12.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Přehled koncepcí pohonu osobních automobilů: Předohrab, nebo zadokolka?

 

Co je lepší, motor vpředu a pohon předních kol, nebo motor vpředu a poháněná zadní náprava? A co další koncepce pohonu?

Tomu, jakým způsobem a kde má auto umístěné hnací ústrojí a následně jakou nápravu pohání, říkáme obecně koncepce. Ta rozhoduje o celé řadě skutečností. Třeba o prostornosti karoserie, o tom, jak nákladné bude auto na výrobu, ale také o jízdním projevu vozidla. Zmíněné lze samozřejmě ovlivnit více či méně i jinými způsoby, nicméně koncepci a její přirozené vlastnosti zcela obejít nelze. Pouze posunout, či mírně upravit.

Za léta vzniklo hned několik koncepcí. Některé přetrvaly do současnosti, jiné zanikly, případně se staly výsadou vybraných výrobců automobilů, většinou výlučných. U použité koncepce totiž hodně záleží na tom, jaký účel má vozidlo plnit, a tedy do jaké třídy patří. Asi těžko může rodinné požadavky na jízdu splňovat vůz s motorem uloženým podélně před zadní nápravou. A na druhou stranu, auto s motorem napříč před přední nápravou a pohonem všech kol nikdy nebude vynikat takovou agilitou jako vůz s motorem uprostřed.

Motor vpředu napříč, pohon předních kol – levná výroba, jízda s rozpaky

V posledních několika desetiletích se prosazuje koncepce s motorem vpředu napříč před přední nápravou a pohonem předních kol. Hlavní předností tohoto uspořádání jsou příznivé výrobní náklady. Koncepce s motorem napříč před přední poháněnou nápravou se v masovějším měřítku poprvé objevila už v 50. letech. Jejím autorem je slavný britský konstruktér firmy BMC (British Motor Corporation), později změněné na BL (British Leyland) a ještě později na Rover Cars. Mluvíme o Alecovi Issigonisi, tvůrci vozu Mini z roku 1959.

Aby Issigonis poskytl posádce maximum prostoru na minimální půdorysné ploše, rozhodl se někdejší čtyřválec série A uložit napříč před přední poháněnou nápravu. Na rozdíl od současných takto řešených aut byla ovšem převodovka (standardně čtyřstupňová, později i pětistupňová nebo dokonce samočinná) uložena pod motorem, respektive byla součástí bloku motoru. Podobně to měly vyřešeno také Francouzi z koncernu PSA na agregátech řady XY. Ty poháněly ještě Peugeot 205 do roku 1986 či Citroën Visa.

V současnosti je převodovka samostatným celkem uloženým z pohledu šoféra nalevo od motoru, tedy před řidičem. To za předpokladu, že je motor pravotočivý. Existují i výjimky, třeba starší vozy Honda či Rover s motory série D. Ty byly levotočivé, takže převodovka je u nich napravo od motoru, tedy vlastně před spolujezdcem. U obou zmíněných značek mohl hrát roli fakt, že Hondy i Rovery mají na domácích trzích (v Japonsku a UK) pravostranné řízení.

Zvláštní případ představuje malinká Toyota iQ. U ní je motor uložen spíše nad nápravou a převodovka dokonce mírně za ní. Skříň diferenciálu se stálým převodem je tady totiž před převodovkou, zatímco běžně bývá umístěna mírně za ní.

Koncepce s hnacím ústrojím napříč před přední nápravou má ale i svá omezení. A těch je poměrně dost. Jde zejména o vyvážení, kdy více kilogramů připadá na přední nápravu. Poměr je běžně od zhruba 65:35 až po 59:41 ve prospěch přední nápravy. Tady hodně záleží na velikosti palivové nádrže, ale také na uložení motoru.

Pro zlepšení rozložení hmotnosti mívala v minulosti auta motor v přídi posunutý co nejvíce vzad, navíc často ještě skloněný dozadu. Toto uplatňoval zejména Peugeot a Volkswagen, avšak jen ve spojení s většími a tedy hmotnějšími motory. Třeba VW Golf MK2/Mk3 má základní motor 1.4 skloněný vpřed, zatímco 1.8, respektive dvoulitr u GTI, je výrazně dozadu. A stejně tak Peugeot 306. Motor 1.4 a 1.6 z řady TU je vpředu, kdežto XU o objemu 1,8 nebo 2,0 litru je naopak hodně vzadu. Bylo to právě uložení motoru, které se u rychlých verzí zmíněných aut (v obou případech GTI nebo GTi) podílelo na vynikající ovladatelnosti.

Plusy

Prostornost, cena, hodí se pro masovou výrobu, dnes již solidní jízdní vlastnosti, v době vzniku předvídatelné chování na limitu (čitelné, ale nesportovní jízdní vlastnosti)

Mínusy

Značně zatěžuje přední část, problémy s trakcí, nevylučuje přenos záběrových sil do řízení, nehodí se pro vysoké výkony (i dnes je limitem nějakých 300 koní), omezený rejd předních kol, obtížnější řazení (převodovka je napříč)

1/6 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Přehled koncepcí pohonu osobních…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…