Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Přeplňování (1. díl): teorie+mechanické přeplňování

V dalším seriálu se zaměříme na přeplňování spalovacích motorů, což je jedna z cest jak zvýšit jejich účinnost. První díl je věnován teorii a přeplňování mechanickým kompresorem, který je dnes používán mj. v řadě motorů Mercedes-Benz.
Zpět na článek
20. 7. 2004 15:42
neregistrovaný "TopGun"
20. 7. 2004 16:19
neregistrovaný "Diesel"
20. 7. 2004 18:04
neregistrovaný "ondrej"
20. 7. 2004 20:31
neregistrovaný "Adam"
21. 7. 2004 09:42
neregistrovaný "Ondrej Lanik (Auto.cz)"
28. 7. 2004 07:57
neregistrovaný "Paur"
21. 7. 2004 11:22
neregistrovaný "Bobo"
20. 7. 2004 22:33
neregistrovaný "Radek"
20. 7. 2004 23:54
neregistrovaný "AMG"
21. 7. 2004 14:58
neregistrovaný "velociped"
21. 7. 2004 16:29
neregistrovaný "TopGun"
21. 7. 2004 09:59
neregistrovaný "merc"
21. 7. 2004 16:27
neregistrovaný "TopGun"
21. 7. 2004 16:24
neregistrovaný "TopGun"
21. 7. 2004 21:04
neregistrovaný "poprosim o odpoved"
22. 7. 2004 15:02
neregistrovaný "vyberavy"
23. 7. 2004 10:39
neregistrovaný "vyberavy"
23. 7. 2004 10:44
neregistrovaný "vyberavy"
21. 7. 2004 19:52
neregistrovaný "MarioV8"
neregistrovaný "TopGun"
20. 7. 2004 15:42
Je to spravna cesta ?
Ma to vobec zmysel ? Stratit zopar kW na kompresor, aby sme potom dostali zopar kW navyse ? Tieto vykony sa daju dosiahnut aj bez kompresora, staci len presne casovat ventily, pripadne menit dlzku potrubia. Jedine, co turba a kompresory dokazu, je "papierovo" zmensit objem motora o polovicu, pricom sa zvysuje hmotnost, nachylnost na opotrebenie. Naco vobec je krutak pri nizkych otackach ?
Rozbalit vlákno
6
neregistrovaný "Diesel"
20. 7. 2004 16:19
Re: na předjiždění třeba ::))
samozřejmě že to má smysl,jiná cesta není, než kompressor,turbo a velký obsah.
neregistrovaný "ondrej"
20. 7. 2004 18:04
Re: na předjiždění třeba ::))
Jasne ze to ma zmysel. isto dostanes viac kW ako stratis.Je pravda ze taky vykon mozes dostat aj bez kompresora ale tiez to ma vplyv na zivotnost a ten vykon budes mat niekde pri 7,500 a viac otackach. A tam ho moc nepotrebujes, hlavne v normalnej prevadzke
neregistrovaný "Adam"
20. 7. 2004 20:31
Re: na předjiždění třeba ::))
to vis ze to de-se podivej na atmosfericky benzin. motory od bmw ;-)
at uz Mkovy( sestivalec 3,2 v M3ce je skvost) nebo treba novej dvoulitr do jednickovy rady, kterej ma nizsi prum. spotrebu nez sestnactistovka...
neregistrovaný "Ondrej Lanik (Auto.cz)"
21. 7. 2004 09:42
Re: Je to jedna z cest
Jedním z důležitých motivů proč mít velký (a pokud možno konstantní) točivý moment v nízkých otáčkách jsou nízké ztráty v samotném motoru. Ty velmi rychle rostou s rostoucími otáčkami, a to má vliv na celkovou účinnost a spotřebu.
Z praktického hlediska je důležité nejen chování motoru při maximálním zatížení (viz vnější charakteristiky výkonu a momentu, které jsou udávány výrobci), ale zejména v často používaných částečných zatíženích a v nízkém a středním otáčkovém pásmu.
