24.7. 2016 Petr Barták

Přepravovali jsme výbušniny: Oranžové (ne)bezpečí

 

Řídit auto a mít za zády metráky průmyslové trhaviny nebo střelného prachu – to zní jako práce pro opravdové dobrodruhy. Vyzkoušeli jsme, co vlastně přeprava výbušnin obnáší.

V areálu pražských barrandovských ateliérů máme dostaveníčko se speciálními auty, která mohou vozit trhaviny. Procházíme u řady červených vozů, ale speciály ne a ne najít. „Zvenku je prakticky nepoznáte, od ostatních náklaďáků se odlišují jen oranžovým značením,“ trochu nás zklame Petr Vysloužil, technik firmy Flash SFX, přepravující výbušné náklady. Když jsou vozy prázdné, oranžové tabulky a bezpečnostní značky musejí být zakryté. Proto jsme hledali marně. A jak tedy takové auto v provozu poznáme? „Při přepravě nebezpečného nákladu jsou na přídi a zádi oranžové tabulky, které doplňují na obou bocích a zádi bezpečnostní značky – čtverce stejné barvy s vybuchující koulí a označením podtřídy nebezpečnosti trhaviny postavené na vrchol,“ vysvětluje striktní pravidla značení těchto vozů Pavel Konečný, bezpečnostní poradce na přepravu nebezpečných věcí ze společnosti M Konzult.

V útrobách

Odlišnosti se skrývají v detailech, a to uvnitř vozů. Každý musí mít zesílenou konstrukci, odpojovač akumulátoru a speciální elektroinstalaci v nevýbušném provedení, aby se vyloučilo riziko krátkého spojení, jiskření a podobně. Proto musejí být vozy vybaveny i protismykovou podlahou a upevňovacími oky na stěnách. Větší sedmitunové Iveco Daily je vybaveno prachotěsnou dvouplášťovou izotermickou nástavbou, která brání přehřívání nákladu, klasický dodávkový Ford Transit pak má jen hliníkovými plechy a kotevními pásy obložené vnitřní stěny. „Je to kvůli eliminaci posunu nákladu, samotná přeprava je bezpečná,“ mírní naše obavy Vysloužil.

Kde se tedy skrývá nebezpečí? „V provozu jen od ostatních řidičů, kteří nerespektují nebo v horším případě ani nemají potuchy o označení nebezpečného nákladu,“ vysvětluje technik s tím, že při řízení musí hodně předvídat. „Nejvyšší opatrnosti je třeba především při nakládce a vykládce. Striktně se dodržují především manipulační pravidla, všechno musí být jen ve schválených a označených obalech. Platí také absolutní zákaz kouření, a to i elektronických cigaret,“ přibližuje bezpečnostní poradce.

Iveco Daily 70C17 - Skříňová nástavba na převoz výbušnin
Objem motoru 2998 cm3
Maximální výkon 125 kW při 3500 ot./min
Převodovka manuální
Nejvyšší rychlost 90 km/h s omezovačem
Délka x šířka x výška 8050 x 2320 x 3450 mm
Rozvor 4750 mm
Nejvyšší povolená hmotnost 7000 kg
Cena vozidla včetně DPH 1,4 milionu Kč

Jak vypadá nakládka?

Odpovědnost za přepravu i nakládání nese řidič. I když mu zboží může naložit fi rma, nejčastěji si to zajišťuje sám. „Výbušniny se převážejí ve speciálně schvalovaných lepenkových bednách nebo plastových sudech,“ říká Vysloužil. Každá výbušná látka má navíc svá specifika, která je třeba při manipulaci dodržet. Například průmyslové trhaviny jsou podle něj bezpečné, samy o sobě nevybuchnou ani od otevřeného ohně. Jen musejí být striktně odděleny od rozbušek. To při přepravě černého prachu, který je například součástí ohňostrojů, je potřeba dávat větší pozor. Tady by stačila jiskřička, i proto je všechno důkladně zabaleno. Takže všechno pomalu a s rozvahou.

A jak dlouho trvá naložení? „Je to individuální. Některé zboží můžeme dávat do auta po paletách, desítku jich tam máme za dvacet minut,“ vysvětluje technik. Jindy je to ale po bednách a to trvá výrazně déle.

Naše nakládka ohňostroje pro brněnské slavnosti čítá asi dvě tuny petard a světlic na čtyřech paletách, další obsahují kabeláž a stojany na odpalovací zařízení. Ještě pořádně utáhnout popruhy do ok, abychom zajistili náklad proti posunu, a můžeme vyrazit. Cestu do Brna víkendovým provozem na D1 pak Vysloužil odhaduje na 2,5 hodiny.

Na cestě

Dnes vezeme ohňostroj, avšak auto podle řidiče také slouží k transportu trhavin do lomů nebo na stavby silnic či pyrotechnických efektů pro film nebo hudební koncerty. Na každou cestu musí mít řidič originální povolení Českého báňského úřadu a během cesty dodržovat pravidla nákladní přepravy – tedy čtyřhodinovou dobu řízení i bezpečnostní přestávky. Odstavit auto ale nesmí na velkých parkovištích u obchodních center ani v podzemních garážích. „Vjet nelze ani do tunelů v Praze, takže třeba v Blance na vůz s oranžovým označením nenarazíte,“ vysvětluje Konečný. Ostatní podzemní komunikace jim ale zapovězeny nejsou, takže třeba na Pražském okruhu je potkat můžete.

