30.1. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Přehřívání motoru: Můžete uvařit i nové motory?

Přehřívání motoru: Můžete uvařit i nové motory?

Funkční chladicí soustava je spolu s dobře pracující mazací soustavou naprosto klíčová pro spolehlivý a bezproblémový chod spalovacího motoru. Co když ale chlazení selže?

Přehřátí motoru z důvodu závady na chladicím systému bývalo před desítkami let relativně běžnou záležitostí. A to nemluvíme pouze o škodovkách s motory vzadu, které byly přehřátím motoru pověstné. V jejich případě se ovšem střetla celá řada nevhodných technických řešení. Od příliš dlouhé cesty od motoru k vpředu umístěnému chladiči přes špatně dimenzovaný termostat s parafínovou náplní až po mnohdy nefunkční termospínač, spínající motor ventilátoru chlazení. A k tomu všemu ještě vodní potrubí bylo vyrobeno z materiálu, který podporoval zavzdušnění celé chladicí soustavy. Spousta našich motoristů se však s tímto naučila žít a postupem doby uvedené rébusy mnozí vyřešili po svém.

Máte dost vody?

Závady na chlazení se sice v minulosti stávaly mnohem častěji než dnes, to ale neznamená, že k tomu nemůže dojít i na moderních motorech. Asi největší problémy i z dnešního pohledu představují úniky chladicí kapaliny. Fakt, že je množství chladicí kapaliny v expanzní nádobě pod ryskou minima ale ještě nemusí vést k přehřátí motoru. Aby k němu došlo, musí být její úbytek opravdu výrazný a hlavně doprovázený byť třeba jen malým zavzdušněním chladicího systému.

V průběhu provozu vozidla se z chladicí kapaliny odpařuje voda. Roční úbytek by však neměl být větší než mezi ryskou maxima a minima na expanzní nádobě. Následně se doporučuje dolít pouze vodu, nikoliv nemrznoucí směs na bázi etylenglykolu. Pokud se vám chladicí kapalina ztrácí ve větší míře, řekněme, že každý týden musíte dolévat třeba 0,2 litru vody, měli byste problém začít řešit.

Chlazení moderních motorů: Zapomíná se na něj, přesto může způsobit fatální závady

Bohužel odhalit netěsnost chladicí soustavy není zase tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Pokud s autem přijedete do servisu, první co zkusí mechanik udělat, je takzvaná tlaková zkouška na těsnost chladicí soustavy. Provádí se u studené chladicí kapaliny. Při tlakové zkoušce se soustava chlazení obvykle natlakuje na hodnoty 80 až 140 kPa. Tady rozhoduje nařízení výrobce motoru vozidla. Obecně vzato, pokud chladicí soustava neudrží tlak řekněme 100 kPa alespoň po dobu dvou minut, lze systém považovat za netěsný.

K uniku nejčastěji může docházet přes netěsné hadice či jejich spoje, třeba z důvodu ureznutí její zajišťovací spony. A dále skrz porézní chladič. Někdy je příčinou úniku chladicí kapaliny také netěsné víčko expanzní nádobky s přetlakovým a podtlakovým ventilem, které může vinou vysoké teploty prasknout. Snad úplně nejčastěji se chladicí kapalina ztrácí skrz netěsnou vodní pumpu.

Kam to sakra teče!

Častějším případem než úniky chladicí kapaliny ven, je její pronikání někam do útrob motoru. Velmi často bývá příčinou vadné těsnění hlavy válců. Pokud toto někde zmíníte, většinou se dočkáte odpovědi, „že vadné hlavové těsnění prozradí vodní šlem na víčku karteru motoru a zároveň nečistoty v podobě olejové stopy v expanzní nádobce“. Takto tomu být skutečně může, ale také nemusí. Toto platí v případě, že dochází k průniku chladicí kapaliny do oleje a obráceně, tedy že olej teče do chladicí soustavy.

Jenže chladicí kapalina může unikat přes netěsné hlavové těsnění také například do výfuku či do sání. A to jsou pak víčko karteru i expanzní nádobka úplně čisté. Nejhorší je, když se chladicí kapalina dostává do válců motoru. Při nadměrném množství „vody“ může dojít dokonce k ohnutí ojnice a tedy zničení motoru. Tato závada se však projevuje nárůstem tlaku v chladicí soustavě, do níž pronikají výfukové plyny vytlačované pístem válce, do něhož chladicí kapalina proniká. To se pak říká, že „motor fouká do chladicí kapaliny“. Nárůst tlaku v chladicí soustavě se projeví ztvrdnutím hadic chlazení, v extrému pak výrazným vytlačováním chladicí kapaliny z expanzní nádobky při běžícím motoru. Při jízdě se takto poškozený motor začne velmi rychle přehřívat, přičemž v zimě je průvodním jevem nefungující topení.

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

K přehřátí motoru ale může dojít i v případě, že selže některé ze zařízení, která jsou pro správnou funkci chlazení motoru klíčová. Sem patří závada na vodní pumpě. U ní může dojít k oddělení oběžného kola od hřídele. To se stává zejména u čerpadel, u nichž je oběžné kolo vyrobeno z plastů. Jak se střídají teplotní poměry v motoru, jednoho dne prostě praskne. Majitelé starších vozů BMW jistě vědí, o čem je řeč… Selhat ale dokáže i pohon vodní pumpy, třeba z důvodu prasknutí drážkového řemene nebo jeho prokluzování na řemenici chladicího čerpadla.

