Přehled úrovní cen nových automobilů v Evropě
Ceny aut jsou u nás i po vstupu do Evropské unie pod evropským průměrem i když za poslední rok vzrostly o jedno procento. Jaké jsou úrovně cenových hladin v ostatních evropských zemích? Kolik dnes musíte zaplatit za nové auto, které se před rokem prodávalo za půl miliónu? Odpovědi v tomto článku.
Internetový server Eurocarprice.com zveřejňuje pravidelně zprávy o cenové úrovni na trhu nových automobilů v evropských zemích. Aktuální analýza zachycuje první čtyři měsíce roku a porovnává je se stejným obdobím roku 2003. V první tabulce najdete přehled jednotlivých evropských trhů s absolutními počty prodaných automobilů a procentní ukazatelem růstu trhu.
Předposlední sloupec vyjadřuje úroveň cenové hladiny automobilů bez započtení daní. To je základní orientační informace cenná pro ty, kteří by rádi využili individuálního dovozu, z některé země Evropské unie. Pokud je totiž cena před zdaněním nižší než v ČR (96 % evropského průměru), je možno začít kalkulovat, zda by se nevyplatilo poohlédnout se v dané zemi po vašem příštím autě. Česká republika sice patří k levnějším automobilovým trhům, ale je možné najít ještě nižší ceny. Hned za humny je výrazně levnější Polsko (81 % evropského průměru), poněkud dále je Dánsko (83 % evropského průměru).
Poslední sloupec udává srovnání cen včetně všech cel a daní. Vysoké daňové zatížení nových automobilů mají skandinávské státy (mimo Švédska) a extrémem zůstává Dánsko, kde jsou auta až dvakrát dražší než jinde v Evropě. Tomu se přizpůsobují i výrobci, kteří tlačí ceny (před zdaněním) dolů.
Z počtu prodaných automobilů je vidět zvláštní situace českého trhu, který se o více než 11 procent propadl, zatímco okolní státy zaznamenávají růst: Slovensko 5,2 %, Maďarsko 3,7 % a Polsko, kde se prodává asi třikrát více aut než u nás, zaznamenává téměř dvacetiprocentní růst zájmu o nová auta.
Prodej nových automobilů v evropských zemích leden-duben a přehled cen automobilů v jednotlivých zemích | ||||||
2003 | 2004 | meziroční změna % | ceny bez daní | ceny vč.daní | ||
Evropa celkem* | 6 593 614 | 6 801 978 | 3,2% | 100% | 100% | |
1. | Německo | 1 379 157 | 1 344 955 | -2,5% | 107% | 97% |
2. | Velká Británie | 1 107 311 | 1 137 490 | 2,7% | 107% | 103% |
3. | Itálie | 1 063 841 | 1 095 900 | 3,0% | 94% | 96% |
4. | Francie | 864 214 | 850 087 | -1,6% | 100% | 99% |
5. | Španělsko | 551 083 | 631 194 | 14,5% | 96% | 99% |
6. | Belgie | 222 184 | 249 893 | 12,5% | 102% | 98% |
7. | Nizozemsko | 237 326 | 236 049 | -0,5% | 96% | 114% |
8. | Polsko | 141 872 | 169 530 | 19,5% | 81% | 82% |
9. | Rakousko | 135 620 | 138 277 | 2,0% | 103% | 108% |
10. | Řecko | 116 668 | 134 885 | 15,6% | 86% | 102% |
11. | Švýcarsko | 114 200 | 115 463 | 1,1% | 115% | 96% |
12. | Irsko | 100 571 | 108 412 | 7,8% | ** | 131% |
13. | Švédsko | 112 883 | 108 316 | -4,0% | 94% | 98% |
14. | Portugalsko | 81 695 | 86 376 | 5,7% | 92% | 128% |
15. | Maďarsko | 83 183 | 86 248 | 3,7% | 97% | 98% |
16. | Finsko | 64 812 | 70 437 | 8,7% | 87% | 130% |
17. | Česká republika | 61 869 | 54 804 | -11,4% | 96% | 91% |
18. | Norsko | 35 648 | 46 055 | 29,2% | 86% | 155% |
19. | Dánsko | 38 198 | 45 727 | 19,7% | 83% | 200% |
20. | Slovinsko | 26 530 | 29 966 | 13,0% | ** | ** |
21. | Lucembursko | 22 299 | 24 137 | 8,2% | ** | ** |
22. | Slovensko | 15 970 | 16 797 | 5,2% | ** | ** |
23. | Estonsko | 6 439 | 7 627 | 18,5% | ** | ** |
24. | Island | 3 930 | 4 611 | 17,3% | ** | ** |
25. | Lotyšsko | 3 263 | 4 558 | 39,7% | ** | ** |
26. | Litva | 2 848 | 4 184 | 46,9% | ** | ** |
*součet prodejů ve 26 uvedených zemích, zdroj ACEA, Eurocarprice.com
** údaje nejsou k dispozici
Druhá tabulka ukazuje meziroční růst cen automobilů v jednotlivých zemích. Česká republika spolu s několika málo dalšími zeměmi zaznamenala jen nepatrné změny, celoevropský průměr růstu cen činí 4,4 %. Údaje jsou vyhodnocovány u srovnatelných modelů, které se na daném národním trhu prodávají. V případě že je rozšířena základní výbava, dříve prodávaná například za 500 euro a cena vzroste pouze o 300 euro, je výsledek negativní a tato situace se ve statistice projeví jako zlevnění.
Poslední sloupec tabulky nabízí srovnání ceny automobilu, na které se projevilo zvýšení cenové úrovně (vč. daní) za poslední rok.
Procentní změna cen nových aut za 12 měsíců | ||||
včetně daní | bez daní | Kolik dnes stojí auto, které před rokem stálo 500.000,-Kč | ||
1. | Dánsko | 7,9 % | 0 % | 539 500 Kč |
2. | Polsko | 7,5% | ** | 537 500 Kč |
3. | Španělsko | 5,9 % | 2,8 % | 529 500 Kč |
4. | Nizozemsko | 5,8 % | 1,8 % | 529 000 Kč |
5. | Švédsko | 5,6 % | -2,6 % | 528 000 Kč |
6. | Belgie | 5,3 % | 1,2 % | 526 500 Kč |
7. | Velká Británie | 5,1 % | 2,5 % | 525 500 Kč |
8. | Francie | 4,8 % | 1,6 % | 524 000 Kč |
9. | Itálie | 4,7 % | 1,1 % | 523 500 Kč |
Evropa celkem | 4,4 % | 1,6 % | 522 000 Kč | |
10. | Norsko | 4 % | -1,7 % | 520 000 Kč |
11. | Irsko | 3,6 % | ** | 518 000 Kč |
12. | Portugalsko | 3,5 % | 1,7 % | 517 500 Kč |
13. | Německo | 3,3 % | 1,4 % | 516 500 Kč |
14. | Švýcarsko | 3,1 % | 0,1 % | 515 500 Kč |
15. | Rakousko | 1,7 % | 1,2 % | 508 500 Kč |
16. | Česká republika | 1 % | ** | 505 000 Kč |
17. | Finsko | 0,3 % | ** | 501 500 Kč |
18. | Maďarsko | -0,3 % | ** | 498 500 Kč |
19. | Řecko | -0,7 % | 2,7 % | 496 500 Kč |
Zdroj: HN, Eurocarprice.com, ** údaje nejsou k dispozici
Červená mapa ve fotogalerii ukazuje ceny před zdaněním, modrá ceny po započtení všech cel a daní.