Dacia Duster – Transylvánský horal

Dacia Duster – Transylvánský horal

 
 

Robustní, prostorný a dostupný terénní vůz – těmito slovy Dacia charakterizuje SUV Duster, čtvrtý model v moderní historii automobilky.

Historie značky Dacia není nikterak dlouhá ani bouřlivá. Vznikla na konci šedesátých let a v roce 1968 začala pod názvem Dacia 1100 licenčně vyrábět automobil Renault 8. O rok později následovala i u nás dobře známá Dacia 1300, která byla rumunskou verzí Renaultu 12. Tento model zůstal přes několik modernizací ve výrobě až do počátku tohoto desetiletí. Stal se také základem pickupu 1304, který se vyráběl i s pohonem 4x4.

Dalším počinem v oblasti terénních vozů byl off-road Dacia Duster, jednalo se o přeznačené ARO 10 pro exportní trhy.

V moderní historii, která začíná převzetím automobilky Renaultem v roce 1999, dosud stál segment aut s pohonem všech kol stranou zájmu. První lehkou etudou byl hatchback Sandero Stepway, teprve nový Duster ale přináší kromě vzhledu i další typické vlastnosti kategorie SUV.

obrázek [555 x 338]  

S projektem Duster Dacia zareagovala na poptávku po robustním a komfortním SUV za dostupnou cenu. V Evropě nabídne levnější alternativu k bohaté nabídce nejrůznějších aut tohoto typu karoserie, na rozvíjejících se trzích, jako je Rusko nebo Brazílie, cílí na střední příjmové skupiny. Zákazníci zde žádají robustní auto vhodné i do terénu, importované značky v těchto zemích ale nabízí převážně jen nejdražší terénní modely, které jsou mimo finanční možnosti střední třídy.

Terénní ambice Dacie Duster na první pohled prozrazují krátké převisy s dobrými nájezdovými úhly a vysoko posazená karoserie. Konkrétní údaje jsou: přední nájezdový úhel 30°, zadní 36° a přechodový úhel 23°. Světlá výška je nadprůměrných 210 mm.

obrázek [555 x 291]  

Charakter off-roadu dále podtrhují extrémně vytažené blatníky a široký rozchod kol, nelakované části nárazníků (ve vyšších výbavách doplněné stříbrnými díly) a velká kola s robustními disky. Cenové zařazení modelu prozradí spíše detaily, jako masivní rámy oken, prutová anténa, subtilní uchycení zrcátek nebo kliky dveří.

S celkovou délkou 4315 mm patří Duster mezi menší SUV. Mezi nimi vyniká délkou rozvoru 2673 mm, která je na úrovni SUV o 10 cm delších, šířkou přesahující 1,8 metru a světlou výškou. V reálných podmínkách českého trhu bude jeho největším soupeřem domácí Škoda Yeti a Suzuki SX4, jakožto nejdostupnější vůz s pohonem všech kol. Rozměrově nejpodobnější je alianční sourozenec Nissan Qashqai, který však míří na jinou cílovou skupinu.

Dacia Duster - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelDacia DusterNissan QashqaiSuzuki SX4Škoda Yeti
Délka [mm]4315433041504223
Šířka [mm]1822178317551793
Výška [mm]1625161516551691
Rozvor [mm]2673263025002578
Rozchod kol p [mm]1560154015001541
Rozchod kol z [mm]1567155014951537
Světlá výška [mm]210-190180
Objem zav. prostoru [l]408-475410270405-510

Kvůli úspoře nákladů je celkem 50 % dílů převzatých z jiných modelů Aliance Renault Nissan. Technika Dusteru má základ společný s dalšími modely Dacie. SUV stojí na platformě označované B0/Logan. Přední náprava pseudo-MacPherson je zcela identická s modely Logan a Sandero, ale některé její části byly zesíleny. Zadní náprava je u varianty s pohonem předních kol jednoduché konstrukce ve tvaru písmene H. Duster 4x4 má komplexnější víceprvkové zavěšení kombinované se vzpěrou McPherson, které je pro tento typ pohonu vhodnější, avšak na druhou stranu ubírá místo v zavazadlové prostoru (rozdíl je 32 litrů).

