Mitsubishi ASX – Lidový jet fighter pro všechny druhy cest
Mitsubishi si vydobylo všeobecné uznání především modely Pajero a Lancer Evolution. Zákazníci ale stále více žádají auta, která mají jen některé prvky klasických off-roadů, především podobné pojetí designu a nějakou formu pohonu všech kol. Evo je zase pro běžné zákazníky příliš radikální. Mitsubishi ale nalezlo řešení – agresivní styling Evolutionu se postupně přenesl i na další modely a Pajero je postupně doplňováno o crossovery.
Outlander, v aktuální generaci představený v roce 2005, proto doplňuje menší model ASX. S větším a starším sourozencem sdílí podobné zaměření, design i techniku – 70 % součástí mají oba modely společné. Důkazem je mimo jiné rozvor, který mají obě auta shodně 2,67 metru, i přes rozdíl celých 370 mm v celkové délce!
Kromě zásadního rozdílu v délce je Outlander o 30 mm širší a o 65 mm vyšší. Navíc se nabízí i v sedmimístném provedení, v případě pětimístné verze může zavazadlový prostor pojmout až 882 litrů. Lancer Sportback je další alternativou v portfoliu Mitsubishi. Také ten je delší než ASX – o 290 mm – zároveň je ale o 10 mm užší a o 100 mm nižší. I přes praktický tvar karoserie se Lancer Sportback nevyrovná zavazadlovému prostoru v ASX.
Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s dalšími Mitsubishi | |||
Model | ASX | Outlander | Lancer Sportback |
Délka [mm] | 4295 | 4665 | 4585 |
Šířka [mm] | 1770 | 1800 | 1760 |
Výška [mm] | 1615 | 1680 | 1515 |
Rozvor [mm] | 2670 | 2670 | 2635 |
Objem zav. prostoru [l] | 442 | 220/774-882 | 276-344 |
Největším konkurentem pro malý crossover od Mitsubishi bude Nissan Qashqai, který je i téměř stejně velký. V podmínkách českého trhu je nezbytné za hlavního konkurenta počítat také Škodu Yeti, která je však o 72 mm kratší než ASX a má především o 92 mm kratší rozvor. Na podobnou cílovou skupinu se orientuje i žilinský Hyundai ix35, naopak Kia Soul osloví především ty, kdo preferují více stylu a nevyžadují pohon všech kol.
Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s konkurencí | |||||
Model | Mitsubishi ASX | Kia Soul | Hyundai ix35 | Nissan Qashqai | Škoda Yeti |
Délka [mm] | 4295 | 4105 | 4410 | 4315 | 4223 |
Šířka [mm] | 1770 | 1785 | 1820 | 1780 | 1793 |
Výška [mm] | 1615 | 1610 | 1670 | 1615 | 1691 |
Rozvor [mm] | 2670 | 2550 | 2640 | 2630 | 2578 |
Objem zav. prostoru [l] | 442 | 340 | 465 | 410 | 405-510 |
Mitsubishi ASX začalo svoji životní pouť před dvěma a půl lety. V září 2007 se na frankfurtském autosalonu souběžně se světovou premiérou Lanceru představil Concept-cX. Kompaktní studie kombinující prvky hatchbacku a SUV naznačila směr, jakým se vydá chystaný model. Automobilka nakonec vsadila na poněkud robustnější design (s většími vnějšími rozměry), který byl definitivně schválen v létě 2008.
mitsubishi yeti design predstavujeme crossover
Na konci roku 2009 pak byly zveřejněny první fotografie. V Japonsku se nový model prodává od února 2010 pod názvem RVR, v Evropě se premiéra odehrála na březnovém autosalonu v Ženevě a nyní ASX postupně míří k evropským zákazníkům. Výroba probíhá v japonské továrně Okazaki a do Evropy má ročně zamířit zhruba 30 tisíc aut.
ASX míří do tržního segmentu, který za posledních pět let zažil růst o 300 % (z 104 tisíc ks celosvětově v roce 2005 na předpokládaných 458 tisíc ks v roce 2010). Za stejnou dobu vzrostl také počet konkurentů – ze dvou na patnáct. Outlander přinesl Mitsubishi 82 % nových zákazníků a podobný vývoj automobilka očekává i u ASX.
Revoluční MIVEC diesel
Hlavní technickou inovací u Mitsubishi ASX je zcela nový turbodiesel. Jako vůbec první osobní automobil na světě má turbodieselový motor vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Díky technice MIVEC, známé již ze zážehových motorů Mitsubishi, se motor 4N13 vyznačuje mimořádně nízkým kompresním poměrem – 14,9:1.