Co se týče hmotnosti tak ta je jistě vyšší než u nepřeplňovaného motoru, ale rozdíl bude spíše v jednotkách kg, což je stále velmi výhodné, uvážíme-li podstatné zvýšení měrného výkonu motoru (kg/l) a výkonové hmotnosti auta (kW/kg).
neregistrovaný "Paur"
28. 7. 2004 07:57
Re: Je to jedna z cest
Nikde nevidím jednu poměrně důležitou informaci. V částečných zatíženích totiž spotřeba přeplňovaného motoru proti atmosférickému vzrůstá vlivem nižšího kompresního poměru (klesá totiž termodynamická účinnost spalovacího cyklu). Je to celkem dobře vidět i v té srovnávací tabulce Mercedesů.
neregistrovaný "Bobo"
21. 7. 2004 11:22
Re: Je to jedna z cest
Krutiaci moment je to, čomu ľudovo hovoríme: "to ale tlačí do sedadla!". Je to sila (N), ktoru motor dokáže vyvinúť a prípadne preniesť na vozovku na dĺžke 1m. Čím je táto sila väčšia, tým máš lepší pocit zo zrýchlenia vozidla. Ak túto silu dostaneš z motora pri nízkych otáčkach, nemusíš naháňať motor do otáčok (viď japonci) a ušetríš na spotrebe, oportebenie motora je nižšie. Na to je vôbec kruťák pri nízkych otáčkach.
Čo sa tíka sacieho potrobia, časovania ventilov a ostatnej techniky pri atmosfericky plnených motoroch, je to záležitosť najmodernejšej techniky, ktorá býva drahá a náročná na údržbu. Kým Mercedesu stačilo na slušné výkony a priebehy krut. momentov pomerne jednoduchý kompresor, BMW skúša všetko možné (veľmi dobré) ale drahé a technicky náročné. Technicky náročné riešenia = zvýšenie poruchovosti. V jednoduchosti je krása.
neregistrovaný "Radek"
20. 7. 2004 22:33
nepřeplňovat ....
Jsem výrazným příznivcem nepřeplňovaných motorů, obdivuji zejména motory BMW a Honda (dlouhodobě daleko nejúspěšnější značky v soutěži Motor roku).
Umět naplno využívat výkon s autem které 200 koní z dvoulitru dosáhne turbem v 5500 otáčkách vyžaduje podle mě od řidiče daleko méně umění než když je těch 200 koní vytaženo z atmosférické 1.8 skoro v 9000 otáčkách. Můj názor.
Článek se mi velmi líbí, rád bych za něj autorům poděkoval.
Rozbalit vlákno
3
neregistrovaný "AMG"
20. 7. 2004 23:54
Re: BMW M3 mit Motorproblemen ::))
neregistrovaný "velociped"
21. 7. 2004 14:58
Re: BMW M3 mit Motorproblemen ::))
A k čemu potřebuje řidič "umění v 9000 otáčkách motoru" K předvádění se ?
neregistrovaný "TopGun"
21. 7. 2004 16:29
Re: BMW M3 mit Motorproblemen ::))
Vyseoke otacky su "umenie kedy podradit a znasobit svoj tocivy moment", pripadne "umenie, ako nepreradit pocas celej cesty po meste". Bohuzial na to uz musis mat ten spravny vyfuk, aby ta tie otacky neotravovali..
neregistrovaný "merc"
21. 7. 2004 09:59
u motoru je dulezitejsi tocivy moment nez vykon
i kdyz dokaze BMW dostat z atmosfericky plneneho motoru stejny vykon jako napr. MB, tak tocivy moment bude jiste zaostavat a to se pak nejvice vidi ve zrychleni a nejvice v pruznem zrychleni v rychlostech nad 80 km/h.
