18.1. 2014 Vlastimil Šorm

Představujeme Goodyear Kmax a Fuelmax: Výkon i výdrž

 

Zajeli jsme do Itálie, abychom si dvě nově uváděné řady pneumatik Goodyear Kmax a Fuelmax prohlédli v experimentálním provozu.

Ve velkém toku informací o novém obutí byly zajímavé praktické ukázky z experimentální části vývojové práce firmy na zkušebním okruhu Vairano di Vidigulfo u Milána.

Je krásný letní den, ale na zkušebních drahách pro zkoušky brzdění na mokré vozovce vytrvale prší z hadic a my pozorujeme prudké zpomalování souprav Iveco Stralis Hi-Way s návěsem. Zpomalení vozidla, měřené od rychlosti 60 km/h do 1 km/h, vyhlíží velice dynamicky, ale je třeba to také okusit jako spolujezdec.

Porovnání

Na návěsu jedné soupravy jsou nově vyvinuté pneumatiky Goodyear, druhé vozidlo je pro srovnání obuté standardními plášti jiných značek nabízených na trhu. Dají se ovšem porovnávat i s dřívějšími typy pneumatik a dezénů Goodyear.

V nákladovém prostoru návěsu se nacházejí odvážené pytle se zátěží. Za nimi je upevněn kontejner s vodou. Přípojným potrubím a hadicemi se z něho skrápějí pneumatiky návěsu na jedné straně, zatímco na druhé se trojkolí ponechává v suchém stavu. Na přesně projížděné dráze se měří spotřeba paliva, takže při různém vyměňování zkoušených pneumatik lze také vyhodnocovat kilometrový proběh, valivý odpor, opotřebení na suché a mokré vozovce a porovnávat ještě vliv mnohých dalších úprav kostry pneumatiky a vzorku drážek. Celý obraz zkoušení vyhlíží pokojně, ale vypovídá o obrovském úsilí vynaloženém k systematické vývojové práci.

Pro všechny osy

Nová řada Kmax zahrnuje pneumatiky na řízenou nápravu Kmax S, na hnací nápravu Kmax D a plášť pro návěsy a přívěsy Kmax T. Lepší kilometrový proběh až o 35 % ve srovnání s předchozím typem Goodyear Regional přitom drží stejnou úroveň hospodaření s pohonnými hmotami. Vhodnost k celoročnímu používání prokazuje značka M + S, ale i označení Alpine s třemi vrcholy (3PMSF). Je tedy užitečná i v tuhé zimě a sněhu.

U pneumatik Kmax S je aplikována technologie Intellimax Rib. Vývoj pomocí počítačových modelů přinesl optimální rozložení tlaku, ztužení pro vysokou boční sílu i snížení prokluzování. Přilnavost na mokru byla zvýšena geometrií a uspořádáním lamel, ale také kanálky pro odvod vody v dolní části obvodových drážek.

Hnaná osa

Technologii Intellimax Tread pro plášť Kmax D charakterizuje dvojitá vrstva běhounové směsi, přičemž svrchní směs zajišťuje vysoký kilometrový proběh a základní se stará o rozptyl tepla, důležitý ke snížení valivého odporu.

Pneumatika Kmax D má specifický směrový dezén běhounu pro velkou výkonnost záběru při velmi nízké hlučnosti. Profil vzorku je vyvinut pro optimální rozdělení tlaku a vysoký kilometrový proběh. Toho se dosahuje optimalizovanou tuhostí profilu, zlepšenou protismykovou geometrií bloků a větším objemem gumy, kterou lze při jízdě opotřebovat. Zdokonalená geometrie zpevňovače bloků zlepšila zatáčení a celkové jízdní vlastnosti. V běhounu je zároveň použita technologie vaflových lamel, přinášející rovnováhu mezi kilometrovým proběhem a záběrem. I tato pneumatika nese symboly M + S a 3PMSF pro použití v náročných zimních podmínkách.