Pro Duster 4x4 Dacia také vyvinula novou šestistupňovou převodovku TL8. Vyznačuje se především krátkým první převodovým stupněm, kdy auto při 1000 min-1 jede pouze 5,79 km/h. Duster je tak schopen rychlé akcelerace z klidu a snadno se i se zátěží rozjede do kopce. Toto řešení nahrazuje přídavnou redukční převodovku, které by prodražila výrobu i zvýšila hmotnost auta. Z finančních důvodů má převodovka konstrukci odvozenou od alianční šestistupňové skříně TL4 (ta je v Dusteru použita u varianty dCi 110 4x2).

obrázek [555 x 351]  

Pohon všech kol využívá elektromagnetické spojky od Nissanu. Její řídicí elektronika umožňuje volit mezi třemi módy. Výchozí je režim Auto, kdy se zadní náprava automaticky připojuje, pokud je to potřeba pro dosažení optimální trakce. Lock pevně uzamyká poměr rozdělení momentu mezi nápravy. Tento režim je vhodný pro obtížný terén (sníh, bláto, písek) při nízkých rychlostech. Zadní nápravu lze také zcela odpojit zvolením 2WD, kdy je provoz auta úspornější.

Paletu motorů tvoří dva agregáty v různých provedeních. Na straně zážehových motorů nalezneme šestnáctiventilovou šestnáctistovku typu K4M. S pohonem předních kol je spojena varianta K4M 690, která vyhovuje normě Euro 4 a spolupracuje s pětistupňovou převodovkou. Pohon všech kol znamená šestistupňovou převodovku a provedení K4M 606 splňující Euro 5. Nejvyšší výkon je v obou případech 77 kW při 5750 min-1 a maximum točivého momentu je 148 Nm při 3750 min-1.

Turbodiesely zastupuje agregát K9K s obchodním označením 1,5 dCi. Slabší verze dCi 85 (K9K 796) má kompresní poměr 17,6:1. Nejvyšší výkon je 63 kW při 3750 min-1 a maximum točivého momentu 200 Nm při 1900 min-1, dodává se jen s pohonem předních kol a pětistupňovou převodovkou.

V silnější variantě dCi 110 je motor osazen filtrem pevných částic, kompresní poměr je snížen na 15,7:1 a agregát vyhovuje normě Euro 5. Nejvyšší výkon je v provedení 4x2 (K9K 896) 79 kW a s pohonem všech kol (K9K 898) 80 kW. Maximum točivého momentu v obou případech dosahuje 240 Nm při 1750 min-1.

Dacia Duster - technické údaje
Motor1,6 16V 4x21,6 16V 4x41,5 dCi 4x21,5 dCi 4x21,5 dCi 4x4
Převodovka5M6M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]15981598146114611461
Válce/ventily4/44/44/24/24/2
Největší výkon [kW/min-1]77/575077/575063/375079/400080/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]148/3750148/3750200/1900240/1750240/1750
Max. rychlost [km/h]165160155171168
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,512,813,911,812,5
Průměrná spotřeba [l/100 km]6,47,04,95,35,6
Pohotovostní hmotnost [kg]11601250118012051294

Duster se vyrábí v továrně Dacia v rumunském Pitesti. První prototypy zde vznikly v dubnu 2009. Kvůli výrobě Dusteru byla vybudována další karosárna, finální montáž probíhá na lince, která je společná se všemi pěti dalšími modely Dacia. Celá úprava továrny vyšla na 70 milionů Euro a výsledkem je maximální výrobní kapacita modelu 25 kusů za hodinu. Duster tak může dosáhnout až třetinu produkce v Pitesti.

Evropa je – společně s Tureckem a severní Afrikou – prvním cílem Dusteru. Na český trh se tento model dostane v červnu. Na rok 2011 je naplánováno spuštění prodeje v Brazílii (výroba v Curitibě), Rusku (Avtoframos Moskva) a v regionu Perského zálivu, kam se budou auta dodávat z Rumunska.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí? Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí?

Česká koruna posílila na úrovně, které jsme naposledy…

Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Dacia Duster poprvé naživo: Prošla revolucí, inspiraci snad hledala i u Audi Dacia Duster poprvé naživo: Prošla revolucí, inspiraci snad hledala i u Audi

Stánek Dacie ve Frankfurtu se celý nesl ve znamení nového…

Dacia Duster: Rumunský horal je úplně nový, ale pořád se tváří drsně Dacia Duster: Rumunský horal je úplně nový, ale pořád se tváří drsně

Očekávaná frankfurtská světová premiéra i u nás oblíbené…

 



 
Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Dnes 16:51

VW Group opět mění vedení svých značek. Nových šéfů se dočkají v Bugatti a Bentley, kterým dosud vládne Wolfgang Dürheimer.




Blesk.cz

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…