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "TopGun"
21. 7. 2004 16:27
Re: u motoru je dulezitejsi tocivy moment nez vykon
Nemozes porovnavat preplnovany MB a nepreplnovany BMW rovnakych objemov. Jasne, ze preplnovany bude mat vecsi moment, ked ma vecsi nasavaci tlak. Ale ked porovnas MB s kompresorom a BMW "prislusneho" objemu, tak MB zostava daleko vzadu. co sa tyka pruzneho zrychlenia, aj tam musi vyhrat BMW, lebo ma krtuak posadeny vyssie nez MB, takze preradi na nizsi stupen a ujde mu.
neregistrovaný "TopGun"
21. 7. 2004 16:24
Co je spravna cesta..?
1. Existuje na svete vela nepreplnovanych motorov, ktore sa vyrovnaju preplnovanym motorom Mercedesu.
2. Preplnovany motor daneho objemu sa charakteristikami vyrovna nepreplnovanemu motoru o polovicu vecsieho objemu - tak naco preplnovat, ked je lahsie kupit si vecsi motor bez turba (ktore je najnachylnejsie na poruchy) ?
3. Caro 8000 otacok - malokto pochopi, ale tu nemusi ist o predvadzanie sa. Napr.: Nejaka Oktavka TDI ide predbiehat silou 200NM pri 2000 otackach, co cini nejakych 50kW. Prave, ked manever vrcholi, musi preradit, lebo sa dostala mimo max. krutaku a tym straca tu svoju "silu". Naproti tomu nejaka napr. Honda ide predbiehat na 2000 otackach, ale v pohode preradi na nizsi stupen, cim svoj 120Nm krutak "znasobi" a moze dosiahnut vykon vyse 60kW. Nie je nutena preradit az do konca predbiehacieho manevra, ked svoju rychlost zdvojnasobi.
Cize Auta s max. krutakom polozenym nizko su lepsie na tahanie nakladov do kopca, ale na bezne manevre, ako akceleracia po meste medzi semaformi, ci predbiehanie, je lepsi motor s max. momentom polozenym vyssie. Nizsie otacky zase zeru menej benzinu, cize su vhodne na monotonnu uspornu jazdu.
Rozbalit vlákno
12
neregistrovaný "Diesel"
21. 7. 2004 16:57
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
neregistrovaný "poprosim o odpoved"
21. 7. 2004 21:04
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
este mi preloz co znamena zwolf...tipujem asi cislo:)zylinder viem co je...valec.555koni bez preplnovania?este nieco...kolko liter?
neregistrovaný "TopGun"
22. 7. 2004 11:53
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
Hehe, nema to nahodou vyse 7 litrov ?
Stale sa tocime okolo toho isteho: Nie je problem spravit stovky koni vo vysokom objeme, alebo v preplnovanom motore (co je vlastne to iste). Ked mam nejaku znacku povazovat za dobreho vyrobcu motorov, musi vyrobit motor, ktory ma stovky koni v malom objeme a bez preplnovania. Ak niekto vyraba motory, ktore maju 100 koni na liter objemu bez preplnovania, je dobry. Ostatni vyrobcovia su len "obycajni".
neregistrovaný "vyberavy"
22. 7. 2004 15:02
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
si nejaky vyberavy...tak bud si kup tu "slavnu" imprezu alebo s2000 ale inac asi vacsinou budes musiet siahnut poriadne hlboko do vrecka.
neregistrovaný "TopGun"
22. 7. 2004 22:12
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
Impreza je predsa tiez preplnovana, ci nie ?