Takto nízký kompresní poměr (nejnižší mezi dieselovými motory v osobních autech) byl jedním z cílů konstruktérů. Důvodem byla snaha o co nejkultivovanější chod, nízkou úroveň hluku a vyšší spolehlivost. Omezení na 14,9:1 také pomohlo udržet pod kontrolou vnitřní síly a vysoké teploty uvnitř bloku motoru.
Díky technice MIVEC je možné i při nízkém kompresním poměru dosáhnout uspokojivého startování za studena a stabilního spalování. Předsunutí načasování zavření sacích ventilů zlepšuje efektivní kompresní poměr, zmenšení zdvihu na jednom sacím ventilu při nízkých otáčkách motoru zase vyvolá intenzivnější víření a s tím související regulaci teploty ve válci na konci komprese i proudění ve válci.
mitsubishi yeti design predstavujeme crossover
Agregát o objemu 1798 cm3 sdílí se vznětovými i zážehovými motory Mitsubishi nejen variabilní časování ventilů, ale také mnoho dalších konstrukčních principů. Má například blok motoru odlívaný pod tlakem nebo víko hlavy válců vyrobené z plastu. K nižší spotřebě paliva přispívá klikový hřídel odsazený o 15 mm a vstřikovací systém common-rail s pracovním tlakem 2000 bar.
Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo Mitsubishi TF 035 s variabilní geometrií rozvaděcích lopatek. Turbo od koncernového partnera Mitsubishi Heavy Industries má hliníkové kolo kompresoru s 8 namísto obvyklých 12 lopatek.
Motor 1,8 DI-D MIVEC se bude nabízet ve výkonových variantách 85 a 110 kW. Později bude zařazen i do nabídky dalších modelů Mitsubishi a chystá se také varianta o objemu 2,0 litru.
Dodávat se bude také s úsporným balíčkem ClearTec, který se skládá z automatického vypínání motoru AS&G, elektrického posilovače řízení, rekuperace energie při brzdění pomocí alternátoru a pneumatik s nízkým valivým odporem. K úsporám paliva také přispívá olej s nízkou viskozitou (0W-30).
Mitsubishi ASX - technická data a ceny na českém trhu (červen 2010) | ||||
Model | 1,6 MIVEC | 1,8 DI-D MIVEC | 1,8 DI-D MIVEC | 1,8 DI-D MIVEC |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x4 | 4x4 |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1590 | 1798 | 1798 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 86/6000 | 85/3750 | 85/3750 | 110/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 152/4000 | 300/2000-2500 | 300/2000-2500 | 300/2000-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 188 | 185 | 198 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,4 | 10,2 | 10,6 | 10,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 5,5 | 5,7 | 5,7 |
Cena Inform [Kč] | 429.900,- | - | - | - |
Cena Invite [Kč] | - | - | - | 599.900,- |
Cena Intense [Kč] | - | - | - | 659.900,- |
Cena Instyle [Kč] | - | - | - | 719.900,- |
Cena Instyle Navi [Kč] | - | - | - | 769.900,- |
Mitsubishi nabídne i zážehový motor – nový 1,6 MIVEC. Jedná se o agregát odvozený od známého 1,5 MIVEC, oproti němu má šestnáctistovka zdvih prodloužen z 84,4 na 90,0 mm. Kompaktní pohonná jednotka váží jen 88 kg. Má řetězový rozvod a systém variabilního časování sacích ventilů MIVEC. K úspornému chodu napomáhá nízké vnitřní tření a malý objem chladicí kapaliny.
Pohon všech kol AWC je odvozen od modelu Outlander. Nabízí výběr mezi třemi režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. V režimu 2WD jsou poháněna jen přední kola, při automatické činnosti se poměr rozdělení momentu mění od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50.
Podvozek vpředu využívá vzpěru MacPherson, vzadu víceprvkové uspořádání s vlečným ramenem. Proti Outlanderu byla upravena tuhost pružin a tloušťka stabilizátorů.
mitsubishi yeti design predstavujeme crossover
Pro ASX jsou na výběr čtyři stupně výbavy. Na českém trhu se zpočátku bude prodávat jen silnější (110 kW) 1,8 DI-D MIVEC s pohonem všech kol. Později přibude 1,8 DI-D MIVEC o výkonu 85 kW s pohonem předních nebo všech kol a 1,6 MIVEC (86 kW) s pohonem předních kol.
Letos by chtěla značka prodat v Evropě 30.000 kusů ASX, na českém trhu by mělo najít nové zákazníky asi 400 vozů.