12.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Přehled koncepcí pohonu osobních automobilů: Předohrab, nebo zadokolka?

 

Co je lepší, motor vpředu a pohon předních kol, nebo motor vpředu a poháněná zadní náprava? A co další koncepce pohonu?

Tomu, jakým způsobem a kde má auto umístěné hnací ústrojí a následně jakou nápravu pohání, říkáme obecně koncepce. Ta rozhoduje o celé řadě skutečností. Třeba o prostornosti karoserie, o tom, jak nákladné bude auto na výrobu, ale také o jízdním projevu vozidla. Zmíněné lze samozřejmě ovlivnit více či méně i jinými způsoby, nicméně koncepci a její přirozené vlastnosti zcela obejít nelze. Pouze posunout, či mírně upravit.

Za léta vzniklo hned několik koncepcí. Některé přetrvaly do současnosti, jiné zanikly, případně se staly výsadou vybraných výrobců automobilů, většinou výlučných. U použité koncepce totiž hodně záleží na tom, jaký účel má vozidlo plnit, a tedy do jaké třídy patří. Asi těžko může rodinné požadavky na jízdu splňovat vůz s motorem uloženým podélně před zadní nápravou. A na druhou stranu, auto s motorem napříč před přední nápravou a pohonem všech kol nikdy nebude vynikat takovou agilitou jako vůz s motorem uprostřed.

Motor vpředu napříč, pohon předních kol – levná výroba, jízda s rozpaky

V posledních několika desetiletích se prosazuje koncepce s motorem vpředu napříč před přední nápravou a pohonem předních kol. Hlavní předností tohoto uspořádání jsou příznivé výrobní náklady. Koncepce s motorem napříč před přední poháněnou nápravou se v masovějším měřítku poprvé objevila už v 50. letech. Jejím autorem je slavný britský konstruktér firmy BMC (British Motor Corporation), později změněné na BL (British Leyland) a ještě později na Rover Cars. Mluvíme o Alecovi Issigonisi, tvůrci vozu Mini z roku 1959.

Aby Issigonis poskytl posádce maximum prostoru na minimální půdorysné ploše, rozhodl se někdejší čtyřválec série A uložit napříč před přední poháněnou nápravu. Na rozdíl od současných takto řešených aut byla ovšem převodovka (standardně čtyřstupňová, později i pětistupňová nebo dokonce samočinná) uložena pod motorem, respektive byla součástí bloku motoru. Podobně to měly vyřešeno také Francouzi z koncernu PSA na agregátech řady XY. Ty poháněly ještě Peugeot 205 do roku 1986 či Citroën Visa.

V současnosti je převodovka samostatným celkem uloženým z pohledu šoféra nalevo od motoru, tedy před řidičem. To za předpokladu, že je motor pravotočivý. Existují i výjimky, třeba starší vozy Honda či Rover s motory série D. Ty byly levotočivé, takže převodovka je u nich napravo od motoru, tedy vlastně před spolujezdcem. U obou zmíněných značek mohl hrát roli fakt, že Hondy i Rovery mají na domácích trzích (v Japonsku a UK) pravostranné řízení.

Zvláštní případ představuje malinká Toyota iQ. U ní je motor uložen spíše nad nápravou a převodovka dokonce mírně za ní. Skříň diferenciálu se stálým převodem je tady totiž před převodovkou, zatímco běžně bývá umístěna mírně za ní.

Koncepce s hnacím ústrojím napříč před přední nápravou má ale i svá omezení. A těch je poměrně dost. Jde zejména o vyvážení, kdy více kilogramů připadá na přední nápravu. Poměr je běžně od zhruba 65:35 až po 59:41 ve prospěch přední nápravy. Tady hodně záleží na velikosti palivové nádrže, ale také na uložení motoru.

Pro zlepšení rozložení hmotnosti mívala v minulosti auta motor v přídi posunutý co nejvíce vzad, navíc často ještě skloněný dozadu. Toto uplatňoval zejména Peugeot a Volkswagen, avšak jen ve spojení s většími a tedy hmotnějšími motory. Třeba VW Golf MK2/Mk3 má základní motor 1.4 skloněný vpřed, zatímco 1.8, respektive dvoulitr u GTI, je výrazně dozadu. A stejně tak Peugeot 306. Motor 1.4 a 1.6 z řady TU je vpředu, kdežto XU o objemu 1,8 nebo 2,0 litru je naopak hodně vzadu. Bylo to právě uložení motoru, které se u rychlých verzí zmíněných aut (v obou případech GTI nebo GTi) podílelo na vynikající ovladatelnosti.

Plusy

Prostornost, cena, hodí se pro masovou výrobu, dnes již solidní jízdní vlastnosti, v době vzniku předvídatelné chování na limitu (čitelné, ale nesportovní jízdní vlastnosti)

Mínusy

Značně zatěžuje přední část, problémy s trakcí, nevylučuje přenos záběrových sil do řízení, nehodí se pro vysoké výkony (i dnes je limitem nějakých 300 koní), omezený rejd předních kol, obtížnější řazení (převodovka je napříč)

1/6 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Přehled koncepcí pohonu osobních…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…