Důraz na úspory

Řada Fuelmax zaměřená na snížení valivého odporu je vhodná jak pro dálkovou, tak i regionální dopravu. Nízký valivý odpor je společný pro všechny tři typy určené pro řízenou, hnanou i vlečenou nápravu. Ani u jednoho typu nedošlo k žádným kompromisům, pokud jde o kilometrový proběh, brzdění na mokru nebo další klíčové rysy výkonnosti. S nabídkou nové řady Fuelmax již není zapotřebí rozhodovat se mezi hospodařením s pohonnými hmotami a kilometrovým proběhem.

Proti dřívější řadě Goodyear Marathon + Long Haul dokážou pneumatiky Fuelmax pro řízenou a hnací nápravu poskytnout průměrné snížení valivého odporu až o 10 %. Navíc dochází i ke zvýšení kilometrového proběhu až o 15 procent. Vzhledem k vylepšení záběru a výkonnosti v drsných zimních podmínkách jsou tyto pneumatiky vhodné pro celoroční dálkovou i regionální dopravu.

Pro hnací nápravu jsou pneumatiky vybaveny směrovým dezénem běhounu pro lepší záběr a nízký valivý odpor. Dobré jízdní vlastnosti a sníženou hlučnost přinesly také lamely Flexomatic ve tvaru kapky a pootevřená ramena lamel. Pro technologii Fuelmax S je typická technologie Intellimax Groove, při níž se do běhounu pneumatiky speciálním postupem vlisuje skrytý vzorek. V průběhu počáteční fáze prvního cyklu životnosti pneumatiky se používá vrchní dezén, který se skládá ze tří běhounových žeber, aby se dosáhlo co nejvyšší výkonnosti s minimálním valivým odporem.

Když se opotřebení přiblíží k polovině, objevují se další žebra, takže ve středním cyklu je viditelných šest žeber a při opotřebení kolem 70 % zůstávají čtyři žebra. Použití pokročilé prediktivní analýzy umožnilo snížit třecí sílu dezénu běhounu, což vede k menšímu prokluzování i zlepšenému kilometrovému proběhu.

Během celé životnosti pneumatiky se udržuje přilnavost na mokru díky lamelovým hranám a vylepšeným úhlům lamel, které ještě více pomáhají snížit valivý odpor.

Srovnání

Před oficiálním uvedením nových pneumatik Kmax a Fuelmax v září proběhly během dvou let testy v lucemburském inovačním centru Goodyear. Při rozměru 315/80 R22.5 se prokázalo zlepšení v kilometrovém proběhu až o 30 % (Kmax S) a o 35 % (Kmax D) proti dřívějším typům RHS II a RHD II+. U pneumatik Fuelmax S a D se prokázalo snížení valivého odporu až o šest procent (S), resp. o 10 % (D).

Protektory

Řady renovovaných pneumatik TreadMax Kmax a Fuelmax jsou na trhu dostupné s nově uváděnými pneumatikami. Teplé protektory TreadMax D a Treadmax Fuelmax D pro hnací nápravu se nabízejí v rozměrech 315/80 22.5 a 315/70 22.5. Pneumatiky pro návěsy a přívěsy TreadMax Fuelmax T jsou dostupné v rozměrech 385/65 22.5 a 385/55 22.5.

Spolupracujeme s TipCars.com
Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií

Petrochemický holding Unipetrol v pololetí zdvojnásobil…

Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019 Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna…

Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku

Paměť stárne extrémně rychle. Ta mediální dvojnásob.…

Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

 

Štítky Profi Pneu

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong do ní sbíral vzorky

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong…

Naoko nenápadná bílá taštička je ve skutečnosti jedinečným skvostem. Americký astronaut Neil Armstrong v ní…

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

 

iSport.cz

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou pokračuje rovinatější etapou

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou…

Tady se může pomalu rozhodovat o závěrečném žebříčku. Poslední závodní etapa letošního ročníku Tour de France…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington zemřel v pouhých 41 letech. V den narozenin svého kamaráda z kapely…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…