Dacia Duster – Transylvánský horal

Dacia Duster – Transylvánský horal

 
 

Robustní, prostorný a dostupný terénní vůz – těmito slovy Dacia charakterizuje SUV Duster, čtvrtý model v moderní historii automobilky.

Historie značky Dacia není nikterak dlouhá ani bouřlivá. Vznikla na konci šedesátých let a v roce 1968 začala pod názvem Dacia 1100 licenčně vyrábět automobil Renault 8. O rok později následovala i u nás dobře známá Dacia 1300, která byla rumunskou verzí Renaultu 12. Tento model zůstal přes několik modernizací ve výrobě až do počátku tohoto desetiletí. Stal se také základem pickupu 1304, který se vyráběl i s pohonem 4x4.

Dalším počinem v oblasti terénních vozů byl off-road Dacia Duster, jednalo se o přeznačené ARO 10 pro exportní trhy.

V moderní historii, která začíná převzetím automobilky Renaultem v roce 1999, dosud stál segment aut s pohonem všech kol stranou zájmu. První lehkou etudou byl hatchback Sandero Stepway, teprve nový Duster ale přináší kromě vzhledu i další typické vlastnosti kategorie SUV.

obrázek [555 x 338]  

S projektem Duster Dacia zareagovala na poptávku po robustním a komfortním SUV za dostupnou cenu. V Evropě nabídne levnější alternativu k bohaté nabídce nejrůznějších aut tohoto typu karoserie, na rozvíjejících se trzích, jako je Rusko nebo Brazílie, cílí na střední příjmové skupiny. Zákazníci zde žádají robustní auto vhodné i do terénu, importované značky v těchto zemích ale nabízí převážně jen nejdražší terénní modely, které jsou mimo finanční možnosti střední třídy.

Terénní ambice Dacie Duster na první pohled prozrazují krátké převisy s dobrými nájezdovými úhly a vysoko posazená karoserie. Konkrétní údaje jsou: přední nájezdový úhel 30°, zadní 36° a přechodový úhel 23°. Světlá výška je nadprůměrných 210 mm.

obrázek [555 x 291]  

Charakter off-roadu dále podtrhují extrémně vytažené blatníky a široký rozchod kol, nelakované části nárazníků (ve vyšších výbavách doplněné stříbrnými díly) a velká kola s robustními disky. Cenové zařazení modelu prozradí spíše detaily, jako masivní rámy oken, prutová anténa, subtilní uchycení zrcátek nebo kliky dveří.

S celkovou délkou 4315 mm patří Duster mezi menší SUV. Mezi nimi vyniká délkou rozvoru 2673 mm, která je na úrovni SUV o 10 cm delších, šířkou přesahující 1,8 metru a světlou výškou. V reálných podmínkách českého trhu bude jeho největším soupeřem domácí Škoda Yeti a Suzuki SX4, jakožto nejdostupnější vůz s pohonem všech kol. Rozměrově nejpodobnější je alianční sourozenec Nissan Qashqai, který však míří na jinou cílovou skupinu.

Dacia Duster - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelDacia DusterNissan QashqaiSuzuki SX4Škoda Yeti
Délka [mm]4315433041504223
Šířka [mm]1822178317551793
Výška [mm]1625161516551691
Rozvor [mm]2673263025002578
Rozchod kol p [mm]1560154015001541
Rozchod kol z [mm]1567155014951537
Světlá výška [mm]210-190180
Objem zav. prostoru [l]408-475410270405-510

Kvůli úspoře nákladů je celkem 50 % dílů převzatých z jiných modelů Aliance Renault Nissan. Technika Dusteru má základ společný s dalšími modely Dacie. SUV stojí na platformě označované B0/Logan. Přední náprava pseudo-MacPherson je zcela identická s modely Logan a Sandero, ale některé její části byly zesíleny. Zadní náprava je u varianty s pohonem předních kol jednoduché konstrukce ve tvaru písmene H. Duster 4x4 má komplexnější víceprvkové zavěšení kombinované se vzpěrou McPherson, které je pro tento typ pohonu vhodnější, avšak na druhou stranu ubírá místo v zavazadlové prostoru (rozdíl je 32 litrů).

