Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přes Německo: Západní cestou

Svět motorů
Diskuze (4)
Bydlíte na Plzeňsku či jinde na západě Čech? Nebo máte jen rádi německé dálnice? I když jsou zdarma, cesta do Chorvatska se německou větví příliš nevyplatí. Alespoň nám ne.

Trasa je jasná: přes Plzeň, Mnichov, Salcburk, Villach, Lublaň. Dálnici opustíme až u slovinského Nového Města. Odtud do Karlovace coby cíle naší reportáže zbývá jen asi 60 km po okreskách, ale to už snad nějak vydržíme…

Německem zadarmo

U redakce Světa motorů v Praze 7 startujeme v devět hodin ráno a jen devatenáctikilometrové vymotání se na D5 nám trvá padesát minut. Naštěstí dálnice na Plzeň patří k nejlepším u nás, a tak cesta rychle a nerušeně ubíhá. Nesnažíme se soutěžit s ostatními, dodržujeme předpisy. A když se nám zachce, klidně zastavíme. Jako bychom jeli s rodinkou. Do hraničního Rozvadova trvá cesta dvě hodiny deset. V Mnichově jsme těsně před jednou odpoledne. Rychlost je proměnným značením téměř všude omezena na 120 km/h. Šedesát kilometrů za Mnichovem zastavujeme na čerpačce Shell kvůli známce. A máme štěstí: mají zde nejen rakouskou, ale i slovinskou. Skvělé, nebudeme muset zbytečně zastavovat znovu.

V Salcburku jsme v 15.20, to už máme za sebou 520 kilometrů cesty. Průměrná spotřeba naší Škody Octavia 1.6 TDI se ustálila na 4,6 litru.

Jeden tunel za druhým

Před Villachem přichází první placený úsek, za průjezd úsekem s Taurským tunelem a Katschbergem zaplatíme 10 eur. To je víc než za známku pro všechny rakouské dálnice (8,30 eura).

Za Villachem, pod pohořím oddělujícím Rakousko a Slovinsko, je totiž téměř osmikilometrový tunel Pod Karavankami. Za průjezd uhradíte 6,50 eura, avšak jako jediný na trase nabízí pouze jeden tubus. A to je problém. Nejenže se ve špičce (typicky v sobotu) často ve směru na jih tvoří zácpy, navíc hrozí úplné zavření tunelu.

Takovou zkušenost máme z loňska: to tady makali silničáři a auta tunel protínala na střídačku. Nám na vjezdu padla těsně před nosem červená, a tak jsme si pohled na portál tunelu užili tři čtvrtě hodiny. Samotný průjezd je přitom záležitostí deseti minut.

Náklady na cestu v korunách
Tam
Rakouskodálniční známka 214
 mýtné v tunelech 425
Slovinsko dálniční známka 387
Palivo 917 km, spotřeba 5,0 l/100 km 1615*
Zpět
Chorvatsko Rijeka - Rupa 25**
Rakousko mýtné v tunelech 324
Palivo 765 km, spotřeba 4,5 l/100 km 1342***
Celkem 4432
* při ceně 35,24 Kč za litr, ** přepočet při kurzu 1 kuna = 3,40 Kč, *** při ceně 9,66 kuny za litr

Po novém

Ve Slovinsku nás vítají nové, velice kvalitní dálnice, nádherná příroda a státem garantované ceny paliv. Lublaň, od místa startu vzdálenou 790 kilometrů, míjíme před sedmou večer. Následuje šedesátikilometrový úsek po dálnici směr Záhřeb a sjezd na Nové Město. Na hranice s Chorvatskem je to v tu chvíli třicet kilometrů, radost nám dělá skvělý povrch, žádný provoz a zábavné serpentiny. Ještě lepší je to za hranicemi v Chorvatsku, kde se navíc otevře překrásný výhled do údolí.

Do Karlovace dorážíme deset minut po osmé. Palubní počítač ukazuje celkovou průměrnou spotřebu rovných 5 litrů nafty, zdolali jsme 917 kilometrů.

