12.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Přehled koncepcí pohonu osobních automobilů: Předohrab, nebo zadokolka?

 

Co je lepší, motor vpředu a pohon předních kol, nebo motor vpředu a poháněná zadní náprava? A co další koncepce pohonu?

Tomu, jakým způsobem a kde má auto umístěné hnací ústrojí a následně jakou nápravu pohání, říkáme obecně koncepce. Ta rozhoduje o celé řadě skutečností. Třeba o prostornosti karoserie, o tom, jak nákladné bude auto na výrobu, ale také o jízdním projevu vozidla. Zmíněné lze samozřejmě ovlivnit více či méně i jinými způsoby, nicméně koncepci a její přirozené vlastnosti zcela obejít nelze. Pouze posunout, či mírně upravit.

Za léta vzniklo hned několik koncepcí. Některé přetrvaly do současnosti, jiné zanikly, případně se staly výsadou vybraných výrobců automobilů, většinou výlučných. U použité koncepce totiž hodně záleží na tom, jaký účel má vozidlo plnit, a tedy do jaké třídy patří. Asi těžko může rodinné požadavky na jízdu splňovat vůz s motorem uloženým podélně před zadní nápravou. A na druhou stranu, auto s motorem napříč před přední nápravou a pohonem všech kol nikdy nebude vynikat takovou agilitou jako vůz s motorem uprostřed.

Motor vpředu napříč, pohon předních kol – levná výroba, jízda s rozpaky

V posledních několika desetiletích se prosazuje koncepce s motorem vpředu napříč před přední nápravou a pohonem předních kol. Hlavní předností tohoto uspořádání jsou příznivé výrobní náklady. Koncepce s motorem napříč před přední poháněnou nápravou se v masovějším měřítku poprvé objevila už v 50. letech. Jejím autorem je slavný britský konstruktér firmy BMC (British Motor Corporation), později změněné na BL (British Leyland) a ještě později na Rover Cars. Mluvíme o Alecovi Issigonisi, tvůrci vozu Mini z roku 1959.

Aby Issigonis poskytl posádce maximum prostoru na minimální půdorysné ploše, rozhodl se někdejší čtyřválec série A uložit napříč před přední poháněnou nápravu. Na rozdíl od současných takto řešených aut byla ovšem převodovka (standardně čtyřstupňová, později i pětistupňová nebo dokonce samočinná) uložena pod motorem, respektive byla součástí bloku motoru. Podobně to měly vyřešeno také Francouzi z koncernu PSA na agregátech řady XY. Ty poháněly ještě Peugeot 205 do roku 1986 či Citroën Visa.

V současnosti je převodovka samostatným celkem uloženým z pohledu šoféra nalevo od motoru, tedy před řidičem. To za předpokladu, že je motor pravotočivý. Existují i výjimky, třeba starší vozy Honda či Rover s motory série D. Ty byly levotočivé, takže převodovka je u nich napravo od motoru, tedy vlastně před spolujezdcem. U obou zmíněných značek mohl hrát roli fakt, že Hondy i Rovery mají na domácích trzích (v Japonsku a UK) pravostranné řízení.

Zvláštní případ představuje malinká Toyota iQ. U ní je motor uložen spíše nad nápravou a převodovka dokonce mírně za ní. Skříň diferenciálu se stálým převodem je tady totiž před převodovkou, zatímco běžně bývá umístěna mírně za ní.

Koncepce s hnacím ústrojím napříč před přední nápravou má ale i svá omezení. A těch je poměrně dost. Jde zejména o vyvážení, kdy více kilogramů připadá na přední nápravu. Poměr je běžně od zhruba 65:35 až po 59:41 ve prospěch přední nápravy. Tady hodně záleží na velikosti palivové nádrže, ale také na uložení motoru.

Pro zlepšení rozložení hmotnosti mívala v minulosti auta motor v přídi posunutý co nejvíce vzad, navíc často ještě skloněný dozadu. Toto uplatňoval zejména Peugeot a Volkswagen, avšak jen ve spojení s většími a tedy hmotnějšími motory. Třeba VW Golf MK2/Mk3 má základní motor 1.4 skloněný vpřed, zatímco 1.8, respektive dvoulitr u GTI, je výrazně dozadu. A stejně tak Peugeot 306. Motor 1.4 a 1.6 z řady TU je vpředu, kdežto XU o objemu 1,8 nebo 2,0 litru je naopak hodně vzadu. Bylo to právě uložení motoru, které se u rychlých verzí zmíněných aut (v obou případech GTI nebo GTi) podílelo na vynikající ovladatelnosti.

Plusy

Prostornost, cena, hodí se pro masovou výrobu, dnes již solidní jízdní vlastnosti, v době vzniku předvídatelné chování na limitu (čitelné, ale nesportovní jízdní vlastnosti)

Mínusy

Značně zatěžuje přední část, problémy s trakcí, nevylučuje přenos záběrových sil do řízení, nehodí se pro vysoké výkony (i dnes je limitem nějakých 300 koní), omezený rejd předních kol, obtížnější řazení (převodovka je napříč)

1/6 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Českému filmu chybí koncepce a odvaha, říká producent Konečný Českému filmu chybí koncepce a odvaha, říká producent Konečný

Končící filmový rok 2017 v Česku patří podle recenzentů…

Antimonopolní úřad trestá Globus rekordní pokutou Antimonopolní úřad trestá Globus rekordní pokutou

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal obchodní…

Poplatky za platby bitcoinem vzrostly ještě více než jeho cena Poplatky za platby bitcoinem vzrostly ještě více než jeho cena

Rostoucí obliba bitcoinu paradoxně zkomplikovala možnost…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Přehled koncepcí pohonu osobních…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Dnes 09:57

Na stránkách Auto.cz se můžete díky nové licenční smlouvě těšit na exkluzivní materiály z internetové verze německého Auto Bildu.




Blesk.cz

Maciuchová jako náhrada za zesnulou Fialovou (†88)! Převezme její slavnou roli

Maciuchová jako náhrada za zesnulou Fialovou (†88)!…

Květa Fialová (†88), která zemřela letos v září, byla vskutku jedinečná bytost a její herectví bylo tím pádem…

750 porcí milované i nenáviděné rybí polévky: Starostka Prahy 3 ji bude rozlévat na Jiřáku

750 porcí milované i nenáviděné rybí polévky:…

Zajděte v sobotu 16. prosince dopoledne na rybí polévku na náměstí Jiřího z Poděbrad. Nalije vám ji sama…

 

iSport.cz

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i Frolík, Jágr nehrál

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu zvítězili v bostonské TD Garden 5:3 a ukončili domácím sérii tří výher v řadě.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Často se hovoří o krizi českých hospod a pivnic. Prý je brzy zabije zákaz kouření a EET. No nevím, zákaz kouření…

Kultovní The Chemical Brothers budou hvězdou Metronome Festivalu Prague 2018

Kultovní The Chemical Brothers budou hvězdou…

Britští The Chemical Brothers je další ohlášenou hvězdou třetího ročníku Metronome Festivalu Prague, který se…