Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Představujeme: Volvo D16G 700 - Extrémista

Ivo Semrád
Diskuze (0)
Volvo Trucks představilo nejsilnější sériově produkovaný nákladní vůz. Výkon 515 kW (700 k) je úctyhodný.

Snaha výrobců nabídnout co nejsilnější motory má kromě praktického opodstatnění také význam pro image. Když zajdete mezi dopravce a uslyšíte, že některý z nich má tahač o výkonu nad šest set koní, můžete vedle informace pozorovat také obdiv publika. Volvo Trucks využilo potenciál šestiválce D16G a dosud nejvýkonnějšímu provedení 485 kW (660 k) přidalo 40 koní, aby dosáhlo na bájnou hranici 700 těchto jednotek.

Tento motor samozřejmě najde uplatnění v extrémně namáhaných a náročných dopravních zakázkách. Zvýšení výkonu není při dostatečné dimenzaci agregátu a chlazení příliš náročné, ale mnohem složitější problém znamená udržet emise na přijatelné úrovni. Supervýkonná verze už také musela být konstruována pro plnění normy Euro 5, jež začne platit v říjnu.

Nový motor byl vyvinut na základě předchozí jednotky Volvo D16 s výkonem 660 koní. Kromě 40 k a 50 N.m navíc se supersilný agregát vyznačuje čistšími výfukovými plyny.

Navzdory vyššímu výkonu zůstává spotřeba pohonných hmot na stejné úrovni jako u předchozí generace motorů. Prostřednictvím řady různých opatření, například nové konstrukce pístů, dosáhli inženýři společnosti Volvo optimálního procesu spalování, a zajistili tak vysoký výkon agregátu v kombinaci s efektivním využitím pohonných hmot a nízkými emisemi. Motor je také vybaven novým olejovým termostatem, který má rovněž příznivý vliv na spotřebu pohonných hmot. Hladina hluku na volnoběh se díky pilotnímu předvstřiku paliva snížila o 2 dB.

Další důležitou změnu u dvou nejvýkonnějších variant motoru D16G představuje nový a výkonnější systém pro dočišťování výfukových plynů. Systém si dokáže poradit s jejich větším průtokem, takže dochází ke snížení protitlaku a omezení energetických ztrát. Vyšší kapacita systému také zaručuje účinnější čištění. Stejně jako dříve se používá systém selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction), který se efektivně vypořádá se škodlivými emisemi.

Motor Volvo D16G používá standardně novou, elektronicky ovládanou výfukovou brzdou EPG s výkonem 230 kW. Elektronické řízení umožňuje snížit počet pohyblivých součástí, takže přináší jednodušší provoz, vyšší spolehlivost a nižší hmotnost. Je také možné aplikovat motorovou brzdu VEB+ (Volvo Engine Brake) s brzdným výkonem 425 kW.

Pohonná jednotka nové konstrukce Volvo D16G se také dodává ve výkonových verzích 600 a 540 koní. Za tříletým vývojem motoru D16G stojí početný tým. Jelikož je vůz Volvo FH16 určen k náročné přepravě těch nejtěžších nákladů, prováděly se terénní testy v prostředích, pro něž jsou typické drsné, ne-li extrémní podmínky.

Ivo Semrád
Diskuze (0)