Pokud se motor přehřívá při jízdě v koloně, bývá příčinou nefunkční ventilátor chlazení motoru. Ten je poháněn buď elektromotorem, nebo u motorů s podélnou zástavbou může být hnán řemenem pohonu příslušenství od klikového hřídele motoru. V tomto případě je připojován přes viskosní spojku. Ta však stárne, takže s léty přestává plnit svoji funkci. V případě pohonu elektromotorem obyčejně neselže sám elektromotor, ale jeho ovládání. Od termospínače, který dává povel k jeho spuštění, přes předřazený odpor, díky němuž se může ventilátor točit různě velkými otáčkami. V případě závady na jednotce odporu se tak může točit pomalu i v situacích, kdyby se měl točit vyššími otáčkami.

Tragické následky

Dnes, kdy celá řada aut nemá ve výbavě teploměr chladicí kapaliny, nemusí řidič o nadměrné teplotě motoru vůbec vědět. Že se motor přehřívá, se tak dozví až na základě rozsvícení červené kontrolky přehřátí motoru nebo z hlášky na informačním systému vozidla.

Bohužel ani fakt, že máte ve výbavě teploměr chladicí kapaliny, nemusí být zárukou, že řidič ví o nadměrné teplotě motoru. Tady totiž záleží na umístění teplotního snímače. Pokud je kolem něj stále „voda“, může se teploměr v „kombiinstrumentu“ tvářit jako že je všechno v pořádku. A ono bohužel není.

Co opravdu vydrží přeplňované tříválce: Máme se malých motorů bát?

Provoz vozidla při nadměrné teplotě motoru může vést až k deformaci hlavy válců. Někdy to však odnesou „jen“ ventilová sedla v hlavě. Záleží na konstrukci hlavy. Pokud má motor navíc hliníkový blok, hrozí při přehřátí i jeho zkroucení. Takový motor pak můžete rovnou vyhodit. O něco lépe vzdorují přehřátí litinové bloky, zejména u starších automobilů, kde se ještě tolik nehlídala jejich hmotnost a tak masy materiálu a různých výztuh bylo více.

I pokud se motor uvedeným způsobem nepoškodí, nadměrná teplota motoru znamená také vysokou teplotu motorového oleje. V extrému při dlouhodobějším provozu tak může dojít i k poškození pánví ojničních či hlavních ložisek. Navíc pokud motor používá turbodmychadlo, znamená to zvýšené tepelné namáhání jeho kluzných ložisek, což v praxi znamená výrazné zkrácení jejich životnosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Obavy z brexitu: pesimismus britských firem je nejvyšší od roku 2009 Obavy z brexitu: pesimismus britských firem je nejvyšší od roku 2009

Britské podniky jsou ohledně svých vyhlídek…

Škoda Auto je globální značka s hodnotou téměř 40 miliard korun Škoda Auto je globální značka s hodnotou téměř 40 miliard korun

Na jaře se každý rok na její značku dívají miliony…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje

Ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Los…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Cupra nabídne sedm modelů do roku 2021. Na co se můžeme těšit?

Cupra nabídne sedm modelů do roku 2021. Na co se můžeme těšit?

Dnes 09:51

Osamostatněná sportovní divize Seatu chystá celou záplavu modelů. Důležitou roli budou hrát také SUV.




Blesk.cz

Češka (21) v Dublinu vypadla z okna hotelu, který vlastní Bono z U2: Je v kritickém stavu

Češka (21) v Dublinu vypadla z okna hotelu, který…

V ohrožení života se nachází Češka (21), která minulý týden vypadla z okna hotelu v Dublinu. Nehodě předcházel…

První galerie naháčů v Praze? Skuteční lidé budou k okukování celoročně!

První galerie naháčů v Praze? Skuteční lidé budou k…

Výstava Voayer celoročně? Pořadatel nahých výstav Mário Petreje už nechce pořádat jen několikadenní zážitkovou…

 

iSport.cz

Lenc o souhře s Filippim i sérii Kvapila: Bylo to nějaké zakleté

Lenc o souhře s Filippim i sérii Kvapila: Bylo to…

Nedobytná tvrz. Liberečtí Bílí Tygři na domácím ledě, stejně jako v předešlých sezonách, válí. Z úvodních deseti…

Vémola tvrdého Francouze neukončil. V Bratislavě vyhrál na body

Vémola tvrdého Francouze neukončil. V Bratislavě…

PŘÍMO Z BRATISLAVY | Výhra na body! Karlosi Vémolovi se nepodařilo ukončit francouzského soupeře Moiseho Rimbona…

 

Reflex.cz

Babišismus obnažil své slabiny. Jeho oponenti ale také

Babišismus obnažil své slabiny. Jeho oponenti ale také

Uplynulý týden byl z hlediska politiky jakýkoliv než nudný. Překvapivý, turbulentní, dramatický, likvidační...…

Televizní série Rédl: Tápající Jan Hřebejk nejspíš našel cestu, kudy se vydat dál

Televizní série Rédl: Tápající Jan Hřebejk nejspíš…

Už už to vypadalo, že se Jan Hřebejk chytl do pasti recyklace sebe samého: trilogie Zahradnictví – aneb pokus…