generace Daewoo Matiz (M100), vlastní konstrukce s designem od Giugiarova studia Italdesign a tříválcovým motorem 0,8 l (38 kW). Úspěšné pětidveřové miniauto se po čtyřech letech dočkalo modernizace (verze M150), která přinesla mimo jiné také čtyřválcový motor 1,0 l (49 kW). Kvůli krachu automobilky Daewoo byl tento model v závěru kariéry přejmenován na Chevrolet Matiz. Mimochodem, provedení M150 se stále vyrábí například v uzbeckém Uz-Daewoo. První generace se také proslavila díky čínské kopii Chery QQ, která byla odvozena od původní verze.

Důkladnou modernizací se stala druhá generace (M200), značená už zahájení prodeje v roce 2005 jako Chevrolet Spark (na některých trzích Chevrolet Matiz). Nabídka motorů, základní tvar i vnější rozměry zůstaly stejné jako u předchůdce. V zásadě se tedy nejednalo o nic jiného, než důkladný facelift doplněný o přepracovaný podvozek. Modernizaci designu dostal na starost opět Italdesign.

Cesta ke zcela novému Sparku (M300) se otevřela už v roce 2004, kdy Chevrolet vyhlásil záměr kompletně obměnit modelové portfolio GMDAT za modernější produkty prodávané po celém světě. Změna přišla shora – prvním modelem navrženým dle nové strategie bylo SUV Captiva, následované sedany Epica a Cruze.

obrázek [555 x 266]   Rozhodující vliv na podobu nového Sparku měla i veřejnost – Chevrolet totiž na newyorském autosalonu představil tři odlišné koncepty: Beat, Groove a Trax. O těchto designových studiích nechal Chevrolet hlasovat v internetové anketě, ze které vyšel vítězně dynamicky střižený třídveřový Beat. Proti němu se výsledný design Sparku změnil jen v detailech a vozu přibyl druhý pár bočních dveří. Hlavním cílem bylo dát Sparku přitažlivý design. Tovární designéři pod vedením Taewana Kima vsadili na expresivní linie a zaoblenou karoserii s vyčnívajícími koly. Přídi dominuje dvoudílná maska chladiče podobná sedanu Cruze, po jejích stranách se nacházejí světlomety protažené až ke sloupkům čelního okna. Celek je doplněn sportovně tvarovaným nárazníkem. Profil tvoří jednoduchý oblouk střechy a výrazné prolisy. Dynamické pojetí designu zdůrazňuje stoupající spodní hrana oken, prolisy klenoucí se nad podběhy a také kliky zadních dveří zapuštěné do rámů oken. C sloupek je velmi krátký a téměř kolmý, navazuje na něj masivní spoiler zabudovaný v dveřích zavazadlového prostoru.
Chevrolet Spark - srovnání rozměrů s předchozí generací
ModelSpark (od 2010)Spark (2005-2010)rozdíl
Délka [mm]36403495+145
Šířka [mm]15971495+102
Výška [mm]15221518+4
Rozvor [mm]23752345+30
Objem zav. prostoru [l]170/568170/8450

Tak, jako se změnil design, změnily se i proporce karoserie. Výška zůstala prakticky nezměněná, avšak nový Spark je o 145 mm delší a o 102 mm širší než předchůdce. Rozvor náprav se prodloužil o 3 cm. Nová generace si ale uchovala typickou useknutou záď s velmi krátkým převisem, objem zavazadlového prostoru proto zůstává 170 litrů.

Chevrolet Spark - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelChevrolet SparkFiat PandaHyundai i10Peugeot 107Suzuki Splash
Délka [mm]36403538356534303715
Šířka [mm]15971589159516301680
Výška [mm]15221578154014701590
Rozvor [mm]23752299238023402360
Objem zav. prostoru [l]170/568206/860225/910139/712178/1050

Mezigenerační růst dělá ze Sparku jedno z největších miniaut. Mezi pětidveřovými městskými vozy jej délkou překonává jen Suzuki Splash (a sesterský Opel Agila), který je také výrazně širší než ostatní modely v segmentu. Rozšíření karoserie o 10 cm Sparku ve srovnání s konkurencí prospělo – nyní v tomto ohledu na korejské protivníky ani v Evropě velmi žádaný Fiat Panda nijak neztrácí.