Pro Duster 4x4 Dacia také vyvinula novou šestistupňovou převodovku TL8. Vyznačuje se především krátkým první převodovým stupněm, kdy auto při 1000 min-1 jede pouze 5,79 km/h. Duster je tak schopen rychlé akcelerace z klidu a snadno se i se zátěží rozjede do kopce. Toto řešení nahrazuje přídavnou redukční převodovku, které by prodražila výrobu i zvýšila hmotnost auta. Z finančních důvodů má převodovka konstrukci odvozenou od alianční šestistupňové skříně TL4 (ta je v Dusteru použita u varianty dCi 110 4x2).

obrázek [555 x 351]  

Pohon všech kol využívá elektromagnetické spojky od Nissanu. Její řídicí elektronika umožňuje volit mezi třemi módy. Výchozí je režim Auto, kdy se zadní náprava automaticky připojuje, pokud je to potřeba pro dosažení optimální trakce. Lock pevně uzamyká poměr rozdělení momentu mezi nápravy. Tento režim je vhodný pro obtížný terén (sníh, bláto, písek) při nízkých rychlostech. Zadní nápravu lze také zcela odpojit zvolením 2WD, kdy je provoz auta úspornější.

Paletu motorů tvoří dva agregáty v různých provedeních. Na straně zážehových motorů nalezneme šestnáctiventilovou šestnáctistovku typu K4M. S pohonem předních kol je spojena varianta K4M 690, která vyhovuje normě Euro 4 a spolupracuje s pětistupňovou převodovkou. Pohon všech kol znamená šestistupňovou převodovku a provedení K4M 606 splňující Euro 5. Nejvyšší výkon je v obou případech 77 kW při 5750 min-1 a maximum točivého momentu je 148 Nm při 3750 min-1.

Turbodiesely zastupuje agregát K9K s obchodním označením 1,5 dCi. Slabší verze dCi 85 (K9K 796) má kompresní poměr 17,6:1. Nejvyšší výkon je 63 kW při 3750 min-1 a maximum točivého momentu 200 Nm při 1900 min-1, dodává se jen s pohonem předních kol a pětistupňovou převodovkou.

V silnější variantě dCi 110 je motor osazen filtrem pevných částic, kompresní poměr je snížen na 15,7:1 a agregát vyhovuje normě Euro 5. Nejvyšší výkon je v provedení 4x2 (K9K 896) 79 kW a s pohonem všech kol (K9K 898) 80 kW. Maximum točivého momentu v obou případech dosahuje 240 Nm při 1750 min-1.

Dacia Duster - technické údaje
Motor1,6 16V 4x21,6 16V 4x41,5 dCi 4x21,5 dCi 4x21,5 dCi 4x4
Převodovka5M6M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]15981598146114611461
Válce/ventily4/44/44/24/24/2
Největší výkon [kW/min-1]77/575077/575063/375079/400080/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]148/3750148/3750200/1900240/1750240/1750
Max. rychlost [km/h]165160155171168
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,512,813,911,812,5
Průměrná spotřeba [l/100 km]6,47,04,95,35,6
Pohotovostní hmotnost [kg]11601250118012051294

Duster se vyrábí v továrně Dacia v rumunském Pitesti. První prototypy zde vznikly v dubnu 2009. Kvůli výrobě Dusteru byla vybudována další karosárna, finální montáž probíhá na lince, která je společná se všemi pěti dalšími modely Dacia. Celá úprava továrny vyšla na 70 milionů Euro a výsledkem je maximální výrobní kapacita modelu 25 kusů za hodinu. Duster tak může dosáhnout až třetinu produkce v Pitesti.

Evropa je – společně s Tureckem a severní Afrikou – prvním cílem Dusteru. Na český trh se tento model dostane v červnu. Na rok 2011 je naplánováno spuštění prodeje v Brazílii (výroba v Curitibě), Rusku (Avtoframos Moskva) a v regionu Perského zálivu, kam se budou auta dodávat z Rumunska.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí? Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí?

Šestistupňová dvouspojková převodovka je v případě…

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady! Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady!

Taková návštěva se v redakci Auto.cz nevidí. Jednoznačně…

 



 
Mercedes-AMG GT3 Edition 50: Pekelník k výročí z Nürburgringu

Mercedes-AMG GT3 Edition 50: Pekelník k výročí z Nürburgringu

Dnes 16:00

Mercedes si letos připomíná padesát let od vzniku divize AMG a oslavil to na Nürburgringu limitkou kupé AMG GT3!




Blesk.cz

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce. Injustice 2 je přesto super bojovka

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce.…

Superhrdinové a padouši spolu v komiksech bojují od samotného vzniku bublinkového čtiva. Postavit je proti sobě…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…