Mitsubishi ASX – Lidový jet fighter pro všechny druhy cest

Mitsubishi ASX – Lidový jet fighter pro všechny druhy cest

 
 

ASX dostalo design Lanceru, techniku Outlanderu a zcela nový revoluční diesel. Konkurovat chce především autům jako Qashqai od Nissanu, stejně jako on nabídne samozřejmě i pohon všech kol.

Mitsubishi si vydobylo všeobecné uznání především modely Pajero a Lancer Evolution. Zákazníci ale stále více žádají auta, která mají jen některé prvky klasických off-roadů, především podobné pojetí designu a nějakou formu pohonu všech kol. Evo je zase pro běžné zákazníky příliš radikální. Mitsubishi ale nalezlo řešení – agresivní styling Evolutionu se postupně přenesl i na další modely a Pajero je postupně doplňováno o crossovery.

Outlander, v aktuální generaci představený v roce 2005, proto doplňuje menší model ASX. S větším a starším sourozencem sdílí podobné zaměření, design i techniku – 70 % součástí mají oba modely společné. Důkazem je mimo jiné rozvor, který mají obě auta shodně 2,67 metru, i přes rozdíl celých 370 mm v celkové délce!

Kromě zásadního rozdílu v délce je Outlander o 30 mm širší a o 65 mm vyšší. Navíc se nabízí i v sedmimístném provedení, v případě pětimístné verze může zavazadlový prostor pojmout až 882 litrů. Lancer Sportback je další alternativou v portfoliu Mitsubishi. Také ten je delší než ASX – o 290 mm – zároveň je ale o 10 mm užší a o 100 mm nižší. I přes praktický tvar karoserie se Lancer Sportback nevyrovná zavazadlovému prostoru v ASX.

Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s dalšími Mitsubishi
ModelASXOutlanderLancer Sportback
Délka [mm]429546654585
Šířka [mm]177018001760
Výška [mm]161516801515
Rozvor [mm]267026702635
Objem zav. prostoru [l]442220/774-882276-344

Největším konkurentem pro malý crossover od Mitsubishi bude Nissan Qashqai, který je i téměř stejně velký. V podmínkách českého trhu je nezbytné za hlavního konkurenta počítat také Škodu Yeti, která je však o 72 mm kratší než ASX a má především o 92 mm kratší rozvor. Na podobnou cílovou skupinu se orientuje i žilinský Hyundai ix35, naopak Kia Soul osloví především ty, kdo preferují více stylu a nevyžadují pohon všech kol.

Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelMitsubishi ASXKia SoulHyundai ix35Nissan QashqaiŠkoda Yeti
Délka [mm]42954105441043154223
Šířka [mm]17701785182017801793
Výška [mm]16151610167016151691
Rozvor [mm]26702550264026302578
Objem zav. prostoru [l]442340465410405-510

Mitsubishi ASX začalo svoji životní pouť před dvěma a půl lety. V září 2007 se na frankfurtském autosalonu souběžně se světovou premiérou Lanceru představil Concept-cX. Kompaktní studie kombinující prvky hatchbacku a SUV naznačila směr, jakým se vydá chystaný model. Automobilka nakonec vsadila na poněkud robustnější design (s většími vnějšími rozměry), který byl definitivně schválen v létě 2008.

obrázek [555 x 303]
 

Na konci roku 2009 pak byly zveřejněny první fotografie. V Japonsku se nový model prodává od února 2010 pod názvem RVR, v Evropě se premiéra odehrála na březnovém autosalonu v Ženevě a nyní ASX postupně míří k evropským zákazníkům. Výroba probíhá v japonské továrně Okazaki a do Evropy má ročně zamířit zhruba 30 tisíc aut.

ASX míří do tržního segmentu, který za posledních pět let zažil růst o 300 % (z 104 tisíc ks celosvětově v roce 2005 na předpokládaných 458 tisíc ks v roce 2010). Za stejnou dobu vzrostl také počet konkurentů – ze dvou na patnáct. Outlander přinesl Mitsubishi 82 % nových zákazníků a podobný vývoj automobilka očekává i u ASX.

Revoluční MIVEC diesel

Hlavní technickou inovací u Mitsubishi ASX je zcela nový turbodiesel. Jako vůbec první osobní automobil na světě má turbodieselový motor vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Díky technice MIVEC, známé již ze zážehových motorů Mitsubishi, se motor 4N13 vyznačuje mimořádně nízkým kompresním poměrem – 14,9:1.