Ale s tou S2000 mas pravdu, aj ked v porovnani s inymi "slavnymi" autami vobec nemusis siahnut hlboko do vrecka.
neregistrovaný "vyberavy"
23. 7. 2004 10:39
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
ano ano ano...nepremyslel som to.
k tej S2000000000 :to je u mna zatial jedna z 2 hond ktore mozem...2. je NSX ostatne nemusim.
no ak poznas nieco nepreplnovane so shodnou cenou hondy tak povedz lebo ma nenapada...ale asi budes musiet siahnut hlboko.
neregistrovaný "TopGun"
26. 7. 2004 18:17
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
NSX ma svoje caro, no necenil by som ju viac, nez ten Civic Type-R z roku 1998.
neregistrovaný "pozri"
22. 7. 2004 15:33
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
tak a co potom povies na MB 190 E 2.3 16V ktory bol vyrobeny mercedesom so spolupracou s cosworth(pomohli s 16V technikou)...mal 185 koni
No bol vyrobeny v roku 1983!!!!!!!!!!!!!!!!!pred 21 rokmi...pekne ni??
neregistrovaný "pozri"
22. 7. 2004 15:36
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
este 1 pripomienka...bol to 4 valec a dosahoval rychlost 261 km/h
a este rekord...50 000 km na plnej rychlosti bez tech. problemov za 201h,39min
tak????
neregistrovaný "TopGun"
22. 7. 2004 22:19
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
2.3 litra a 185 koni nie je bohvieco, no na osemdesiate roky velmi dobry vykon. Ale samotny mercedes na to asi nemal a dodnes nema, asi preto sa mi nepaci, ze sa dava za vzor preplnovanych motorov...
To auto bolo asi pekne lahke, ked vedelo tak lietat... Bol to vobec normalny cestny seriovy model ? Lebo o specialoch sa tu mozeme bavit donekonecna.
V roku 1998 vyrobila Honda motor s objemom 1.6 a vykonom okolo tych 180 koni. A to bol seriovy model, ziaden special..
neregistrovaný "vyberavy"
23. 7. 2004 10:44
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
nie bol to len poupraveny seriovy model na ten rekord.no nie nejak PREROBENY.sak o mercedese a rekordoch je toho dost na stranke mercedes-benz.com tam je toho dost ale musis sa tam preklikat co asi neverim ze sa ti bude chciet...(v sekcii museum/record cars)
no a ta honda mala aku spolahlivost? sa mi nechce veri ze by odisla 200000km
neregistrovaný "palo"
13. 2. 2005 22:48
Re: Zwölfzylinder von AMG, 555 PS stark.-bez přepnování ::))
si uplne mimo clovece
neregistrovaný "MarioV8"
21. 7. 2004 19:52
Preplnovat, nepreplnovat...
Pan Lanik pokracuje v psani zajimavych publicistickych clanku venovanych automobilove technice, opet kvalitni clanek dekuji! Co se tyce dosahovanych vykonu a parametru motoru vseobecne, nemyslim si ze se zde jedna o technickou nevyhnutnost, spise se jedna o otazku filozofie toho ktereho vyrobce. Nebo o urceni vozu a treba i o zkusenosti vyrobce se zvolenou technikou. Nekdo zvoli ostry tocivy atmosfericky motor pro lehci auto, nekdo do velkeho a tezkeho auta da prednost kompresoru... Neni pochyb ze jak BMW M, tak i MB AMG Kompressor jsou skvele motory plne skvele techniky! Ale v techhle motorech vubec nejde o spotrebu, kdyz se ohledneme po beznych motorech, treba MB 1,8L s kompresorem a motor VW 1,8 s turbodmychadlem ( ted beru v potaz verze s nizsim plnicim tlakem ), jsou vyhody jasne: plnsi krivka tociveho momentu, rychlejsi reakce "lehciho" motoru a i mensi mechanicke ztraty mensich ploch valcu. Preplnovani je jedna z cest jak zvysit ucinnost motoru. A zalezi na urceni motoru a zamereni vyrobce, jestli to bude sportovni motor s vysokym litrovym vykonem nebo jde o dosazeni slusneho vykonu, nizke spotreby a mensiho zdvihoveho objemu... Uz davno je otazka preplnovani slozitejsi nez tady ve foru, je to jen jedna z cest. A i dnes motorari ( i v Evrope ) tvrdi ze objem nicim nenahradis. Preplnovani je porad nejblize... Tfuj to jsem se rozkecal! Tesim se na pokracovani clanku!
Rozbalit vlákno
0