Ani interiéru nechybí jistá dávka expresivnosti. K neobvyklým prvkům patří přístrojový štít připevněný přímo na sloupku řízení. Je tvořen analogovým rychloměrem a digitálním displejem s ukazatelem otáček, palivoměrem a dalšími údaji. Barevné části interiéru již nejsou mezi malými vozy neobvyklé, držáky na 1,5litrové PET láhve ani pětimístné uspořádání interiéru však stále běžné nejsou.

obrázek [555 x 365]  

Radikální změna se také odehrála pod kapotou Sparku. Tříválec 0,8 SOHC (38 kW) a čtyřválec 1,0 SOHC (49 kW) nahradí čtyřválcové agregáty o objemu 1,0 a 1,2 litru (50, resp. 60 kW). Oba jsou nově vybaveny rozvodem DOHC se čtyřmi ventily na válec. Motory jsou klasické konstrukce s litinovým blokem a hliníkovou hlavou, mají však vyšší kompresní poměr (9,8:1) a oba v kombinovaném režimu shodně vystačí s 5,1 l/100 km.

Výkonnostní parametry jsou s ohledem na objem motoru velmi dobré, a to i navzdory absenci variabilního časování ventilů. Spark také v obou verzích splňuje požadavky emisní normy Euro 5, která je u nových modelů již vyžadována.

Chevrolet Spark - přehled motorizací
Motor1,0 16V1,2 16V
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]9951206
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]50/640060/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]93/4800111/4600
Max. rychlost [km/h]154164
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,512,1
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,15,1

Na vybraných trzích Chevrolet nabídne i variantu spalující LPG. Jejich nabídka se soustředí především do zemí, kde jsou alternativní paliva zvýhodněna vládními programy. Příchod Sparku LPG je potvrzen mezi jinými pro Itálii, Francii, Německo nebo Belgii.

Podvozek má tradiční jednoduchou, avšak funkční koncepci se vzpěrami McPherson vpředu a torzní příčkou vzadu. Brzdová soustava je dimenzována s ohledem na nízkou pohotovostní hmotnost v rozpětí 939 až 1058 kg. Vpředu jsou proto větrané kotouče o průměru 236 mm, vzadu 200mm bubnové brzdy.

Standardem bude čtyřkanálové ABS a v souladu s evropskou legislativou i brzdový asistent, Spark může být vybaven i stabilizačním systémem. Ve bezpečnostní výbavě nebude chybět ani až šest airbagů. Důkazem většího zaměření na bezpečnost je také zisk čtyř hvězd Euro NCAP, přičemž pátá hvězda Sparku unikla jen kvůli absenci ve standardní výbavě ESP. Tužší karoserie však také stojí za nárůstem pohotovostní hmotnosti o 150 kg.

obrázek [555 x 345]  

Prodej Chevroletu Spark bude zahájen v prvním čtvrtletí roku 2010. Korejská automobilka s ním míří do segmentu, jehož obliba v Evropě každoročně roste. Chevrolet v konfrontaci konkurencí vsadí na dynamický design, který dosud býval spíše v kontrastu s nízkou cenovkou. A právě atraktivní design má podle automobilky k již tak prodejně úspěšnému modelu přilákat další zákazníky.

První cena nového modelu je 194.900,-Kč. Základní výbava nabídne přední, boční i hlavové airbagy, posilovač řízení (!), ABS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo zadní sedadlo dělené v poměru 60:40. Na český trh má Spark přijít v březnu 2010.

Doporučujeme
Chevrolet Spark: První jízdní dojmy
Spolupracujeme s TipCars.com
Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Chevrolet Spark, bratr Opelu Karl, se ukazuje Chevrolet Spark, bratr Opelu Karl, se ukazuje

To, co vidíme na fotografii, je údajně zcela nová…

Ceny faceliftovaného Chevroletu Spark začínají na 170.600 Kč Ceny faceliftovaného Chevroletu Spark začínají na 170.600 Kč

Miniautomobil americké značky se dočkal lehké…

 



 
Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Dnes 14:59

Stejně jako u Kodiaqu se také u jména nástupce Yetiho, Karoqu, Škoda inspirovala jazykem indiánských kmenů z Aljašky.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti. Děsí je stárnutí populace

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti.…

Důchodový věk ve vyspělých zemích by se měl zvýšit na 70 let. Ve své nejnovější studii to tvrdí odborníci…

 

iSport.cz

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Přežil děsivou nehodu, naštěstí. Jeho fotbalovou kariéru to ale může nepříjemně poznamenat. Sparťan Aleš Čermák,…

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě výhra nestačila

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě…

Dokázali to! Fotbalisté Baníku Ostrava zvládli poslední ligový zápas proti Znojmu a stvrdili tak svůj návrat do…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…