Ford Transit 350 - Dodávka na převoz výbušnin
Objem motoru 2198 cm3
Maximální výkon 92 kW při 3500 ot./min
Převodovka manuální
Nejvyšší rychlost 150 km/h
Délka x šířka x výška 6505 x 1999 x 2623
Rozvor 3750 mm
Nejvyšší povolená hmotnost 3500 kg
Cena vozidla včetně DPH 800 000 Kč

Bezpečí především

I když je šofér školený a dokáže předvídat, problémy číhají třeba při hromadné kolizi nebo požáru. I proto na každou přepravu výbušnin dohlíží policie. „Dobu a trasu transportu i kontakty na řidiče jim hlásíme, kromě občasných kontrol na silnici o nich ale ani nevíme,“ popisuje Vysloužil. „Jakmile však vůz sjede z trasy nebo neplánovaně stojí, už volají a chtějí vysvětlení,“ dodává technik s tím, že pohyb vozidla zřejmě policie sleduje přes lokátor GPS. Pídíme se po podrobnostech na policejním prezidiu, které sice monitoring přepravy potvrzuje, ale detaily už nesděluje. „Je to z bezpečnostních důvodů,“ omlouvá se mluvčí policie Markéta Janovská.

Je znát, že řidič své práci opravdu rozumí, jede klidně a ještě občas upozorní na riskantní manévr jiného šoféra. I časový odhad dojezdu do Brna byl správný. Inu, profík je profík.

Kdo smí za volant?

Řidič musí být starší 18 let, mít příslušné řidičské oprávnění, školení na přepravu nebezpečných věcí (ADR), ale také speciální kurz na přepravu výbušnin. Úplně poprvé je čtyřdenní a zakončený zkouškou před zkušebním komisařem ministerstva dopravy – celkem vyjde na 7100 Kč. Základní kurz ADR stojí 4100 Kč, dalších 3000 Kč pak specializační školení na výbušné látky a předměty. Certifikát je platný pět let, pak se znovu obnovuje v třídenním kurzu. Šoférů s takovou specializací je v Česku okolo tří stovek.

Víte, že…

… výbušných látek a předmětů přepravovatelných autem je 373 druhů? Označují je čísla UN 0.004 až 0.509.

… když trhaviny jedné zakázky transportuje více vozidel, musejí být v provozu od sebe vzdáleny minimálně 50 metrů?

… přestože se přeprava pyrotechniky odehrává celoročně, hlavní sezona je od dubna do září a pak na přelomu roku?

… auta se řadí do dvou kategorií? EX/II jsou většinou dodávky N1 bez výraznějších změn. Vozidla třídy EX/III už podléhají větším úpravám, zejména vnitřních prostor – obvykle spadají do kategorie N2, vozy nad 3,5 tuny.

… když se přepravuje více než tuna výbušnin, musí ji vézt vozidlo kategorie EX/III, i kdyby ji zvládlo i menší auto? Je to kvůli bezpečnosti.

… kdyby došlo k požáru vozidla, smí posádka hasit pouze vozidlo? Zkrotit oheň v nákladovém prostoru je věcí hasičů.

… na každý transport, kterých se odehraje asi 10.000 ročně, vydává povolení Český báňský úřad? Povolení jsou vystavena buď na opakované, nebo jednorázové jízdy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média

Senátoři ČSSD se razantně vymezili proti případné vládní…

Schillerová: Pro zrušení superhrubé mzdy zatím není podpora, znovu ho navrhnu až příští rok Schillerová: Pro zrušení superhrubé mzdy zatím není podpora, znovu ho navrhnu až příští rok

Vláda navrhne zrušení superhrubé mzdy až za rok, nemá pro…

Komerční banka vyplatí na dividendách téměř devět miliard Komerční banka vyplatí na dividendách téměř devět miliard

Valná hromada Komerční banky dnes schválila návrh…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Volkswagen uvádí novou generaci svého nejdůležitějšího modelu pro Čínu

Volkswagen uvádí novou generaci svého nejdůležitějšího modelu pro Čínu

Dnes 17:48

Volkswagen na autosalonu v Pekingu představil třetí generaci modelu Lavida. Ten přitom ve své dosavadní podobě představuje nejprodávanější kompaktní sedan na čínském trhu.




Blesk.cz

Žena našla v balení kapusty použitý kondom s chlupy. Zeleninu naservírovala dětem

Žena našla v balení kapusty použitý kondom s chlupy.…

Gilbertovi z britského města Lincoln zažili večeři, na kterou asi hned tak nezapomenou. V balení kapusty, na…

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila její slova tři týdny po porodu

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila…

Synka Benedikta přivedla na svět teprve začátkem dubna, ale už teď přemýšlí o dalších dětech. Modelka a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S trénováním neskončí

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S…

Přestože kouč Arséne Wenger minulý týden uvedl, že se na odchodu od fotbalistů Arsenalu po konci sezony dohodl s…

 

Reflex.cz

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…

Dánský konstruktér dostal za vraždu novinářky doživotí. Ve své ponorce ji před smrtí mučil

Dánský konstruktér dostal za vraždu novinářky…

V Dánsku byl dnes k doživotnímu trestu vězení odsouzen konstruktér Peter Madsen, který byl shledán vinným, že na…