Náš verdikt

svetmotoru autemdochorvatska svetmotoru autemdochorvatska Nejdelší cesta se ukázala být nejpomalejší, jedenáct hodin a deset minut není právě ukázkový čas. Přes Německo a tunely jde podle nás o sázku do loterie.


Zpáteční cesta

Protože jsme již měli nakoupeny dálniční známky do Rakouska i Slovinska, rozhodli jsme se využít kvalitních dálničních sítí obou těchto zemí co nejvíce. Z Rijeky vedla krátká cesta na hraniční přechod Rupa po nově vybudované dálnici směrem na Lublaň (mýto 1 euro), následně jsme však museli 42 km zdolat po okresní silnici. Ta se vine překrásnou krajinou, navíc provoz zde byl naprosto minimální a potěšil i průjezd městem se sympatickým názvem Pivka. Zde je zajímavé vojenské muzeum. Česku vstříc jsme vyrazili po pěkných dálnicích kolem Lublaně, Mariboru a Grazu. Mezi ním a Lincem čekají dva placené tunely: Gleinalm (8 eur) a Bosruck (4,50 eura). Po opuštění dálnice A7 za Lincem vás čeká už jen zhruba

35 km po okreskách a jste v ČR. Z Rijeky jsme do holešovické redakce dorazili za devět a půl hodiny. Octavia zdolala vzdálenost 765 km s průměrnou spotřebou 4,5 l nafty na 100 km. Jeli jsme tedy o půl litru šetrněji než přes Německo.

Svět motorů
Diskuze (4)
Avatar - BruceWayne
3. 7. 2013 13:21
Tak určitě nepojedu nejhorší cestu: D1
Carlsbad, Praha, Znojmo, Vídeň, Graz Mureck a Šibenik. To určitě Pomezí, Regensburg, Passau, Graz, Mureck a Šibenik. Ty dva Rakouský tunely jsou nejmenším zlem a nejmenší položkou na cestách :-! Jel jsem i přes Dvořiště a Žel. Rudu i Znojmo A VRAŽDA :no:
Avatar - Hammunasakra
10. 6. 2013 12:55
Re: Proč si tak najíždět?
Prostě tam CHYBÍ (část) dálnice A93 mezi Regensburg a Rosenheim (VELMI by usnadnila cestu do Itálie a přes Salzburg a dál po A10/11 do Ljubljana i do toho Chorvatska..
PS: Akorát se měla začít stavět (ta "chybějící část" A93) a vy jste začali "bourat" železnou oponu a tak se pak investovalo do východních zemí a pak se TAM opravovaly a stavěly dálnice a... a tak STÁLE ještě NEstojí... :-|
10. 6. 2013 11:33
Je tu totalne preskodovkovane
Cestou A ideme na Octavii, nezabudneme ju vyfotit, cestou B na Yetim, C na Roomsterovi.
Pozriem do Autotipu, cesta do Talianska ... na Octavii, kazda tretia veta je ako Octavia dobre brzdi, ako akceleruje, aku ma spotrebu,.. a nakoniec je este maly test na celu stranu o tej istej Octavie 2.0TDI. Otocim par stran a test Octavia 1.4TSI. Minule cisla, Octavia proti Passatu, potom proti nizsej strednej triede, potom dokonca proti Mercedesu C (3x hadajte kto vyhral), potom porovnaie Octavie vs Rapid, potom Rapid vs Toledo,...
Pozriem Svet Motoru a dalsie cesty do Corvatska na Skodovkach.
Skoda sem, Skoda tam, ale uz toho zacina byt az prilis.
Avatar - dal
10. 6. 2013 10:04
Proč si tak najíždět?
Lepší je jet po A93 na Regensburg, pak A3 na Passau, A8, A9 Graz a Maribor. Pak buď jet po Slovinské dálnici nebo ji objet přes Mureck, Lenart, Ptuj.