Takto nízký kompresní poměr (nejnižší mezi dieselovými motory v osobních autech) byl jedním z cílů konstruktérů. Důvodem byla snaha o co nejkultivovanější chod, nízkou úroveň hluku a vyšší spolehlivost. Omezení na 14,9:1 také pomohlo udržet pod kontrolou vnitřní síly a vysoké teploty uvnitř bloku motoru.

Díky technice MIVEC je možné i při nízkém kompresním poměru dosáhnout uspokojivého startování za studena a stabilního spalování. Předsunutí načasování zavření sacích ventilů zlepšuje efektivní kompresní poměr, zmenšení zdvihu na jednom sacím ventilu při nízkých otáčkách motoru zase vyvolá intenzivnější víření a s tím související regulaci teploty ve válci na konci komprese i proudění ve válci.

obrázek [555 x 327]
 

Agregát o objemu 1798 cm3 sdílí se vznětovými i zážehovými motory Mitsubishi nejen variabilní časování ventilů, ale také mnoho dalších konstrukčních principů. Má například blok motoru odlívaný pod tlakem nebo víko hlavy válců vyrobené z plastu. K nižší spotřebě paliva přispívá klikový hřídel odsazený o 15 mm a vstřikovací systém common-rail s pracovním tlakem 2000 bar.

Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo Mitsubishi TF 035 s variabilní geometrií rozvaděcích lopatek. Turbo od koncernového partnera Mitsubishi Heavy Industries má hliníkové kolo kompresoru s 8 namísto obvyklých 12 lopatek.

Motor 1,8 DI-D MIVEC se bude nabízet ve výkonových variantách 85 a 110 kW. Později bude zařazen i do nabídky dalších modelů Mitsubishi a chystá se také varianta o objemu 2,0 litru.

Dodávat se bude také s úsporným balíčkem ClearTec, který se skládá z automatického vypínání motoru AS&G, elektrického posilovače řízení, rekuperace energie při brzdění pomocí alternátoru a pneumatik s nízkým valivým odporem. K úsporám paliva také přispívá olej s nízkou viskozitou (0W-30).

Mitsubishi ASX - technická data a ceny na českém trhu (červen 2010)
Model1,6 MIVEC1,8 DI-D MIVEC1,8 DI-D MIVEC1,8 DI-D MIVEC
Pohon4x24x24x44x4
Převodovka5M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1590179817981798
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]86/600085/375085/3750110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]152/4000300/2000-2500300/2000-2500300/2000-3000
Max. rychlost [km/h]183188185198
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,410,210,610,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,55,75,7
Cena Inform [Kč]429.900,----
Cena Invite [Kč]---599.900,-
Cena Intense [Kč]---659.900,-
Cena Instyle [Kč]---719.900,-
Cena Instyle Navi [Kč]---769.900,-

Mitsubishi nabídne i zážehový motor – nový 1,6 MIVEC. Jedná se o agregát odvozený od známého 1,5 MIVEC, oproti němu má šestnáctistovka zdvih prodloužen z 84,4 na 90,0 mm. Kompaktní pohonná jednotka váží jen 88 kg. Má řetězový rozvod a systém variabilního časování sacích ventilů MIVEC. K úspornému chodu napomáhá nízké vnitřní tření a malý objem chladicí kapaliny.

Pohon všech kol AWC je odvozen od modelu Outlander. Nabízí výběr mezi třemi režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. V režimu 2WD jsou poháněna jen přední kola, při automatické činnosti se poměr rozdělení momentu mění od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50.

Podvozek vpředu využívá vzpěru MacPherson, vzadu víceprvkové uspořádání s vlečným ramenem. Proti Outlanderu byla upravena tuhost pružin a tloušťka stabilizátorů.

obrázek [555 x 305]
 

Pro ASX jsou na výběr čtyři stupně výbavy. Na českém trhu se zpočátku bude prodávat jen silnější (110 kW) 1,8 DI-D MIVEC s pohonem všech kol. Později přibude 1,8 DI-D MIVEC o výkonu 85 kW s pohonem předních nebo všech kol a 1,6 MIVEC (86 kW) s pohonem předních kol.

Letos by chtěla značka prodat v Evropě 30.000 kusů ASX, na českém trhu by mělo najít nové zákazníky asi 400 vozů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 






 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba rodiče: Pohřeb si nemohly dovolit

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba…

Během dvou dnů přišly o matku i otce! Simona (23) a Saša (13) nejprve ztratily svého otce, který zemřel na…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…